Newbie's and Noob's questions here

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 23 okt 2007, 20:12

Soundexcel schreef:Daar komt bij dat je alles in 1 compacte geluidskaart hebt. Extern dus geen electronisch gespetter van voedingen etc.

Zal toch moeten voor de IBF akustik microfoon. Met 48 phantom power blaas je hem anders wel op en zelfs met 15V phantom maak je hem het leven zuur.

De lol van die IBF akustik microfoon is dat je voor een redelijk bedrag een gecalibreerde meetmic hebt.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 25 okt 2007, 0:45

De lol van de Ibf akustik mic is dat ik de powerbuykorting binnen heb:

Voor een powerbuy:

3...4 pcs: 3%
5....9 pcs: 5%
10...50pcs: 10%
51...99pcs: 15%
100... : 20%

Mochten er mensen zijn die mee willen doen dan graag binnen enkele dagen laten weten, anders ga ik er gewoon een voor mezelf kopen. Het zou mooi zijn als we op 10 stuks uitkwamen, geeft het meeste rendement aan korting.

Zal ff een apart topicje aanmaken

Wowly

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 25 okt 2007, 17:25

Probleem van mijn brakke onboard geluidskaart is ook opgelost. Zojuist van mijn buurjongen de Sound blaster Audigy2ZS overgenomen voor 35 euro. Deze zou geschikt moeten zijn 8)

Wowly

japieyo

Berichtdoor japieyo » vr 26 okt 2007, 11:07

Ik wil ook graag de meetmicrofoon gaan aanschaffen uit de powerbuy van Wowly. Nu ben ik ook op zoek gegaan naar een goede USB geluidskaart en ben ik de volgende tegengekomen:

http://www.vego.nl/m-audio/fasttrack_us ... ck_usb.htm

Heeft deze kaart een meerwaarde tegen over een M-audio transit USB ?

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » vr 26 okt 2007, 15:02

Waar wil je uit die pre-amp de voeding halen voor de mic ?

Het is wel een mooie pre-amp, maar helaas ook voor andere mic geen fantoom spanning.

er is een versie volgens mij die dat wel heeft.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 26 okt 2007, 19:59

japieyo schreef:Ik wil ook graag de meetmicrofoon gaan aanschaffen uit de powerbuy van Wowly. Nu ben ik ook op zoek gegaan naar een goede USB geluidskaart en ben ik de volgende tegengekomen:

http://www.vego.nl/m-audio/fasttrack_us ... ck_usb.htm

Heeft deze kaart een meerwaarde tegen over een M-audio transit USB ?

Heb zelf geen ervaring met deze kaart maar hij ziet er op zich uitstekend uit om te meten. Meerwaarde tov de Transit is een hogere versterking voor het mic kanaal. Daarnaast heeft ie een aparte line in wat handig is voor het referentiekanaal. Voeding voor de mic zul je zelf moeten klussen adh van het schema'tje wat al voorbij is gekomen.

Voor zover ik het kan zien ondersteunt ie alleen samplerates van 44,1 kHz en 48 kHz. De Transit ondersteunt alle sample rates vanaf 8 kHz tot 96 kHz (en tot 48 kHz in bi-drectionele mode die nodig is voor het meten).

Let wel op, de prijs bij Vego is ex. btw en verzendkosten. Bij Feedback staat ie voor 109 eu incl btw en kun je hem zo meenemen.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 29 okt 2007, 11:16

lol, ik heb eens wat bedrijven rond gemaild die aan kalibratie doen.

Volgens die bedrijven is het geen kalibreren MAAR verifiëren.

Zij vinden echter dat zoiets nog niet kan, aangezien dit sterk afhangt van de luchtvochtigheid EN de temperatuur (klopt ook :) )

Het is en blijft dus een complex verhaal :P

Kosten:
750,- euro
:shock: :shock: :shock: :shock:

Mmzz das wel veel :P, maar je hebt dan wel ene perfect gekabli.. ehm geverifieerde microfoon :wink:

Maar voor dat geld kan je beter een goede microfoon kopen.

toch maar onze Duitse vriendjes mailen :)

(ik vind het overigens wel frustrerend dat er tussen goedkope en dure microfoons niks tussen zit. Of je betaald veel voor een microfoon, of "weinig")

Soundexcel

Berichtdoor Soundexcel » ma 29 okt 2007, 11:36

Voor dat geld kan je bijna een DPA kopen :D

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 29 okt 2007, 12:51

b_force schreef:lol, ik heb eens wat bedrijven rond gemaild die aan kalibratie doen.

Volgens die bedrijven is het geen kalibreren MAAR verifiëren.

Strikt genomen klopt dat natuurlijk ook, want aan de microfoon wordt niets bijgesteld. Je verkrijgt enkel een lijstje met ijkgegevens waarmee je naderhand de meetsoftware kan calibreren.

Aan erg nauwkeurige waarden heb je trouwens pas iets als je de microfoon ook geregeld opnieuw laat calibreren/ijken/verfieren O:), maar zo'n nauwkeurigheid is voor ons overbodig.

b_force schreef:(ik vind het overigens wel frustrerend dat er tussen goedkope en dure microfoons niks tussen zit. Of je betaald veel voor een microfoon, of "weinig")

Deze microfoon zit er toch een beetje tussen?
(dan wel aan de goedkope kant)
Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 29 okt 2007, 12:59

Deze is idd wat duurder, maar ik zie zelf niet helemaal het verschil met een ECM 8000 of een Superlux ecm-999.
Behalve dat ze gekalibreerd zijn (om correct te zijn, ze zijn geverifieerd :P )

In dezelfde prijsklasse is bv ook nog een Nady microfoon. (de CM 100)
Als ik de curves mag geloven is die wel erg mooi recht, maar nergens in NL te vinden.

Wat ook wel een aardige zijn, is de Beyerdynamic: MM 1 en die van Earthworks. Of MBNM 550 EL.
Wel weer een stuk duurder.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 29 okt 2007, 13:28

Bij zo'n CM100 blijft het altijd maar de vraag of hij even rechtlijnig is als gemeten exemplaren, terwijl je daar met de EMM-8 gewoon zekerheid over hebt.

Inhoudelijk wijkt de microfoon waarschijnlijk niet veel af van een ECM8000 (Panasonic kapseltje), maar het gaat natuurlijk vooral om de toegevoegde waarde. Meer verschil hoeft er ook niet te zijn. In dat opzicht hecht ik meer waarde aan een gecalibreerd Panasonic kapseltje dan aan de Sennheiser waar ik destijds 550,- (guldens) voor op tafel moest leggen.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 29 okt 2007, 13:43

Nu is dus de vraag hoe zeker je dus bent.

Het liefst heb je een microfoon die helemaal niet gekalibreerd hoeft te worden, omdat het altijd een interpolatie van de werkelijkheid is.

De Beyerdynamic is een klasse beter en de earthworks en mbho zijn daarop weer een klasse beter.

De Beyerdynamic heeft wel potentie nu bij mij, hij ziet er erg goed uit. En kost in Duitsland 150 euro.

Wat ik me nu dus afvraag is wat beter meet, een gekalibreerde (geverifieerde) Superlux 999 of ECM 8000 of een goede Beyerdynamic. (niet gekalibreerd)

Wat ik overigens niet helemaal begrijp, is dat ze bij Beyerdynamic vertellen dat je onder een hoek van 90 graden moet meten.
(zie manual)

http://www.beyerdynamic.de/cms/download ... BA_DEF.pdf

Een volgende is trouwens de AUDIX TR 40.

Misschien is het handig om een lijst te maken in prijsklasse en type.

edit:
Als toevoeging nog, schijnen BSWA capsules en mics heel erg goed te zijn, ik kan enkel nergens een dealer vinden.
http://www.bswa-tech.com/

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 29 okt 2007, 14:18

Als je zo onzeker bent over de juistheid van de calibratie door IBF of de nauwkeurigheid van een duurdere mic, dan zit er maar 1 ding op: zelf laten calibreren en de uitvoerder van die calibratie laten controleren. :lol:

Maar even serieus: ik begrijp niet goed wat het punt is.

Het meetrapport van IBF noemt zelfs de temperatuur en luchtdruk, en de microfoon wordt verkocht als zijnde lineair en gecalibreerd. Je mag er dus vanuit gaan dat dit deugdelijk is gebeurd. Is dat niet zo, dan zijn ze verkeerd bezig en kan je ze daarop aanspreken. Ik betwijfel of dat bij een duurdere, maar niet gecalibreerde, microfoon ook het geval is.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 29 okt 2007, 14:26

Het gaat me er niet om of het goed gebeurd, maar wat accurater is.

Of een niet-gekalibreerde (duurdere) goede mic beter is dan een wel gekalibreerde.

Dus, wat de meer prijs is van bv een Beyerdynamic of een AUDIX tov een Superlux of een Behringer.
Heeft het zin om dat te gaan calibreren OF om een betere mic te kopen ?

Of is het enkel het naampje (want het type mic is voor de rest identiek)

(volgens de datasheets, is bv de AUDIX een stuk accurater dan een Superlux)
http://www.audixusa.com/Acrobat/TR40.pdf

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 29 okt 2007, 15:49

M.i. kan je bij een betere microfoon pas uitgaan van preciezere metingen wanneer de fabrikant binnen een marge produceert die nauwkeuriger is dan een uitgevoerde calibratiemeting, en die nauwkeurigheid ook wordt gegarandeerd. Zoiets maakt het productieproces zeer kostbaar, dus zo'n microfoon betaal je waarschijnlijk niet met een paar honderd euro. Of het moet zo zijn dat alleen de nauwkeurigste elementjes in de duurdere microfoons komen, en de rest hun weg vindt in betaalbare exemplaren. Maar dan nog zit je met een bepaalde tolerantie.

Verder betekent garantie steeds minder vaak dat een produkt aan bepaalde eisen voldoet, maar meer dat je het mag terugbrengen als het daar niet aan voldoet. Je kan dan nog wat zekerheid putten uit de naam van een merk, maar volgens mij ben je nog steeds beter af met een individuele calibratie.

Ik kan me wel indenken dat iemand voor een duurdere microfoon kiest wanneer hij er specifiekere eisen aan stelt, zoals bijv. een groter dynamisch bereik, maar (net als bij elk meetinstrument) laat je ook zo'n microfoon nog het liefst calibreren.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 29 okt 2007, 17:22

kijk eens hier:
http://www.m-audio.com/products/en_us/M ... -main.html
een USB soundcard met ingebouwde mic pre-amp

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 29 okt 2007, 18:03

Yup! er zijn in totaal 3 personen die mee willen doen. Ik ga de boel bestellen :D

Powerbuy is bij deze gesloten

Wowly

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 29 okt 2007, 18:31

Henkjan schreef:kijk eens hier:
http://www.m-audio.com/products/en_us/M ... -main.html
een USB soundcard met ingebouwde mic pre-amp

Die was toch al voorbij gekomen in de vorm van de goedkopere Fasttrack? Zie niet in wat je met deze opschiet tov de Fasttrack...?

@ b_force,

Denk dat je met een Earthworks meetmicrofoon van een paar duizend dollar geen betere boxen gaat maken dan met die mic van BF Akustik Bart :P

Overigens komen de echte professionele meetmics ook allemaal met een individueel meetrapport. BF Akustik specificeert een nauwkeurigheid van de meting van 0,5 dB. Lijkt mij meer dan voldoende voor wat wij er mee willen :D

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 29 okt 2007, 23:03

Nee, natuurlijk ga je niet betere speakers bouwen :lol:

Maar tis wel leuk om te weten wat je systeem (en vooral je kamer ! :P) echt doet :)

Je weet het, ik ben (wordt) natuurkundige, dus we willen alles weten en begrijpen :lol: :lol: :lol:

Opzich is de Superlux niet zo heel erg, echter heeft hij een behoorlijke roll-off in het laag.

Jammer maar helaas, maybe komt er ooit nog een MM1 ofzo.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 30 okt 2007, 7:54

Nou ja, zolang er maar geen extreem afwijkende metingen worden gedan moet de Ibf goed zijn. Geen verassingen in het hoog of laag lijkt me wel wenselijk.

Jan

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 08 nov 2007, 18:37

Ik heb volgens mij een 1 volt meting gedaan bij de mic-ingang van de geluidskaart. Zou dat voldoende zijn voor een 2 volt mic. Is die 2 volt de max voor de mic van IBf?

Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 08 nov 2007, 20:51

Wat bedoel je Jan? Komt er 1V onbelast gemeten uit je soundkaart? Beste kun je dat meten door ipv de mic een 10K weerstandje aan te sluiten.

Met 1V zal ie het wel doen maar is wel een beetje te weinig. De mic is gecalibreerd bij 2V en een serieweerstanf van 2K2. Het beste is daarom om hem ook met die 2V en een belastingsweerstand van 2K2 te gebruiken. Volgens de datasheet mag ie maximaal 10V voeding hebben.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 08 nov 2007, 21:03

Dus toch maar een voedingkje in elkaar zetten, zoals je al eerder had beschreven in dit topic:

Afbeelding

Jan

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 08 nov 2007, 21:15

Zit er trouwens ook aan te denken dan maar meteen zo'n boxje in elkaar te zetten zoals word beschreven voor het ARTA geburen en dit bij elkaar in een kastje te zetten.

Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » do 08 nov 2007, 23:26

Dus als ik het goed begrijp heb je geen Mic-amp nodig voor die IBF-akustik microfoon?

Ga je geen beter signaal hebben als je die mic-amp gebruikt die IBF-akustik voorstelt?

Ik dacht evt. de M-audio transit te gebruiken, of de creative surround USB.

Ik vond nog een leuke site waar een meetopstelling met ARTA wordt beschreven. Die man gebruikt ook die microfoon-amp kit van IBF.

Misschien is de link al eens voorbij gekomen, maar hier is hij dan nog eens:

http://www.soundhobby.com/measurementsystem.htm

Terug naar “Meten....”