TS parameters bandtweeter

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

janamo63

TS parameters bandtweeter

Berichtdoor janamo63 » zo 22 mar 2020, 16:43

Hallo,
Ik vraag mij af hoe de thiele small parameters van een bandtweeter te meten?
Tips zijn zeer welkom!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: TS parameters bandtweeter

Berichtdoor Henkjan » zo 22 mar 2020, 16:48

waarom zou je dat willen?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

janamo63

Berichtdoor janamo63 » ma 23 mar 2020, 12:20

Hallo Henkjan,
Een aantal redenen; de bandtweeters zijn celeritas rb100, waar ik eigenlijk geen goede gegevens van heb. Ik heb ze jaren geleden samen met een breedbander ingebouwd met een naar ik dacht goed (zelf experimenteel) ontworpen filter. Klonk niet echt, weggelegd en nu weer te voorschijn gehaald met de bedoeling een beter filter te ontwikkelen. Ik weet, ze zijn lastig te filteren, dus wordt zowiezo trial and error. Ook wil ik graag weten of ze uberhaupt nog goed zijn, de bandjes zijn kwetsbaar, ik durf er nog geen multimeter op te zetten... Meten doe ik normaliter simpel met Dats van Dayton, eigenlijk hier altijd goede resultaten mee bij andere projecten. Eerst maar eens weten of ik ze weg moet doen of er nog wat mee kan ontwerpen. Re, Le, Qms en Qes zou al mooi zijn. Wellicht dat ik ze kan doormeten met een bekende cap ervoor geschakeld? Hopelijk is er op het forum een ervaring van een andere bandtweeter-gebruiker. Ik heb verder wel een internet-print van Celeritas met specs maar die is onvolledig en ik vertrouw meer op hedendaagse metingen dan die van een fabrikant en 20 jaar geleden. Met dank voor je reactie.

beijert

Berichtdoor beijert » ma 23 mar 2020, 12:39

Dat zou dezelfde moeten zijn als deze..

http://www.aurumcantus.com/aurumcantus- ... 20G3si.htm
Mark

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 23 mar 2020, 12:52

Dat is zo te zien een puur alu bandje. Meestal zijn die nog prima als het bandje nog mooi strak staat. Zwabbert het een beetje dan kun je ze weggooien of repareren. Dat laatste is meestal goed te doen met alu bandjes.

Bij overbelasten hebben alu bandjes de eigenschap om pardoes door te branden van het en op het andere moment. Dus als het nog goed speelt zal dat niet het geval zijn. Als je het wilt doormeten wel een dikke condensator er voor zetten. Dat beschermt niet alleen het bandje tegen te veel laag maar ook de versterker. Er zit altijd een aanpassingstrafo in een alu ribbon en die kan niet zo heel laag. Meestal maar een paar 100Hz. Zet er ook nooit een sinus op: Met een paar watt continue zeggen ze 1x poefff. Ook stevig trillen vinden ze niet leuk, daarvan rekt het bandje uit.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 23 mar 2020, 16:13, 3 keer totaal gewijzigd.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 23 mar 2020, 13:13

OK, maar je vroeg specifiek naar T/S parameters, die heb je niet nodig voor een tweeter, die zijn er om de laagweergave van een driver in een kast mee te berekenen/simuleren.

impedantie opmeten zou je waarschijnlijk al meer vertellen.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

janamo63

Berichtdoor janamo63 » ma 23 mar 2020, 15:42

Thankx! Ik dacht in de goede richting dus. Ben erg voorzichtig (te?) met dit soort dingen.
Maar een multimeter erop zetten kan dus, gaan we dat doen, dan weet ik in ieder geval dat er nog prik op kan.
Dank voor de link, afmetingen kloppen. Celeritas is inderdaad een kloon van Aurum cantus etc.
Als ze goed blijken ga ik wel op zoek op het net naar een hoogfilter via hobby hifi of Klang und ton.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 23 mar 2020, 16:34

janamo63 schreef:....Als ze goed blijken ga ik wel op zoek op het net naar een hoogfilter via hobby hifi of Klang und ton.

Weet wel: een andere bafflebreedte geeft een andere baffle-step respons, waardoor je een ander filter nodig hebt...
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

janamo63

Berichtdoor janamo63 » ma 23 mar 2020, 19:00

Ja. Vooral voor midwoofers. Wil je dat effect voor tweeters meenemen moet je eea goed simuleren en daar heb je dan weer goede parameters voor nodig. .. ik heb vanmiddag de ohmse weerstand gemeten. Zaten op waarden onder de 1 ohm. Zouden rond de 6,5 moeten zitten. Ben bang dat ze overleden zijn.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 23 mar 2020, 19:02

on akoestische effecten als een baffle step te simuleren heb je geen parameters nodig.
voor een filter simulatie ook niet

janamo63

Berichtdoor janamo63 » di 24 mar 2020, 8:44

Met simuleren bedoel ik om uiteindelijk de spl dB impedantie fase grafisch etc te zien bv met boxsim of virtuixcad en daar gebruik ik de parameyers voor. Ook voor Edge van Tolvan heb je wel een paar eogensvhappem vd umit nodig. Maar we dwalen af van mijn vraag...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 24 mar 2020, 11:37

janamo63 schreef:.........Maar we dwalen af van mijn vraag...

Die opmerking geeft geen blijk van kennis hoe e.e.a. in elkaar steekt. Ga eerst de gegeven gegevens eens invoeren in boxsim of virtuixcad. Een ribbon is géén woefer zoals Henkjan al aangeeft. Voor zoiets heb je niks aan T/S parameters, die bestaan ook niet voor een ribbon. Daarvoor moet je echte meetresultaten van amplitude,- en impedantieverloop hebben.

janamo63 schreef:.......ik heb vanmiddag de ohmse weerstand gemeten. Zaten op waarden onder de 1 ohm. Zouden rond de 6,5 moeten zitten. Ben bang dat ze overleden zijn.

Ben bang dat je nu de DC weerstand van de aanpassingstrafo gemeten hebt.......... :roll: Je weet dus nog niks.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 24 mar 2020, 12:33

Pjotr schreef:... Voor zoiets heb je niks aan T/S parameters, ...... Daarvoor moet je echte meetresultaten van amplitude,- en impedantieverloop hebben.
:!:
Dus metingen (laten) doen en met die resultaten kun je het filter simuleren... Daarvoor heb je dus geen TS-parameters nodig.
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

janamo63

Berichtdoor janamo63 » di 24 mar 2020, 13:46

Hallo
Jullie hebben gelijk. Over bandtweeters weet ik niets. Vamdaar mijn vraag. Dat het geen woofer is wist ik. Heb alleen enige ervaring met midwoofers en simulstieprogrammas. Over de laatste opmerking kan ik zeggen dst ik in het verleden wel de spl en impedantie vd fabrikant ingevoerd heb in boxsim via spltrace geloof ik. Zoals gezegd werkte niet. Maar metingen laten doen is een veel betere optie uiteraard. Blij met jullir opmerkingen. Heb even meer tijd nu om er in te duiken.

Terug naar “Meten....”