Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
Moderator: Beheerdersteam
-
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
Als je een fabrieksluidspreker of een tweeter hebt met redelijke goede documentatie, dan kun je Arta daarop ijken.
Waar een weg is is ook een omweg.
-
- Ook commercieel actief
SSassen schreef:jeroen_d schreef:SSassen schreef:
Da’s niet relevant, ik wil een absolute referentie voor de gevoeligheid, immers gewapend daarmee en de kalibratie van de meetmicrofoon (Beyerdynamic MM1 in mijn geval) kan ik nu exact de gevoeligheid van m’n (zelfbouw)luidsprekers meten. De meetmicrofoon calibreer ik namelijk zelf adhv. de gecalibreerde decibelmeter (binnen 0.3dB) en de calibratie file van de meetmicrofoon doet de rest (binnen 0.5dB).
Waarom wil je exact de gevoeligheid van je luidsprekers weten? Wat is de impact van die kennis?
Er loopt een ander topic van mij, een zelfbouw magnetostaat, daarvan wil ik het rendement weten, zodat ik de koppeling naar de cardioide woofers goed kan laten aansluiten. Daarnaast wil ik ook eens individuele drivers nameten op 2.83V/1m.
Voor een goede aansluiting heb je toch alleen een indicatie van het rendement nodig en geen absolute nauwkeurigheid tot op de tiende dB? (ervan uitgaande dat de cardioide woofers actief gefilterd zijn zodat optimale koppeling eenvoudig kan worden ingeregeld).
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)
-
- Ook commercieel actief
John P schreef:Als je een fabrieksluidspreker of een tweeter hebt met redelijke goede documentatie, dan kun je Arta daarop ijken.
Precies, doe ik ook zo en is ruim voldoende om te kunnen ontwerpen. Een geluidsdruk meter zal ik dan ook nooit aanschaffen. Mijn iPhone met Decibel X PRO is daarbij voldoende indicatie als ik wil weten waar we staan met de geluidsdruk op audioshows.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)
-
- Ook commercieel actief
Mijn Dayton is overigens ook onderweg naar de Duitse vrienden. Het resultaat voor Henkjan zag er mooi uit. Is goedkoper dan een compleet nieuwe aanschaffen, de destructietest van Gerhard liet zien dat er op zich niet veel mis is met de Dayton behalve de calibratiefile.
-
jeroen_d schreef:SSassen schreef:jeroen_d schreef:Waarom wil je exact de gevoeligheid van je luidsprekers weten? Wat is de impact van die kennis?
Er loopt een ander topic van mij, een zelfbouw magnetostaat, daarvan wil ik het rendement weten, zodat ik de koppeling naar de cardioide woofers goed kan laten aansluiten. Daarnaast wil ik ook eens individuele drivers nameten op 2.83V/1m.
Voor een goede aansluiting heb je toch alleen een indicatie van het rendement nodig en geen absolute nauwkeurigheid tot op de tiende dB? (ervan uitgaande dat de cardioide woofers actief gefilterd zijn zodat optimale koppeling eenvoudig kan worden ingeregeld).
Ja en nee, ik ga passief filteren, dus die aansluiting moet wel vrij nauwkeurig. Daarnaast wil ik effectief de verschillen kunnen meten van tweaks als foliespanning, magneet configuratie etc. Daar heb ik natuurlijk sec gezien geen absolute referentie voor nodig, maar als ik toch bezig ben, hoef ik ook niet meer te gissen naar de feitelijke gevoeligheid. Idem voor het genereren van de frd files voor de simulatie, die zijn nu meteen exact.
Mediocre is not my middle name.
-
- Ook commercieel actief
ok, begrijpelijk!
-
Terugkomend op de diffuse field en free field correctie.
Klopt het volgende?
Als je binnen 1 meter een meting doet dan kun je dat beschouwen als free field wat betreft het correctie bestand. Maakt niet uit of je dat wel of niet gated doet.
Meet je in een ruimte op zo'n 3 meter afstand dan moet je diffuse field correctie gebruiken.
Groet,
Rene
Klopt het volgende?
Als je binnen 1 meter een meting doet dan kun je dat beschouwen als free field wat betreft het correctie bestand. Maakt niet uit of je dat wel of niet gated doet.
Meet je in een ruimte op zo'n 3 meter afstand dan moet je diffuse field correctie gebruiken.
Groet,
Rene
-
- Ook commercieel actief
Die diffuse field correctie is alleen voor metingen aan de ruimteakoestiek, zoals galmtijd.
Fusion Filterdesign
-
- Ook commercieel actief
Blij dat ik mijn Dayton heb opgestuurd voor calibratie. Ik had al het idee dat hij best goed was van zichzelf. Met de calibratiefiles wordt het helemaal nauwkeurig. De Dayton calibratiefile laat ik maar niet zien, die sloeg nergens op.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Ook commercieel actief
Kom op Jeroen, die vuile onderbroek willen we natuurlijk zien...

Fusion Filterdesign
-
- Ook commercieel actief
ok dan
heb ik nooit gebruikt natuurlijk want iedereen met enig verstand van zaken weet dat deze calibratie onzin is
heb ik nooit gebruikt natuurlijk want iedereen met enig verstand van zaken weet dat deze calibratie onzin is
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Ook commercieel actief
-
ds23man schreef:Tot die conclusie was ik ook al gekomen Dre.... Sinds ik de NTI heb kloppen mijn luidsprekers.
Altijd al gedacht dat het spookt in jouw speakers.......

How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood
if a woodchuck could chuck wood
-
Pjotr schreef:ds23man schreef:Tot die conclusie was ik ook al gekomen Dre.... Sinds ik de NTI heb kloppen mijn luidsprekers.
Altijd al gedacht dat het spookt in jouw speakers.......![]()
In z'n hoofd ook heb ik mij laten vertellen?

Mediocre is not my middle name.
-
In mijn hoofd klop het niet in ieder geval. Of wacht even, klopt dat wel?
Waar een weg is is ook een omweg.
-
- Beheerder / Site Admin
“If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser
-
Om even een lang verhaal dat ik niet begrijp kort te maken, de metingen die ik doe met de Umik1 die ik gekregen heb kan ik dus gewoon bij het oud vuil gooien..? 

-
- Ook commercieel actief
Fusion Filterdesign
-
ds23man schreef:De calibratie van de Umik is beter dan die van de Dayton:
download/file.php?id=154778&mode=view
Domme vraag maar hoe moet ik dit interpreteren, dat de umik meer meet in het hoog dan er is, of juist minder?
-
- Beheerder / Site Admin
Dat de umik met calibratie file dichter bij "de werkelijkheid" meet dan de dayton met zijn calibratie file
“If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser
-
Henkjan schreef:Dat de umik met calibratie file dichter bij "de werkelijkheid" meet dan de dayton met zijn calibratie file
Soit, maar wat betekent de "plus-zoveel" db lijn hier - dat hij te gevoelig is in dat gebied, of dat dat de *compensatie* zou moeten zijn voor *wat* hij meet?
-
De microfoon is te gevoelig. Het verschil tussen de diverse A/D's (instellingen) is trouwens ook aardig om te zien. Bij 44,1 (en ook bij 48)k zie ik ook altijd wat afval in het tophoog. De minidsp lijkt echter al flink wat eerder af te vallen.
Mark Bakker
-
Deze week ook een emm-6 ontvangen, via Rudy. Bij eerste meting bleek direct dat de kalibratie file niet klopt. Via google vond ik deze thread.
De vraag is wie onze Duitse vrienden zijn, en hoeveel zij rekenen voor een echte kalibratie, incl. correctiefile. Zou meer info op prijs stellen!
De vraag is wie onze Duitse vrienden zijn, en hoeveel zij rekenen voor een echte kalibratie, incl. correctiefile. Zou meer info op prijs stellen!
-
- Beheerder / Site Admin
vanaf €25
hier dus: https://shop.hifi-selbstbau.de/produkt/ ... ibrierung/
hier dus: https://shop.hifi-selbstbau.de/produkt/ ... ibrierung/
jvenema schreef:Deze info stond in ander draadje:
https://www.hifi-selbstbau.de/grundlage ... uebersicht
Links in het menu van de site staat Shop, daar via services kom je bij de calibratie service.
-
Henkjan, dank voor de info. Enig idee hoe lang ik de mike kwijt ben?