twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Chocomel

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Berichtdoor Chocomel » di 26 mar 2019, 8:44

gelly schreef:Heb je er al 2 kanaals metingen uitgevoerd (met referentie) dwz mic met fantom en line in als referentie?
Mss ook impedantie metingen uitgevoerd ?
Wat zijn jouw ervaringen of opmerkingen daaromtrent ?
Ja dat gaat prima. Ik heb geen last van een niet-constante vertraging, de impuls begint (in het geval van metingen aan elektronica) altijd op 300 samples in ARTA. Je kan als referentie het gebalanceerde uitgangskanaal terugsturen naar de xlr-ingang of ongebalanceerd naar de jackingang. Het eerste geval is niet zo aan te raden omdat je dan de fantoomspanning op de uitgang van de geluidskaart probeert te zetten (het werkt overigens wel), in het tweede geval heb je een minieme afwijking omdat de jack- en xlr-ingangen niet identiek zijn. Zie bijlage voor het verschil. Bij het meten van luidsprekers is het verschil meestal verwaarloosbaar en een gekalibreerde microfoon zal meer afwijken.
Focusrite 2i2 loopback - gebalanceerd vs ongebalanceerd.png

Impedantie heb ik nog niet gemeten hiermee, daar gebruikte ik altijd de ingebouwde geluidskaart van een computer voor. Die voldoet daar prima voor. Ik denk dat alle geluidskaarten daar wel goed genoeg voor zijn.

ds23man schreef:Nou, hier wordt je dus niet vrolijk van als je twee metingen gebruikt in een simulatie die 10uS verschillen:

focdriverinphase.JPG

Ik heb het topic op diyAudio gelezen en als ik het goed begrijp zijn dat twee (als het goed is) identieke metingen, waarbij eentje een tijdsverschuiving heeft. Het eerste dal zit op 4 kHz en dat gebeurt bij 180 graden fasedraaiing. Dat betekent dat er 360 graden fasedraaiing is op 8 kHz, oftewel een tijdsverschuiving van 0,125 ms. Als ik bij de impulsresponsies hokjes tel zie ik 0,3 hokje = 6,7 ms (9 hokjes per 0,2 s :? ). Beide zijn tamelijk lomp. Ter vergelijking, 1 monster op 48 kHz is 0,021 ms. Uit dit bericht maak ik op dat de Hypex Filterdesigner éénkanaalsmetingen gebruikt, wat betekent dat de niet-constante vertraging in de usb-verbinding in je meting verschijnt. Klopt het dat de meting éénkanaals is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Chocomel op di 26 mar 2019, 9:14, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 26 mar 2019, 9:12

Zijn inderdaad een kanaalsmetingen. Volgens mij neemt ARTA niet het tijdsdomein mee in de 2 kanaalsmeting, maar dan moet je even de manual gaan spitten.
Fusion Filterdesign

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » di 26 mar 2019, 9:15

Ah dat verklaart de vertraging. Tijdsinformatie / absolute fase klopt in ARTA met tweekanaalsmetingen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 26 mar 2019, 9:22

Of de impuls response elke keer bijv op 3mS komt zou ik moeten testen, in Arta kan je nl niet metingen bij elkaar optellen of twee impulsen over elkaar heen leggen.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 26 mar 2019, 9:29

Zat nog even in Arta te kijken, maar daar kan ik helemaal geen instelling vinden voor tweekanaals metingen, in Steps wel maar die kan geen impuls response meten.
Fusion Filterdesign

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » di 26 mar 2019, 10:17

Record --> Impulse response / Time record

In de impulsrespons is t = 0 op 300 samples en je marker komt daar automatisch te staan als je op je toetsenbord op 'home' drukt.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 26 mar 2019, 11:13

Ah, daar is ie verstopt. Zal straks even wat proberen.
Fusion Filterdesign

gelly

Berichtdoor gelly » di 26 mar 2019, 20:52

Als ik het goed begrijp zijn er GEEN timing/fase problemen indien men met deze ficusrite 2i2 twee-kanaals metingen uitvoert ?
Zodus, dan zijn de metingen telkens correct ?

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » wo 27 mar 2019, 8:32

Als je ARTA gebruikt: ja.

Hoe andere software met tweekanaalsmetingen omgaat weet ik niet. Ik verwacht dat het dan ook goed gaat, want een correcte timing is één van de belangrijkste voordelen van een tweekanaalsmeting.

gelly

Berichtdoor gelly » wo 27 mar 2019, 16:36

tnx chokomel,
mooi, dat wekt nog meer mijn interesse in deze focusrite.

@ds23man
vermits ik dat verslag/test in die diyaudio forum niet inlezen kan, sluit jij je aan bij chokomel's mening ?
(dat zou de keuze voor mij makkelijker maken) :)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 27 mar 2019, 16:49

Ben de afgelopen dagen aan het klooien geweest in Arta en het valt me op dat onder W10 de handel het honderd in loopt na een aantal metingen. Focusrite, Behringer, Windows WDM driver, Asio4all driver of Focusrite driver maakt geen bal uit. Alleen opnieuw opstarten van Arta helpt dan. Wil dit nog even herhalen onder W7.

Wat wel opvalt bij de Focusrite is dit, elke keer een rare friemel achter de impuls aan:
foc48kfout.GIF

Bij de Behringer is die er niet:

beh48k.GIF
Fusion Filterdesign

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » wo 27 mar 2019, 19:53

Raar. Staan ARTA en je geluidskaart op dezelfde bemonsteringsfrequentie? Heb je een eventuele kalibratie van de microfoon uit staan? Zie 'Setup' --> geen vinkje bij 'FR Compensation'.

Overigens vreemd dat je de sinc-functie terug ziet, bij tweekanaals loopback verwacht je dat die zodanig in tijd is uitgelijnd dat je alleen de nuldoorgangen ziet (niks dus) m.u.v. de 1 op t = 0.

gelly

Berichtdoor gelly » do 28 mar 2019, 15:49

erg bizar...
nooit dit fenomeen gezien.

chokomel, heb jij dit helemaal niet met jouw 2i2 in die loop-test ?
bovendien, kan je mss terug die loop test doen met fase zichtbaar ? die zou praktisch nul draaiing moeten hebben als't goed is.
Laatst gewijzigd door gelly op do 28 mar 2019, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 28 mar 2019, 15:52

Mijn plaatjes zijn 1 kanaalsmetingen trouwens.
Fusion Filterdesign

gelly

Berichtdoor gelly » do 28 mar 2019, 15:54

ds23man, met 1 kanaal,... zelfs dan nog zou dat soort echo niet mogen voorkomen.

gelly

Berichtdoor gelly » vr 29 mar 2019, 17:09

zoals de titel al zegt... maar nu nog meer vertwijfeld :(

de E-MU 0404 USB lijkt me een mooi ding qua specificaties. (is nog wel te vinden)
heeft deze de timingissues zoals de focusrite ?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 29 mar 2019, 18:45

Ik herken totaal niet wat ds23man met de focusrite ervaart. Gewoon W10 op een dell laptop en ARTA, werkt probleemloos. Hoezo onduidelijk hoe tweekanaals metingen moet met ARTA? Je ziet dat direct zodra je de opnamebutton opent, ook staat het duidelijk in de handleiding.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 29 mar 2019, 19:18

gelly schreef:zoals de titel al zegt... maar nu nog meer vertwijfeld :(

de E-MU 0404 USB lijkt me een mooi ding qua specificaties. (is nog wel te vinden)
heeft deze de timingissues zoals de focusrite ?

Ik heb deze gehad en nu heeft Hannesie hem, ik had hem over. Ben timing issues niet tegengekomen. Moet ook wel zeggen dat ik er ook niet speciaal naar gezocht heb. Heb ik ook geen idee wat het probleem bij ds23man is. Wat ie wel heeft is dat als je "over de streep" met de mic versterking gaat, dus > 40 dB versterking, hij af gaat vallen onder de 20 kHz. Maar eigenlijk hebben alle kaarten dat in deze prijsklasse. En zo'n hoge versterking gebruik je eigenlijk nooit. Dus eigenlijk ook geen issue.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 29 mar 2019, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

gelly

Berichtdoor gelly » vr 29 mar 2019, 20:26

Jeroen,
Heb jij deze 2i2 2de generatie van focusrite dan in gebruik ?

Zoals je mss weet is het mijn bedoeling om tweekanaals metingen uit te voeren op elke afzonderlijke driver om alsook een correcte fasemeting te kunnen verkrijgen opdat het passief filterontwerp zou kloppen.

Indien jij bij een looptest dit fenomeen niet ziet, wat zou er dan foutgaan bij ds23man ? Vreemd...

Tnx alvast voor jullie input guys !

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 29 mar 2019, 21:04

Als je gewoon zeker wil zijn van je metingen, shop dan even hier:

https://www.ap.com/

:mrgreen:
Fusion Filterdesign

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 29 mar 2019, 21:16

De zoekfunctie toont dat, net als op buitenlandse fora, ook hier vrij veel zelfbouwers een Focusrite (iets meer Scarlett 2i2 Gen2 dan Solo) gebruiken. Ondermeer:
    arjank, cve, Dre, Zweitse?, JonathanvanDongen, Wouter, MarcoSQ, m_cruiser, jordo81, Jamesblond, Bert61, Olaf Markus, Dr barry, Helder, kalbi, dwijtsma, jeroen_d, Sark, ds23man, chocomel.

Deze geluidskaarten komen dus niet enkel terug in de diverse aanbevelingen voor meetdoeleinden (door o.a. Arta, HifiZine dec 2012, Rumoh, Hypex). Doorgaans zullen ze dan toch naar behoren moeten functioneren?

gelly

Berichtdoor gelly » vr 29 mar 2019, 21:39

Marp, dank je voor de reactie.
Als deze gebruikers in de praktijk ook dezelfde ( en correcte ) repetitieve metingen verkrijgen in het byzonder een consequent zelfde fasegedrag, dan zou mijn beslissing gemaakt kunnen worden.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 30 mar 2019, 11:10

Ik gebruik hem niet meer voor metingen aan luidsprekers. Trouwens heeft iemand op DIYA zijn 8 kanaals focusrite getest en had zeer regelmatig meetfouten van 10uS.
Fusion Filterdesign

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 30 mar 2019, 11:49

Marp schreef:De zoekfunctie toont dat, net als op buitenlandse fora, ook hier vrij veel zelfbouwers een Focusrite (iets meer Scarlett 2i2 Gen2 dan Solo) gebruiken. Ondermeer:
    arjank, cve, Dre, Zweitse?, JonathanvanDongen, Wouter, MarcoSQ, m_cruiser, jordo81, Jamesblond, Bert61, Olaf Markus, Dr barry, Helder, kalbi, dwijtsma, jeroen_d, Sark, ds23man, chocomel.

Deze geluidskaarten komen dus niet enkel terug in de diverse aanbevelingen voor meetdoeleinden (door o.a. Arta, HifiZine dec 2012, Rumoh, Hypex). Doorgaans zullen ze dan toch naar behoren moeten functioneren?

Ik heb er door 2 linker handen en plaatsgebrek om de meetplaats een vast plekje te geven er nog niks mee gedaan
Ook heb ik het nog niet goed werkend gekregen :-$
shit draadje vergeten :oops:

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » za 30 mar 2019, 12:48

gelly schreef:chokomel, heb jij dit helemaal niet met jouw 2i2 in die loop-test ?
bovendien, kan je mss terug die loop test doen met fase zichtbaar ? die zou praktisch nul draaiing moeten hebben als't goed is.

Loopback: uitgang 1 --> line in 1 en uitgang 2 --> line in 2, beide ongebalanceerd.
Bemonsteringsfrequentie: 48 kHz (meting 1); 192 kHz (meting 2)
Signaal: roze ruis met lengte 64 k (meting 1); 256 k (meting 2)
Tweekanaalsmeting
De gevoeligheid van de microfoon heb ik zo ingesteld dat een SPL van 100 dB wordt weergegeven als beide ingangssignalen even sterk zijn.

Terug naar “Meten....”