Accu capaciteit meten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

asterduc

Accu capaciteit meten

Berichtdoor asterduc » za 12 apr 2014, 14:27

vorige maand via iBood volgende Makita boormachine / schroevendraaier set gekocht.

20140319_makita_600.jpg

Geweldig tevreden van deze toestellen.
Vooral de klopschoevendraaier TD090 is een 'beest'.

Waar ik minder over te spreken ben is de accucapaciteit.

1.3Ah is nu niet veel, maar op 10 minuten heb ik de accu leeg en dat vind ik nogal kort.

Ik heb nu beide accu's opgeladen en met een 15W weerstand belast.
Het eerste uur ging de spanning van 11:80V naar 10:40V
Na 1u20min zaten ze reeds onder 7V.
Na 1u30min ws het feest voorbij en waren beide leeg.

10.8V / 15Ohm = 0.7Ah
Als de accu's op 1u20min al onder 7V zaten dan zou ik denken dat ze nog niet eens 1Ah leveren.

Klopt mijn redenering of vergeet ik iets?

Kan het zijn dat deze Li-Ion Accu's een inlooptijd hebben en dat ze vanaf hun eerste gebruik nog niet hun volledige capaciteit leveren? (Makita BL1013)

Ik kan het setje binnen de week terugsturen en met accu's die nog geen 70% van hun capaciteit leveren ben ik dat mogelijk ook van plan te doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Re: Accu capaciteit meten

Berichtdoor ray5150 » za 12 apr 2014, 14:39

Ik gebruik het linker model voor mijn werk.
Het heeft me juist verbaast dat die kleine accuutjes zoveel power leveren...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 12 apr 2014, 14:54

asterduc schreef:Ik heb nu beide accu's opgeladen en met een 15W weerstand belast.
Het eerste uur ging de spanning van 11:80V naar 10:40V
Na 1u20min zaten ze reeds onder 7V.
Na 1u30min ws het feest voorbij en waren beide leeg.

10.8V / 15Ohm = 0.7Ah
Als de accu's op 1u20min al onder 7V zaten dan zou ik denken dat ze nog niet eens 1Ah leveren.

Dat is DE manier om Li-accu's te mollen!
Normaliter mag je ze niet onder de 3V per cel ontladen en beslist niet onder de 2,5V! Als het goed is zit daar een bewaking voor in de boormassjien. Onder de 2,5V gaan ze zeker stuk en met 3 sellen is dat onder de 7,5V.....
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 12 apr 2014, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 12 apr 2014, 14:55

ray5150 schreef:Ik gebruik het linker model voor mijn werk.
Het heeft me juist verbaast dat die kleine accuutjes zoveel power leveren...

meten is weten Ray.
Als mijn meting en beredenering klopt dan hebben ze gewoonweg 1/3de te weinig capaciteit, (dan nog kunnen ze veel power hebben :wink: ).

Ik heb mijn buurman zijn terrasplanken vanochtend willen losschroeven maar zat na een half uur al met 2 lege accu's.
Met 1/3de meer capaciteit had ik kunnen verder werken (de laadduur is 50 minuten).

Ed

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 12 apr 2014, 15:00

Pjotr schreef:Dat is DE manier om Li-accu's te mollen!
Normaliter mag je ze niet onder de 3V per cel ontladen en beslist niet onder de 2,5V! Als het goed is zit daar een bewaking voor in de boormassjien. Onder de 2,5V gaan ze zeker stuk en met 3 sellen is dat onder de 7,5V.....

Bedankt voor de info Peter.

Ik heb de weerstand eraf gehaald toen de accu's op 3.3V en 1.76V zaten, dat was zowat 10 minuten nadat ze onder 7.5V zijn gezakt.
Niet goed dus.

De boormachine kon ik met 3.3V nog laten draaien, maar die stopte dan ook na een paar seconden.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 12 apr 2014, 15:07

asterduc schreef:De boormachine kon ik met 3.3V nog laten draaien, maar die stopte dan ook na een paar seconden.

Dat is idioot. Bij 3 cellen behoort de boormachine het onder de 8V het niet meer te doen!

Het is nog gevaarlijk ook. Als je Li cellen te diep ontlaadt vormt zich metallisch Li in het elektrolyt. Je kunt ze dan wel weer opladen maar als zo'n metaaldeeltje kortsluiting verzaakt is het feest: Dat was destijds de oorzaak van in de fik vliegende mobieltje en laptops. In een opgeladen Li accu zit behoorlijk wat energie die genoeg is om bij kortsluiting zo'n accu erg heet te laten worden.
Peter de Jong

RobertD

Berichtdoor RobertD » za 12 apr 2014, 15:18

:-$ snel terugsturen nu het nog kan... :-$ :-s

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 12 apr 2014, 20:20

Ik weet niet of het bij Li-Ion accu's ook zo is, maar bij Pb accu's is de capaciteit o.a. afhankelijk van de ontlaadstroom.
Die kan fors achteruit lopen bij hoge stroomsterkten.
Daarnaast schijnen Li-Ion accu's ook een beperkte houdbaarheid te hebben, ook als ze niet gebruikt zijn (chemisch verval).
De reden waarom laptop accu's om de 3-5 jaar altijd vervangen moeten worden :(

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 12 apr 2014, 20:51

asterduc schreef:
Ik heb mijn buurman zijn terrasplanken vanochtend willen losschroeven maar zat na een half uur al met 2 lege accu's

tsja, Ed, ik weet niet hoe groot die schroeven waren, maar je moet er natuurlijk rekening mee houden dat het lichte machientjes (en dus ook accu's) zijn, bedoelt voor licht werk. ik doe er montage werk in meterkasten mee. schroefjes van 4 x 20. daar zijn ze perfect voor. soms moet ik een gat door een houten vloer boren met een 16 mm speedboor, dan merk je dat er eigenlijk te weinig power in zit. de accu's zijn dan ook vrij vlot leeg.
Voor zwaarder werk heb je gewoon een zwaardere machine nodig.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 12 apr 2014, 22:40

Chris_T schreef:Ik weet niet of het bij Li-Ion accu's ook zo is, maar bij Pb accu's is de capaciteit o.a. afhankelijk van de ontlaadstroom.
Die kan fors achteruit lopen bij hoge stroomsterkten.
Daarnaast schijnen Li-Ion accu's ook een beperkte houdbaarheid te hebben, ook als ze niet gebruikt zijn (chemisch verval).
De reden waarom laptop accu's om de 3-5 jaar altijd vervangen moeten worden :(

Kijk hier eens: http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries

In de betere powertools zitten meestal LiFePO4 (LFP) accu's
Peter de Jong

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » zo 13 apr 2014, 0:06

Interessant!
Ik heb het artikel doorgelezen, maar er staat helaas niets in over de capaciteit vs ontlaadstroom voor Li-ion's.
Maar het heeft wel voor de juist zoekterm gezorgd ^^: http://www.mpoweruk.com/performance.htm
Ook Li-ion's moeten er dus aan geloven (tja kan ook niet anders met een redoxreactie en bijbehorende warmte/verlies).

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 14 apr 2014, 10:13

Vanochtend reeds een uiterst snelle reactie bekomen van Makita.

"Nieuwe accu’s moeten eerst enkele keren op- en ontladen worden voordat deze maximale capaciteit hebben. Verder het advies om accu’s niet geheel te ontladen omdat dit anders onherstelbare schade kan aanrichten aan de accu. Volledige capaciteit kun je niet benutten omdat er altijd een rest capaciteit in de accu achter moet blijven om eerder vermelde reden ter voorkoming van vroegtijdig defect raken van de accu."

Ben benieuwd of de bruikbare capaciteit gaat toenemen. Zal de meting binnen een tiental laadbeurten nog eens overdoen om te kijken hoelang het duurt tussen vollading en minimum bruikbare spanning (7.5V à 9V).

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 14 apr 2014, 12:28

asterduc schreef:.............Verder het advies om accu’s niet geheel te ontladen omdat dit anders onherstelbare schade kan aanrichten aan de accu. Volledige capaciteit kun je niet benutten omdat er altijd een rest capaciteit in de accu achter moet blijven om eerder vermelde reden ter voorkoming van vroegtijdig defect raken van de accu."

Dat is i.i.g. een eerlijk antwoord van Makita. Het is echter geen reclame voor ze. Met een fatsoenlijk accu bewakingssysteem kun je wel de volledige capaciteit benutten en gaan ze lang mee. Maar dat zit er dus niet in.... :shock:

Zoiets verwacht je uit kostenoverweging bij de goedkope Chinese zut maar toch niet bij Makita? :(

Li accu's zijn uitstekend en kunnen best lang mee gaan maar je moet ze wel zorgvuldig behandelen en weten wat wel en niet kan, het zijn geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken :D NiCads zijn een stuk gemoedelijker, robuuster en gaan sowieso erg lang mee.
Peter de Jong

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 14 apr 2014, 13:41

Pjotr schreef:Dat is i.i.g. een eerlijk antwoord van Makita. Het is echter geen reclame voor ze. Met een fatsoenlijk accu bewakingssysteem kun je wel de volledige capaciteit benutten en gaan ze lang mee. Maar dat zit er dus niet in.... :shock:

Peter,
ik vermoed dat hij/zij doelt op het feit dat ik ze manueel heb ontladen.
Zal eens meten welke restspanning er nog in zit op het moment dat de boormachine ermee ophoudt.

asterduc

Berichtdoor asterduc » wo 16 apr 2014, 21:41

ik heb vandaag de schroever gebruikt tot hij er helemaal mee stopte.
De spanning op de batterij was 8V en na wat blijven proberen met de startknop, zakte ze nog verder tot 7,5V. Toen zat er geen beweging meer in.

Klopt dus perfect met wat Peter opgaf!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 16 apr 2014, 21:54

Ok Ed, dat is i.i.g. een geruststelling! :D Zou wat zijn zijn als dat bij Makita niet in orde zou zijn. Bij 8V zijn ze dan ook wel echt leeg. Blijft wel het advies om ze niet meer dan 1/2 - 1/4 leeg te maken als je de accu's lang mee wilt laten gaan. Maar ja, hoe weet je dat? Het kan sowieso geen kwaad om ze altijd na substantieel gebruik weer vol te laden, ook al zijn ze nog niet leeg.
Peter de Jong

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 19 mei 2014, 15:56

Vandaag staat de set weer op iBood waardoor mijn interesse gewekt werd om de accus nog eens te gaan opmeten(ze zijn ondertussen meermaals geladen / ontladen).

Ditmaal 2 weerstanden van 15 Ohm/20W genomen, par geschakeld en ze meten 7.9 Ohm. Stroommeting bevestigd dit.

Accu volgeladen en na 42 minuten werd de 7.5V bereikt (onder last), of 8V zonder last.

Minuten Spanning
0' 11.73 V
5' 11.5 V
10' 11.2 V
15' 11.94 V
20' 10.75 V
25' 10.58 V
30' 10.4 V
35' 10.25 V
40' 9.86 V
42' 7.5 V

Voor zover ik een beetje kan rekenen kom ik op geen enkele manier in de buurt van 1.3 Ah.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 19 mei 2014, 16:27

Die 11,94V zal wel 10,94V zijn geweest. :wink:

Je komt nu op grofweg 1,3 A voor 40min Daarna zakt hij in.
In het begin loopt er wel 1,5A, kan zijn dat het daarom ietwat afwijkt.

Ik weet niet hoe ze op die waarde komen.
Als je 30min meet en dan extrapoleer je, kom daar wel op uit ;)
(iets hoger zelfs)

dre

Berichtdoor dre » ma 19 mei 2014, 20:33

Wat een gedoe om die paar minuten meer of minder scvhroeven! :mrgreen:
потому что он может!

asterduc

Berichtdoor asterduc » wo 21 mei 2014, 21:28

dre schreef:Wat een gedoe om die paar minuten meer of minder scvhroeven! :mrgreen:

eigenlijk, als je het zo bekijkt klopt dat wel ja.

Die slagschroevendraaier trekt de accu bij constant schroeven binnen de 7 minuten leeg.
Als mijn redenering rond de capaciteit klopt zou er zo'n 20 tot 30% te weinig in de accu's zitten. Dat maakt dan 2 minuten langer werken. En reken maar dat dit net die paar laatste schroeven zijn om verder te kunnen!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 21 mei 2014, 21:39

asterduc schreef:.................En reken maar dat dit net die paar laatste schroeven zijn om verder te kunnen!

Dat hou je toch... :D Paar extra accu's?

Misschien tijd voor een wat zwaarder kaliber accuschoefmasjien? Die accu's slijten snel als je ze steeds tot de bodem leeg slurpt.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 21 mei 2014, 23:01

asterduc schreef:Die slagschroevendraaier trekt de accu bij constant schroeven binnen de 7 minuten leeg.
mijn antieke Makita (voor €20 op een veiling gekocht, model "aannemermisbruikt") doet t nog beter dat :hide:

asterduc

Berichtdoor asterduc » do 22 mei 2014, 7:41

Henkjan schreef:
asterduc schreef:Die slagschroevendraaier trekt de accu bij constant schroeven binnen de 7 minuten leeg.
mijn antieke Makita (voor €20 op een veiling gekocht, model "aannemermisbruikt") doet t nog beter dat :hide:

een boormachine, schroefmachine of slagschroevendraaier?

Ik ben verbaasd hoe goed dat ding werkt.
Die 7 minuten constant zijn 35 schroeven van 6x100 in een massief houten balk, helemaal erin, zonder dat mijn ondertussen 15 jaar oude bit, éénmaal doordraait. Dat doe je niet met een boormachine of schroevendraaier. Daar heb je dus die slagschroevendraaier voor nodig.
Zo brutaal dat ie is, en dat voor een 900 gram toestelletje.
Daar heeft hij wel 90Nm koppel voor en ligt nog op de schroef te meppen ook.

Dus met het toestel zelf heb ik geen probleem, dat doet alleen Makita. Het is de accu waar ik bedenkingen bij heb of hun opgegeven capaciteit klopt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 22 mei 2014, 11:14

asterduc schreef:Dus met het toestel zelf heb ik geen probleem, dat doet alleen Makita. Het is de accu waar ik bedenkingen bij heb of hun opgegeven capaciteit klopt.

Ha Ed,

Dat is net zoiets als stellen dat Mercedes een probleem heeft als je geen 1:18 haalt als je er 200 km/u constant mee gaat rijden en je dus vaker moet tanken omdat er geen 200L tank in zit.

Als je de accu's zo zwaar gaat belasten dat ze in 7 minuten leeg zijn, ga je van zijn levensdagen niet de nominale capaciteit halen.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 22 mei 2014, 14:43

asterduc schreef:Die 7 minuten constant zijn 35 schroeven van 6x100 in een massief houten balk, helemaal erin,

Dat zei ik dus, daar zijn die dingen niet voor gemaakt.... :roll: :roll: (daar bedoel ik dus ook de accu's mee)
Ik schroef enkele honderden stuks 4x20 met een acculading, ben ik dus de hele dag zoet mee.
Voor dat soort werk hebben ze machines met grote 14 Volt accu's, die zijn 2 a 3 x zo groot in afmetingen,
en hebben een veel zwaarder amperage.

Het is net zoiets als zeuren dat je met een 50 Watt soldeerbout geen dakgoot kunt solderen...

Terug naar “Meten....”