Room correction - okee, ik heb REW PEQ gehad. FIR anyone?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Led

Room correction - okee, ik heb REW PEQ gehad. FIR anyone?

Berichtdoor Led » do 21 feb 2019, 0:53

Ik heb de gebruikelijke stappen doorlopen om met mijn Umik1 en REW room Correction filters the genereren voor een parametrische equalizer.
So far, so good.

De volgende stap is dan natuurlijk - FIR filters met time domain correctie, toch? ("Dirac Live on a budget" ;-))

Ik ben me nu een aantal avonden aan het verdiepen in FIR filters en de verscheidenheid aan software om ze te genereren...
Een hoop pagina's lezen later over Rephase, Align2, en een hoop commerciële software die ik niet kan betalen natuurlijk - rest de vraag :
Is er een goede tutorial om deze volgende stap te zetten?

Ik heb de documentatie van DRC-fir en Align2 doorgenomen en besef me terdege dat dit gebied zo complex is dat het niet makkelijk samen te vatten is, laat staan in een tutorial te wringen is.
Aan de andere kant, MiniDSP is uitgekomen met de DDRC-24 die het allemaal schijnt te doen, dus het moet toch mogelijk zijn in een beperkt aantal stappen zou je zeggen.

Wat is de juiste manier om te meten, met welke (gratis) software kan ik de FIR filters genereren die naast frequency domain ook time domain aanpakken, en hoe doe ik dat - stap voor stap?

Is er iemand hier die mij voor gegaan is en me in babysteps kan uitleggen (of me kan wijzen naar zo'n uitleg) hoe ik dit moet doen?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Room correction - okee, ik heb REW PEQ gehad. FIR anyone?

Berichtdoor Henkjan » do 21 feb 2019, 10:31

deze pagina (en vooral waar t naat toe linkt) had je gezien?
https://www.minidsp.com/applications/ad ... lter-tools
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Terug naar “Meten....”