Klopt het wat ik meet? (filter)

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Berichtdoor bert stoltenborg » di 04 aug 2020, 12:19

De response te shapen, ik word steeds beter, ik kan binnenkort de polletiek in :-).

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 04 aug 2020, 13:27

Het ging meer om de reactie richting OWC O:)
Maar je kunt inderdaad dingen recht trekken, ze zijn alleen geen vervanging van een goed ontwerp en een goed afgestemd filter toch?

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 04 aug 2020, 13:53

Heb ik vanmiddag even tijd om te meten, is er een kinderfeestje aan de gang bij de buren.
Dus als ik nu wil meten, moet ik dat boven de 100 dB doen. I.v.m. de tweeter, denk ik dat ik
maar even wacht. :roll:

satefan

Berichtdoor satefan » di 04 aug 2020, 14:36

toetertje schreef:Heb ik vanmiddag even tijd om te meten, is er een kinderfeestje aan de gang bij de buren.
Dus als ik nu wil meten, moet ik dat boven de 100 dB doen. I.v.m. de tweeter, denk ik dat ik

Zooooooooo herkenbaar. Heb je alles opgesteld...bedenkt de buurman om de vloer uit zn badkamer te gaan hakken. Mijn kinderen zijn trouwens perfect geconditioneerd. Als ik ga meten (ze zien de opstelling natuurlijk al staan) dan hoef ik alleen maar af te tellen vanaf 3, en bij 1 stoppen ze met alles wat ze aan het doen zijn, tot de sweep voorbij is en ik, 'ja!' roep en dan gaan ze weer verder met waar ze mee bezig waren. Gaat bijna altijd goed!

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 04 aug 2020, 14:40

Dat heb ik geprobeerd, maar met 8 man op een trampoline valt dat niet mee.

Maar goed, ik heb toch even een paar metingen kunnen doen op 2 cm.
Of ik daar vrolijk van wordt, is weer een tweede. :shock:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 04 aug 2020, 15:29

Hier nog even een meting van beide speakers apart.
De groen lijnen zijn van de speaker met alleen baf.
Kan ik daar uit concluderen, dat het met glaswol toch rustiger wordt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » di 04 aug 2020, 16:43

Om iets over de glaswol te zeggen, kan je het beste metingen doen aan dezelfde luidspreker. Anders ben je tegelijk de woofers met elkaar aan het vergelijken.

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » di 04 aug 2020, 16:59

Shadow schreef:Het ging meer om de reactie richting OWC O:)
Maar je kunt inderdaad dingen recht trekken, ze zijn alleen geen vervanging van een goed ontwerp en een goed afgestemd filter toch?

OWC deed ook best gemeen jegens mij en de PA-wereld door te insinueren dat we ouwe lullen zijn. :lol:

Er wordt in studiomonitoren en PA-spul dat volgens mij heel goed klinkt veel met processing gedaan.
De opmerking over TSP komt van de bassist van enkele van mijn vele bandjes, die werkt bij Alcons Audio en zei een tijd geleden al dat wanneer je bij fabrikanten van luidsprekers over TSP begint je echt een beetje meewarig wordt aangekeken en dat je daarna wordt uitgelegd dat dat een gepasseerd station is. Als de boel in verhouding tot een small signal echt begint te bewegen klopt er niet veel meer van je magneetveld vs spreekspoel en zo. In een huiskamersub die een beetje wordt aangezet merk je dat al.
Dus als je geen JBL 2235H in een kast van 200 liter wilt kun je ook overwegen om een professionele 15 of 18 inch met een belastbaarheid van een paar duizend Watt te nemen in een kleinere kast die je elektronisch dwingt om wat meer laag weer te geven.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 04 aug 2020, 17:05

OWC z’n werkgebied is ook PA volgens mij dus jullie kunnen lekker samen keuvelen :lol:

toetertje schreef:Heb ik vanmiddag even tijd om te meten, is er een kinderfeestje aan de gang bij de buren.

Altijd gezellig :lol:

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » di 04 aug 2020, 17:06

Sweeps en MLS (zolang je geen tijdnarigheid zoals wind hebt) zijn redelijk ongevoelig voor stoorgeluid.
Als je heel dicht bij een speaker meet krijg je wat anders dan op luisterafstand omdat je met opbreekgedrag, bundeling etc te maken hebt.
Dus ik zou die tweeter gewoon op een meter of zo meten.

satefan

Berichtdoor satefan » di 04 aug 2020, 17:12

bert stoltenborg schreef:Dus ik zou die tweeter gewoon op een meter of zo meten.

Yep. 1 meter afstand, met een meter ruimte rondom de speaker in alle richtingen, dus ook de speaker een meter van de grond!) En zeker weten dat REW niet de ingebouwde Mic gebruikt, maar de UMIK, dat geeft REW aan als je de MIC aangesloten hebt en REW opstart, of even in de settings kijken).

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 04 aug 2020, 17:31

Ja, wacht eens ff, werd gevraagd om een close range meting te doen van de drivers. Dus heb ik gedaan.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 04 aug 2020, 17:36

Klopt. Dat was om te zien of die ongebruikelijke frequentiekarakteristiek van je tweeter te wijten was aan de tweeter, aan je meetopstelling of aan de vorm van de behuizing.

Dit ziet er niet heel vreemd uit, je tweeter is wel ok. Het rare oplopen van de FR boven de 4k is er niet. Ik veronderstel dat dit ongefilterd is?

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 04 aug 2020, 17:50

Klopt, ongefilterd.
Beide tweeters en beide woofers meten ook aardig gelijk.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 04 aug 2020, 18:32

bert stoltenborg schreef:De opmerking over TSP komt van de bassist van enkele van mijn vele bandjes, die werkt bij Alcons Audio en zei een tijd geleden al dat wanneer je bij fabrikanten van luidsprekers over TSP begint je echt een beetje meewarig wordt aangekeken en dat je daarna wordt uitgelegd dat dat een gepasseerd station is. Als de boel in verhouding tot een small signal echt begint te bewegen klopt er niet veel meer van je magneetveld vs spreekspoel en zo. In een huiskamersub die een beetje wordt aangezet merk je dat al.
Dus als je geen JBL 2235H in een kast van 200 liter wilt kun je ook overwegen om een professionele 15 of 18 inch met een belastbaarheid van een paar duizend Watt te nemen in een kleinere kast die je elektronisch dwingt om wat meer laag weer te geven.

Het komt mij nogal ongenuanceerd over. Misschien vinden sommige fabrikanten meten gemakkelijker dan ontwerpen. TSP zijn ook niet veel meer dan de vertaling van de highpass-functie gecombineerd met de akoestische overdracht. Welke fabrikant meent dat'e daar geen rekening mee hoeft te houden? Ook al heb je te maken met niet-lineair gedrag door warmte en grote conusuitslagen.
Mark Bakker

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 04 aug 2020, 18:43

toetertje schreef:Ja, wacht eens ff, werd gevraagd om een close range meting te doen van de drivers. Dus heb ik gedaan.

Ja, dat is vooral voor de midwoofer om te kijken of je voldoende demping gebruikt. Het is duidelijk dat jouw hoeveelheid BAF te weinig is. Zoals pappaleo al vermoedde.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » di 04 aug 2020, 18:49

Alle fabrikanten van luidsprekers laten TSP zien, ze zijn alleen niet in alle gevallen heilig. Zeker niet wanneer je weet dat je tamelijk veel vermogen gaat vragen.

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 04 aug 2020, 18:59

jeroen_d schreef:
toetertje schreef:Ja, wacht eens ff, werd gevraagd om een close range meting te doen van de drivers. Dus heb ik gedaan.

Ja, dat is vooral voor de midwoofer om te kijken of je voldoende demping gebruikt. Het is duidelijk dat jouw hoeveelheid BAF te weinig is. Zoals pappaleo al vermoedde.

Maar echt een wereld van verschil zit er nu ook niet
Tussen de 2 kasten. Maar kan ik niet beter eerst met de foltering filtering beginnen?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 04 aug 2020, 19:02

Shadow schreef:OWC z’n werkgebied is ook PA volgens mij dus jullie kunnen lekker samen keuvelen :lol:

Dat wil ik best doen, maar alleen als het constructief en een beetje meer positief is.
Anders heb ik echt geen zin om mijn tijd eraan te verspillen.

Overigens heb ik nergens gemeen gedaan, maar een groot deel loopt nog steeds met de gedachte rond dat een grote kast altijd noodzakelijk is, om maar een heel klein voorbeeldje te noemen.
Dan heb ik het vooral over bekende Duitse, Amerikaanse en Franse merken (ik ga geen namen noemen)

(overigens ben ik ook actief in dingen buiten PA om, maar dat terzijde)
Laatst gewijzigd door One World Concepts op di 04 aug 2020, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 04 aug 2020, 19:04

toetertje schreef:
jeroen_d schreef:

Maar echt een wereld van verschil zit er nu ook niet
Tussen de 2 kasten. Maar kan ik niet beter eerst met de foltering filtering beginnen?
.

Dat kan. Ik zelf zou dat niet doen en eerst de demping op orde brengen. Maar jij hoeft het natuurlijk niet op dezelfde manier te doen als ik

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 04 aug 2020, 19:05

Dit is inmiddels een getwiste draad. :(

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Berichtdoor bert stoltenborg » di 04 aug 2020, 19:13

One World Concepts schreef:
Shadow schreef:OWC z’n werkgebied is ook PA volgens mij dus jullie kunnen lekker samen keuvelen :lol:

Dat wil ik best doen, maar alleen als het constructief en een beetje meer positief is.
Anders heb ik echt geen zin om mijn tijd eraan te verspillen.

Overigens heb ik nergens gemeen gedaan, maar een groot deel loopt nog steeds met de gedachte rond dat een grote kast altijd noodzakelijk is, om maar een heel klein voorbeeldje te noemen.
Dan heb ik het vooral over bekende Duitse, Amerikaanse en Franse merken (ik ga geen namen noemen)

(overigens ben ik ook actief in dingen buiten PA om, maar dat terzijde)

Ik maak maar een grapje, het gaat ook maar over geluid, niet over levensbedreigende toestanden.
Laten we er maar over ophouden en proberen Toetertje op een andere manier in de war te maken :D

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 04 aug 2020, 19:39

bert stoltenborg schreef:
Ik maak maar een grapje, het gaat ook maar over geluid, niet over levensbedreigende toestanden.
Laten we er maar over ophouden en proberen Toetertje op een andere manier in de war te maken :D

Dat lukte anders zonder jou ook al prima hoor. :P :lol:

Terug naar “Meten....”