lekstroom

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: lekstroom

Berichtdoor ds23man » di 07 mar 2017, 9:56

Die lekstromen zijn zo klein dat ze gelijk weg zijn als je meter erop zet, die krijgt niet eens de tijd om een meting te doen.
Fusion Filterdesign

snoef3

Berichtdoor snoef3 » di 07 mar 2017, 10:03

ds23man schreef:Die lekstromen zijn zo klein dat ze gelijk weg zijn als je meter erop zet, die krijgt niet eens de tijd om een meting te doen.

maar ze zijn niet gelijk weg als ik een spanningszoeker er op zet!?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 07 mar 2017, 10:11

Die is blijkbaar hoogohmiger waardoor de stroom minder snel weglekt. Maar persoonlijk ben ik van mening dat je onzinnig bezig bent, dat soort lage stroompjes hebben geen invloed op het geluid en als je ergens in je systeem iets aan de aarde hebt hangen zijn ze helemaal weg.
Fusion Filterdesign

snoef3

Berichtdoor snoef3 » di 07 mar 2017, 10:23

ds23man schreef:..... en als je ergens in je systeem iets aan de aarde hebt hangen zijn ze helemaal weg.

dat is mooi. mijn dac en vv zijn niet geaard dus gaan die stroompjes 2 x via de mantel van de interlink voordat ze de geaarde eindversterker bereiken en afgevoerd kunnen worden. En dat is de theorie dat de stroompjes niet via de interlink moeten lopen vanwege ongewenste invloed op het signaal. Want ook signaalstroompjes zijn kleine stroompjes net als die lekstroompjes. En daarom is het van belang die stroompjes zo klein mogelijk te maken. Of het onderlinge verschil van de apparaten zo klein mogelijk. En dat kan simpel door de stekker om te draaien.
zo heb ik het begrepen en dat wil ik uittesten. Hobby toch...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 07 mar 2017, 10:28

Je kunt de stekker wel omdraaien, maar die lekstroom blijft.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 07 mar 2017, 10:31

En uiteindelijk wordt dat signaal geluid :yeah: Dus als je nou eens je oren gebruikt i.p.v. een DVM? Nééééééééééééééééééééééé.............. niet in het stopcontact stoppen maar gewoon luisteren :mrgreen:
Peter de Jong

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 07 mar 2017, 10:34

ds23man schreef:Je kunt de stekker wel omdraaien, maar die lekstroom blijft.

Jup, en de grootte hangt wel af van welke draad van je apparaat aan de nul zit en welke aan de fase. De capaciteit van ieder apart naar massa is niet even groot.
Peter de Jong

ruben1981

Berichtdoor ruben1981 » wo 03 apr 2019, 11:27

Ik gebruik dit draadje om een eigen vraag te stellen over hetzelfde onderwerp.

Ik heb gemeten wat de juiste polariteit van mijn componenten is, via eerder genoemde methode en de stekkers aangesloten zodat de minste lekstroom meetbaar is.
Echter klinkt dat minder goed dan wanneer ik de stekker van de versterker omgekeerd (verkeerd) aansluit.

Mijn vraag: heeft iemand deze ervaring ook wel eens gehad en wat kan hiervoor een verklaring zijn?

Meer specifiek:
Het betreft een DAC en een geïntegreerde versterker.
Ik had besloten mijns stekkers eens te checken. Ik heb toen eerst met behulp van een spanningszoeker alles aangesloten op basis van de internationale standaard voor IEC stekkers. Dat klonk goed (en het was een verandering ten opzichte van hoe het zat toen ik met dit experiment begon).

Daarna ben ik ter bevestiging gaan meten. Ik heb alle kabels (m.u.v. het netsnoer) losgehaald en de apparaten één voor één gemeten. Ik heb de spanning gemeten tussen de buitenkant van een tulpaansluiting van elk component en de aarde-pen in de wandcontactdoos. Ik heb overigens zowel wisselspanning als gelijkspanning gemeten maar kwam tot dezelfde conclusie. Ik heb gemeten met hetzelfde netsnoer in hetzelfde stopcontact. Het apparaat dat ik niet onderzocht stond elke keer uit.

Volgens de metingen moest ik de stekker van de versterker ompolen. Dat heb ik vervolgens ook gedaan en hiermee was de situatie weer hetzelfde als voor het hele experiment. Eerste indruk was dat het toch weer minder klonk. Maar ja, meten is weten.

Na een week toch maar weer eens de stekker van de versterker teruggedraaid (weer terug naar de verkeerde polariteit, om het zo te noemen).
Mijn oren zeggen dat het op deze manier toch echt beter klinkt.

ik ben nu heel benieuwd naar mogelijke (technische) verklaringen.

Groet,

Ruben

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 03 apr 2019, 22:04

Niet, gewoon genieten als het beter klinkt :rock:

ruben1981

Berichtdoor ruben1981 » do 04 apr 2019, 13:26

Shadow schreef:Niet, gewoon genieten als het beter klinkt :rock:

ik wil het graag begrijpen :think:

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » za 06 apr 2019, 21:16

De vraag is waarom het beter zou moeten klinken met een lagere lekstroom. Vind het zoiezo knap dat je al enig verschil hoort eigenlijk.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 06 apr 2019, 21:48

Minder achtergrondruis misschien?
Peter de Jong

Terug naar “Meten....”