Rew met SPL meter

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Wim P

Rew met SPL meter

Berichtdoor Wim P » vr 21 nov 2014, 21:35

Hoi,

Ik heb een buizenbak maar daar heb ik geen balans knop op zitten voor links/rechts

Nu ben ik aan het meten met REW, en nu zit er qua volume tussen links/rechts wat verschil
Dit luistert niet fijn

Nu is mijn vraag, ik heb een spl meter
In REW zit een software matige spl meter.

Als ik deze REW spl op calibration zet krijg ik een bepaald aantal decibels.
Is het nu de bedoeling dat ik met de losse spl meter bij de microfoon meet en de waar die ik van mijn hardware matige spl aflees , deze waarde vervolgens moet in voeren in de software matige spl???

En stel dat er bij het linkse kanaal 73 db uitkomt, moet ik dat ook dan aanhouden voor het rechtse kanaal, of moet ik dit kanaal ook weer apart kalibreren?
Ik denk dat er een 2 tot 3 db verschil tussen mijn rechter en linker kanaal zit.

Dit kan worden veroorzaakt omdat de ene speaker dichtbij het raam staat

Dus feitelijk wil ik links en rechts het zelfde laten klinken nu trekt het geluidsbeeld iets teveel naar 1 kant.

Ik heb een behringer ultra curve pro , dus ik kan de correctie filters due REW uitrekent in de behringer invoeren .

Gr.

Wim

architect

Re: Rew met SPL meter

Berichtdoor architect » vr 21 nov 2014, 23:32

je kunt inderdaad een correctiecurve invoeren op je Behringer
die pakt dan gelijk ook het geluidsniveauverschil mee.

maar dat kun je ook wellicht op je voorversterker met de balansknop doen.

het is uiteindelijk wel zinvol te begrijpen wat REW corrigeert
door op verschillende plekken te meten kun je er achter komen welke frequentiegebieden belangrijk zijn om te corrigeren
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

Terug naar “Meten....”