Componenten tester

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Berre

Componenten tester

Berichtdoor Berre » zo 01 feb 2015, 19:29

Kwam tot mijn grote verbazing op diverse chinese sites (via ebay) interessante testtoestelletjes voor componenten (actief en passief) tegen. Gebaseerd op een AVR microcontroller bepaalt dat ding de aard van de component en zijn waardes, met een verbazende nauwkeurigheid. Ook de ESR van condensators. Op youtube fimpjes zat die de werking in het lang en het breed toelichten.

Het krasse van de zaak is dat die testers belachelijk goedkoop zijn; ongeveer 15 € - 20 € inclusief de verzending vanuit China. :think: De toestelletjes zitten niet in een kastje, naakte printen dus. Ze zijn ook moeilijk in te bouwen, omwllle van de bereikbaarheid van de aansluitingen en de meetsnoertjes. Werkt met een batterij 9V, soms een externe voeding. Met wat handigheid moet dat toch in een kast te krijgen zijn.

Ze bestaan in verschillende versies met groter of kleiner LCD scherm en verschillende software versies. Voor zover ik begrepen heb is dat begonnen als een open source project en hebben de chinezen dat schaamteloos opgepikt voor de commercie. Geen idee of er nog interessante wijzigingen of uitbreidingen in de ontwikkeling zitten.

Hier een voorbeeld van zo'n ding: http://www.electronics-diy.com/esr-meter.php Iemand ervaring met zo'n ding?
Minder is meer

rjmulder

Re: Componenten tester

Berichtdoor rjmulder » zo 01 feb 2015, 20:18

Een tijd terug een keer zo'n ding besteld bij de breng chinees en dat werkt erg leuk :)
Dit model heb ik
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Robert Jan

sander1238

Berichtdoor sander1238 » zo 01 feb 2015, 20:53

Hoe betrouwbaar zijn de meetresultaten van dit soort bordjes

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » zo 01 feb 2015, 21:02

De metingen die ik gedaan heb klopte volgens mij.
Wat ik gemeten heb waren weerstanden, condensatoren en elco's, van de elco's kan ik de esr niet nameten maar de waardes klopte en de polariteit ook.
Bij de 3 pootjes (transistoren en fet's) werd netjes aangegeven welk pootje wat was alleen de waardes hier hieruit kwamen heb ik niet gecontroleerd met de datasheets.
Robert Jan

Berre

Berichtdoor Berre » zo 01 feb 2015, 21:27

Heb zonet eentje besteld in China. Een foto kon ik helaas niet downloaden. Dat ding kost 'zegge en schrijve' 13 $ US (aanbieding -30%). Verzending inclusief. :yeah:

Het meet zowat elke waarde die je van gelijk welke component wil weten en met onwaarschijnlijke nauwkeurigheid.

http://www.aliexpress.com/item/LCD-Display-yellow-green-Backlight-ESR-Meter-LCR-led-Transistor-Tester-128-64-Diode-Triode-Capacitance/32218146683.html
Minder is meer

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 01 feb 2015, 21:54

Ik vind het ook een reusachtig aardig ding Mosfets met Diode geeft aan welke pinnetje de SDG is
bij transistors ook nog de HFE en of het NPN of PNP is
Super!!
het werd me gedemonstreerd op een hobbyavond en was meteen verkocht \:D/
shit draadje vergeten :oops:

hardy

Berichtdoor hardy » ma 02 feb 2015, 0:37

Komt officieel hier vandaan, hebben die chinezen volgens mij gekloond, de software wordt ook nog steeds verder onwikkeld. Ik heb net weer de laatste erin gezet, er zit nu ook een een 1 Mhz functiegenerator, een PWM generator, een frequentie meter en nog wat andere functies op die ik nog niet helemaal begrijp.
Het ding schakeld zich zelf uit en gebruikt dan enkele microamperes, dus de 9 volt battery kan er wel een jaar of twee inzitten zonder te vervangen of op te laden, daarom is een externe aansluiting alleen maar lastig.
Het betreft bij mij wel het model met het 16x2 display.

http://www.mikrocontroller.net/articles/AVR-Transistortester

Hier staat de laatste software(verschillende versies van verschillende mensen)
http://www.mikrocontroller.net/articles/AVR_Transistortester

Ik zelf heb deze van Trunk er nu in zitten.
http://www.mikrocontroller.net/svnbrowser/transistortester/Software/

Hardy

Berre

Berichtdoor Berre » ma 02 feb 2015, 8:56

hardy schreef: Het ding schakelt zichzelf uit en gebruikt dan enkele microamperes, dus de 9 volt batterij kan er wel een jaar of twee inzitten zonder te vervangen of op te laden, daarom is een externe aansluiting alleen maar lastig.

Dan hebben ze dat gelukkig weer aangepast; er is een versie geweest waar de voeding constant blijft aan staan tot achter de 78L05. Dan blijft hij stroom slurpen zelfs als hij uit staat. Kan makkelijk worden gecorrigeerd door een printbaantje te onderbreken en een brugje te leggen. Op youtube zie je daar enkele flmpjes over. Het probleem is natuurlijk ook op te lossen door het printje in een kastje onder te brengen met een schakelaartje voor de batterijvoeding.
Laatst gewijzigd door Berre op ma 02 feb 2015, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Minder is meer

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 02 feb 2015, 13:00

Leuk ding voor weinig, kan de zelfbouwert 'm eigenlijk niet voor laten liggen... weet jij nog waar jij die van jou vandaan hebt RJ?

hardy

Berichtdoor hardy » ma 02 feb 2015, 14:26

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » ma 02 feb 2015, 15:16

Barry2001 schreef:Leuk ding voor weinig, kan de zelfbouwert 'm eigenlijk niet voor laten liggen... weet jij nog waar jij die van jou vandaan hebt RJ?

Ja zeker weet ik dat nog, handig zo'n archief op eBay :wink:
http://www.ebay.nl/sch/saymlove/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=&_from=
Ik heb er 16-6-2014 21,26 euro voor betaald.
Die heeft wel meer leuk spul trouwens.

Wil dat ding zaterdag ook wel meenemen kun je hem zien/proberen.
Robert Jan

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 02 feb 2015, 15:52

rjmulder schreef:
Barry2001 schreef:Leuk ding voor weinig, kan de zelfbouwert 'm eigenlijk niet voor laten liggen... weet jij nog waar jij die van jou vandaan hebt RJ?

Ja zeker weet ik dat nog, handig zo'n archief op eBay :wink:
http://www.ebay.nl/sch/saymlove/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=&_from=
Ik heb er 16-6-2014 21,26 euro voor betaald.
Die heeft wel meer leuk spul trouwens.

Wil dat ding zaterdag ook wel meenemen kun je hem zien/proberen.

Dat is zowiezo wel geinig ja... maar heb 'm besteld net, voor dat geld, leuk toch. Ik was alleen wat te snel, hij verkoopt 'm ook in een behuizing, zag ik later pas toen ik al ge-pay-palled had, niet zo handig. Die behuizing is dan wel weer 2 x zo duur als de hele tester, maar goed :lol: Ik fabriek er zelf wel wat om heen.

Nog wel even verder gekeken dus, hoog pret gehalte. Een 2,4GHz frequentie teller voor US $ 15,- , geweldig toch :rofl: Weet niet wat je daar van moet verwachten, heb trouwens ok al zo'n ding. Ben al enkele jaren uit de RF, gebruik 'm zelden.

Maar dank, goede tip!

Berre

Berichtdoor Berre » ma 02 feb 2015, 15:58

Het zelfbouwen zal deze keer beperkt zijn tot het inbouwen in een geschikte doos of kast, waar ook de 9V batterij in past zonder te rammelen. Het LCD is flinterdun verbonden met de print. Die verbinding die buiten de print uit steekt gaat al kapot als je er naar kijkt.
Laatst gewijzigd door Berre op ma 02 feb 2015, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Minder is meer

Berre

Berichtdoor Berre » ma 02 feb 2015, 16:03

Berre schreef:Heb zonet eentje besteld in China. Een foto kon ik helaas niet downloaden. Dat ding kost 'zegge en schrijve' 13 $ US (aanbieding -30%). Verzending inclusief. :yeah:
Het meet zowat elke waarde die je van gelijk welke component wil weten en met onwaarschijnlijke nauwkeurigheid.
http://www.aliexpress.com/item/LCD-Display-yellow-green-Backlight-ESR-Meter-LCR-led-Transistor-Tester-128-64-Diode-Triode-Capacitance/32218146683.html

Gisteren besteld en vandaag alweer één USD goedkoper. :boos: Straks geven ze geld toe.
Laatst gewijzigd door Berre op ma 02 feb 2015, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Minder is meer

Berre

Berichtdoor Berre » ma 02 feb 2015, 16:07

hardy schreef:ik heb dit ding, werkt perfect, alleen voor nog meer mogelijkheden moet je de atmega8 vervangen door een atmega328 en dan de laatste software erin zetten.

Die AT328P zit er bij de mijne al in. De software zal ook wel recent zijn. Toch vraag ik me af hoe je er andere soft in krijgt. Moet je de MCU er dan af halen? USB zit er niet op.
Minder is meer

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 02 feb 2015, 16:10

Ok, ik zie die flex tussen lcd en print zitten in jou link, dat ziet er wel kwetsbaar uit. Heb die uit de link van Robert Jan besteld, iets andere vormfactor, ook met een AT328. Zal wel op hetzelfde neerkomen.
Nee weinig zelfbouw in dit ding, en op een halfgare bouwkit zit ik ook niet te wachten, prima zo.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » ma 02 feb 2015, 16:13

Barry2001 schreef:Dat is zowiezo wel geinig ja... maar heb 'm besteld net, voor dat geld, leuk toch. Ik was alleen wat te snel, hij verkoopt 'm ook in een behuizing, zag ik later pas toen ik al ge-pay-palled had, niet zo handig. Die behuizing is dan wel weer 2 x zo duur als de hele tester, maar goed :lol: Ik fabriek er zelf wel wat om heen.

Ja klopt met behuizing heeft die ze ook, die van mij ligt nog gewoon los en als er een kastje omheen komt pas ik dat ding wel eerst aan.

Barry2001 schreef:Nog wel even verder gekeken dus, hoog pret gehalte. Een 2,4GHz frequentie teller voor US $ 15,- , geweldig toch :rofl: Weet niet wat je daar van moet verwachten, heb trouwens ok al zo'n ding. Ben al enkele jaren uit de RF, gebruik 'm zelden.

Maar dank, goede tip!

Ja DDSjes en noem maar op, zo'n freq teller heb ik ook tot 2.5GHz maar gebruiken uhh nee staat wel mooi op de plank :oops:
Robert Jan

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 02 feb 2015, 16:31

rjmulder schreef:Ja klopt met behuizing heeft die ze ook, die van mij ligt nog gewoon los en als er een kastje omheen komt pas ik dat ding wel eerst aan.

Wat bedoel je met aanpassen?

hardy

Berichtdoor hardy » ma 02 feb 2015, 19:02

Berre! je moet inderdaad de controller apart programmeren in een externe programmer.
Zit er in jouw meter al wel de software met de frequentie teller, pwm regelaar, en sinus generator?
Er zijn verschillende mensen bezig met dat ding, hij wordt steeds preciezer en krijgt steeds meer functie, gewoon die sites in de gaten houden.

Hardy

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » ma 02 feb 2015, 20:54

Barry2001 schreef:
rjmulder schreef:Ja klopt met behuizing heeft die ze ook, die van mij ligt nog gewoon los en als er een kastje omheen komt pas ik dat ding wel eerst aan.

Zodat het display schuin komt te staan en er meer ruimte komt voor het SMD test stukje (kom je nu zeer lastig bij) en dat er draden met klemmetjes aan komen voor de onderdelen te testen en de drukkers op een andere plek.
Als dat allemaal gaat lukken weet ik niet maar dat zie ik dan wel, een behuizing zal ook wel zelf maken worden.
Robert Jan

Berre

Berichtdoor Berre » ma 02 feb 2015, 21:04

hardy schreef:Berre! je moet inderdaad de controller apart programmeren in een externe programmer.
Zit er in jouw meter al wel de software met de frequentie teller, pwm regelaar, en sinus generator?
Er zijn verschillende mensen bezig met dat ding, hij wordt steeds preciezer en krijgt steeds meer functie, gewoon die sites in de gaten houden.

Dat vermoedde ik al. Ik heb hem gisteren besteld, dus nog niet in huis, pas over een maand of zo.
Voor zover ik op de foto's kan zien zit die MCU (de vierkante SMD-versie) vast op de print. Het is dus niet de lange versie die je uit de print zou kunnen nemen voor een update. Het was me al opgevallen dat er het voorbije half jaar kort na elkaar verschillende versies zijn geweest.
Minder is meer

Berre

Berichtdoor Berre » ma 02 feb 2015, 21:17

rjmulder schreef:Zodat het display schuin komt te staan en er meer ruimte komt voor het SMD test stukje (kom je nu zeer lastig bij) en dat er draden met klemmetjes aan komen voor de onderdelen te testen en de drukkers op een andere plek.

Die pads voor SMD doorverbinden met pads op een apart printje dat boven op de behuizing zit gekleefd.
Minder is meer

hardy

Berichtdoor hardy » ma 02 feb 2015, 23:54

Berre schreef:
hardy schreef:Berre! je moet inderdaad de controller apart programmeren in een externe programmer.

Dat vermoedde ik al. Ik heb hem gisteren besteld, dus nog niet in huis, pas over een maand of zo.
Voor zover ik op de foto's kan zien zit die MCU (de vierkante SMD-versie) vast op de print. Het is dus niet de lange versie die je uit de print zou kunnen nemen voor een update. Het was me al opgevallen dat er het voorbije half jaar kort na elkaar verschillende versies zijn geweest.

Is dan altijd nog met isp te programmeren, misschien is er hiervoor wel een aansluiting en ander gewoon direct aan de betreffende pads van de controller solderen.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » di 03 feb 2015, 7:49

Berre schreef:
rjmulder schreef:Zodat het display schuin komt te staan en er meer ruimte komt voor het SMD test stukje (kom je nu zeer lastig bij) en dat er draden met klemmetjes aan komen voor de onderdelen te testen en de drukkers op een andere plek.

Die pads voor SMD doorverbinden met pads op een apart printje dat boven op de behuizing zit gekleefd.

Kan misschien ook wel, zie het tegen die tijd dat die een keer wordt ingebouwd wel.
Robert Jan

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 03 feb 2015, 9:16

rjmulder schreef:
Barry2001 schreef:

Zodat het display schuin komt te staan en er meer ruimte komt voor het SMD test stukje (kom je nu zeer lastig bij) en dat er draden met klemmetjes aan komen voor de onderdelen te testen en de drukkers op een andere plek.
Als dat allemaal gaat lukken weet ik niet maar dat zie ik dan wel, een behuizing zal ook wel zelf maken worden.

Ok duidelijk. Die smd vlakjes zitten inderdaad net naast de testconnector en zullen wat moeilijker bereikbaar zijn. Ik wacht wel even tot ik 'm in huis heb, komen de ideeen vaak vanzelf wel he..

Terug naar “Meten....”