Wat zou ik moeten willen meten?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Bas Horneman

Wat zou ik moeten willen meten?

Berichtdoor Bas Horneman » di 05 mei 2015, 16:09

Ik heb deze week een goedkoop papieren drivertjes gecoat met het spulletje dat Trenner & Friedl gebruikt om sommige van hun drivers te coaten.

Luisteren lijkt er op te duiden dat er minder vervorming en "shout" plaatsvind. (Het goedkope drivertje klinkt echt verschrikkelijk als de volume een beetje harder gaat..maar het gaat al een stuk beter klinken na 2 laagjes) Maar ik ken mezelf en weet hoe je jezelf voor de gek kan houden.

Het speakertje is een Oost Duits drivertje van het merk RFT. Dit drivertje is m'n proefkonijn. Bij succes moeten m'n Visaton B200's er aan gaan geloven. En als dat goed gaat m'n 12 inch Bastanis speakers.

Maar wat voor metingen zou ik er op moeten loslaten (voor/na) elke coat waarmee ik zou kunnen aantonen dat het geluid aan het verbeteren is? Of juist achteruit gaat?

Ten tweede wat voor software en apparatuur heb je daarvoor nodig? (liefst zo goedkoop en eenvoudig mogelijk natuurlijk)
If you see the speaker cone moving it's not hifi.

Gerrit

Re: Wat zou ik moeten willen meten?

Berichtdoor Gerrit » wo 06 mei 2015, 12:52

Bas Horneman schreef:Maar wat voor metingen zou ik er op moeten loslaten (voor/na) elke coat waarmee ik zou kunnen aantonen dat het geluid aan het verbeteren is? Of juist achteruit gaat?

Ten tweede wat voor software en apparatuur heb je daarvoor nodig? (liefst zo goedkoop en eenvoudig mogelijk natuurlijk)

Het volgende lijstje zou uitsluitsel moeten kunnen geven:
Frequentiekarakteristiek
De basis van alles. Als je het goed wilt doen meet je verschillende hoeken of maakt een compleet directivity diagram.
Vervalspectrum
Dit is een afgeleide van de frequentiekarakteristiek. Zou ik zeker doen als je de eigenschappen van een driver veranderd door er iets op te smeren. Je kunt dan goed zien of er resonanties verdwijnen of juist bijkomen.
Vervorming m.b.v. stepped sinus sweep
Een sinus sweep meet niet alleen de vervorming als geheel (THD) maar is vooral van belang om inzicht te krijgen in de hogere harmonischen (deze zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor luistermoeheid).
Vervorming m.b.v. multitoon
Bij een sinus sweep wordt altijd maar één frequentie tegelijk gemeten. Bij een multitoon signaal worden wel een hoop frequenties tegelijk gemeten, dit is vooral van belang bij breedbanders of andere drivers die een groot deel van het frequentiespectrum voor hun rekening nemen. Een multitoon signaal lijkt wat meer op muziek dan één enkele sinus.
Dit kwartet van metingen gebruik ik om de kwaliteit van mijn constructies te beoordelen.

Arta lijkt de beste keuze wat de software betreft, over de benodigde hardware is al het nodige geschreven.

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » wo 06 mei 2015, 14:19

Gerrit, bedankt!

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » wo 06 mei 2015, 18:59

Bas Horneman schreef:Gerrit, bedankt!

Graag gedaan :)
De impedantiecurve moet er eigenlijk ook nog bij, niet alleen om het effect op de resonantiefrequentie en andere T/S parameters vast te stellen maar ook omdat andere driver resonanties en interne reflecties vaak in de impedantiecurve zichtbaar zijn. Voordeel van impedantiemetingen is ook dat je geen last hebt van de kamer akoestiek, meten aan woofers is toch best wel lastig in een gewone huiskamer.

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » do 07 mei 2015, 9:31

De impedantiecurve moet er eigenlijk ook nog bij,

Dat zei een gast op diyaudio.com ook.

Wel weer een hoop dingen om te leren... 8)

Terug naar “Meten....”