Arta-2

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

elpeewee

Re: Arta-2

Berichtdoor elpeewee » wo 17 mar 2021, 21:13

Ja ik zie het. Ergens gaat er iets mis. De vervormings waarden zijn van beide plaatjes gelijk. Net of er geen versterker tussen zit. Kun je eens een foto maken van de meet setup?
Bad sound kills good music.
https://rappie.jouwweb.nl

peterl

Berichtdoor peterl » wo 17 mar 2021, 21:28

Dit is de setup. Ik heb bij de dummy alleen de plus gebruikt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » wo 17 mar 2021, 21:55

Dummy aansluiten als luidspreker en de min moet ook aangesloten. Zeker als je UGT gebruikt.

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » wo 17 mar 2021, 22:01

Ik doe trouwens even de computer dicht en kan dan weer van voren af aan beginnen, ben je alles kwijt.

Dat zou niet moeten mogen. Ben je dan de instellingen kwijt in Arta of is het de software van de geluidskaart.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 17 mar 2021, 22:32

elpeewee schreef:
Ik doe trouwens even de computer dicht en kan dan weer van voren af aan beginnen, ben je alles kwijt.

Dat zou niet moeten mogen. Ben je dan de instellingen kwijt in Arta of is het de software van de geluidskaart.

slaat Arta de instellingen mss ergens op waar je als niet-admin niet mag schrijven soms?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

peterl

Berichtdoor peterl » wo 17 mar 2021, 22:39

elpeewee schreef:Dummy aansluiten als luidspreker en de min moet ook aangesloten. Zeker als je UGT gebruikt.

oke, maar omdat jullie zeiden dat de uitgang van de versterker ook al een min heeft, dacht ik sluit deze niet aan ivm lus vorming.

elpeewee schreef:

De software is er nog wel maar de ingestelde waarden die opgeslagen zijn, moet ik er weer opnieuw inbrengen en weer opnieuw kalibreren.

Henkjan schreef:
elpeewee schreef:

slaat Arta de instellingen mss ergens op waar je als niet-admin niet mag schrijven soms?

Ik heb ze op het bureaublad opgeslagen. Ook heb ik af en toe dat de computer crashed, had ik voor arta en de geluidskaart nooit last van.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 18 mar 2021, 0:08

peterl schreef:
elpeewee schreef:Dummy aansluiten als luidspreker en de min moet ook aangesloten. Zeker als je UGT gebruikt.

oke, maar omdat jullie zeiden dat de uitgang van de versterker ook al een min heeft, dacht ik sluit deze niet aan ivm lus vorming.

Klopt de dummie aansluiten als een luidspreker dus de plus en de min.
Maar naar de meet set is de min waarschijnlijk niet nodig om dat de min al via de ingang loopt.

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » do 18 mar 2021, 12:11

Maar naar de meet set is de min waarschijnlijk niet nodig om dat de min al via de ingang loopt

Maar als je een UGT gebruikt is de secundair geïsoleerd. Tenzij je de 0 secundair aan chassis massa legt. Ik weet niet of Peter dat gedaan heeft. Wordt wel eens vergeten. De versterker speelt er wel om.

peterl

Berichtdoor peterl » do 18 mar 2021, 14:29

Ik leg normaal de LS - normaal aan massa.
Maar kan het zijn dat als je geen licentie hebt dat hij dan die gegevens niet opslaat?
Als ik alles ingesteld heb en weer terug ga setup- audio devices en kalibratie dan staan deze vaak weer op de originele waarden.
Ik ben wel administrator.

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » do 18 mar 2021, 18:27

Dat zou niet uit mogen maken. Ik heb heel lang geen licentie gehad en Arta had bepaalde instellingen gewoon onthouden.

Maar wat onthoudt Arta niet. Daar ben ik wel eens benieuwd naar.

Misschien is opnieuw installeren een optie.

peterl

Berichtdoor peterl » do 18 mar 2021, 20:32

Ik heb de software opnieuw geistalleerd en merk dat als ik hem open hij wel met mijn opgeslagen bestand begint, dus goed teken. vervolgens ga ik de boel ijken door de db waarde op 1v te krijgen en als ik dan terug ga is de waarde bij line in sensetivety wel veranderd, klopt dat?
als alles op 0 uitkomt tijden de calibratie ga ik de versterker aansluiten maar als ik die op 2,83v zet dan krijg ik -14,9db die zou dan toch +9db moeten zjn? ik heb de externe preamp gain op 0,1 gezet, net als die op het arta kastje en de linker schakelaar op off. ook heb ik de db waarde 6 db verhoogd in de generator setup. waar ga ik fout?Als ik naar +9db ga dan zit ik op exact 5vRMS
Als ik daarna weer terug gan naar mij soundkaart calibratie dan staat deze weer op de standaard instelling van 1000mv en 500mv voor de ingang, terwijl mijn goede instelling 1055mv is en voor de ingang 947mv.
Laatst gewijzigd door peterl op do 18 mar 2021, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 18 mar 2021, 20:42

Jullie maken het echt nodeloos complex. Gewoon met je DVM de spanning op je speaker op 2,83V zetten met de volumeregelaar op je versterker. Ingangssvolume op je geluidskaart zo zetten dat ie niet clipt en liefst 6 dB daaronder.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » do 18 mar 2021, 22:17

vervolgens ga ik de boel ijken door de db waarde op 1v te krijgen

Wat bedoel je hiermee?

Als je niks aansluit op het Arta kastje, en je zet beide gain knoppen op stand 1 en dus ook op de computer, de 2 schakelaars op ON en de potmeter op CAL. Dan moet in ARTA SPA als je drukt op de rode pijl, de 1kHz piek 0dBV aangeven, en met de DVM moet de left output 1V zijn. Dan is het goed.

peterl

Berichtdoor peterl » do 18 mar 2021, 22:56

Dat klopt, dat doet hij ook, maar als ik weer terug ga kijken in de soundkaart kalibratie, klopt deze niet meer en staan de oude waarden er weer in.
Dus de waarden blijven er niet in staan maar verdwijnen op een bepaald moment weer, erg vreemd.
Ik weet het niet meer, heb van alles geprobeerd, kan nog de andere computer proberen of die hetzelfde probleem heeft.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 18 mar 2021, 22:59

Zonder licentie verdwijnen je kalibratiedata na verloop van tijd.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 18 mar 2021, 23:51

Volgens mij worden die waarden niet opgeslagen, net zo als je files niet kun opslaan met de demoversie. De geluidskaart onthoudt ie wel dacht ik.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

peterl

Berichtdoor peterl » vr 19 mar 2021, 11:05

Pjotr schreef:Volgens mij worden die waarden niet opgeslagen, net zo als je files niet kun opslaan met de demoversie. De geluidskaart onthoudt ie wel dacht ik.

Klopt, daar ben ik ook net achter gekomen. De geluidskaart wel maar de waarden worden niet opgeslagen.

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » vr 19 mar 2021, 13:22

calibratieveld.PNG

Volgens mij heb ik het door wat je bedoelt.
De waardes in calibrate devices die je in eerste instantie moet invoeren om te kalibreren worden gereset na afsluiten. Dat klopt. Dat is normaal. Na het calibreren heb je dit veld niet meer nodig. Arta rekent aan de hand van die gegevens de gevoeligheid uit van de lijn in en uitgang. Dat zijn de waardes in het veld hieronder.

device setup.PNG

Die mogen dus niet veranderen. Dat zijn de waardes LINE IN en LINE OUT sensitivity. Dat zijn de geijkte waardes. Daar wordt ook het calibratiebestandje van gemaakt. Deze waardes moet je ook in Steps invoeren. Dat kun je met de hand doen of het calibratie bestandje loaden in Steps.
De LINE IN sensitivity kun je gebruiken om fine te tunen. Als je de waarde verhoogt dan verhoog je ook de 1kHz piek in SPA zonder dat je de spanning verandert van 1Vrms.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

peterl

Berichtdoor peterl » vr 19 mar 2021, 14:54

Ok, dat de 1000mv en 500mv gereset worden is dus niet erg.
Maar die onderste waarden zijn eerst bv 1950 voor de line in, en op het moment dat ik de soundkaart en calibratie heb gedaan veranderen die waarden naar bv 1533 zoals bij jou zichtbaar is in het onderste beeld.
Maar dat geeft nog geen reden waarom ik bij 2,83v toch geen 9 db haal maar -14,9db die zou dan toch +9db moeten zjn? ik heb de externe preamp gain op 0,1 gezet, net als die op het arta kastje en de linker schakelaar op off. ook heb ik de db waarde 6 db verhoogd in de generator setup. waar ga ik fout? Als ik naar +9db ga dan zit ik op exact 5vRMS. Ik ga vanmiddag nog een keer bezig.

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » vr 19 mar 2021, 20:41

Maar dat geeft nog geen reden waarom ik bij 2,83v toch geen 9 db haal maar -14,9db die zou dan toch +9db moeten zjn? ik heb de externe preamp gain op 0,1 gezet, net als die op het arta kastje en de linker schakelaar op off. ook heb ik de db waarde 6 db verhoogd in de generator setup. waar ga ik fout? Als ik naar +9db ga dan zit ik op exact 5vRMS. Ik ga vanmiddag nog een keer bezig

Ik dacht, ik ga dat zelf ook eens controleren. Ik heb bij mijn push pull hetzelfde fenomeen. Ik denk dat het te maken heeft met de aansluiting aan chassis massa van de secundaire kant. Bij een single ended plaats je die verbinding aan de nul. Bij een push pull moet de verbinding aan de 4 Ohm aftakking. Ik heb hem zelf ook aan de 0 verbonden. Dus ik ga dat morgen maar eens veranderen. Of even helemaal niet aansluiten. Maar dit is een gedachtekronkel van mij. :think:

Een single ended versterker gaat wel goed bij jou?

peterl

Berichtdoor peterl » vr 19 mar 2021, 21:21

Ik heb nog geen SE getest, vandaag de ic versterker getest en de meetwaarden klopten nu wel op de vreemde verhouding db spanning na(9db bij 5v). de waarden blijven wel opgeslagen, dus dat werkt ook.
Maar als ik hem overzet naar FR2 crashed hij bijna continu, verander je nog wat bij de instelling voor je hem van arta naar FR2 schakelt?
Want dat kan ik niet vinden in jouw website.

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » vr 19 mar 2021, 21:56

Nee instellen in Spa en dan nergens meer aankomen.
Vreemd. Ik weet niet waar die 5V nou vandaan komt.

peterl

Berichtdoor peterl » vr 19 mar 2021, 22:00

Ik dus ook niet, ik kan hem wel instellen op 2, 83v maar dan kom ik ergens aan -14db, ga morgen nog eens testen.
kan ik hem dan het beste instellen op 2,83v of op 9db?

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » za 20 mar 2021, 16:36

Ik heb wat testjes gedaan. Met een SE versterker is er niks aan de hand. Met Ls aan chassis massa heb ik bij +9dBV netjes 2,83Vrms aan de uitgang.
Bij pushpull krijg ik met Ls aan chassis massa iets van 5,6 Vrms bij +9dBV aan de uitgang. Of je dat nou verbindt aan de 0 of aan de 4 Ohm aansluiting, dat maakt niks uit.
Als je de secundair niet verbind met chassis massa dan heb ik weer netjes 2,83Vrms aan de uitgang. Daarbij komt nog dat ik een stuk minder rommel bij de ruisvloer heb. Dus ik laat het zo.

peterl

Berichtdoor peterl » za 20 mar 2021, 17:35

elpeewee schreef:Ik heb wat testjes gedaan. Met een SE versterker is er niks aan de hand. Met Ls aan chassis massa heb ik bij +9dBV netjes 2,83Vrms aan de uitgang.
Bij pushpull krijg ik met Ls aan chassis massa iets van 5,6 Vrms bij +9dBV aan de uitgang. Of je dat nou verbindt aan de 0 of aan de 4 Ohm aansluiting, dat maakt niks uit.
Als je de secundair niet verbind met chassis massa dan heb ik weer netjes 2,83Vrms aan de uitgang. Daarbij komt nog dat ik een stuk minder rommel bij de ruisvloer heb. Dus ik laat het zo.

bedankt, kan ik weer verder mee, ik ben nu eerst met de luidsprekers begonnen te bouwen.

Terug naar “Meten....”