Arta-2

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

peterl

Re: Arta-2

Berichtdoor peterl » zo 14 mar 2021, 14:32

De schakelaars staan op on on en DC DC. Ik bedoel dat ik de in en uitgansstekkers heb omgedraaid op de geluidskaart en dat maakt niets uit voor de meting, natuurlijk verplaatst het ingangssignaal wel van links naar rechts .Ik kom er net achter dat hij het ineens wel deed???
Maar als ik hem wil vastschroeven in het kastje komt er ergens spanning op te staan en dan valt het kanaal weg, moet ik dus uitzoeken.
Zal dus ergens een breuk in de print zitten. Want het schroefgaatje is volgens mij geïsoleerd.

peterl

Berichtdoor peterl » zo 14 mar 2021, 16:41

Ik denk het gevonden te hebben, de zware condensator 0,47u was het probleem, ik heb er een van 1000v opgezet maar die moest iets verder op de print, maar de print is helemaal massa en daar ging het dus mis :oops:
Laatst gewijzigd door peterl op zo 14 mar 2021, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 14 mar 2021, 16:49

:goedzo: :goedzo:

peterl

Berichtdoor peterl » zo 14 mar 2021, 19:18

Ik was aan het calibreren en heb daarna de db waarde aangepast op 0 en opgeslagen.
Daarna geeft de handleiding aan dat ik "in STEPS open je via SETUP, MEASUREMENT en verander het GENERATOR LEVEL".
Maar dat kan ik nergens vinden. STEPS dan.

John P

Berichtdoor John P » zo 14 mar 2021, 19:57

Steps is een apart programmatje, net als Limp.
Waar een weg is is ook een omweg.

peterl

Berichtdoor peterl » zo 14 mar 2021, 20:03

John P schreef:Steps is een apart programmatje, net als Limp.

Oke bedankt, dat stond er niet bij, zoek het op.
Ik zit ook nog met de 6.3mm microfoon connectoren voor de ingang en uitgang, ik gebruik nu mono typen, moeten dat stereo uitvoeringen zijn? Deze gaan in de EMU0404

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » ma 15 mar 2021, 16:56

Dat moet stereo zijn. Je hebt links en rechts in en uit.
Bad sound kills good music.
https://rappie.jouwweb.nl

peterl

Berichtdoor peterl » ma 15 mar 2021, 18:09

elpeewee schreef:Dat moet stereo zijn. Je hebt links en rechts in en uit.

Ik gebruik nu 4 connectoren 2 voor de ingang en 2 voor de uitgang maar zijn nu alle mono.

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » ma 15 mar 2021, 18:29

Dat is ook goed.

Wat gebruik je trouwens als stroomvoorziening? Een 9 V batterij? Ikzelf gebruik een loodaccu met 12V. Werkt net wat beter. De opa’s kunnen dat prima hebben.

peterl

Berichtdoor peterl » ma 15 mar 2021, 18:47

elpeewee schreef:Dat is ook goed.

Wat gebruik je trouwens als stroomvoorziening? Een 9 V batterij? Ikzelf gebruik een loodaccu met 12V. Werkt net wat beter. De opa’s kunnen dat prima hebben.

Ja ik heb er een 9v batterij inzitten, maar met 25 uur is die wel leeg.
Ik krijg nog wel veel brom op 50hz, toen ik de eerste keer de kaart testen had ik dat ook, en toen ik de mono voor stereo stekkers verving was dat toen over. Daarom de vraag of ik er stereo stekkers aan moet maken.

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » ma 15 mar 2021, 20:05

Misschien. Met stereo kun je wel het laatste stukje kabel beter afschermen. Beter is denk ik ook nog 1 kabel te gebruiken voor in en uit. Hoe kleiner het oppervlak hoe minder stoorsignalen de kabel kan oppikken. Daarom knoop ik in een versterker zoveel mogelijk de kabels in banen aan elkaar. Ik had trouwens ook een poosje last van brom, en het bleek achteraf dat de kabel achter mijn chinese variac liep te bungelen. Dus ik heb de lengte wat ik niet nodig had een paar slagen opgerold met plakbandje eraan en weg was de brom.
{attachment=0]IMG_1424.JPG[/attachment]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

peterl

Berichtdoor peterl » di 16 mar 2021, 16:56

Goed ik heb de kalibratie gedaan en die zag er heel goed uit en was gelijk in steps en arta op 0dB. geluidskaart loopt van 120 naar 132db.
Maar, nadat ik opnieuw de computer opstart, of de software dan moet ik eerst weer de kalibratie file in beide laden en die staat er dan weer(logisch). Maar vervolgens zijn de waarden van de soundkaart en microfoon verdwenen en klopt er niets meer van de kalibratie. waar gaat het mis?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 16 mar 2021, 16:59

Nooit op gelet ik kalibreer altijd opnieuw voor elk gebruik.
Als de pot op je geluidskaart is verdraaid klopt je kalibratie al niet meer.

peterl

Berichtdoor peterl » di 16 mar 2021, 19:37

Kappa7 schreef:Nooit op gelet ik kalibreer altijd opnieuw voor elk gebruik.
Als de pot op je geluidskaart is verdraaid klopt je kalibratie al niet meer.

Dat klopt, maar daar wil ik ook niet aankomen. Maar goed na weer een uur kalibreren krijg ik het voor elkaar.
Wat mijn vraag nu is, hoe sluit ik de versterker op arta 2 aan, dat kan ik nergens vinden.
Ik neem aan dat de dummy van de versterker naar de ingang gaat(gebruik je trouwens rechts en links tegelijk?) op de rca ingang.
En gebruik je van arta2 de rca uitgang om naar de ingang van de versterker te zetten?(ook links en rechts of 1 kanaal).

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 16 mar 2021, 19:47

Je sluit de dummie aan gewoon als of het een speaker is.
De ingang van je versterker sluit je aan op de uitgang van de arte kast.
Voor de ingang van de arta kast hoef je mogelijk maar alleen de plus van de versterker uitgang aan te sluiten.
De 0 loopt waarschijnlijk al via de 0 van je ingang.
Als het goed is hangt namelijk de 0 van de speaker uitgang aan de aarde van je versterker.
Wel even de juiste demping instellen op je kast en in de software anders meet je een factor 10 of 100 te laag.

peterl

Berichtdoor peterl » di 16 mar 2021, 19:53

Kappa7 schreef:Je sluit de dummie aan gewoon als of het een speaker is.
De ingang van je versterker sluit je aan op de uitgang van de arte kast.
Voor de ingang van de arta kast hoef je mogelijk maar alleen de plus van de versterker uitgang aan te sluiten.
De 0 loopt waarschijnlijk al via de 0 van je ingang.
Als het goed is hangt namelijk de 0 van de speaker uitgang aan de aarde van je versterker.
Wel even de juiste demping instellen op je kast en in de software anders meet je een factor 10 of 100 te laag.

Duidelijk, maar gebruik je 1 kanaal om in en uit te lezen of beide kanalen?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 16 mar 2021, 19:56

Dat hangt er van af wat je wil meten. als je alleen de thd wil meten dan doe je dat op een kanaal., eigenlijk alles wat je in de spec mode meet is een kanaal.
In Fs2 mode meetje met 2 kanalen dan voer je namelijk je reverentie terug naar het ene kanaal en meet je het verschil op het 2e kanaal.
Daar kan je dus goed de frequentie karakteristiek mee meeten bvb.

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » di 16 mar 2021, 20:05

Je gebruikt 1 kanaal van de versterker. Dus uitgang versterker aansluiten op left input van arta 2 met dummyload, en ingang versterker op linker uitgang arta2. De rechterschakelaar op on en de linker op off. Hiermee heb je left output doorgelust met Right input. Dit heb je nodig voor FR2 meting en steps (Dual channel meting).
Left gain op 0,1 en rechter gain op 1 laten staan. Dit moet je ook op de computer zo instellen. Dan moet het goed gaan. Volumeknop versterker vol open zetten en 1Watt instellen met potmeter Arta 2.
IMG_1425.JPG

peterl

Berichtdoor peterl » di 16 mar 2021, 21:33

elpeewee schreef:Je gebruikt 1 kanaal van de versterker. Dus uitgang versterker aansluiten op left input van arta 2 met dummyload, en ingang versterker op linker uitgang arta2. De rechterschakelaar op on en de linker op off. Hiermee heb je left output doorgelust met Right input. Dit heb je nodig voor FR2 meting en steps (Dual channel meting).
Left gain op 0,1 en rechter gain op 1 laten staan. Dit moet je ook op de computer zo instellen. Dan moet het goed gaan. Volumeknop versterker vol open zetten en 1Watt instellen met potmeter Arta 2.
IMG_1425.JPG

Bedankt, daarmee moet het goed gaan, miste ik op jouw website. :wink:

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » di 16 mar 2021, 21:57

Dacht ik al. Heb ik al toegevoegd. Als je nog meer feedback hebt, dan hoor ik dat graag. O:)

peterl

Berichtdoor peterl » wo 17 mar 2021, 8:06

elpeewee schreef:Dacht ik al. Heb ik al toegevoegd. Als je nog meer feedback hebt, dan hoor ik dat graag. O:)

Je begint op een bepaald moment te spreken over STEPS, om de waarden daarin over te nemen. maar dan is het handig dat je aangeeft dat je dan een nieuw programma moet opstarten, ik zocht me een ongeluk naar steps in ARTA. Verder was het duidelijk te volgen.
Je kan onder de website evt. nog een commentaar formulier plaatsen voor tips en tops.
Nog even over de versterkingsfactor en de db instelling bij 8Ohm
Bij 8 ohm heb je dus +9db met een instelling van 1?
Als ik hem dan op 0,1 plaats is er een verzwakking van 10x maar waar in de software moet ik dit dan aanpassen?
De potmeter is trouwens erg moeilijk op 2,83v in te stellen.

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » wo 17 mar 2021, 19:05

Ik heb de site aangepast. De commentaar formulier moet ik nog even zien hoe ik dat ga aanpakken.

Bij 8 ohm heb je dus +9db met een instelling van 1?

Nee. Je maakt een denkfout. Je gebruikt 8 Ohm met +9 dBV. Dan krijg je 1 Watt vermogen aan de uitgang. +9dB=2,83Vrms. Als ik 4 Ohm aansluit met +9dBV dan heb ik 2 Watt uitgangsvermogen.

En dat blijft ook zo als je de left gain knop op 0,1 zet. Maar dan moet je de software ook op 0,1 zetten. Dan weet Arta dat je 10x verzwakt.
Je kan checken of je goed gecalibreerd hebt. Als je een versterker hebt aangesloten, moet er bij +9 dBV 2,83 Volt aan de uitgang van de versterker verschijnen ongeacht of je een dummyload hebt aangesloten of niet. Het arta 2 kastje verzwakt het signaal 10x bij 0,1, dus er verschijnt 0,283 Volt aan de ingang van de geluidskaart. Ruim onder de maximale ingangsspanning van 1 Volt die de geluidskaart mag hebben.

Als ik hem dan op 0,1 plaats is er een verzwakking van 10x maar waar in de software moet ik dit dan aanpassen?

In Arta en Steps ga je naar SETUP en dan AUDIO DEVICES. Bij Ext. left preamp gain voer je 0,1 in. rechts laat je op 1 staan.

De potmeter is trouwens erg moeilijk op 2,83v in te stellen.

Deze snap ik niet.
Je moet de volume van de versterker volledig open zetten. En dan met de Arta 2 potmeter op +9 dBV afstellen. Als het dan goed is heb je 2,83V op de speaker uitgang van de versterker. Of bedoel je dat niet? :think:

peterl

Berichtdoor peterl » wo 17 mar 2021, 20:26

Het is gelukt, bij 9db krijg ik ong. 2.84v en een nette curve, maar de 50hz zit hier wel in, goedkope voeding, draadjes misschien slecht. Maar is eerst een test.
Het vreemde is wel dat toen ik het met mijn kt77 probeerde bij +9db 4,6Vrms kreeg, hoe kan dat?
De onderste is van de kt77 maar die levert dan 4,6v bij +9db ???

elpeewee

Berichtdoor elpeewee » wo 17 mar 2021, 20:58

Gefeliciteerd. Dit is wel heel mooi. Zit de dummyload er ook aan? Die 50Hz zou ik me absoluut niet druk om maken. Totaal onhoorbaar. Dat is omgerekend 0,00001 Vrms. Zie je hoe schoon de voeding is? Er piept een hele kleine 100 Hz piek uit. Hans Braam van AmPLimo zei het al dat de voeding schoon was. De kracht van de versterker is zijn voeding.
Nu kun je verder meten. Dit is je basis. Nu even nergens meer aankomen. Altijd eerst afstellen in SPA op 1 Watt. Nu een plaatje van FR2. Wat is nu de versterkingsfactor?
Laatst gewijzigd door elpeewee op wo 17 mar 2021, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

peterl

Berichtdoor peterl » wo 17 mar 2021, 21:03

elpeewee schreef:Gefeliciteerd. Dit is wel heel mooi. Zit de dummyload er ook aan? Die 50Hz zou ik me absoluut niet druk om maken. Totaal onhoorbaar. Dat is omgerekend 0,00001 Vrms. Zie je hoe schoon de voeding is? Anders piept er wel een 100 Hz piek uit. Hans Braam van AmPLimo zei het al. De kracht van de versterker is zijn voeding.
Nu kun je verder meten. Dit is je basis. Nu even nergens meer aankomen. Altijd eerst afstellen in SPA. Nu een plaatje van FR2. Wat is nu de versterkingsfactor?

de bovenste was van een goedkoop mono ic versterkertje.
De onderste van de KT77, maar hoe kan die spanning ineens van 2.83v naar 4.6 moet om aan de 9db te komen??
Ik heb hem nog op 0,1 staan. Ik vind dat de thd wel erg laag is van deze versterker, kan dat wel??
Ik doe trouwens even de computer dicht en kan dan weer van voren af aan beginnen, ben je alles kwijt. :twisted:
Daar baal ik wel van, iedere keer opnieuw callibreren. gaat wel steeds sneller, het is net Kicad. :lol:

Terug naar “Meten....”