Aanschaf Owon SDS7102V

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Aanschaf Owon SDS7102V

Berichtdoor Barry2001 » za 11 jul 2020, 10:29

Ik sta op het punt een Owon SDS7102V scoop aan te schaffen. Voor hobby gebruik, 2 kanaals / 100MHz, mooi groot 8" scherm, goede prijs. Ook belangrijk, de 230V aansluiting zit aan de zijkant, zodat ik 'm strak tegen de achterwand kan plaatsen.
Weet iemand een reden om het niet te doen, of een andere tip ongeveer in deze prijsklasse?

Pjotr

Re: Aanschaf Owon SDS7102V

Berichtdoor Pjotr » za 11 jul 2020, 10:51

Een groot scherm biedt eigenlijk geen voordeel met dit soort relatief eenvoudige scopes. Zou zeker ook even naar Rigol kijken. (Rigol ontwerpt ook als OEM voor Agilent, tegenwoordig Keysight). Persoonlijk vind ik de user interface van Rigol een stuk volwassener dan van Owon, ze zijn ook een stuk langer bezig. Verder is de dikte van het Owon ding eerder een nadeel dan een voordeel: Je moet hem tegen de muur zetten anders ligt ie steeds achterover. En verder een hoop recensies op EEV Blog: https://www.eevblog.com/forum/index.php#c2
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 11 jul 2020, 10:54

IMG_1566.JPG
Waarom niet. Voor de prijs hoef je het niet te laten en de mogelijkheden op deze apparaten zijn zo uitgebreid tegenwoordig dat je er veel meer mee kunt dan de vroegere analoge scopen.
Nadeel vindt ik persoonlijk is het geluid van de ventilator. Maar dat geldt voor alle merken tegenwoordig.
Ik heb afgelopen week een Rigol bij elektor gekocht en die heeft de netaansluiting aan de achterkant en dat heeft weer mijn voorkeur. Veel succes met je beslissing.
Douwe
Oh ja, en OpaBert heeft er onlangs eentje gekocht van GW met een ingebouwde spectrum analyzer. Wel aanzienlijk duurder, ik meen iets van € 900 ofzo.
Zelf heb ik in mijn werk een Analoge GW scoop gehad en ruim 10 jaar dagelijks me gewerkt ( radio tv service).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eigenwijs is ook wijs!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 11 jul 2020, 11:02

Nadeel vindt ik persoonlijk is het geluid van de ventilator. Maar dat geldt voor alle merken tegenwoordig.

Zit daar nou nog geen stillere fan in? Is wel te modden. Heb ik met mijn DS2102 ook gedaan en die hoor ik nauwelijks nog. Ook 's-avonds laat niet. Maar je moet dan wel weten wat je doet en wachten op einde garantietermijn.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 11 jul 2020, 11:19

Pjotr schreef:

Zit daar nou nog geen stillere fan in? Is wel te modden. Heb ik met mijn DS2102 ook gedaan en die hoor ik nauwelijks nog. Ook 's-avonds laat niet. Maar je moet dan wel weten wat je doet en wachten op einde garantietermijn.

Ik vind onodig geluid storend en heb het natuurlijk liever niet. Maar je went er ook aan.
Bovendien gaat met de leeftijd het gehoor achteruit en dat werkt in deze weer in mijn voordeel.
Eigenwijs is ook wijs!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 11 jul 2020, 11:26

Ja dat is zo. Het is ook een hele klus, de hele scoop moet er voor uit elkaar. Een stillere fan is ook minder luchtstroom. Dat betekent ook grotere koelvinnen op de FPGA's! Ben je echt wel even zoet mee. Maar uiteindelijk vond ik het zeker wel de moeite waard.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » za 11 jul 2020, 11:54

Ik zelf vond de Rigol bediening er lastig te onthouden Dat is het enige dat ik op de rigol op te merken heb
ik vind de GWInstek makkelijker vooral omdat hij een directe knop heeft Standaard (default) instelling en de menus zijn ook veel handiger
shit draadje vergeten :oops:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 11 jul 2020, 12:04

Ja, dat blijft lastig Bert. Je hoort/leest van alles wel positieve en negatieve dingen. En dan is dit nog maar een simpel scoopje :D Overigens heeft Rigol ook een knop "Standaard". Dat hebben ze allemaal wel en de scoop kiest dan de optimale instellingen voor het huidige meetsignaal. Het is echt een kwestie van persoonlijke voorkeur: Voor een optimale keus moet je eigenlijk zelf een ochtendje spelen met diverse merken/varianten. Dit is ook nog een betaalbare optie: https://www.siglent.eu/ Zelf geen ervaring mee maar ik hoor er wel positieve berichten over.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 11 jul 2020, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » za 11 jul 2020, 12:34

De Optie spectrum analyzer was voor mij zo aantrekkelijk dat ik ons vakantie eraan heb uitgegeven Want we blijven toch thuis
En 85 dB diep kunnen kijken vanaf 0-500 mhz ik was zodra ik dat zag verkocht en de rigol in geruild O:)
Gelukkig had jij hem gerepareerd voor me :dank: :dank:

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 11 jul 2020, 13:28

Weet alleen dat rigol makkelijk te hacken is. Dus je koopt een lage Mhz versie en je maakt er de hoogste versie van. Weet niet hoe dat zit met owon. Heb zelf een Siglent uit de SDS2000X plus serie en ook die zijn makkelijk te “upgraden”, maar dat is wel een scope uit een andere prijs klasse. Beste kun je ook even kijken naar info op eevblog.

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 11 jul 2020, 13:33

Op mijn scope zit FFT wat een beetje vergelijkbaar is met spectrum analyser, echter is de resolutie ongeveer maar 60dB. Dus in audio bereik gebruik ik een goede externe audio interface en doe de spectrum analyse in REW, die dat een veel hogere resolutie heeft. De FFT in scope geeft wel een leuke eerste indruk, maar is niet nauwkeurig genoeg,

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 11 jul 2020, 13:41

Veel mensen kiezen in deze prijs klasse voor de Rigol DS1054Z, is in prijs vergelijkbaar, maar heeft 4 kanalen en doen dan een “upgrade” naar een hogere max freq. kijk b.v. op https://www.instructables.com/id/How-to-Hack-Upgrade-a-Rigol-DS1054Z-Digital-Oscill/.
En unlocken tevens andere opties voor b.v. decoderen van bepaalde protocolen.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » za 11 jul 2020, 14:12

jvenema schreef:Veel mensen kiezen in deze prijs klasse voor de Rigol DS1054Z, is in prijs vergelijkbaar, maar heeft 4 kanalen en doen dan een “upgrade” naar een hogere max freq. kijk b.v. op https://www.instructables.com/id/How-to-Hack-Upgrade-a-Rigol-DS1054Z-Digital-Oscill/.
En unlocken tevens andere opties voor b.v. decoderen van bepaalde protocolen.

Als je 4 kanalen nodig hebt , ik heb nog nooit 4 kanalen gebruikt Misschien omdat mn oude Textronics 2125 het ook niet had
En idem 100 mhz meestal is 10 mc genoeg en v.w.b de Hack Rigol 100 mhz als je het nodig hebt ? Garantie vervalt meen ik als men bij reparatie de hack wordt gezien ( bangmakerij? ) ik heb het niet gedaan. Had geen 100 mhz nodig .
Nu ook niet ik heb de 70 mhz MDO-2072EG zitten 2 ingebouwde arbitraire functie generators 25 mhz in gebouwd
Dus 2 kanalen 2 functie gen 25 ,scoop 70 mhz Spectrum DC-500 mhz met een app ook bodeplot mogelijk
Een hameg 2 kan 10 mhz koste in 1972 ook zo iets kon het toen niet veroorloven we keken nog zwart wit TV :mrgreen:

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 11 jul 2020, 14:30

Heb zelf geen Rigoil, maar van wat ik begrijp is de hack alleen software en kan terug gedraaid worden. Gaf het alleen aan, omdat de owon een 100MHz versie was, nam dus aan dat dat een wens was. Kan me voorstellen dat als je twee kanalen heb dat je je er leuk mee kan reden, maar in het eventjes dat ik 4 kanalen heb, heb ik het al wel gebruikt. 4 kanalen kan geen kwaad als je het hebt.
Als je audio doet dan is zelfs met class D 10MHz al ruim voldoende. Upgrade van max freq. is dan inderdaad niet heel relevant. Weet niet wat iemand verder ermee gaat doen, maar als je met arduino of zo aan de gang gaat, is I2C decoder opties wellicht interessant of andere decodeer opties. Heeft de scope dan die optie, of is die eenvoudig te unlocken? En als je bepaalde digitale signalen wel wat mee wil doen, dan is 4 kanalen wel weer fijn.
Rond de 400 euro zijn er een hoop leuke opties. En de overweging is inderdaad wat je nodig hebt nu en eventueel in de toekomst. Ben zelf maar aan de “veilige” kant gaan zitten. Zou een beetje jammer zijn als je later denk had ik maar 50 euro meer uitgegeven voor iets anders zodat ik wel die optie had.
Maar ja ik koop de scope of de “zaak” en merk er privé niets van, dus dan is dat wel een makkelijke positie.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » za 11 jul 2020, 14:35

Nou het prijsverschil tussen een 2 en 4 kanaals van GWInstek is 400€ daar koop je al een aardige scoop voor , overigens is dat verschil omdat de 2 kan in de aanbieding is
Ik zal verder niet doordrammen O:)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 11 jul 2020, 14:47

Alle opties bij Rigol zijn softwarematig. Qua hardware is het al een 200MHz scoop. Tenminste dat was met de mijne zo. Maar dat was 7 jaar geleden. Heb het idee dat het inmiddels een soort van verkoopstunt is geworden van Rigol :D Voor de huidige stand hieromtrent kun je op EEVBlog terecht. Overigens is voor audio 50MHz - 100MHz bandbreedte helemaal geen luxe. Versterkers kunnen best op 20 MHz oscilleren en dat wil je dan wel zien ook! En verder is flink oversampelen ook wel prettig. Geeft een wat meer "analoog" beeld. Stel je trouwens niet te veel voor van de digitale decoder opties. Voor het debuggen van een CAN bus heb te echt wel een hoger kaliber scoop nodig.

Ben het wel met Bert eens. Meer dan 2 analoge kanalen heb je zelden nodig. Maar ook niet minder meestal O:) Dus investeer liever daar in dan in een 4 kanaals mogelijkheid

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 11 jul 2020, 15:06

Was bezig met een UcD module uit een Philips DFR9000 en toen was 4 kanalen wel fijn toen ik wat met de dead time instelling wilde spelen. IK kon toen voor en na de spoel kijken en tegelijker tijd naar de twee stuursignalen op de eindtrap MOSFET. Toen was 4 kanalen wel handig. Voor de rest niet verder dan 2 gekomen inderdaad. Ging mij erom dat je voor hetzelfde geld een rigol met 4 kanalen kan hebben als de owon met twee. Of dat verder handig/verstandig is is een tweede, weet alleen dat de rigol 4 kanaals een heel populaire scope is die vaak gekozen word.
En mocht je wat digitale arduino achtige dingen willen doen, dan kan ik me ook voorstellen dat wat meer kanalen handig kan zijn. Een ieder mag daarin zijn eigen afweging maken. Zoals gezegd er zijn heel veel opties rond de 400 euro wat de keus niet makkelijk maakt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 11 jul 2020, 18:29

Ohw jah, de meegeleverde probes zijn meestal speelgoed kwaliteit. De verdiensten moet ergens vandaan komen :D Investeer dus in een paar degelijke 1:10 probes. Testec probes (via Conrad) zijn redelijk goede kwaliteit zonder dat je hoofdprijs betaald.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 11 jul 2020, 18:40

Rigol valt af, we hebben er op kantoor ook 1, die stijgt op als je ‘m aanzet, ga ik me echt aan storen. En een nieuw apparaat van 350 euris te moeten modificeren gaat me te ver.
Owon, denk dat ik daarom ook twijfelde, voelt wat vaag ofzo. Kan op zich wel een goed apparaat zijn, misschien ook wel een herriebak.

Siglent is maar een tikkie duurder maar lijkt wat meer waar voor het geld. Zit nog in de verjaardags visites en moet nog uitgebreider inlezen, ook hoe het daar met de herrie is. Zoiets bv: https://www.eleshop.nl/siglent-sds1202x-e.html

Spectrum analyzer, doe weinig meer met RF, ga ik niet gebruiken. En hier voor thuis is 2 kanaals genoeg, heeft m’n huidige scoop ook, nog niet de behoefte aan meer gehad.

Bedankt voor de input allemaal :goedzo:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 11 jul 2020, 18:50

Pjotr schreef:Ohw jah, de meegeleverde probes zijn meestal speelgoed kwaliteit. De verdiensten moet ergens vandaan komen :D Investeer dus in een paar degelijke 1:10 probes. Testec probes (via Conrad) zijn redelijk goede kwaliteit zonder dat je hoofdprijs betaald.

Heb een paar jaar ingeleend voor Fluke gewerkt, ben voorzien :D

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 11 jul 2020, 19:31

Mijn Siglent SDS2204X plus is behoorlijk stil, aan buro hoor ik hem niet. Als ik mijn oor er bovenop hou, hoor ik wel heel licht een ventilator. Heb ook niet de indruk, dat als ik hem zwaar moet laten werken met FFT of zo, dat hij hard gaat blazen. De tafel multimeter van Siglent die ik heb, is wel duidelijk te horen.
Weet dus niet hoe geluid van een andere Siglent scope is, maar over de mijne ben ik tevreden. Knoppen etc voelen ook goed aan.
Omdat ik tegelijk wat verschillende dingen van Siglent aanschafte kreeg ik ook een leuke korting bij Siglent.eu. Dat verkoopkanaal van Siglent zit in Helmond, waar ik ook woon, dus was ook gemakkelijk voor mij om het op te halen. Jonas Rijnders is verder een gezellig iemand, Als je wat ophaal, ben je niet zomaar weg ;-).

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 11 jul 2020, 19:51

Barry2001 schreef:Siglent is maar een tikkie duurder maar lijkt wat meer waar voor het geld. Zit nog in de verjaardags visites en moet nog uitgebreider inlezen, ook hoe het daar met de herrie is. Zoiets bv: https://www.eleshop.nl/siglent-sds1202x-e.html

Dat is echt veel scoop voor het geld Barry. Ziet er een stuk volwassener uit dan Owon. Lijkt mij precies wat je zoekt. Ben wel benieuwd of ie een beetje stil is.

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 11 jul 2020, 19:54

Kijk ook even naar de minimale gevoeligheid die is bij Owon 2mV en 0.5mV bij de Siglent. Verder heeft de Siglent ook een redelijk ruisarm frontend, zodat je ook nog wat kan met die gevoelige stand. Weet niet of je die gevoeligheid nodig heb, maar indien wel, is iets om rekening mee te houden.
Owon heeft wel weer groter scherm en er zullen ook wel wat verschillen zitten in memory depth en waveform capture snelheid. En de Owon kan optioneel met een batterij worden uitgerust.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 11 jul 2020, 20:03

Daar kun je wel het nodige over op EEVBlog vinden :D Maar nogmaals een groter scherm heeft bij dit soort scopes weinig voordeel. Belangrijker is dan of je makkelijk een fatsoenlijk screenshot op een USB-stick kan zetten. Die hoge gevoeligheid is bij audio wel handig en qua ruis kun je dan vaak wel middelen over langere tijd.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 11 jul 2020, 21:10

jvenema schreef:Kijk ook even naar de minimale gevoeligheid die is bij Owon 2mV en 0.5mV bij de Siglent. Verder heeft de Siglent ook een redelijk ruisarm frontend, zodat je ook nog wat kan met die gevoelige stand. Weet niet of je die gevoeligheid nodig heb, maar indien wel, is iets om rekening mee te houden.
Owon heeft wel weer groter scherm en er zullen ook wel wat verschillen zitten in memory depth en waveform capture snelheid. En de Owon kan optioneel met een batterij worden uitgerust.

Die minimale gevoeligheid is wel een ding ja, gewoon handig met bv bromzoeken in een versterker.
Die accu, m’n huidige scoop is een eenvoudige Fluke handheld, die heb ik volgens mij nog nooit portable gebruikt.. dus die noodzaak is er niet. Heb er wel een setje van die kabelprobes bij, om bv ontsteking te monitoren van een ontbrandingsmotor. Maar goed, daar doe ik niet veel mee. Wat wel eens handig was is dat het ding geisoleerd werkt, en niet aan aarde hangt.
Prachtig ding, die Siglent van jou, qua mogelijkheden voor mij wat te. Goed om te horen dat ‘ie stil is.

Terug naar “Meten....”