prestaties UGT meten met een oscilloscoop

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Pcdg

prestaties UGT meten met een oscilloscoop

Berichtdoor Pcdg » di 25 aug 2020, 14:51

Hoi mensen,

Oké, mijn EL84PP testversterkertje uit dit http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=28930 topic werkt inmiddels naar behoren.

Op de Anodes van de EL84 meet ik 291 volt. Kathode naar massa is 10,3 volt bij beide buizen. Met een kathodeweerstand van 275 loopt er dus 37,4mA aan stroom doorheen. Dat lijken mij normale waarden.

Maar... ik had dit rare ding speciaal gebouwd om een onbekende UGT te testen. Hij klinkt heel behoorlijk, maar - inderdaad - meten is weten.

Dus hoe pak je dat aan als noob in de wondere wereld van de meetkunde. Ik heb van Douwe Bakker een pracht van een klassieke Oscilloscoop overgenomen (Philips PM3200).

Nu denk ik dat ik de probe aan moet sluiten op de luidsprekerkant van de versterker en dan aan de voorkant een soort oplopende sinus moet genereren en op moet letten op welk moment de sinus aan de uitgang niet meer lijkt op die aan de ingang. Correct?

Sorry voor de jip ende janneke omschrijving. Ik doe dit voor de eerste keer.

mvg, Paul

douwebakker

Re: prestaties UGT meten met een oscilloscoop

Berichtdoor douwebakker » di 25 aug 2020, 15:22

Je kunt de scoop gebruiken om het uitgang signaal te bekijken. Gebruik een belastingweerstand van 8ohm. Sluit vervolgens een toongenerator aan op de ingang van de versterker. Begin met bijvoorbeeld 400Hz. Op de scoop kun je de uitganspanning bekijken. Draai het volume?uitgangsnivo toongenerator zover op dat de sinus boven en onder afplat (vervormd). Dan zou ik het ingangssignaal 20dB (10x) kleiner maken. Het beste kun je dan even een audiovoltmeter gebruiken en bij verschillende frequenties de spanningswaarde aflezen. Kan ook met de scoop hoor maar dan is minder goed afleesbaar.
Je test dan niet alleen de trafo maar het hele circuit natuurlijk. Begin bij 20Hz en dan zover het gaat (25 KHz ?) succes
btw Kun je gelijk het uitgangsvermogen meten.
Eigenwijs is ook wijs!

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 25 aug 2020, 15:30

Je beschrijft het goed
Sluit op de UGT luidspreker aansluiting een weerstand van de juiste waarde 4 of 8 ohm
En ook weerstand moet 10-15 watt zijn
Als je doof wilt worden kan je gewoon je speaker gebruiken :lol:
Verder moet je van te voren een lijstje maken waar je alle meet waardes gaat invullen
Er is een computer program voor wat in Office pakket zit en wat er voor gemaakt en je kan zo de waarden invullen
De naam schiet mij niet te binnen bestand is met XLS als extensie
Daar kan je mooi de doorlaat grafiek mee laten berekenen in dB
Verder om de sinus goed te beoordelen of het afwijkt van wat je er in stopt
Kun je op eeen kanaal het ingangssignaal zetten en op tweede kanaal Het sign. Uit je UGT over je belastings weerstand van je versterker
Laat je ze mooi over lappen Zie je meteen wanneer het gaat veranderen
Tussen 100 hz en 10 khz zal het allemaal wel los lopen maar onder de 100 hz 20 hz wordt echt moeilijk voor de trafo Idem boven 20 khz
download/file.php?id=135644
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
shit draadje vergeten :oops:

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » di 25 aug 2020, 15:33

OpaBert schreef:Kun je op eeen kanaal het ingangssignaal zetten en op tweede kanaal Het sign. Uit je UGT over je belastings weerstand van je versterker
Tussen 100 hz en 10 khz zal het allemaal wel los lopen maar onder de 100 hz 20 hz wordt echt moeilijk voor de trafo Idem boven 20 khz

Het is een 1-kanaals scoop Bert.
Eigenwijs is ook wijs!

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » di 25 aug 2020, 15:42

Dank heren. Dan nog een kleine vraag: kan ik bij gebrek aan een audiovoltmeter een gewone digitale voltmeter gebruiken?

En dan de probe: ik neem aan dat ik die niet rechtstreeks er aan moet hangen aan die kant, maar een verzwakker moet gebruiken?

mvg, Paul

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » di 25 aug 2020, 15:47

Kijk dan even in de specs van je meter. Volgens kun je zonder verzwakker werken.
Eigenwijs is ook wijs!

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » di 25 aug 2020, 15:51

Doe ik! Gelukkig vond ik gelijk 77 pagina's ingescande handleiding :-). Philips noemt dit ding trouwens een 'oscillograaf' dat zal wel het - nooit helemaal goed ingeburgerde - Nederlandse woord zijn.

mvg, Paul

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » di 25 aug 2020, 15:58

Ik doelde op de specs van je multimeter. Een oscillograaf schrijft en een oscilloscoop laat zien.
Eigenwijs is ook wijs!

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » di 25 aug 2020, 16:01

Aha! Helder. Ik ga er vanavond even mee aan de slag! Bedankt voor de adviezen

mvg, Paul

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 25 aug 2020, 16:20

douwebakker schreef:
OpaBert schreef:Kun je op eeen kanaal het ingangssignaal zetten en op tweede kanaal Het sign. Uit je UGT over je belastings weerstand van je versterker

Het is een 1-kanaals scoop Bert.

Ach dan een switch er tussen Die heb ik ooit gehad Maar allang niet meer :D
Dat er nog 1 kanaals scoops zijn ! Vond mezelf al een minimalist met 2 kanalen
Maar voor een paar tientjes koop je een 2 kanaals Waarschijnlijk zonder probes , maar je kan niet alles tegelijk willen hebben

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 25 aug 2020, 16:29

Het is wel een beetje omslachtig zo.
Ik zou eerder mijn USB audio device of geluidskaart nemen om de frequentie responsie te meten.
Dat gaat namelijk een stuk sneller. Dan kan al met een heel goedkoop 48kHz - 16bits kaartje.

Wanner de UGT onbekend is, is het ook wel zo handig om gelijk even de transformator ratio (N) te meten.
Dat is simpelweg uitgangsspanning delen door de ingangsspanning, frequentie maakt niet heel veel uit.
Doorgaans kies ik 500Hz of 1kHz.
De load die de buis dan ziet is dan N^2 * belasting. dus bv 20^2 * 8 = 3200
Bij het meten zet ik de ingang altijd op 1Vpiek, dat leest en rekent namelijk makkelijk op de scope :D :)

Door de interne weerstand van transformatoren, is het niet zo handig met een luidspreker te meten, omdat je dan ook meet hoe de spanning inzakt bij een bepaalde belasting.
Uiteindelijk speelt dat wel mee hoe een speaker/de versterker klinkt natuurlijk, maar dit is niet hoe transformatoren standaard gespecificeerd worden.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 25 aug 2020, 16:38

One World Concepts schreef:Het is wel een beetje omslachtig zo.
Ik zou eerder mijn USB audio device of geluidskaart nemen om de frequentie responsie te meten.
Dat gaat namelijk een stuk sneller. Dan kan al met een heel goedkoop 48kHz - 16bits kaartje.

Wanner de UGT onbekend is, is het ook wel zo handig om gelijk even de transformator ratio (N) te meten.
Dat is simpelweg uitgangsspanning delen door de ingangsspanning, frequentie maakt niet heel veel uit.
Bij het meten zet ik de ingang altijd op 1Vpiek, dat leest en rekent namelijk makkelijk op de scope :D :)

Door de interne weerstand van transformatoren, is het niet zo handig met een luidspreker te meten, omdat je dan ook meet hoe de spanning inzakt bij een bepaalde belasting.
Uiteindelijk speelt dat wel mee hoe een speaker/de versterker klinkt natuurlijk, maar dit is niet hoe transformatoren standaard gespecificeerd worden.

Ja je hebt 100% gelijk ik meet ook nooit met speakers erop Je wordt er ook nog doof van om 10 watt op een beetje speaker naast je hoofd te hebben
Verder wat dat computer gedoe betreft zal je ook wel gelijk Kunnen hebben
Maar ik heb niks met computers ze staan ook niet op mn werktafel er past ook geen laptop bij moet zo,n ding niet kan er ook niet mee over weg Er zitten gewoon te weinig buizen in :lol: :hide:

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 25 aug 2020, 16:42

OpaBert schreef:
One World Concepts schreef:Het is wel een beetje omslachtig zo.

Ja je hebt 100% gelijk ik meet ook nooit met speakers erop Je wordt er ook nog doof van om 10 watt op een beetje speaker naast je hoofd te hebben
Verder wat dat computer gedoe betreft zal je ook wel gelijk Kunnen hebben
Maar ik heb niks met computers ze staan ook niet op mn werktafel er past ook geen laptop bij moet zo,n ding niet kan er ook niet mee over weg Er zitten gewoon te weinig buizen in :lol: :hide:

Smartphone werkt tegenwoordig ook hoor! :lol:
Voor android is er een gratis app Function Generator bv

Trouwens niks mis om het op de klassieke manier te doen hoor!
Ieder zijn ding, doe wat je zelf fijn vindt. :goedzo:
Ik dacht ik geef enkel even wat ideeën en tips :) :D

Persoonlijk hou ik er zelf niet zo van om tijdrovende handelingen te doen als dat ook automatisch kan. :^o :lol: :mrgreen:

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » di 25 aug 2020, 16:52

Die functiegenerator heb ik inmiddels op mijn telefoon gezet. Echter: daar kan je toch alleen mee een signaal aanbieden en niet mee meten?

Daar komt dan toch die scoop bij om de hoek kijken. En er zullen vast geen 1 kanaal scoops meer zijn, maar dit is een model uit 1969 :-)

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 25 aug 2020, 17:04

Pcdg schreef:Die functiegenerator heb ik inmiddels op mijn telefoon gezet. Echter: daar kan je toch alleen mee een signaal aanbieden en niet mee meten?

Daar komt dan toch die scoop bij om de hoek kijken. En er zullen vast geen 1 kanaal scoops meer zijn, maar dit is een model uit 1969 :-)

Oh, nee, meten kan er uiteraard niet mee.
Er zijn wel wat scop programmatjes, maar de meesten werken niet zo lekker.
De beste tot-nu-toe is HScope, samen met een STM32 (blue pill) bordje kun je dan best een leuk setupje bouwen.
Ik vond alleen de licentie een beetje te prijzig, iets van 15-20 dollar voor standaard module plus nog zoiets voor audio module.
Dan kun je beter een Hantek 6022 nemen voor 40-50 euro, zeker de gratis open source Hantek software is best aardig (standaard software is bagger).
Maar goed dan heb je wel weer een PC of laptop nodig.
Kan uiteraard ook op een Raspberry Pi + klein scherm.

Een of andere audio HAT (met CODEC,ADC,DAC) is natuurlijk ook al goed.
Gewoon lekker creatief zijn! :D

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » di 25 aug 2020, 21:27

Ik heb ook wel eens naar die bordjes gekeken, maar ik ben toch wel blij met mijn Philips periodestuk :-)

20200825_211638.jpg

Hij lijkt het spectrum goed weer te geven. Beneden de 50 hz worden de sinussen gek. Tot 20 k zijn ze heel behoorlijk!

Mvg, Paul

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 25 aug 2020, 23:36

Pcdg schreef:Ik heb ook wel eens naar die bordjes gekeken, maar ik ben toch wel blij met mijn Philips periodestuk :-)

20200825_211638.jpg

Hij lijkt het spectrum goed weer te geven. Beneden de 50 hz worden de sinussen gek. Tot 20 k zijn ze heel behoorlijk!

Mvg, Paul

Dat is gebruikelijk voor de goedkopere uitgangstrafoo,s Paul
Dus je metingen zullen wel kloppen :wink:
Er 1 manier om te kijken of je versterker recht is
Dan moet je er een blok golf 1 Khz op de ingang van de versterker dat moet ook op de LS uitgangs trafo ook een blok zijn
Zonder dat je de versterker overstuurd :!:
Als de blok schuin staat dus de horizon is schuin punt links hoger dan is de versterker op lagere frequenties groter
Is de horizontale lijn schuin rechts hoger dan worden de hogere frequenties meer versterkt
Duidelijkste te zien als je aan een toonregeling draait
Zo is een hoop Info uit die blok golf test waar te nemen
https://www.google.nl/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.rfcafe.com%2Freferences%2Fradio-news%2Fpractical-techniques-square-wave-testing-july-1957-radio-tv-news.htm&psig=AOvVaw0KFyNytQYfsKvH7tJqOYyx&ust=1598478312342000&source=images&cd=vfe&ved=0CA0QjhxqFwoTCPiS3fGpt-sCFQAAAAAdAAAAABAM

Deze in ons eigen ( mijn) taal
https://verstraten-elektronica.blogspot ... ulsen.html

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » wo 26 aug 2020, 8:37

Ah juist! Ik heb die blokgolf geprobeers en die kwam er niet zo best uit. Leek meer op het verstandshuwelijk tussen een blokgolf en een zaagtand. Ik zal het vandaag eens herhalen en daarna kijken wat een stukje tegenkoppeling met het beeld doet (buizen staan nu in triode zonder feedback)

Mvg, Paul

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 26 aug 2020, 9:11

Pcdg schreef:Ah juist! Ik heb die blokgolf geprobeers en die kwam er niet zo best uit. Leek meer op het verstandshuwelijk tussen een blokgolf en een zaagtand. Ik zal het vandaag eens herhalen en daarna kijken wat een stukje tegenkoppeling met het beeld doet (buizen staan nu in triode zonder feedback)

Mvg, Paul

Als je een Foto plaatst van wat je op de scoop ziet Kunnen deskundigen een advies geven aan de hand van dat plaatje :foto: :foto:

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » wo 26 aug 2020, 9:17

Ik genereer een blokgolf met mijn telefoon, maar zodra ik er ook een foto mee wil maken stopt de app met de blokgolf en heb ik een flatline op de scoop ;-)

Straks maar eens een tweede telefoon er bij nemen :-)

Mvg Paul

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 26 aug 2020, 9:40

Haha dat is geen multitasking maar 1 voor 1 :lol:

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 26 aug 2020, 13:40

Pcdg schreef:Ik genereer een blokgolf met mijn telefoon, maar zodra ik er ook een foto mee wil maken stopt de app met de blokgolf en heb ik een flatline op de scoop ;-)

Straks maar eens een tweede telefoon er bij nemen :-)

Mvg Paul

Wat je trouwens kunt doen, zeker als frequentiebereik (samplerate) van telefoon niet zo best is, is je sinus even door een schmitt trigger (logic gate) gooien.
Die maakt er namelijk prima blokgolven van :)

De blokgolf methode zegt alleen niet zo heel veel in absolute zin over de frequentie responsie.

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » wo 26 aug 2020, 13:56

Dank voor het advies. Eerst maar even een paar blokgolven delen. Het valt eigenlijk wel mee. Dit zie ik als ik een 1khz blokgolf er in stuur:

56538A1C-6D37-47CA-B858-3D2144B0DB47.jpeg

En daarna heb ik een tegenkoppeling aangebracht met een 1k2 weerstand vanaf de acht ohm uitgang naar een kathode van de stuurtrap en dan zie je dit:

E87EFC23-AA5D-4701-883C-4EF4082A965C.jpeg

Keurig rechte blokjes. Alleen blijft er daarna (in triode) vrij weinig gain over...

Mvg, Paul

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 26 aug 2020, 14:07

Sterker nog, waarschijnlijk blijft er op de grid door de Miller capaciteit al vrij weinig van over ;)
(beetje afhankelijk welke triode je gebruikt)

http://www.valvewizard.co.uk/gridstopper.html

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » wo 26 aug 2020, 14:37

Gewoon een EL84 als triode geschakeld. Leuk, maar dit is net te gek voor mijn speakers. :-)

Terug naar “Meten....”