twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

gelly

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Berichtdoor gelly » za 30 mar 2019, 14:28

Dat ziet er geweldig goed uit.
Khad pre en naringing verwacht bij de 192 khz metingen.
In mijn ogen niets op aan te merken.
Tnx chokomel !

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » za 30 mar 2019, 16:26

Graag gedaan. :)

Stiekem is er wel ringing, je ziet het alleen niet. Een DAC bevat een laagdoorlaatfilter, waarvan de impulsrespons vaak lijkt op een sinc-functie. Je ziet daar niks van terug bij deze metingen omdat er geen vertraging tussen de twee ingangskanalen is. Daardoor wordt de ringing precies op de nuldoorgangen bemonsterd en dat is wat ARTA laat zien. Als je iets met vertraging meet, zoals een luidspreker, zie je de ringing wel terug. Dit geldt voor alle geluidskaarten.

gelly

Berichtdoor gelly » ma 01 apr 2019, 20:06

Voila,
Mijn keuze is gemaakt. :)
Het wordt dus de focusrite 2i2 2nd gen.
Met dank aan allen voor de input en meningen.

Nu bang afwachten op de reparatiekosten van mijn auto. (onvoorzien natuurlijk)
Dit weekend in panne gevallen 150km van huis, denk zware kosten, sleepdienst enz...

ps: zodus deze focusrite ga ik gebruiken i.c.m. de gecalibreerde EMM6 van dayton.
lijkt mij een goede basis, niet ?

Nog een setje samenstellen en uitzoeken voor de nodige xlr's (micro) en 1/4 " pluggen/kabels enz...
Denk dat ik een xlr micro kabel nodig zal hebben van 7 a 10 meter lengte (om comfortafel te meten) en dit in de hoop dat het niet teveel interferentie (en ruis) zal oppikken.

Als versterker heb ik een pioneer (met direct in) die ik op de uitgang van de focusrite ga hangen en alsook dienst zal doen om de drivers in te spelen.
roze ruis ? 2 tonen ?
iemand ervaring en tips voor het inspelen ?
Dit inspelen zal uiteraard voor de metingen moeten gebeuren.
Dacht aan middentoner en tweeter parallel opeen waarvan de tweeter in serie een 4.7uF in serie zal krijgen en een verzwakkingsnetwerkje. enige gedachten hoe het beste in te spelen ? (vermogen, frequenties, roze/witte ruis, tijdspanne....)

gelly

Berichtdoor gelly » zo 07 apr 2019, 9:39

Besteld :)

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 07 apr 2019, 12:36

Hoop dat de kosten mee vallen voor je auto,
Ik moet nog steeds aan de gang net Arta , heb koud water vrees , zo ook met Mn utracer :D maar ze gaan niet kapot in de verpakking , als ik ze aansluit misschien wel , dus stel ik het iedere keer weer uit.
shit draadje vergeten :oops:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 07 apr 2019, 13:17

Kun je dan niet beter een boek gaan lezen Bert? Of ben je bang dat de letters dan............ :hide: :lol:
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 07 apr 2019, 15:18

... op de grond vallen? :lol:
Fusion Filterdesign

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 07 apr 2019, 15:31

Pjotr schreef:Kun je dan niet beter een boek gaan lezen Bert? Of ben je bang dat de letters dan............ :hide: :lol:

Dat was op Mn pc nog in dos van een virus Genaamd Drip :evil:

Op YouTube een filmpje hoe dat op je scherm eruit zag
cascade
Ging volgens mij alleen langzamer :D
Laatst gewijzigd door Bert61 op zo 07 apr 2019, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
shit draadje vergeten :oops:

gelly

Berichtdoor gelly » zo 07 apr 2019, 17:44

Je weet wat men zegt,
Een ongeluk komt niet alleen!
Gsm naar de vaantjes en dit buiten de garantie.

Het positieve van dit verhaal is,
Dat ik mijn bestelling reeds geplaatst heb :yeah:

In blijde afwachting...

gelly

Berichtdoor gelly » di 09 apr 2019, 20:09

helaas te druk geweest om screenshots te nemen, maar hier alvast enkele snelle bevindingen van wat metingen.
- de kaart is dus te usb focusrite 2i2 2nd gen.
- closed loop 2 kanaals metingen.
- 256k seqw lenght, 192khz sampl. rate.

Wat ds23man ondervindt met die rare nasynch heb ik dus ook.
De zuivere versie van chokomel heb ik ook !

het verschil is o.a. (hoogstwss) dat ds23man in MLS meet (nasynck rommel) en chokomel met periodic white noise meet.
deze 2 versies kan ik reproduceren.
Echter, als je met periodic noise meet EN enkelkanaals dan is er een 'ietwat ongewone' nasynck te zien. (geen presynck)
Als je in periodic noise tweekanaals meet én je vinkt (gefilterde impulse response) dan krijg je die typische pre- én nasynck te zien (mooi symmetrisch)

voila.
één dezer mss wat andere metingen uitvoeren bij gelegenheid.
volgens arta zou periodic noise betrouwbaardere metingen opleveren dan in mls. heb voorheen steeds in mls gemeten met oude setup.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 09 apr 2019, 20:35

Ik meet altijd met een sweep.
Fusion Filterdesign

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » di 09 apr 2019, 22:33

@ gelly
Je kan ook REW 's proberen, misschien bevalt dat beter. En je bedoelt pink noise i.p.v. white noise denk ik?
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 09 apr 2019, 22:39

gelly schreef:Als je in periodic noise tweekanaals meet én je vinkt (gefilterde impulse response) dan krijg je die typische pre- én nasynck te zien (mooi symmetrisch)

Die pre en na ringing heeft eigenlijk niks met het AD en DA conversie gebeuren te maken. Het is een typische eigenschap van steile filters. Of die nu analoog of digitaal geïmplementeerd zijn maakt op zich niet uit.
Peter de Jong

gelly

Berichtdoor gelly » wo 10 apr 2019, 17:43

@bertje
REW heb ik nooit geprobeerd noch van gehoord. lijkt me wel de moeite. (één dezer eens proberen)
De metingen werden met Witte ruis gedaan want die gaven een correctere fasegedrag naar de hoge frequenties toe t.o.v. roze.
Met roze ruis werd er bij hoge frequenties een fasedraaing veroorzaakt die 180 graden bereikte bij 20 khz. (yep, bij 2 kanaals meting)

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 10 apr 2019, 20:06

ds23man schreef:Ik meet altijd met een sweep.

Ja, die geeft de grootste signaal-ruis verhouding.

Ook juist tijd-venster instellingen maken een hoop uit trouwens.
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 11 apr 2019, 7:53

gelly schreef:Met roze ruis werd er bij hoge frequenties een fasedraaing veroorzaakt die 180 graden bereikte bij 20 khz. (yep, bij 2 kanaals meting)
Hoe had je je tijdsvenster ingesteld?

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » do 11 apr 2019, 8:48

Dan toch maar pink noise i.p.v. white noise gebruiken. REW: http://www.roomeqwizard.com/
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

gelly

Berichtdoor gelly » do 11 apr 2019, 20:24

Tijdvenster op punt 2.99 ms, dit 8ms lang. (begin v d puls)

Pink noise is witte ruis die gefilterd is met een steilheid van 12db/oct vanaf 9.2 khz. (bron: REW). (mis ik iets bertje ?)
Net daarom geen correcte fasemeting op hoge frekwenties.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » vr 12 apr 2019, 7:51

Roze ruis heeft inderdaad minder vermogen bij hoge frequenties dan witte ruis. Toch zou je met een loopbackmeting nog betrouwbare informatie moeten krijgen op 20 kHz. Roze ruis kan je beschouwen als witte ruis met een 1/2e orde laagdoorlaatfilter (3 dB/oct.) op een frequentie die vrijwel 0 is.

Ik denk dat de fase incorrect is omdat het begin van je tijdsvenster niet helemaal op het begin van de impulsrespons staat. Als de impulsrespons op monster nummer 300 begint (wat zo zou moeten zijn bij loopback), is het bijbehorende tijdstip 3,125 ms bij een bemonsteringsfrequentie van 96 kHz. Je cursor komt daar automatisch te staan als je op je toetsenbord op 'home' drukt.

gelly

Berichtdoor gelly » vr 12 apr 2019, 15:06

chokomel,
de metingenwerden werden in 2 kanaals roze ruis @192khz sample 'loop back' uitgevoerd, toch had ik een afwijkend/aflopend fasegedrag int hoog.

met die 'minimum fase' setting (gebruik ik niet) ben ik nog niet uit want...
in het verleden zette ik steeds de marker bij de eerste sample waar die steeg. (lengte afhankelijk van welke driver je wil meten, zoals tweeter, mid of woofer...)

dat gaf naar mijn mening een correctere faseverloop (zonder minimum fase aan te vinken).
indien je 'home' drukt, gaat de marker op het max van de puls staan ipv waar die stijgt.
bij een tweeter is dat nét wat anders dan een mid/woofer en daardoor krijg je fasefouten volgens mij.
daarom mijn keuze van een 192khz bemonstering om korter (nauwkeuriger) bij de eerste flank te staan met de marker.

met deze methode kon ik alsook precies het acoustisch centrum uitrekenen door de beide parallel te 'exiteren'' met een puls.
daarvan nam ik steeds het eerste sample van elke driver waar die stijgt en dat gaf me een correcte looptijd.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 15 apr 2019, 8:48

gelly schreef:in het verleden zette ik steeds de marker bij de eerste sample waar die steeg. (lengte afhankelijk van welke driver je wil meten, zoals tweeter, mid of woofer...)

dat gaf naar mijn mening een correctere faseverloop (zonder minimum fase aan te vinken).
Zo moet het inderdaad. :)

gelly schreef:indien je 'home' drukt, gaat de marker op het max van de puls staan ipv waar die stijgt.
bij een tweeter is dat nét wat anders dan een mid/woofer en daardoor krijg je fasefouten volgens mij.
Als je op home drukt gaat de marker niet naar de piek van de impulsrespons, maar naar 300 samples, wat overeenkomt met nul vertraging. In het geval van een loopbackmeting gaat de marker dus naar het begin van de impulsrespons. Let op dat het monster op de rand van het tijdvenster ook wordt meegenomen. Die impulsrespons bestaat maar uit één monster dat 1 is en daar komt de marker dus op te staan. Het kan het zo lijken dat de marker naar de piek gaat, omdat ARTA onterecht lijntjes tussen de monsters tekent. Die doen vermoeden dat de impuls al eerder begint, maar die lijntjes zijn er in werkelijkheid niet.

Als je de onderlinge fase van een akoestische meting aan een woofer en tweeter goed wilt krijgen, moet je inderdaad de marker aan het begin van de impulsrespons zetten moet het het begin van het venster bij beide metingen op hetzelfde punt staan. Op 'home' drukken zet de marker noch aan het begin, noch op het maximum van de impuls. De marker wordt dan veel te vroeg gezet: hij wordt op het punt gezet dat overeenkomt met nul vertraging. Het via de microfoon gemeten signaal dat via de woofer of tweeter komt heeft altijd vertraging, dus de impuls begint pas een stuk later.

gelly schreef:daarom mijn keuze van een 192khz bemonstering om korter (nauwkeuriger) bij de eerste flank te staan met de marker.
Waar de eerste marker precies komt te staan maakt niet zoveel uit, als je het bij alle drivers maar hetzelfde doet. Metingen op 44.1 of 48 kHz worden dus even goed wat betreft fase.
Laatst gewijzigd door Chocomel op wo 17 apr 2019, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

gelly

Berichtdoor gelly » di 16 apr 2019, 13:47

Tnx chokomel,
Dat was een duidelijke uiteenzetting.

Bij meting van het geheel systeem, alsook v d tweeter alleen, krijg ik een kleine echo v d impuls bij 480 us ofzo.

Dit heb ik bij nearfield op 2cm, 40cm en 1 meter. (3 metingen uitgevoerd)
Ik sta ver genoeg v d wanden.

Bij gelegenheid moet ik dat uitzoeken...
Iemand soms een idee ?

gelly

Berichtdoor gelly » di 16 apr 2019, 13:48

gelly schreef:Tnx chokomel,
Dat was een duidelijke uiteenzetting.

Bij meting van het geheel systeem, alsook v d tweeter alleen, krijg ik een kleine echo v d impuls, 480 us ofzo later.

Bij gelegenheid moet ik dat uitzoeken...
Iemand soms een idee ?

John P

Berichtdoor John P » di 16 apr 2019, 14:19

Is het misschien reflectie van de microfoonstandaard? Een beetje demping om de standaard kan al helpen.
Waar een weg is is ook een omweg.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 17 apr 2019, 14:15

gelly schreef:Bij meting van het geheel systeem, alsook v d tweeter alleen, krijg ik een kleine echo v d impuls bij 480 us ofzo.

Dat is om en nabij 8 cm (16 cm heen en weer), ik denk dat het je meetmicrofoon zelf is (en wel de ring op de plek waar deze dikker wordt).
Mark Bakker

Terug naar “Meten....”