Arta-2

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

peterl

Arta-2

Berichtdoor peterl » wo 27 jan 2021, 22:12

Ik was bezig om voor mijn versterker arta software te gebruiken en daar tussen de eenvoudige schakeling te plaatsen met de zeners en 2 diodes.
Toen vertelde Kappa7 mij dat er een veel beter systeem was waar je ook meer vermogen in kan stoppen dan 1W omdat je anders de geluidskaart opblaast. Nu heb ik als geluidskaart de EMU 0440 USB kunnen vinden en die heeft een mooi lage THD van ong. 0,1.
Ik heb de gerbers van de printen en alle onderdelen besteld, reken op ong. 75 euro voor de onderdelen zonder printen en stickers. ik heb nog wel een aantal printen en stickers liggen tegen kostprijs. Het kastje zier er gelikt uit en Menno en Guido hebben het uitontwikkeld.
inmiddels heb ik de print(jes) opgebouwd en de gaten in de boven plaat geboord met de juiste maten die er ook zijn, daarna kan de sticker er op geplaatst worden en de gaatjes uitgesneden voor alle schakelaars connectoren en potmeter.
Als ik hem in elkaar heb zitten zal ik terugkomen op alle meet mogelijkheden.
De Arta-2 meetkast en programmatuur zijn samen met je computer en geluidskaart een compleet meetapparaat, waarin je f-karakteristiek, vervormingen, lineariteit, versterkingsfactoren en impedanties kunt meten, volgens Menno.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door peterl op do 28 jan 2021, 9:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Bertje
Ook commercieel actief

Re: Arta-2

Berichtdoor Bertje » do 28 jan 2021, 8:44

Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

peterl

Berichtdoor peterl » do 28 jan 2021, 9:13

Dat verhaal van ARTA-2 is wat ik bedoel Bertje, deze is vorig jaar door Menno in de masterclass behandeld.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 28 jan 2021, 12:23

Hmmm ja, een plaatje met opamp buffertjes. Wat daar nou beter aan is dan een paar weerstanden en beveiligingsdioden ontgaat mij. Nou ja, je kunt er een cursus mee/over geven en gezellig samen zijn :lol:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

peterl

Berichtdoor peterl » do 28 jan 2021, 15:33

Pjotr schreef:Hmmm ja, een plaatje met opamp buffertjes. Wat daar nou beter aan is dan een paar weerstanden en beveiligingsdioden ontgaat mij. Nou ja, je kunt er een cursus mee/over geven en gezellig samen zijn :lol:

Met deze schakeling kan je wel met meer vermogen werken en in stappen regelen dan met de eenvoudige schakeling en het risico dat je je erg dure geluidskaart op blaast. Dus ja, dat heb ik er wel voor over, een goede beveiliging.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 28 jan 2021, 15:51

Ja, dat snap ik wel. Maar dat kan kan met een handje losse onderdelen en een stukje gaatjesprint voor nog geen tientje volgens de voorbeelden op de site van Arta, net zo goed. Wat je met Arta wilt meten is toch hoofdzakelijk vervorming. Het is een fraai stuk werk. Complimenten :rock: Wat is je belastingsweerstand hier? Die kan ik zo gauw niet traceren.

peterl

Berichtdoor peterl » do 28 jan 2021, 16:39

Dit is het hele schema. Je kan ook AC/DC meten.

peterl

Berichtdoor peterl » do 28 jan 2021, 19:16

Zo kastje is klaar, kan beginnen met doormeten en kijken of alles werkt.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 28 jan 2021, 21:18

Pjotr schreef:Ja, dat snap ik wel. Maar dat kan kan met een handje losse onderdelen en een stukje gaatjesprint voor nog geen tientje volgens de voorbeelden op de site van Arta, net zo goed. Wat je met Arta wilt meten is toch hoofdzakelijk vervorming. Het is een fraai stuk werk. Complimenten :rock: Wat is je belastingsweerstand hier? Die kan ik zo gauw niet traceren.

Dit is de meet kast die ik ooit probeerde na te bouwen en daar heb jij toen nog deze schakeling voor ontworpen.
viewtopic.php?p=1581710#p1581878
Werkt eigenlijk het zelfde al is jou schakeling gebalanceerd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 28 jan 2021, 21:31

Zeker George, maar dat is toch echt wat anders dan dat Menno (of Tent?) doosje. Die was ook bedoeld om een gebalanceerde input te creëren voor kaarten waar dat niet standaard op zit. Zoals b.v. het uitstekende Transit kaartje van destijds. Dan kun je ook BTL uitgangen meten en elimineer je ground loops die ontstaan. Omdat bij een geluidskaart de aarde van uitgang en de aarde van de ingang aan elkaar zitten krijg je een ongewilde aardlus daartussen bij de versterker. En dat wil je bij het meten aan versterkers juist niet. Dat Mennodoosje doet dat dus niet!

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 28 jan 2021, 21:46

Dat klopt maar dat heb ik eigenlijk nog niet nodig gehad.
Voor het grootste deel van de versterkers zal het Menno kastje prima voldoen.
Je moet alleen wel bedacht zijn op de ground loops.
Gewoon een kwestie van de negatieve (de nul) kabel op de speaker uitgang niet aansluiten.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 28 jan 2021, 21:56

Dan maak je nog steeds een meetfout doordat je de signaalspanningsval op de nul leiding niet mee neemt. Maar goed dat doet er allemaal niet toe voor een leuk ogend aansluitdoosje. Voor mij blijft het een beetje ingewikkeld (en duur) doen omdat het kan :D Voor een moderne gebalanceerde kaart als de EMU0404 heb je voldoende aan 2 weestandsverstzwakkers zoals in de handleiding van Arta aangegeven staat. Die hele opamp klimbim voegt helemaal niks toe.

peterl

Berichtdoor peterl » do 28 jan 2021, 22:07

Dat is nu weer niet leuk om te horen :lol:
Zonder gekheid, dacht echt dat dit een enorme verbetering zou geven om te meten.
Plaats je nu de uitgang van de arta 2 op de ingang van de emu en andersom om te calibreren?
Want als ik de wissel spanning meet op de arta output en de min pen aansluit zakt de spanning in tot 600mv en haal ik de min pen er af dan krijg ik iets van 3v ac.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 28 jan 2021, 22:19

Nee, niet echt een verbetering helaas :? Hooguit wat meer aansluitgemak. Je EMU0404 heeft gebalanceerde line ingangen en dat is juist een plus! Dat voordeel gooi je weg met dat Mennodoosje.

peterl

Berichtdoor peterl » do 28 jan 2021, 22:28

Goed iemand die nog een mooi doosje wil kopen? :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 28 jan 2021, 23:41

Solly :oops: kan het helaas ook niet mooier maken :mrgreen:

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 29 jan 2021, 13:37

Ik dacht al, waarover gaat dit... op DIYaudio ging ook een draadje over de EMU0204 (Peter, die interfaces zijn al oud hoor, Creative ondersteunt ze niet eens meer). Als je die meting ziet, dan geloof je het verder wel. Al durf ik niet te zeggen of die meting helemaal zuiver is.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 29 jan 2021, 14:43

Ik heb die driver nog gewoon draaien onder W7 op mijn laptop, is dezelfde als voor de Tracker ik die voor speakermetingen gebruik. En voor W10 is het zo te lezen ook geen probleem. Die 0404 is i.d.d. wel een oudere kaart en niet de top dat klopt. Maar de hedendaagse kaarten uit dit segment zijn echt niet beter. Zal vanavond eens zoeken, moet nog wel ergens een loop back meting op een oude HD hebben staan van mijn 0404 (die Hannesie nu heeft).

peterl

Berichtdoor peterl » vr 29 jan 2021, 15:33

Ik heb hem draaien op win10, en daar werkt hij ook.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 29 jan 2021, 17:57

Hier dan nog even de loop back meting van destijds van mijn 0404. In en uitgang direct met elkaar verbonden. De meting is gedaan bij -6dB. Boven de -6dB gaan 1-bitters een stuk meer vervormen zowel AD als DA. Iets om even op te letten!

EMU-0404.GIF

Echt helemaal geen slechtresultaat. Zeker voor metingen aan buizenversterkers meer dan goed genoeg.

peterl

Berichtdoor peterl » vr 29 jan 2021, 18:17

Uitkomst waarden zijn in het KT120 topic geplaatst !

Terug naar “Meten....”