Klopt het wat ik meet? (filter)

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

satefan

Re: Klopt het wat ik meet? (filter)

Berichtdoor satefan » vr 31 jul 2020, 14:54

Interessant dat de curve vanaf zo'n 8K in beide gevallen op loopt. Mischien toch iets in de meet-setup?
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

toetertje

Berichtdoor toetertje » vr 31 jul 2020, 15:48

Voor nu stop ik er even mee. Ik ben weer een hoop wijzer geworden.
Volgende week ga ik weer verder. Dan zal ik de speaker wat vrijer opzetten.
Dan ga ik ook een meting doen, zonder correctiefile, kijken wat dat doet.
Misschien ga ik dan ook eens wat met de waarde van de spoel spelen.
Ik ga mij ook nog even verdiepen in zo'n impedantie meet dinges.

Ik begin nu weer een beetje te wennen aan de nieuwe sound van de jopie's.
En het heeft wel wat. Ben benieuwd wat voor moois dit kan brengen.

satefan

Berichtdoor satefan » vr 31 jul 2020, 16:11

Mooi om te zien!

Ik zorg zelf altijd dat, als ik de speaker meet, er een meter vrije ruimte rondom de speaker is, in alle richtingen (horizontaal en verticaal). Dit zorgt er voor dat je binnen een redelijk window kunt meten zonder snel last te hebben van reflecties. Dit is wel belangrijk, omdat ik denk dat je nu nog wat reflecties van achter de speaker aan t meten bent. Staat de speaker nog steeds tegen de muur als je aan het meten bent?

Ik ben ook benieuwd hoe de fase-dip meet straks.

Groet,

Satefan

toetertje

Berichtdoor toetertje » vr 31 jul 2020, 18:20

satefan schreef:Mooi om te zien!

Ik zorg zelf altijd dat, als ik de speaker meet, er een meter vrije ruimte rondom de speaker is, in alle richtingen (horizontaal en verticaal). Dit zorgt er voor dat je binnen een redelijk window kunt meten zonder snel last te hebben van reflecties. Dit is wel belangrijk, omdat ik denk dat je nu nog wat reflecties van achter de speaker aan t meten bent. Staat de speaker nog steeds tegen de muur als je aan het meten bent?

Ik ben ook benieuwd hoe de fase-dip meet straks.

Groet,

Satefan

De speaker stond inderdaad tegen de muur. Dus dat moet de volgende keer echt even anders. 8)

satefan

Berichtdoor satefan » vr 31 jul 2020, 18:21

Okay. Ik ben zeer benieuwd hoe het dan meet!

Satefan

toetertje

Berichtdoor toetertje » vr 31 jul 2020, 18:38

satefan schreef:Okay. Ik ben zeer benieuwd hoe het dan meet!

Satefan

Het zal voor het oplopende hoog niet uit maken, de audiovector stond wel redelijk vrij.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 31 jul 2020, 21:12

Je Jopie geeft een behoorlijke bult rond 1kHz. Slechte bafflestep-correctie (rond 400Hz veel minder niveau) lijkt mij.
Mark Bakker

satefan

Berichtdoor satefan » vr 31 jul 2020, 21:56

markbakk schreef:Je Jopie geeft een behoorlijke bult rond 1kHz. Slechte bafflestep-correctie (rond 400Hz veel minder niveau) lijkt mij.

De speaker stond bij de meting vlak bij de muur. Dan is het beeld inzake de baffle-step wat lastiger meetbaar?

satefan

Berichtdoor satefan » za 01 aug 2020, 9:35

toetertje schreef:
satefan schreef:Okay. Ik ben zeer benieuwd hoe het dan meet!

Satefan

Het zal voor het oplopende hoog niet uit maken, de audiovector stond wel redelijk vrij.

Meten is weten!

toetertje

Berichtdoor toetertje » za 01 aug 2020, 10:08

markbakk schreef:Je Jopie geeft een behoorlijke bult rond 1kHz. Slechte bafflestep-correctie (rond 400Hz veel minder niveau) lijkt mij.

Kun je hier iets meer over vertellen? Hij speelt nu met een eerste orde filter.
Daar is toch nog geen baffle step correctie van toepassing?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 01 aug 2020, 10:27

Dat staat op zich los van elkaar. De keuze voor eerste of hogere orde filtering is afhankelijk van de gebruikte units en de opstelling tov elkaar. De units spelen bij een eerste orde filter door de slappe filterhelling over een groot frequentiebereik samen en daar moeten ze wel geschikt voor zijn (fasegedrag, spreiding).

Een bafflestep is een "traptrede" in je on-axis gemeten frequentiekarakteristiek. Als de golflengte van het afgestraalde geluid langer wordt dan de breedte van je baffle, dan gaat het afgegeven geluid meer rondstralen. Een deel van de energie gaat dus niet direct in de richting van de luisteraar (lees de meetmicrofoon), maar naar opzij en naar achteren.

Met het filter kun je deze traptrede corrigeren. Dat is de bafflestep correctie. Een volledige bafflestep correctie heeft echter vaak een wat overdreven basweergave tot gevolg, om dat het naar achter en opzij afgestraalde geluid uiteindelijk via muurreflecties toch bij de luisteraar aankomt. Een luidspreker zonder enige vorm van bafflestepcorrectie klinkt echter vaak wat "dun".

toetertje

Berichtdoor toetertje » za 01 aug 2020, 10:44

Oke, dat is duidelijk. Spelen die grote facetten aan de kast, daar dan ook nog een rol in?
Dun klinkt hij eigenlijk beslist niet. En door de erg forse kast, gaat hij ook nog flink laag.

Ik heb inmiddels de tweeter uit de kast gekregen. En het is de Excel t25cf001 e0006-6.
En daar hebben ze lekker lomp 4 mm2 aan lopen solderen. :boos:
Het is ook een vervelende tweeter om de ferrofluid te controleren. Daarvoor moet ik
waarschijnlijk die kleine litze draden voor lossolderen.

Beetje vreemde demping zit erin. Dik geel schuim met een flinterdun laagje baf achtig spul er omheen. Tuinkussens?? :-&

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 01 aug 2020, 11:06

Ik zei toch al: wat een bende!
Fusion Filterdesign

toetertje

Berichtdoor toetertje » za 01 aug 2020, 11:24

ds23man schreef:Ik zei toch al: wat een bende!

Dat zei je al ja. :goedzo:

En weer verder, het is toch gewoon baf, had niet goed gekeken.
Maar het zijn wel dikke stugge pakketten. Ik heb inmiddels de uitsparing in de kast
iets groter gemaakt. Zodat de tweeter er weer gewoon in en uit kan. Nu de woofer nog.
En maar even nadenken, of er niet even een nieuw kabeltje in moet.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 01 aug 2020, 11:46

Een sleepkabel is helemaal niet nodig als interne bedrading.

Ik denk dat je woofer en tweeter elkaar over een te groot gebied overlappen. Eerste orde filtering is gewoon te slap. Doordat de impedantie oploopt bij hogere frequentie wordt de filterwerking van de spoel steeds minder naarmate de frequentie oploopt. Dat kun je verhelpen door de impedantiekarakteristiek, zoals de spoel die "ziet", recht te trekken. Dat kan door een zobel netwerkje van een weerstand van 3R9 in serie met een Condensator van pakweg 6u8 parallel aan je woofer te zetten. Dan zal de output van de woofer in de hogere frequenties minder je totaal karakteristiek beinvloeden.

satefan

Berichtdoor satefan » za 01 aug 2020, 11:53

pappaleo schreef:Een sleepkabel is helemaal niet nodig als interne bedrading.

Ik denk dat je woofer en tweeter elkaar over een te groot gebied overlappen. Eerste orde filtering is gewoon te slap.

Dat is best kort door de bocht. Als de drivers een net oploop/afloop karakteristiek laten zien dan hoeft er op zich niets mis te zijn met 1e order filtering. De prestigious two heeft ook een 1e orde filter en dat is een van de beste 2-weg systemen die ik heb gehoord, en kreeg ook positieve feedback op de luisterdag in Alphen.

Ik zou de metingen graag willen zien als de speaker gemeten wordt in een vrije opstelling. Dan de tweeter goed 'africhten' en dan maar eens luisteren.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 01 aug 2020, 11:55

Ik weet niet of rew die mogelijkheid biedt, maar ik maak van de units met Arta altijd eerst een close range meting. Microfoon 1 á 2cm voor het membraan en dan een impulsmeting doen. Het tijdsvenster is dan niet zo belangrijk want de eerste reflectie is relatief gezien dan heel ver weg.

Van die puls kun je een frequentiekarakteristiek maken, maar daar heb je niet heel veel aan. Je kan ook een burst decay maken. Dat is een 3d grafiek met het aantal uitsterf-uitslingeringen per frequentie.

Als je daar een bergketen in ziet, dan is er wat aan de hand met je kast of de demping. Zakt binnen 6 periodes het niveau over het hele frequentiebereik tot onder de 30dB, dan ben je spekkoper. Dat ziet er uit als een muur. Voorbeelden te over in diverse van mijn topics.

Ik doe dat altijd als eerste bij mijn units om te weten of alles goed is. Daarna ga ik het filterontwerp doen. Dan weet ik zeker dat ik geen dempings- of kastproblemen probeer weg te filteren.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 01 aug 2020, 11:57

satefan schreef:
pappaleo schreef:Een sleepkabel is helemaal niet nodig als interne bedrading.

Ik denk dat je woofer en tweeter elkaar over een te groot gebied overlappen. Eerste orde filtering is gewoon te slap.

Dat is best kort door de bocht. Als de drivers een net oploop/afloop karakteristiek laten zien dan hoeft er op zich niets mis te zijn met 1e order filtering. De prestigious two heeft ook een 1e orde filter en dat is een van de beste 2-weg systemen die ik heb gehoord, en kreeg ook positieve feedback op de luisterdag in Alphen.

Ik zou de metingen graag willen zien als de speaker gemeten wordt in een vrije opstelling. Dan de tweeter goed 'africhten' en dan maar eens luisteren.

Je laat in je quote van mijn tekst de argumentering van mijn bewering weg :mrgreen: ;)

toetertje

Berichtdoor toetertje » za 01 aug 2020, 12:08

Jij bent nogal wat stappen verder dan ik ben Leo. Ik begin nog maar net, en moet het echt op deze manier,
stapje voor stapje uitvogelen. Ik kan lezen wat ik wil, maar het komt er gewoon niet in. Het is ook helemaal
niet mijn bedoeling, gelijk het beste eruit te halen, maar spelenderwijs wat dingen te ontdekken.
Daarom heb ik deze set ook gekocht, kostte weinig, bekende en bewezen drivers, en spelen maar.
Natuurlijk ben ik heel erg blij met je hulp, maar iets kleinere stapjes graag. :oops:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 01 aug 2020, 12:21

Ik begrijp het wel. Ik probeer het duidelijk uit te leggen, maar dat lukt ook niet altijd.

Ik kwam op die burst decay omdat jij over de demping begon. Ik ging ervan uit dat dat in orde was. Wat ik beschreef was een methode om dat te controleren

Ik ben met je eens dat kleine stapjes nodig zijn. Aan de wooferkarakteristiek te zien gooit de demping ook niet al te veel roet in het eten.

De tweeterkarakteristiek blijf ik vreemd vinden. Volgens de datasheet wel geschikt voor eerste orde filtering, volgens jouw meting zeker niet. Daar moeten we eerst de vinger op zien te leggen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 01 aug 2020, 12:26

Het wordt eerst eens tijd om die tweeter op te meten zonder filter op 10cm afstand.
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 01 aug 2020, 12:26

Meet jij met een roze ruis burst of met een sinus fluittoon?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 01 aug 2020, 12:27

ds23man schreef:Het wordt eerst eens tijd om die tweeter op te meten zonder filter op 10cm afstand.

Ja of nog iets korter. Dat kan vrij zacht zodat je hem niet beschadigt.

toetertje

Berichtdoor toetertje » za 01 aug 2020, 12:37

Ik meet met een sweep vanuit rew.
De tweeter ga ik als eerste opmeten. Misschien zelfs alle twee, om te kijken of ze hetzelfde gedrag vertonen.
Ik kan in rew de sweep laten beginnen op 2Khz, om de tweeter enigszins te beschermen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 01 aug 2020, 12:44

Ik meet vaak genoeg tweeters vanaf 20Hz, als je het maar zachtjes doet.
Fusion Filterdesign

Terug naar “Meten....”