Meting geluidsabsorptie

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

MBG Verhoeven

Meting geluidsabsorptie

Berichtdoor MBG Verhoeven » wo 17 jun 2020, 14:03

Ik zou graag een indicatie (85%+ accuraatheid is genoeg) krijgen van de NRC waardes voor de bekende frequenties van een willekeurig 'test' materiaal voor een studie naar absorptiewaarden. Dit voor de volgende frequenties:

- 125 Hz
- 250 Hz
- 500 Hz
- 1000 Hz
- 2000 Hz
- 4000 Hz

Volgens de literatuur dient geluidsabsorptie gemeten te worden via ASTM E2235 - 04(2020). Omdat een dergelijke setup met 2 of 4 microfoons in een meetbuis nogal onhandig is en slechts een beperkt meetbereik heeft was ik naar alternatieven aan het kijken.

Ik beschik reeds over een meetset en de mogelijkheid om freq. response (incl. loopback voor fase) te meten aan luidsprekers. Zou ik deze anders in kunnen zetten zodat ik een benadering van een 'test materiaal' kan meten?

Waar ik zelf al aan dacht:
- Er dient een constante omgeving te zijn (ea. gesloten ruimte)
- Het dient een verschil meting te zijn (met/zonder test materiaal)
- Het is nodig het absolute SPL te calibereren om de geluidsbron te compenseren

Heeft iemand hier ervaring mee of ideeën over?

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Re: Meting geluidsabsorptie

Berichtdoor bert stoltenborg » wo 24 jun 2020, 11:49

MBG Verhoeven schreef:Ik zou graag een indicatie (85%+ accuraatheid is genoeg) krijgen van de NRC waardes voor de bekende frequenties van een willekeurig 'test' materiaal voor een studie naar absorptiewaarden. Dit voor de volgende frequenties:

- 125 Hz
- 250 Hz
- 500 Hz
- 1000 Hz
- 2000 Hz
- 4000 Hz

Volgens de literatuur dient geluidsabsorptie gemeten te worden via ASTM E2235 - 04(2020). Omdat een dergelijke setup met 2 of 4 microfoons in een meetbuis nogal onhandig is en slechts een beperkt meetbereik heeft was ik naar alternatieven aan het kijken.

Ik beschik reeds over een meetset en de mogelijkheid om freq. response (incl. loopback voor fase) te meten aan luidsprekers. Zou ik deze anders in kunnen zetten zodat ik een benadering van een 'test materiaal' kan meten?

Waar ik zelf al aan dacht:
- Er dient een constante omgeving te zijn (ea. gesloten ruimte)
- Het dient een verschil meting te zijn (met/zonder test materiaal)
- Het is nodig het absolute SPL te calibereren om de geluidsbron te compenseren

Heeft iemand hier ervaring mee of ideeën over?

Die standaard is Amerikaans. Hier gebruiken ze ISO 354.

Absorptie kun je via een ruimtemethode en een impedantiebuismethode meten.
Voor de ruimtemethode moet je in de ruimte een diffuus geluidsveld genereren voor de frequenties die gemeten worden, wat inhoudt dat je om tot 125 Hz te meten een asymmetrische ruimte van 200 m^3 en een vloeroppervlak van 50 m^2 nodig hebt met zware wanden en deuren zodat de scheidingsconstructies geen absorptie introduceren.
Overigens hebben ze wel eens dezelfde samples gemeten in verschillende geaccrediteerde labs en de resultaten varieerden nogal, dus hoe betrouwbaar de methode is is bedenkelijk. Ook krijg je met deze methodes anomalieën zoals absorptiewaarden van meer dan 1 waardoor sommige akoestici deze waarden niet serieus nemen.

Met de impedantiebuis krijg je geen waarden van meer dan 1 maar heb je weer alleen een waarde voor het loodrecht invallende geluid, wat ook niet altijd representatief is.

als je de gas flow coefficient van het materiaal weet krijg je met deze calculator ook een idee: http://www.acousticmodelling.com/porous.php

Als het alleen is om te zien wat een materiaal doet kun je ook reflecties vergelijken; als je een flinke muur hebt en een grote ruimte of een parkeerplaats of zo meet je de reflecties met en zonder absorberend materiaal en vergelijk je die. Dan zie je bovendien ook veel smalbandiger wat er gebeurt. e methode is hier omschreven: http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?f=8&t=3831

markbakk

Re: Meting geluidsabsorptie

Berichtdoor markbakk » do 25 jun 2020, 18:37

Ergens op DIYaudio kwam (in het Room acoustics deel) een zelfbouw-impedantiebuis voorbij. Even gezocht, is in het Frans. Ik denk dat voor een particulier de lmpedantiebuismeting de enige werkbare en redelijk nauwkeurige is. Het klopt ook wat Bert zegt dat het meten in een galmruimte niet bijster precies is, ik weet nog dat we in Eindhoven flinke hoeveelheden materiaal in de ruimte moesten brengen om enigszins goed te kunnen meten. De kunst is ook nog het creëren van een diffuus geluidsveld.
Mark Bakker

Terug naar “Meten....”