Newbie's and Noob's questions here

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Jamesblond

Re: Newbie's and Noob's questions here

Berichtdoor Jamesblond » vr 17 mei 2019, 22:34

markbakk schreef:
One World Concepts schreef:Je zou natuurlijk wel bij die lagere frequenties zelf een cardiode kunnen maken middels meerdere omni capsules.

In de geluidswetenschap worden microfoonarrays regelmatig gebruikt, doorgaans met omni’s, juist omdat ze alzijdig geluid opvangen.

Een spinorama? Da’s leuk in een enorme (anechoïsche) ruimte. Maar wat hebben jij en ik aan het registreren van al die reflecties in onze woonkamer, als we enkel de output van onze speaker willen weten?
Slechts mijn €0.02. Zoals alles is ook deze waar naar zijn geld...

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » vr 17 mei 2019, 23:11

Jamesblond schreef:
markbakk schreef:
One World Concepts schreef:Je zou natuurlijk wel bij die lagere frequenties zelf een cardiode kunnen maken middels meerdere omni capsules.

In de geluidswetenschap worden microfoonarrays regelmatig gebruikt, doorgaans met omni’s, juist omdat ze alzijdig geluid opvangen.

Een spinorama? Da’s leuk in een enorme (anechoïsche) ruimte. Maar wat hebben jij en ik aan het registreren van al die reflecties in onze woonkamer, als we enkel de output van onze speaker willen weten?

Het hele idee van een omni is om die reflecties juist veel minder op te vangen.
Aan de andere kant zal het ook zeker interessant zijn om ENKEL de reflecties op te kunnen nemen.
Middels cross correlations moet je dan ook nog een heel eind kunnen komen, maar kudos als je dat lukt.
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » vr 17 mei 2019, 23:50

Minder?? Terwijl dat ding juist rondom gevoelig is? Kun je dat toelichten?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » vr 17 mei 2019, 23:57

Jamesblond schreef:Minder?? Terwijl dat ding juist rondom gevoelig is? Kun je dat toelichten?

We hadden het over cardioids en line arrays? Beiden bundelen heel erg?
(en zijn te maken met meerdere omni's)

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » za 18 mei 2019, 9:24

Ik begrijp niet waarom je een paar Posts eerder stelt dat het hele idee van een omni is om reflecties minder op te vangen. Dan heb je het over één omni (niet een array) en dat is ook wat ik bedoel. Een omni meetmic zoals die in de meester van Rumoh zit. Wat is daar het idee achter, als het gaat het om het meten van je speaker, waarbij je liefst geen reflecties meet. Waarom dan een omni?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 18 mei 2019, 15:00

Jamesblond schreef:Ik begrijp niet waarom je een paar Posts eerder stelt dat het hele idee van een omni is om reflecties minder op te vangen. Dan heb je het over één omni (niet een array) en dat is ook wat ik bedoel. Een omni meetmic zoals die in de meester van Rumoh zit. Wat is daar het idee achter, als het gaat het om het meten van je speaker, waarbij je liefst geen reflecties meet. Waarom dan een omni?

Als je de akoestiek van een kamer in kaart wilt brengen, wil je ervoor zorgen dat je ook alle reflecties meepakt.
Vandaar dat je een omni microfoon nodig hebt.

Ik denk dat je een paar dingen door elkaar aan het halen bent.
Namelijk het opmeten van speakers vs in kaart brengen van de akoestiek van een kamer.

Jamesblond

Berichtdoor Jamesblond » za 18 mei 2019, 16:04

Ik heb het over het meten van een speaker, tbv het bepalen van de frequentie- en afstralingskarakteristieken. Dat meet je toch met een Omni?

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 18 mei 2019, 22:57

Jamesblond schreef:Een spinorama? Da’s leuk in een enorme (anechoïsche) ruimte. Maar wat hebben jij en ik aan het registreren van al die reflecties in onze woonkamer, als we enkel de output van onze speaker willen weten?

Sorama doet juist leuke dingen op kleinere schaal. Kijk maar eens naar bet filmpje van de VW Caddy. Het klopt overigens dat je zo nog steeds reflecties van de ruimte moet elimineren. Maar dat kan tegenwoordig vrijwel perfect met gating, dat weten we inmiddels. Alleen laagfrequent blijft een dingetje.

Even terug naar de omni, volgens mij is dit het enige microfoontype dat ook laagfrequent mooi meet én waarbij het kapsel zo klein kan blijven. Dat heeft bij hogere frequenties weer voordelen. Uiteraard kun je een nier of supernier EQ-en. Het grootste probleem is echter dat de richtinggevoeligheid frequentieafhankelijk is.
Mark Bakker

Terug naar “Meten....”