Tetrahedral test chamber DIY

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

floeper

Tetrahedral test chamber DIY

Berichtdoor floeper » wo 24 feb 2021, 9:42

Hoi Allemaal,

Omdat ik steeds meer interesse begin te krijgen om ook te meten van speakers, maar ook de losse drivers heb ik al een omnimic v2 besteld.
Dit is in de basis genoeg voor voor complete sprekers, maar wil graag voor individuele driver metingen iets bouwen wat ik in mijn nieuwe huis op de zolder weg kan moffelen :P

Ik was een beetje aan het googlen en kwam het volgende tegen.

Tetrahedral test chamber

Dit is een commercieel product en is voor mij niet interessant, maar naar even verder googlen kwam ik ook een DIY oplossing tegen waar de ontwikkelaar van het commerciele product bij betrokken is geweest.

https://audioxpress.com/article/practical-test-measurement-loudspeaker-measurements-at-home-a-guide-for-building-your-own-test-chamber

met bijbehorend artikel en bouwtekeningen

Met een grond oppervlak van 1m x1m Is dat iets wat ik op mijn zolder op de vliering nog makkelijk kwijt zou kunnen.
Aangezien het meten van de frequentie response geen dagelijkse bezigheid gaat worden, is een beetje weggemoffeld plekje geen issue.

Voor mij zou deze kamer een dubbel doel hebben, namelijk voor de break in van nieuwe drivers. waar ik die gewoon op een versterker kan aansluiten en een sweep aan kan zetten.

Hebben jullie dit idee al eens gezien, geprobeerd, een mening over?

Ik ben in ieder geval heel erg benieuwd!

ps. dit wordt een langer termijn project ;)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Tetrahedral test chamber DIY

Berichtdoor Henkjan » wo 24 feb 2021, 10:33

wat wil je meten hiermee? zoals ik t lees is dit iets om de individuele drivers mee te meten, en waarom zou je dat willen? behalve dat t leuk en extra gear altijd goed is :bakkie:

PS: die Dayton mic wel ff laten calibreren, de meegeleverde file doet meer kwaad dan goed, zie viewtopic.php?f=25&t=28189
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

floeper

Berichtdoor floeper » wo 24 feb 2021, 12:23

Ik wil inderdaad losse drivers ook kunnen meten, omdat ik nu best wat drivers heb liggen met te perfecte curves volgens de chinese specs ;)
Dus ik wil zelf kunnen valideren en meten wat de curves en specs zijn, zodat ik ook aan de hand van de data iets kan gaan omtwerpen.

floeper

Berichtdoor floeper » wo 24 feb 2021, 13:00

@henkjan waar zou zo'n kalibratie goed (en voordelig) kunnen?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 24 feb 2021, 15:03

staat een paar keer in dat draadje, de duitse verenigde zelfbouwers. daar hebben al diverse mensen hun mic laten calibreren
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

floeper

Berichtdoor floeper » wo 24 feb 2021, 15:08

Ik zal dat eens gaan uitzoeken dan, had nog niet alle pagina's volledig uitgeplozen :P

Maar nu weer terug on-topic naar de TTC :)

Terug naar “Meten....”