HobbyHifi TSP meetmethode/meetinfo?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Chris_T

HobbyHifi TSP meetmethode/meetinfo?

Berichtdoor Chris_T » zo 05 jan 2014, 0:57

Weet iemand toevallig het fijne van hoe HobbyHifi de Thiele/Small parameters bepaald?
Ik kan hier helaas bar weinig over vinden, behalve alleen de algemene informatie op hun website met verwijzing naar een aantal edities uit 2001/2002.
Met name het soort meetsignaal, klemspanning en meetomstandigheden (o.a. omgevingstemperatuur, driver vastgeklemd of niet, driver opgewarmd of niet etc.) ontbreekt.

De aanleiding is namelijk een paartje Scanspeak 15W-8434G00 die ik hier heb liggen, waarbij toevalligerwijs de productieweek overeenkomt met de driver getest door HH!
Het lijkt mij bij uitstek dus een heel mooi moment om mijn eigen meetkunst/setup eens te vergelijken.
Daartoe moet de meetmethode en meetomstandigheden wel hetzelfde zijn (zover het gaat).

ds23man
Ook commercieel actief

Re: HobbyHifi TSP meetmethode/meetinfo?

Berichtdoor ds23man » zo 05 jan 2014, 9:30

Je zou gewoon eerst eens gaan meten met jouw opstelling en kijken OF er verschillen zijn en groot die zijn.........
Fusion Filterdesign

John P

Berichtdoor John P » zo 05 jan 2014, 10:04

Ik meen mij te herinneren dat ze het handmatig doen, en dat een groot verschil was dat zij een stroombron en geen spanningsbron gebruiken. Het heeft er wel eens ingestaan maar allemaal fragmentarisch geloof ik.
Waar een weg is is ook een omweg.

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 05 jan 2014, 22:25

Volgens mij is LIMP (mits goed meetkastje en van betrouwbare referentieweerstand voorzien) uitermate betrouwbaar én kun je kiezen voor redelijk wat stroom door de speaker, zodat je in elk geval het begrip small-signal meer in overeenstemming brengt met de luisterpraktijk. En of je nu massa toevoegt of een referentiebox gebruikt, tsja, dat laatste heeft de voorkeur... maar de nauwkeurigheid van LIMP wordt er niet minder om.
Mark Bakker

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 06 jan 2014, 0:38

Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik ben op dit moment bezig met het inspelen van de drivertjes.
Morgen zal ik de eerste metingen maken zoals ik gebruikelijk doe en hier de resultaten posten.
De Fs is in ieder geval al flink gezakt van 58Hz naar 49Hz, na ca. 10min te hebben staan wapperen tussen x-max en x-mech in.
De ophanging schijnt niet ingespeeld toch redelijk stug te zijn.
5 uur op een 20-200Hz sweepje en ca. x-max haalde niet veel uit.

Ik begrijp trouwens dat Limp van Arta 1.8 een aantal verbeteringen heeft gekregen die moeten zorgen voor een betere benadering van de driver-impedantiecurve.
En zodoende ook betere TSP data moet geven, ik ben erg benieuwd.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 06 jan 2014, 15:50

Ach, de zwakste schakel qua TSP-nauwkeurigheid is toch de driver zelf. Die waarden blijven niet constant bij verschillende stroomsterkten. Het zijn maar beperkt lineaire dingen, elektrodynamische luidsprekers. En zo lang je je bedenkt dat elke luidsprekerafstemming ook wordt beïnvloed door de luisterruimte is extreme nauwkeurigheid hierin ook vrij overdreven.
Mark Bakker

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 07 jan 2014, 3:00

John P schreef:Ik meen mij te herinneren dat ze het handmatig doen, en dat een groot verschil was dat zij een stroombron en geen spanningsbron gebruiken. Het heeft er wel eens ingestaan maar allemaal fragmentarisch geloof ik.

Hmm als dat zo is, dan vraag ik mij toch af wat de reden daarachter is. Een versterker dat muziek moet maken gedraagt zich toch meer als een spanningsbron dan stroombron :think:
Misschien dat ik toch maar die paar edities ga nabestellen.
Er staan ook een aantal artikelen in over kastcontructie waar ik best benieuwd naar ben.
markbakk schreef:Ach, de zwakste schakel qua TSP-nauwkeurigheid is toch de driver zelf. Die waarden blijven niet constant bij verschillende stroomsterkten. Het zijn maar beperkt lineaire dingen, elektrodynamische luidsprekers. En zo lang je je bedenkt dat elke luidsprekerafstemming ook wordt beïnvloed door de luisterruimte is extreme nauwkeurigheid hierin ook vrij overdreven.

Ik ben er helemaal mee eens hoor. Zolang wij niet in een ideale wereld leven zal het altijd maar een benadering blijven van.
Het blijft natuurlijk wel fijn als het theoretisch model daardoor beter in overstemming is met de praktijk, al is het maar enkel voor de gemoedsrust.
Hoe dan ook de insteek was niet om tot absolute TSP getallen te komen, maar tot vergelijkbare metingen ;).

Driver nummertje 1 is nu opgemeten:
15W8434G00_spk1_0.95Vrms@8.2ohm.png

Referentieweerstand: 24ohm
Meetsignaal: stepped sinus van 0.95Vrms@8.2ohm.
Dit zorgde voor een p-p excursie van ca. 4mm.
Toegevoegd gewicht tot op een paar honderdste gram nauwkeurig bepaalt (paar geldmuntjes vastgeplakt met een beetje tapijttape midden op de stofkap).
Ik had gehoopt te kunnen meten met roze ruis omdat je dan beter een muziek signaal simuleert, maar dat gaf helaas een heel grillig en onbruikbare impedantieplot.
De rode lijn in de plot hierboven is trouwens een nieuwe functie van Limp 1.8.
Dit moet een gesimuleerde luidspreker impedantie voorstellen, berekend aan de hand van de bepaalde parameters.
Een tooltje dus om de betrouwbaarheid van de bepaalde parameters in te schatten :rock:

TSP van HH:
Fs: 47Hz
Re: 5.6 ohm
Le: 0.37mH
Qt: 0.3
Qes: 0.33
Qms: 3.4
Mms: 8.2g
Rms: 0.73kg/s
Cms: 1.4mm/N
Vas: 13l
Sd: 82cm2
Bl: 6.4 Tm

Al met al klopt het dus heel aardig, alleen Qms en Vas vallen een stuk kleiner uit.
Samen met de grotere Fs en Mms zou dat wijzen op een iets stuggere ophanging met meer verliezen.

Gooi ik deze gegevens even in WinISD dan krijg ik het volgende:
WinISD_boxsimulatie_vergelijk.png

Groen = Scanspeak datasheet
Geel = Hobbyhifi meting
Oranje = eigen meting

Geen spannende verschillen gelukkig. Hoewel ik het verschil ten opzichte van de Scanspeak datasheet niet verwaarloosbaar vind (grootste oorzaak daarin is de Qt).

Morgen is driver nummer 2 aan de buurt, ik ga dan ook kijken of een groter/kleiner meetsignaal veel invloed heeft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » vr 10 jan 2014, 21:45

Intussen wat tijd gevonden om de 2e driver op te meten.
Deze keer ook op andere niveaus gemeten: 0.48Vrms & 1.2Vrms @8.2ohm
Hoger dan 1.2Vrms durfde ik vanwege de x-max niet gaan.

De data:

0.48Vrms
Fs: 49.88Hz
Re: 5.7ohm
Le: 0.229mH
Qms: 2.84
Mms: 9.41g
Rms: 1.016kg/s
Cms: 1.1mm/N
Vas: 9.93l
Sd: 80cm2
Bl: 7.05Tm

0.95Vrms
Fs: 48.27Hz
Le: 0.235mH
Qms: 2.83
Mms: 9.27g
Rms: 0.96kg/s
Cms: 1.2mm/N
Vas: 10.78l
Bl: 6.89Tm

1.2Vrms
Fs: 48.14Hz
Le: 0.237mH
Qms: 2.86
Mms: 9.1g
Rms: 0.93kg/s
Cms: 1.2mm/N
Vas: 11.03l
Bl: 6.77Tm

Heel mooi om te zien dat de metingen van mijn eigen midbasjes zo dicht bij elkaar zitten!
Ik weet alleen niet hoe HobbyHifi nou aan zo'n hoge Vas komt.
Zelfs als ik de SD vergroot kom ik bij lange na niet bij de 13l.
Het kan natuurlijk zijn dat dat ligt aan de productietoleranties, maar ik acht de kans klein dat het daaraan ligt.
Deze twee midbasjes komen namelijk ook random uit de batch en meten, zoals te zien is, vrijwel identiek.

Als ik trouwens een keuze zou moeten maken, dan zou ik de TSP bij 0.48Vrms gebruiken.
Dat is voor mij een prettig luisterniveau en komt neer op ca. 30mW piek, 1W is toch wel erg luid 8-[.

Nog een vergelijk in WinISD:
WinISD_boxsimulatie_meetspanningvergelijk.png

Geel: 0.48Vrms@8.2ohm
Oranje: 0.94Vrms@8.2ohm
Rood: 1.2Vrms@8.2ohm

Ps. Is het mogelijk om gegevens in een tabelvorm te zetten hier op ZBA? Ik heb de bb-code geprobeerd, maar dat werkt niet helaas.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 10 jan 2014, 23:48

Valt mij vaker op dat hobby hifi bij SS vaak met de wat grotere drivers ook op een enorme Vas komt .

In kast simulatie zelfs 2x zo groot als uitkomst .
FOCAL

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 11 jan 2014, 0:30

Ja, dat is mij ook opgevallen. Niet alleen bij SS hoor trouwens.
Ik weet dat ze voor de simulaties AJHorn gebruiken.
Helaas is de demo versie te beperkt om te kijken of het ook klopt.
Maar in geen van de simulatieprogramma's (WinISD a+b versie, Basta, Scanspeak spreadsheet) kom ik op zulke bizar grote kasten uit.
Zeker wanneer ook rekening wordt gehouden met verliezen.

Ook is de Fs vaak een stuk lager bij HobbyHifi.
Met name de 3.5" Vifa breedbandertjes die ik in handen had (4 paar) zaten daar ver vandaan.
Misschien is dit wel iets Duits.
Van de 3 paartjes AL130 (uit 2009/2011/2012) bijvoorbeeld, ligt de Fs ook duidelijk hoger dan opgeven door Visaton.
Wel binnen gebruikelijke tolerantie en uiterst consistent, dat wel.

Datasheets van Peerless/Vifa (Tymphany) daarentegen komen wel heel goed overeen met mijn eigen bevindingen.

Ik hoop dat dit trouwens niet gezien wordt als een HH afkraak topic, ze zullen ongetwijfeld de kennis hebben om goede metingen te doen.
Misschien hanteren ze gewoon andere criteria voor een meer 'duitse bass' ?

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » za 11 jan 2014, 15:29

Als je bij driver keuze enkele criteria steld , geen al te hoge Qts/Vas kom je prakties altijd goed weg mochten die parameters afwijken .
Zeker met hoge Qts in bassreflex wordt het oppassen voor parameter afweikingen .

Dat zie je weer bij Hobby Hifi terug komen dat ze de 18w iluminator met Qts 0,47 Vas 50 adviseren om die vanwege mogenlijke parameter afwijkingen voor de zekerheid in gesloten kast te monteren .
FOCAL

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 30 jan 2014, 19:03

Ik weet niet wat het is:

a) collectief (onder)bewustzijn
b) Bernd Timmermanns die op dit forum meeleest
c) puur toeval

Maar in de laatste HobbyHifi (01/2014) (02/2014) staat goed omgeschreven hoe ze de metingen verrichten, precies de info waar ik naar op zoek was \:D/!
Het komt er op neer dat de constant spanningsmethode wordt gebruikt met 1Vrms meetspanning en een zéér kleine serieweerstand.
Wel een factor 2000 kleiner dan de referentie weerstand die ik zelf gebruik (of misschien is de 10miliOhm wel een drukfoutje).
Verder wordt er klassiek met de hand gemeten a.d.v. een gedegen sinusgenerator en spanningsmeters (analoog+digitaal).

Ik zal eens kijken wat een kleinere referentieweerstand doet. Met 24bit is er denk ik wel genoeg resolutie over om kleinere spanningsverschillen te meten.
Laatst gewijzigd door Chris_T op vr 31 jan 2014, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 30 jan 2014, 19:32

Chris_T schreef:Verder wordt er klassiek met de hand gemeten a.d.v. een gedegen sinusgenerator en spanningsmeters (analoog+digitaal).

Ik zal eens kijken wat een kleinere referentieweerstand doet. Met 24bit is er denk ik wel genoeg resolutie over om kleinere spanningsverschillen te meten.

Het komt er toch op neer dat je stroom en spanning meet van de unit. Met een 2 kanaalsmeting is dan een hele kleien serie weerstand niet aan te bevelen, ook al is je AD 24bits. Ten eerste is een audio AD/DA wel geoptimaliseerd voor weinig vervorming maar niet voor optimale lineariteit over het hele dynamisch bereik. Veel daarvan blijft steken bij een absolute lineariteit van 14 - 15 bits, gemeten over het hele bereik. Ten tweede meet je met ARTA het verschil van 2 spanningen (om de spanning over de meetweerstand te bepalen) om de stroom te bepalen. Met een kleine weerstand meet je dan het verschil tussen 2 spanningen die nagenoeg gelijk zijn. Een kleine meetfout in ieder afzonderlijk levert dan een erg grote fout in het verschil er van en dus een grote fout in de stroommeting. Optimaal blijft dan een meetweerstand ergens tussen nominale impedantie en de maximale impedantie bij Fs.

De methode van Timmermanns is alleen bruikbaar als je ook een echte AC stroommeter gebruikt met lage inwendige weerstand. Maar of het nu zoveel uitmaakt? T/S parameters blijven richtlijnen en moet je het uiteindlijke knutsel toch nameten.
Peter de Jong

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 04 feb 2014, 17:16

Zou 0.7ohm ook nog groot genoeg zijn?
Die waarde had ik eerder in gedachte aangezien dat de gebruikelijke serieweerstand is van een passief filter+luidsprekerkabel.
Het is een hele kleine waarde besef ik, maar ik heb gelezen dat de niet-lineariteit van een DAC/ADC met name optreedt aan de onderkant van het dynamisch bereik.
Als men nu de ADC vol instuurt/goed benut dan heb je hier toch geen last van? Zelfs met 14bit is de stapgrootte nog 1/16384.
M.a.w. een ADC die 2Vp-p kan verwerken is dat nog steeds heel klein -> 0.12mVDc/0.085mVAc
Met een flinke impedantiepiek (worst case scenario) van 50ohm en 1Vrms meetsignaal valt er nog ca. 14mV over de 0.7ohm serieweerstand.
Lijkt mij toch genoeg gezien de stapgrootte?

Misschien zie ik het allemaal te simplistisch hoor en spelen andere zaken een veel grotere rol.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 04 feb 2014, 22:00

Stating the obvious misschien, maar eerst even stellen dat het doel NIET zou moeten zijn : 'hetzelfde als HobbyHifi meten', maar meer iets als 'het juiste meten' :D .

Bij zulke lage meetspanningen zal de ADC resolutie van een goeie geluidskaart niet het eerste probleem zijn.
Het probleem is eerder dat je signaal 'verdrinkt' in de ruis. Althans, dat is de praktijk hier, met een semi prof. 24/96 geluidskaart met belachelijk lage ruisvloer van <-100dB en meer van die blabla.

Je moet je misschien bedenken, dat géén van de drie meetmethoden in principe een fout opgeleveren, en hetzelfde resultaat zouden moeten geven. (methoden constant current/constant voltage/spanningsdeler).
In principe, want echte meters hebben geen oneindig hoge of lage weerstand, maar dit zal in elk type meting een fout opleveren.
En 'zouden moeten' is, mits je de spreekspoel in dezelfde mate verwarmt door er bijvoorbeeld dezelfde stroom doorheen te sturen, dezelfde mate van afkoeling te gunnen etc. Koper wordt warm, Re gaat omhoog en heeft effect op de meeste TSP's (demonstreer je hierboven heel mooi : Vas omhoog, Fs omlaag etc). Dit heeft nog een veel dramatischer effect als je er écht serieus spanning op gaat zetten (subwoofers! PA!).

Bovenstaande 'in principe' geldt in het bijzonder voor je line-in van je geluidskaart : bepaald geen oneindig hoge ingangsimpedantie ! Daarom is het handig als je _ongeveer_ dezelfde meetfout introduceert bij het het meten van de spanning over de referentie, en de spanning over de speaker. Lees : dat de referentieweerstand ongeveer gelijk is aan de te verwachten luidsprekerimpedantie.
Bijkomend voordeel is dat overal de spanning overal zo hoog mogelijk is, en de ruisvloer dus zo laag mogelijk.

Voor mij (...) geeft Rref=25ohm een goed resultaat, met verwaarloosbare afwijkingen.
In plaats van luidsprekers, is het beter om de betrouwbaarheid vast te stellen met weerstanden/condensators/spoelen, die zich een stuk voorspelbaarder gedragen. Als je het leuk vind, maak je er resonantiekringetjes van. Kun je ook de TSP van bepalen :lol: .

Voor mij (...) is het het meest zinvol om TSP bij 2.83V uit te voeren, of in ieder geval bij een klemspanning die ongeveer overeenkomt met een realistisch luisternivo. Bovendien weer beter om de ruis te weren.
(De oorspronkelijke TSP zijn ooit opgesteld als kleinsignaal parameters, ik herinner me geen klemspanning, maar veeeeel lager dan dit!)
Dat dit dan niet volledig overeenkomt met andermans publicaties...so be it. Wat is er nou juist ?
Waar het mij om gaat, is dat ik wil meten wat IK wil weten. Anders pakte ik de datasheet wel :lol: .
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 04 feb 2014, 22:35

MarcoSQ schreef:Voor mij (...) is het het meest zinvol om TSP bij 2.83V uit te voeren, of in ieder geval bij een klemspanning die ongeveer overeenkomt met een realistisch luisternivo. Bovendien weer beter om de ruis te weren.
(De oorspronkelijke TSP zijn ooit opgesteld als kleinsignaal parameters, ik herinner me geen klemspanning, maar veeeeel lager dan dit!)
Dat dit dan niet volledig overeenkomt met andermans publicaties...so be it. Wat is er nou juist ?
Waar het mij om gaat, is dat ik wil meten wat IK wil weten. Anders pakte ik de datasheet wel :lol: .

"In principe" heb je hier wel gelijk in. Er is echter toch wel een probleem met meten met een grote serieweerstand en dat is dat de conusuitslag daarmee op Fs flink toeneemt. En dan loop je het risico dat je vervaarlijk dicht tegen X_max aan gaat lopen bij sommige speakers met 2,83V. Ik heb wel gemerkt dat bij sommige speakers de Cms wel van elastiek lijkt. Bij 0,1V een andere waarde dan bij 2,83V b.v. Dat zijn dan ook typisch speakers die bij laag volume niet echt los komen. Eigenlijk moet je bij verschillende niveaus meten en bekijken wat voor verschillen dat oplevert. Als het goed is mag er weinig verschil in zitten maar de praktijk is vaak anders. Voor kleine speakers tot ca 17 cm hou ik het op 1V_rms en bij grotere op 2,83V_rms. Je meet dan wel aardig realistische waarden.
Peter de Jong

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 04 feb 2014, 23:06

...en daar heb jij 'in principe' :mrgreen: weer gelijk in.

Je zit er toch vlak naast als het goed is, je hebt het gauw genoeg in de gaten als het mis dreigt te gaan (tenzij resolutie >5Hz ofzo, maar dan moet je je toch al afvragen wat je aan het doen bent...).

Vandaag nog impedantiesweepje uitgevoerd met een HDS205 Nomex, Zmax=56ohm, ruim ONDER de poortfrequentie (en erboven ook ongeveer). Geen centje pijn vanaf 10Hz. HDS134 idem, maar dan gesloten en Zmax=24ohm.

En idd, Vas/CMS kan idd dramatisch veranderen met klemspanning. Je zult ermee moeten leren leven, het is handig om te weten, maar je kunt er feitelijk niks aan doen. (Goede) PA systemen worden hier specifiek op ontworpen, het is niet heel ongewoon om de spreekspoel op te warmen tot bijna 2xRe, met alle gevolgen voor FS/Cms/Q van dien.

EDIT. Sorry, bij zulke lage niveaus heb je het waarschijnlijk meer over de mechanische (niet)-lineairiteit van de ophanging zelf...my mistake. Still relevant though :D .
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 04 feb 2014, 23:26

MarcoSQ schreef:EDIT. Sorry, bij zulke lage niveaus heb je het waarschijnlijk meer over de mechanische (niet)-lineairiteit van de ophanging zelf...my mistake. Still relevant though :D .

Yup en dat bij een frequentiesweep bij gelijkblijvende versterkerspanning. En dat is het waar het bij Herr B in HH over ging. Maar je houdt dat toch, de conusuitslag neemt nu eenmaal met een factor 4 af per oktaaf boven Fs. B zijn methode helpt daar niet echt bij. M.i. een beetje ver gezocht allemaal.
Peter de Jong

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 05 feb 2014, 0:00

Ik ken het artikel van 'Herr B' niet, maar ik denk te begrijpen dat het doel is, om de conusuitslag zo constant mogelijk te houden gedurende de sweep/stepped sine (?).
Dan is de oplossing simpel lijkt me. Een ruis als input gebruiken, die aan dat frequentiespectrum voldoet. Ik weet niet of het bestaat, maar ik zou het omschijven als een soort 'omgekeerde roze ruis'. Oordoppen zijn wel aan te raden denk ik op reeel niveau ;-).

Even daargelaten dat dat doel op zich geen probleem lijkt aan te pakken...in realiteit zit er gemiddels juist veel meer energie in lagere tonen, dan in hogere. Maar ik ben niet zeker of ik het goed begrijp.

Terug naar “Meten....”