Looptijd verschillen

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Wim P

Looptijd verschillen

Berichtdoor Wim P » di 18 nov 2014, 18:03

Had deze post al eerder in een verkeerd topic geplaatst :oops:

Mijn vraag is.

Is het mogelijk om met REW software looptijd verschillen te meten vanuit de luisterposten??
Dus tussen de linker en rechter speaker, zodat daar eventueel een correctie op kan worden uitgevoerd

Gr.

audiomanics

Re: Looptijd verschillen

Berichtdoor audiomanics » di 18 nov 2014, 18:42

Wim P schreef:Had deze post al eerder in een verkeerd topic geplaatst :oops:

mmm .. looptijdverschil...

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 18 nov 2014, 18:47

Waarom meten met REW?? Een

rolmaat.~png.jpg

werkt ook..... :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fusion Filterdesign

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 18 nov 2014, 19:33

Nee joh, met een
22-hmusd2.jpg
moet je dat doen! :mrgreen:
Mark Bakker

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 18 nov 2014, 19:33

:rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

rikpost
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor rikpost » di 18 nov 2014, 20:53

Wanneer op een verschillende afstand zit tussen je linker en rechter speaker .
Kun je dat oplossen met je balans knop.

Looptijd verschillen tussen je linker en rechter speaker ga je volgens mij niet horen of je moet wel een hele vreemde opstelling hebben.

Of dat dan met een delay op te lossen is :think:
Ooit is het allemaal klaar !

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 25 apr 2015, 23:33

Ik zat even te zoeken, ik weet niet of het hier goed staat.
Was in het nieuws.
2000605852.~png.jpg

Nu is het meten en analyseren van geluid niet zo makkelijk. We kunnen weliswaar de geluidsdruk meten met behulp van een microfoon, maar dat is maar op één plek en geeft verder weinig informatie over het geluid in een ruimte. Sorama heeft twee methodes om informatie over geluid en geluidsbronnen te verzamelen: meten via beamforming en meten met behulp van een techniek die near-field acoustic holography genoemd wordt.

http://tweakers.net/video/10249/een-camera-voor-geluid-zien-wat-je-hoort.html
Hans

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » zo 26 apr 2015, 9:52

Je zult een 2-kanaals meting moeten doen. Volgens mij kan dat niet met REW. Kan wel met ARTA.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 26 apr 2015, 10:11

Zolang het niet duidelijk is wàt er gemeten moet worden, levert een 2 kanaalsmeting natuurlijk ook niets op. Looptijd verschillen tussen de linker en rechter speaker zijn er altijd, daar wordt je ruimtelijke afbeelding mee gecreëerd. Als je je hoofd een centimeter opzij plaatst, dan verandert het looptijdsverschil al, dus ik zie de zin van een dergelijke meting niet in.

Tenzij je de mate van reflectie in de luisterruimte wilt meten, maar dan is de vraagstelling (nov 2014 zie ik :oops: ) wat onduidelijk

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 26 apr 2015, 12:11

Sorry, ik zocht een plekje voor een nieuwe ontwikkeling, althans zo word het gepresenteerd, voor het meten met een andere methode om feitelijk alles in beeld te krijgen. Ook 3D dus !!
Het leek mij een interessante ontwikkeling om dit onder de ogen te brengen van mensen die mogelijk hier hun voordeel mee kunnen doen.
Het artikel staat dus op tweakersnet, met de link naar de TU Delft.

Door de naar mijn idee idee geavanceerde methode zou je er ook wel looptijden mee kunnen meten, maar was meer een kapstok om het artikel onder de aandacht te brengen.
Ik heb er geen apart topic van gemaakt.
Hans

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 26 apr 2015, 15:03

toevallig donderdag daar een lezing over bijgewoond, mooi spul wel.
werkt idd op basis van looptijdverschillen tussen de div microfoons, plaatsbepaling kan onder goede omstandigheden erg nauwkeurig.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » zo 26 apr 2015, 16:11

pappaleo schreef:Zolang het niet duidelijk is wàt er gemeten moet worden, levert een 2 kanaalsmeting natuurlijk ook niets op.

De topicstarter vraagt om een manier om de looptijdverschillen tussen het geluid vanuit de linker en rechter luidspreker naar de luisterpositie te meten. Dat kan met een 2-kanaals meting.

pappaleo schreef:Looptijd verschillen tussen de linker en rechter speaker zijn er altijd, daar wordt je ruimtelijke afbeelding mee gecreëerd.

Je verwart looptijdverschillen in de opname met looptijdverschillen in het weergavesysteem. Dat zijn twee verschillende dingen.

pappaleo schreef:Als je je hoofd een centimeter opzij plaatst, dan verandert het looptijdsverschil al, dus ik zie de zin van een dergelijke meting niet in.

Stereo werkt alleen voor luisteraars die zich bevinden op de as die haaks staat op het midden tussen de twee luidsprekers. Als je uit het midden zit, hoor je geen 'perfecte' stereo. Om diezelfde reden zul je met een microfoon die niet in het midden staat niet dezelfde looptijden meten.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 26 apr 2015, 19:15

Martijn M schreef:
pappaleo schreef:Looptijd verschillen tussen de linker en rechter speaker zijn er altijd, daar wordt je ruimtelijke afbeelding mee gecreëerd.

Je verwart looptijdverschillen in de opname met looptijdverschillen in het weergavesysteem. Dat zijn twee verschillende dingen.
Toch niet. Als je het looptijdverschil in een opname compenseert door uit het midden te gaan zitten, dan zal de betreffende geluidsoorsprong in het midden worden afgebeeld.

Martijn M schreef:
pappaleo schreef:Als je je hoofd een centimeter opzij plaatst, dan verandert het looptijdsverschil al, dus ik zie de zin van een dergelijke meting niet in.

Stereo werkt alleen voor luisteraars die zich bevinden op de as die haaks staat op het midden tussen de twee luidsprekers. Als je uit het midden zit, hoor je geen 'perfecte' stereo. Om diezelfde reden zul je met een microfoon die niet in het midden staat niet dezelfde looptijden meten.

Dus zeg ik dat die meting niet zoveel zin heeft. Een rolmaat -zoals hiervoor al werd voorgesteld- is dan een snellere en goedkopere optie.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 26 apr 2015, 19:22

Soms heb ik wel eens goede ideeen...... :mrgreen:
Fusion Filterdesign

richard38

Berichtdoor richard38 » zo 26 apr 2015, 21:00

Hallo,
Je decay of hoe het noemen wilt, ; Is dat met linker en rechter kant onder precies dezelfde toestand, zoals kabels goed en even lang met dezelfde speaker opbouw?, welke freq. en zit het niet in je systeem zelf. Gewoon je uitgang op je geluidskaart van je desktop, geloopt naar een ingang. Uiteraard wel de kabels ertussen.
Laptop is tuurlijk ook prima. Ik ga er vanuit dat je een beetje redelijke geluidskaart hebt liggen, hoe moet je het anders meten en het liest een interne kaart uiteraard.... usb is niet zo fantastisch....

Groet Richard

daniel

Berichtdoor daniel » wo 06 mei 2015, 22:18

hannesie schreef:Sorry, ik zocht een plekje voor een nieuwe ontwikkeling, althans zo word het gepresenteerd, voor het meten met een andere methode om feitelijk alles in beeld te krijgen. Ook 3D dus !!
Het leek mij een interessante ontwikkeling om dit onder de ogen te brengen van mensen die mogelijk hier hun voordeel mee kunnen doen.
Het artikel staat dus op tweakersnet, met de link naar de TU Delft.

Door de naar mijn idee idee geavanceerde methode zou je er ook wel looptijden mee kunnen meten, maar was meer een kapstok om het artikel onder de aandacht te brengen.
Ik heb er geen apart topic van gemaakt.

wel goed citeren he, tis van de TU Eindhoven! :lol:

Wij hebben zo'n geluidscamera in het gebruik op het werk. Je kunt er twee dingen mee doen, die fundamenteel anders zijn ten opzichte van elkaar.

In eerste instantie kan het gebruikt worden voor locatie van geluidsbronnen. Dat is het is in principe beamforming (maar dan met microfoons). Dit werkt in het verre veld. Dit werkt idd op basis van looptijdverschillen tussen bron en de verschillende microfoons. Niet op basis van looptijdverschillen tussen bronnen.

Wij gebruiken het voor akoestische holografie. Dat is per definitie in het nabije veld van geluidsbronnen. Hiermee kun je de bron zelf in beeld brengen. Dus bijvoorbeeld welke trillingsmodes er zijn. Dit kan in relatief hoge resolutie, veel kleiner dan de spacing van de microfoons in het array. Je brengt hiermee op basis van het akoestische hologram de beweging van de bron in beeld. Ik heb het (nog) nooit geprobeerd, maar volgens mij moet je er prima cone-breakups van speakers mee in beeld kunnen brengen.

Die jongens hebben het best goed voor elkaar. Relatief weinig geld voor de hardware, analyse gebeurt op de servers van Sorama zelf. Betalen doe je per analyse.

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 06 mei 2015, 22:37

Je hebt helemaal gelijk, ik meende in eerste instantie de TU Delft te hebben gehoord, maar in het filmpje is er duidelijk sprake van TH Eindhoven.
Excuus. :mrgreen:
Hans

Terug naar “Meten....”