ARTA meet software

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 05 mei 2007, 11:04

Bart,

Bedankt voor je suggestie, maar ik heb e.e.a. al op schema staan nu, de meetversterker op basis van een LM3886, de microfoonvoorversterker op basis van de INA217.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 05 mei 2007, 11:48

SSassen schreef:Bedankt Peter,

Ik had inmiddels de INA217 gevonden die precies aansluit bij wat ik zoek. Zitten er nog eisen aan de phantoomvoeding? Mijn huidige microfoonvoorversterker (StageLine MPA-102) levert 24V en dat lijkt mij toch voldoende?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

De INA217 kan ook, de INA103 is net iets beter maar dat maakt voor dit doel niet echt uit. Zet voor de zekerheid bij de INA217 toch ook maar 47 ohm stopweerstandjes in serie met de ingangen. Want ook die is anders gevoelig voor oscilaties tgv de kabelcapaciteit.

De ECM8000 en Superlux doen het wel op 15V met 1K phanthomweerstanden maar ze doen het beter op 24V met 2K2 phantomweerstanden. Zelf voed ik hem uit 20V met 2K2 via een LM317 stabilisator en een extra 100 ohm + 470 uF filter er achter. De LM 317 wordt gevoed uit een parallel gelijkrichter vanuit de trafo van de poweramp.

Suggestie: Als je toch bezig bent, neem dan voor het referentiekanaal ook een INA217, dan is dat ook gebalanceerd. Is het problem van eventuele aardlussen opgelost. Is natuurlijk alleen handig als je dat kanaal extern wilt gebruiken.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 05 mei 2007, 12:02

Bedankt Peter,

De ECM8000 en Superlux doen het wel op 15V met 1K phanthomweerstanden maar ze doen het beter op 24V met 2K2 phantomweerstanden. Zelf voed ik hem uit 20V met 2K2 via een LM317 stabilisator en een extra 100 ohm + 470 uF filter er achter. De LM 317 wordt gevoed uit een parallel gelijkrichter vanuit de trafo van de poweramp.

Ja, ik had al bedacht dat ik 24V ging aanhouden, dat gaat makkelijk met een trafo van 2x25V/50VA.

Suggestie: Als je toch bezig bent, neem dan voor het referentiekanaal ook een INA217, dan is dat ook gebalanceerd. Is het problem van eventuele aardlussen opgelost. Is natuurlijk alleen handig als je dat kanaal extern wilt gebruiken.

Hoe bedoel je? Het linker kanaal wordt als input gebruik voor de microfoon, dus je bedoelt ook 't rechter kanaal op gelijke wijze uitvoeren maar dan met een gain van 1?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 05 mei 2007, 12:32

Hoi Sander,

De Phantom schakel ik aan/uit door het het filter van 100 ohm + 470 uF te schakelen. De ingangselco's naar de INA laden dan wat gemoedelijker.

Overigens lijkt mij een 2x 18V trafio beter kwa waarde. Die levert wat meer stroom. Maar belangrijker de LM versterker zit dan gunstiger in zijn SOA en spreekt de SpiKe protectie minder snel aan bij laagohmige speakers.

SSassen schreef:Bedankt Peter,
Hoe bedoel je? Het linker kanaal wordt als input gebruik voor de microfoon, dus je bedoelt ook 't rechter kanaal op gelijke wijze uitvoeren maar dan met een gain van 1?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ja idd. Dan heb je ook gelijk een mogelijkheid om versterkers qua vervorming ed te meten.

Zit zelf ook nog te puzzelen. Het is een balans tussen functionaliteit en complexiteit. Zelf wil ik ook het Transit kaartje in het kastje klussen.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 05 mei 2007, 12:49

Peter,

Aangezien jij kennelijk ook al bezig bent met een dergelijk meetkastje, heeft 't wellicht zin om even de koppen bij elkaar te steken? Om nu allebei apart 't opnieuw wiel te gaan uitvinden is ook ietwat onzinning.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 05 mei 2007, 13:01

Goed plan Sander :) Zelf heb ik heel weinig tijd omdat het op mijn werk heel erg druk is en ik op het moment in het weekend liever in de tuin klooi.

Maar we kunnen het eventueel brainstormen denk ik wel op het forum doen. Is ook leuker voor de anderen. Wmb is het dan prima dat je het resultaat dan in de Audiospecial 2 zet. Uiteindelijk moet er toch een printje van komen zodat het nabouwen makkelijk blijft.

Wat hier ook meespeelt is of je een ECM8000/Superlux kant en klaar mic wilt gebruiken of zelf iets met een los kapsletje (MC2000 oid) wilt maken. Maakt nogal uit voor de complexiteit van de mic omp.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 05 mei 2007, 16:13

SSassen schreef:Ik ben druk doende om voor mezelf een meetkastje te maken voor Arta ..... Zijn er eventueel meer gegadigden? Zo ja, dan wil ik best een aantal extra maken. Reken op een kostprijs van ~100-euro per kastje.
klinkt goed... mocht ik mijn CAMS32 kastje niet meer ana de praat krijgen ben ik ook wel geïntereseerd

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » za 05 mei 2007, 17:01

Pjotr schreef:Wat hier ook meespeelt is of je een ECM8000/Superlux kant en klaar mic wilt gebruiken of zelf iets met een los kapsletje (MC2000 oid) wilt maken. Maakt nogal uit voor de complexiteit van de mic omp.

Zo moeilijk zou ik het niet maken. De prijs van een EMC8000 ligt toch al erg laag.
Maar wat is een kapsletje? :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 05 mei 2007, 17:13

Ja zag hem ook al maar vond hem te leuk om te corrigeren :lol: :lol: :lol:

Ok, wordt het een INA217 oid. Zo duur zijn die ook niet.
Peter de Jong

daniel

Berichtdoor daniel » za 05 mei 2007, 18:32

misschien ten overvloede, maar als je toch het referentiekanaal meeneemt, dan ook meteen een instelbare verzwakker voor dat signaal inbouwen. Dat vergroot je meetbereik enigszins.

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » ma 07 mei 2007, 10:26

Ik gebruik zelf de Monacor MPA-102 microfoon voorversterker en ben er erg tevreden mee. Gebalanceerd, regelbaar en voorzien van een 24V phantoom-voeding.
http://www.monacor.de/en/produktseite_stageline.php?artid=3982&spr=DE&typ=u&spr=EN

Afbeelding
Afbeelding
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

indoubt

Berichtdoor indoubt » za 12 mei 2007, 19:38

Ik heb van wat ik nog in de garage vond een jig geknustseld. Alleen zeners heb ik niet.

Afbeelding

Als ik die ga bestellen zal ik in ieder geval wat van de andere componenten vervangen.

Het microfoon versterkertje heeft 40db maar dit is een oud "conrad" ding. Ik vermoed dat dit sub standaard is en ik denk dat ik deze zal moeten vervangen.

Pjotr had jij nu al een voorversterker in je jig zitten? waar heb je voor gekozen?

Ik hoop morgen tijd te hebben om het even aan te sluiten.
Always be in doubt until sure

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 12 mei 2007, 20:32

indoubt schreef:Pjotr had jij nu al een voorversterker in je jig zitten? waar heb je voor gekozen?

Hoi,

Nee, sinds van de week heb ik een M-Audio Audiophile192 kaartje er in zitten. Dat heeft gebalanceerde I/O en voor impedantiemetingen lost dat veel op.

Ga denk nog wel een mic amp maken met de INA103 in een los kastje. Die heeft als voordeel dat ie ook gebalanceerd uit kan. Dat kan de INA217 niet.

Ben trouwens nog niet veel opgeschoten met de jig wegens drukte op het werk (wel leuk druk trouwens).
Peter de Jong

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » ma 14 mei 2007, 14:07

Staat het idee van een all in one meetkastje nogsteeds? Als er meerdere gemaakt worden zou ik ook graag meedoen

mvg,

Montana
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

indoubt

Berichtdoor indoubt » ma 11 jun 2007, 19:39

Zenertjes heb ik binnen maar nog niet geplaatst. Voor de rest heb ik mijn jig al 3 keer volledig nagelopen op verkeerde en/of losse aansluitingen.

Dit naar aanleding van de vreemde meetresultaten die ik krijg. Inmiddels ben ik stapje voor stapje vanaf het begin aan het werken en nu blijk ik zelfs zonder aangesloten mic, ja zelfs zonder aangesloten externe geluidskaart al een hoop humbug op mijn scherm te krijgen.

Plaatje frd meting met zowel line als mic gedempt

Afbeelding

Ik kan me niet herrineren dat dit eerder ook zo was. (was ook niet zo, zie eerdere probeersels)
Is mijn laptop intern ergens naar de @#$@^&@ of heb ik mijn dag niet

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag ik voel me een beetje "bug" dislectish vandaag #-o
Always be in doubt until sure

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 25 jun 2007, 13:09

SSassen schreef:Ik ben druk doende om voor mezelf een meetkastje te maken voor Arta met daarin ook een 50W eindversterker op basis voor de LM3886, zodoende is alles lekker compact (170x170x60-mm) en op één plek. Nu wordt dat een zeer net aluminium kastje, met nette connectoren etc. en heb ik al één extra belangstellende. Zijn er eventueel meer gegadigden? Zo ja, dan wil ik best een aantal extra maken. Reken op een kostprijs van ~100-euro per kastje.

ik zie in dit topic wel een aantal belangstellenden :D

yannis2701

Berichtdoor yannis2701 » di 07 aug 2007, 20:37

Heren,

Interessante info over panasonic microfooncapsules en een micversterker is te vinden op de website van Linkwitz Lab: http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic

Ik heb het versterkertje in aanbouw, eerste tests geven goede resultaten!

Met vriendelijke groet,

Yannis

Nijn

Berichtdoor Nijn » di 07 aug 2007, 21:51

Ik heb vorige week ook de microfoon (mce2000 + voorversterker van Linkwitz in zijn uiteindelijke vorm gemaakt (Na eerst een prototype) en hij bevalt wel goed. Metingen van luidsprekers moeten nog volgen, maar de testen gingen wel goed.

Groetjes,
Martin

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » wo 06 feb 2008, 11:11

Eindelijk dan toch mijn ARTA meetkastje gemaakt! :D
De zener-diodes had ik in eerste instantie verkeerd om gesoldeerd, maar inmiddels aangepast. :roll:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 06 feb 2008, 13:12

En ik kan je inmiddels uit recente ervaring vertellen dat die "zekering" met zeners zeer goed werkt :)

Ik zat even niet op te letten, en gooide een beetje een veels te hoge spanning op mijn geluidskaart.
Gevolg zeners branden door, open verbinding en sluiten dus direct kort naar ground :)

Handig en simpel :)

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 06 feb 2008, 15:59

Hmmm, komt bekend voor :D

Jan

RSQ8P

Berichtdoor RSQ8P » za 05 apr 2008, 14:15

Is de Arta website verdwenen?
Weten jullie dat?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 05 apr 2008, 14:24

Misschien is de server even down? Kan gebeuren.

B.t.w. Erg mooi kastje Tony. Die Hammond kastjes zijn idd erg fraai voor dit soort dingen.
Peter de Jong

JuuL

Berichtdoor JuuL » za 05 apr 2008, 14:27

Hij is op het moment idd offline, hier heb je vast het proggie:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

RSQ8P

Berichtdoor RSQ8P » za 05 apr 2008, 14:30

Dank je Juul!

wilde alleen ff zien wat de requirements zeggen over een Creative NX Usb 2.0. IK wil nl. met de laptop aan het meten slaan. Gelukkig heeft Google Cache de oplossing voor onbereikbare pagina's.

Toch bedankt.

Terug naar “Meten....”