Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Led

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Berichtdoor Led » vr 07 feb 2020, 0:44

Even een interruptie van een complete beginner.. :-)
Ik heb van een vriend een Umik1 gekregen en gebruikt om met REW mijn woonkeuken iets beter te laten klinken.
Ik ben nu voor het eerst eens zelf speakers aan het "ontwerpen" - beetje klooien, hopelijk binnenkort mijn drivers meten met de Umik1.
Ik heb niet alles gelezen hier, maar ik krijg mee dat de Umik1 misschien niet helemaal correct is.. :-)

In hoeverre is de Umik1 geschikt voor beginners zoals ik om metingen mee te doen?
Goed genoeg, of way off?

John P

Berichtdoor John P » vr 07 feb 2020, 0:58

In het belangrijke gebied is het goed genoeg om een filter mee te maken. Het is voornamelijk in het heel hoog gebied dat er kleine verschillen zijn.
Waar een weg is is ook een omweg.

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » vr 07 feb 2020, 9:11

Wat info van NTi

Screenshot_20200207-084556.png

Class 1 heeft best nog wel ruime marges.

Screenshot_20200207-084734.png

Wat is een diffuse field en pressure meting? (of beter gezegd wat moet je ermee als je meet in een gewone huiskamer?)

Edit: dit staat in de pdf
Diffuse Field Correction Factors
A diffuse sound field is characterized by the sound arriving at the receiver from all directions with more or less equal probability. The M2230, M2211, M2215 and M4261 are free-field equalized measurement microphones. The default frequency response refers to a 0° sound incidence. The diffuse-field frequency response is calculated by averaging the directional characteristics; this results in a reduction at the high frequencies.
The individual third-octave band correction values for diffusefield conditions are documented in the following table. The directional response of the M2230 is described in the appendix.
https://www.nti-audio.com/Portals/0/dat ... ations.pdf

Groet René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rene_Nhz op vr 07 feb 2020, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 07 feb 2020, 11:50

Ook even een blonde vraag van mijn kant. In de handleiding (ja, die lees ik) van de Beyerdynamic MM1 staat dat een FR van een luidspreker zowel on-axis als op 90-graden gemeten kan worden, Beyerdynamic heeft mij dan ook netjes twee calibratie files gestuurd, één voor on-axis en één voor 90-graden. Zoals te lezen in de manual stelt men dat het voor dichtbij metingen en >10kHz beter is om op 90-graden te meten ivm. compressie, doe ik het al jaren verkeerd dan vraag ik mij af, en geldt dit ook voor andere meetmicrofoons? Dat zou wel het 'rommelige hoog' verklaren bij b.v. m'n Umik-1?

mm1_manual.jpg
Mediocre is not my middle name.

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » vr 07 feb 2020, 12:25

Heeft het rommelige hoog niet te maken met mic houder reflecties?
mic grip reflections.png

http://www.troelsgravesen.dk/measurements.htm
Zie ook de meet voorbeelden van Troels..

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 07 feb 2020, 12:33

Ja, daarom zijn meetmicrofoons ook lang. Je ziet dergelijke reflecties terug als een regelmatige rimpel in de responsie vanaf een 2 kHz. Niet als wat onregelmatig gekrakkel boven de >= 10 kHz. zie viewtopic.php?f=25&t=13120
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 07 feb 2020, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 07 feb 2020, 12:48

SSassen schreef:Ook even een blonde vraag van mijn kant. In de handleiding (ja, die lees ik) van de Beyerdynamic MM1 staat dat een FR van een luidspreker zowel on-axis als op 90-graden gemeten kan worden, Beyerdynamic heeft mij dan ook netjes twee calibratie files gestuurd, één voor on-axis en één voor 90-graden. Zoals te lezen in de manual stelt men dat het voor dichtbij metingen en >10kHz beter is om op 90-graden te meten ivm. compressie, doe ik het al jaren verkeerd dan vraag ik mij af, en geldt dit ook voor andere meetmicrofoons? Dat zou wel het 'rommelige hoog' verklaren bij b.v. m'n Umik-1?

mm1_manual.jpg

https://www.ni.com/nl-nl/innovations/wh ... hones.html

Als je heel dichtbij meet, dan verstoor je de freefield kalibratie.

A free-field microphone measures the sound pressure from a single source directly at the microphone diaphragm. It measures sound pressure as it existed before the microphone was introduced into the sound field. These microphones work best in open areas free of hard or reflective surfaces. Anechoic chambers or larger open areas are ideal for free-field microphones.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 07 feb 2020, 12:51

Fusion Filterdesign

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 07 feb 2020, 14:10

Dank daarvoor! Nog een prangende vraag, als ik geen kalibrator beschikbaar heb hoe kan ik het makkelijkst een absolute waarde bepalen voor de geluidssterkte? Ik kan natuurlijk onderstaande set kopen, maar dat kost weer een boel euro's.

https://decibelmeterstore.nl/product/pc ... -322-sc42/

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » vr 07 feb 2020, 14:14

Is het verschil tussen free-field en diffuse-field de reden dat SL het niet kloppend kreeg? Een niet correct gekalibreerde mic.
I had designed the speaker for a flat on-axis free-field response as measured outdoors. A flat frequency response tends to sound too bright indoors

Zie https://www.linkwitzlab.com/orion-rev3.htm

Zie jij Gerhard ook een verschil in metingen in de grote open ruimte en een kleine ruimte met de 567?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 07 feb 2020, 14:16

Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 07 feb 2020, 14:21

Rene_Nhz schreef:Is het verschil tussen free-field en diffuse-field de reden dat SL het niet kloppend kreeg? Een niet correct gekalibreerde mic.
I had designed the speaker for a flat on-axis free-field response as measured outdoors. A flat frequency response tends to sound too bright indoors

Zie https://www.linkwitzlab.com/orion-rev3.htm

Zie jij Gerhard ook een verschil in metingen in de grote open ruimte en een kleine ruimte met de 567?

Hele grote. Maar je moet even in de gaten houden wat je meet free space of half space.
Fusion Filterdesign

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 07 feb 2020, 14:28

ds23man schreef:Dat doe je hiermee:

https://decibelmeterstore.nl/product/ge ... pce-sc-42/

Deze heb ik ook.

Ja, dat snap ik, ik was even op zoek naar een alternatieve methode.

John P

Berichtdoor John P » vr 07 feb 2020, 17:32

Even Walther bellen. https://www.geluidkalibratie.nl/index.php Ik heb geen idee wat hij vraagt trouwens.
Waar een weg is is ook een omweg.

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 08 feb 2020, 1:19

Kalibrator besteld, kost wat heb je ook wat ...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 08 feb 2020, 9:34

Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 08 feb 2020, 11:29

SSassen schreef:Kalibrator besteld, kost wat heb je ook wat ...

En wat heb je dan? Weet je alleen de absolute SPL bij 1000Hz....
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 08 feb 2020, 11:49

Henkjan schreef:
jvenema schreef:Deze info stond in ander draadje:
https://www.hifi-selbstbau.de/grundlage ... uebersicht
Links in het menu van de site staat Shop, daar via services kom je bij de calibratie service.

Henkjan schreef:mooi, ga ik die Dayton er maar eens heen sturen

vorige week daarheen gestuurd, hopelijk deze week heb ik 'm terug

En?
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 08 feb 2020, 12:31

jeroen_d schreef:
Henkjan schreef:
jvenema schreef:Deze info stond in ander draadje:
https://www.hifi-selbstbau.de/grundlage ... uebersicht
Links in het menu van de site staat Shop, daar via services kom je bij de calibratie service.

Henkjan schreef:mooi, ga ik die Dayton er maar eens heen sturen

vorige week daarheen gestuurd, hopelijk deze week heb ik 'm terug

En?

is nog steeds daar. of op de weg terug?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 08 feb 2020, 12:41

Pjotr schreef:
SSassen schreef:Kalibrator besteld, kost wat heb je ook wat ...

En wat heb je dan? Weet je alleen de absolute SPL bij 1000Hz....

Ja, en dat is exact wat ik nodig heb.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 10 feb 2020, 10:25

Was effe zoeken:

The chart on the following page compares the directional response of two mid-priced measurement microphones to an ACO Pacific reference mic. The Beyerdynamic MM1 is a Diffuse field omni (sometimes called a Random Incidence mic) optimized for smooth off-axis response. This type of microphonewill exhibit some build-up at high frequencies when pointed directly at a discrete sound source such as a loudspeaker.

mm1.PNG

https://www.rationalacoustics.com/wp-co ... hoices.pdf
Fusion Filterdesign

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 10 feb 2020, 16:35

Kalibrator binnen, tjonge, jonge, jonge, jonge, wat een hobby ding! Zelden zo'n amateuristisch in elkaar geknutseld apparaat gezien met zo'n prijskaartje. Iele dunne draadjes die aan een klein printplaatje zijn gesoldeerd zonder trekontlasting, een binnenwerk waar de batterij met goedkoop verpakkingsschuim op z'n plek wordt gehouden, soldeerwerk waar ik mij diep, zeer diep, voor zou schamen en zo kan ik nog wel even doorgaan. En dat voor 168 euro, ik voel me, met recht, opgelicht! :boos: :boos: :boos: ...

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 10 feb 2020, 16:51

Toch maar even een emai gestuurd ...

Beste Decibelmeterstore.nl,

Zojuist deze bestelling mogen ontvangen en wilde middels deze email toch even verslag doen van mijn indrukken, want die zijn op z'n zachtst gezegd niet positief.

Ik ben als ingenieur in de microelektronica wel wat gewend in de +20 jaar dat ik dit vak uitoefen, maar de schok, teleurstelling en uiterste verbazing toen ik de deze kalibrator binnenkreeg en wat beter bekeek wil ik u toch niet onthouden.

Na het losdraaien van het deksel heb ik een achterkant in m'n vingers die alleen vast zit met een aantal iele draadjes, aan beide kanten direct in de print gesoldeerd. Da's overigens een groot woord, solderen wil ik het niet noemen, dit is prakken met soldeer in de hoop dat het vast blijft zitten.

De batterij is er maar ergens in gepropt met een stuk schuim, direct tegen de PCB aan, de functie van het schuim is tweeledig, het voorkomt dat de pinnen die uit de print steken sluiting maken tegen de metalen buitenkant van de batterij en het voorkomt dat deze los in de ronde behuizing heen en weer rammelt.

Dan de layout en de gebruikte onderdelen, daar kunnen we kort over zijn, goedkoper dan goedkoop, dit is Made in China waar de Chinees zelf geen brood van lust.

Bovenstaande is natuurlijk een prima benadering ... voor een eerste prototype, een proof-of-concept, niet voor een productie exemplaar! Zeker niet als daar een prijskaartje van 168 euro aan hangt. Zelfs een eerstejaars student elektronica zou zich schamen om iets op deze wijze in elkaar te zetten!

Kortom, deze email is gelijk mijn verzoek tot retour sturen van deze kalibrator, want als iets zo amateuristisch in elkaar is gezet heb ik echt nul-komma-nul vertrouwen in de juiste werking en betrouwbaarheid van de kalibrator en da's nu exact de reden dat ik 'm heb aangeschaft.

Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 10 feb 2020, 16:57

SSassen schreef:Toch maar even een emai gestuurd ...

Beste Decibelmeterstore.nl,

Zojuist deze bestelling mogen ontvangen en wilde middels deze email toch even verslag doen van mijn indrukken, want die zijn op z'n zachtst gezegd niet positief.

Ik ben als ingenieur in de microelektronica wel wat gewend in de +20 jaar dat ik dit vak uitoefen, maar de schok, teleurstelling en uiterste verbazing toen ik de deze kalibrator binnenkreeg en wat beter bekeek wil ik u toch niet onthouden.

Na het losdraaien van het deksel heb ik een achterkant in m'n vingers die alleen vast zit met een aantal iele draadjes, aan beide kanten direct in de print gesoldeerd. Da's overigens een groot woord, solderen wil ik het niet noemen, dit is prakken met soldeer in de hoop dat het vast blijft zitten.

De batterij is er maar ergens in gepropt met een stuk schuim, direct tegen de PCB aan, de functie van het schuim is tweeledig, het voorkomt dat de pinnen die uit de print steken sluiting maken tegen de metalen buitenkant van de batterij en het voorkomt dat deze los in de ronde behuizing heen en weer rammelt.

Dan de layout en de gebruikte onderdelen, daar kunnen we kort over zijn, goedkoper dan goedkoop, dit is Made in China waar de Chinees zelf geen brood van lust.

Bovenstaande is natuurlijk een prima benadering ... voor een eerste prototype, een proof-of-concept, niet voor een productie exemplaar! Zeker niet als daar een prijskaartje van 168 euro aan hangt. Zelfs een eerstejaars student elektronica zou zich schamen om iets op deze wijze in elkaar te zetten!

Kortom, deze email is gelijk mijn verzoek tot retour sturen van deze kalibrator, want als iets zo amateuristisch in elkaar is gezet heb ik echt nul-komma-nul vertrouwen in de juiste werking en betrouwbaarheid van de kalibrator en da's nu exact de reden dat ik 'm heb aangeschaft.

Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ah gelukkig, was al een tijdje bang dat we echte Sander kwijt waren! :rofl: :rofl: :rofl: :beer:
Fusion Filterdesign

holco

Berichtdoor holco » ma 10 feb 2020, 17:11

En ik krijg net de kalibreer data binnen van onze Duitse vrienden voor de Umik-1 die ik overigens nog niet binnen heb.

Geen idee nog wat en hoe, wel een plaatje,

UMIK1QS_Xd.gif

Terug naar “Meten....”