ARTA meet software

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

indoubt

Berichtdoor indoubt » zo 01 apr 2007, 12:58

Pjotr,

wat voor meetjig ga je bouwen? Ik heb al een LM375 versterkertje als meetversterker maar ik moet nog iets in elkaar flansen voor eventuele impedantie metingen.
Always be in doubt until sure

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 01 apr 2007, 13:00

opzich werkt een gainclone (of de lichtere lm1875) volgens mij prima voor impedantie metingen.

En aan een mono versterker heb je dan eigenlijk genoeg.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 01 apr 2007, 13:52

indoubt schreef:Pjotr,

wat voor meetjig ga je bouwen? Ik heb al een LM375 versterkertje als meetversterker maar ik moet nog iets in elkaar flansen voor eventuele impedantie metingen.

Wil het eigenlijk zo simpel mogelijk houden.

Heb hier nog een 50 VA 2x 18V trafo liggen. Denk er over om die in een alu kastje te zetten met een LM1875 tesamen met het transit kaartje en gelijk een 100 ohm meetweerstand er in. De 5V voor de transit kan dan ook uit de trafo gehaald worden waardoor groundloops voorkomen kunnen worden.

Wil het dan zo opzetten dat je zowel impedantie metingen als responsie metingen kunt doen. De LM1875 heeft daarvoor puf genoeg.

De vervorming van de LM1875 is wel wat hoog: 0,01 - 0,05%. Dat is een orde hoger dan het kaartje. Maar aan de andere kant laag genoeg voor speakermetingen.

Hoe zijn jouw bevindingen met een los meetkapseltje en de mic amp van het kaartje? Is dat voldoende? Zou mooi zijn als een extra mic amp achterwege kan blijven.

Zal van de week als ik even tijd heb eens een schema'tje klussen en posten.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 01 apr 2007, 22:42

kijk, dat ziet er goed uit zeg. nog niet aan aanschaffen toe gekomen, veel te mooi weer geweest :D

indoubt

Berichtdoor indoubt » ma 02 apr 2007, 21:27

Pjotr schreef:
indoubt schreef:Pjotr,

Wil het eigenlijk zo simpel mogelijk houden.

Heb hier nog een 50 VA 2x 18V trafo liggen. Denk er over om die in een alu kastje te zetten met een LM1875 tesamen met het transit kaartje en gelijk een 100 ohm meetweerstand er in. De 5V voor de transit kan dan ook uit de trafo gehaald worden waardoor groundloops voorkomen kunnen worden.

Wil het dan zo opzetten dat je zowel impedantie metingen als responsie metingen kunt doen. De LM1875 heeft daarvoor puf genoeg.

De vervorming van de LM1875 is wel wat hoog: 0,01 - 0,05%. Dat is een orde hoger dan het kaartje. Maar aan de andere kant laag genoeg voor speakermetingen.

Hoe zijn jouw bevindingen met een los meetkapseltje en de mic amp van het kaartje? Is dat voldoende? Zou mooi zijn als een extra mic amp achterwege kan blijven.

Zal van de week als ik even tijd heb eens een schema'tje klussen en posten.

Ik heb mijn LM3875 ook op een 50Va 2*18V, dat is voor deze toepassing ruim voldoende. Waarvoor gebruik je de 100ohm weerstand, als input naar je transit vanuit de versterkeruitgang lijkt me dat te laag.

Meetkaspseltje direct in de transit werkt maar ik heb de indruk dat het op de grens van de gevoeligheid zit. Ik heb de transit op +26dB staan. In ARTA zit een soort mic test die gevoeligheid van je mic vaststeld. Mogelijk heb ik toch nog een aparte voorversterker nodig maar gister had ik in ieder geval een meetcurvje van een frequentiemeeting. Alleen m'n screengrabber werkte niet dus ik kan dat even niet posten. Omdat ik van ARTA nog de demo gebruik kun je geloof ik geen curvjes saven. Ik weet nog niet zeker of ik het aan ga schaffen. Misschien dat ik eerst ook nog naar speakerworkshop o.i.d wil kijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 02 apr 2007, 21:59

indoubt schreef:Waarvoor gebruik je de 100ohm weerstand, als input naar je transit vanuit de versterkeruitgang lijkt me dat te laag.

Die dient als meetweerstand om de impedantie te meten en T/S parameters te meten van speakers, zie het LIMP manual. Wordt wel duidelijk als ik straks het schema heb.

Meetkaspseltje direct in de transit werkt maar ik heb de indruk dat het op de grens van de gevoeligheid zit. Ik heb de transit op +26dB staan. In ARTA zit een soort mic test die gevoeligheid van je mic vaststeld. Mogelijk heb ik toch nog een aparte voorversterker nodig

Was ik al bang voor. In dat geval heeft het denk ik wel zin om een apart mic ampje van iets van 40 dB gain gelijk in de jig in te bouwen. Zal ik eens over nadenken.

Ipv de LM1875 heb ik vandaag een LM4700 besteld. Heeft iets betere specs, is een kwartje duurder en zit bovendien in een geïsoleerd jasje. Is eigenlijk een wat kleinere LM3886. Maar jij kan die LM3875 natuurlijk net zo goed gebruiken. Morgen maar eens op een kastje uit.
Peter de Jong

indoubt

Berichtdoor indoubt » wo 04 apr 2007, 22:15

Eens een testje gedaan met een klein breedbandertje in een 1,5 liter testboxje. Na wat prutsen heb ik er in ieder geval een curvje uitgekregen.

Dit is zonder voorversterker dus de mic direct in de M-audio geluidskaart. Ik 3 metingen gedaan en de oude steeds als overlay gebruikt. Afstand mic-speaker was 1 meter. Ik heb het uitgangsniveau van de versterker nog niet gecalibreerdd op bijv 2,83V of zo maar de sterkte van het aangegeven signaal verbaast me wel. Waarschijnlijk staat de mic nog te ongevoelig aangegeven en is ie in werkelijkheid iets gevoeliger. de M-audio staat op +26dB

Afbeelding

Die 130db klopt in ieder geval echt niet. Volgens mij lag het eerder rond de 80db of zo.

Het is wel even prutsen voor je zover bent en ik moet me duidelijk ook nog in enkele aspecten verdiepen voor ik een zinvolle meting kan doen maar het begin is er.

Merk nu wel dat het heel lang geleden is dat ik in een lab metingen heb uitgevoerd :?

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 04 apr 2007, 22:25

heb je venster etc ingesteld, zeker niet onbelangrijk.

indoubt

Berichtdoor indoubt » wo 11 apr 2007, 16:57

Pjotr schreef:
indoubt schreef:Waarvoor gebruik je de 100ohm weerstand, als input naar je transit vanuit de versterkeruitgang lijkt me dat te laag.

Die dient als meetweerstand om de impedantie te meten en T/S parameters te meten van speakers, zie het LIMP manual. Wordt wel duidelijk als ik straks het schema heb.

Pjotr, Als je een amp gebruikt moet je denk ik een 27 Ohm weerstand gebruiken. De 100ohm weerstand is als je direkt vanuit je kaart je luidspreker aan stuurt zonder apparte amp.

Er staat een leuk schemaatje op de ARTA site voor een eenvoudige meetjig

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 11 apr 2007, 18:49

De waarde is op zich niet zo heel belangrijk als je de waarde van de weerstand maar goed in het calibratiemenu'tje invult. Vuistregel voor de waarde is dat ie ongeveer gelijk is aan de waarde van de speakerimpedantie bij fs.

Het is wel zo dat je het beste bij iets van 3V RMS meet en dan heb je dus al snel een amp nodig. Bij lagere waarde kun je anders foutieve resultaten krijgen omdat Cms doorgaans nogal niet lineair is.

Was eigenlijk van plan om afgelopen weekeinde een schema'je in elkaar te flansen maar het mooie weer gooide een beetje roet in het eten wdb ;)
Peter de Jong

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » za 21 apr 2007, 13:06

Ik ben bezig met het bouwen van de meetjig voor Arta. Er staat een pdfje op de site van:
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/AppNo ... ev2Eng.pdf
De zenerdiodes ter beveiliging staan in het schema met de katodes aan elkaar, in de tekening van de opbouw van het kastje echter met de anodes aan elkaar. Dat laatste lijkt me beter.
Rob.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 21 apr 2007, 16:25

Maakt geen lor uit Rob, als ze maar tegen elkaar in staan. ;)
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 04 mei 2007, 18:39

Ik ben druk doende om voor mezelf een meetkastje te maken voor Arta met daarin ook een 50W eindversterker op basis voor de LM3886, zodoende is alles lekker compact (170x170x60-mm) en op één plek. Nu wordt dat een zeer net aluminium kastje, met nette connectoren etc. en heb ik al één extra belangstellende. Zijn er eventueel meer gegadigden? Zo ja, dan wil ik best een aantal extra maken. Reken op een kostprijs van ~100-euro per kastje.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » vr 04 mei 2007, 18:48

SSassen schreef:Ik ben druk doende om voor mezelf een meetkastje te maken voor Arta met daarin ook een 50W eindversterker op basis voor de LM3886, zodoende is alles lekker compact (170x170x60-mm) en op één plek. Nu wordt dat een zeer net aluminium kastje, met nette connectoren etc. en heb ik al één extra belangstellende. Zijn er eventueel meer gegadigden? Zo ja, dan wil ik best een aantal extra maken. Reken op een kostprijs van ~100-euro per kastje.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Je wilt dus een kastje maken waar ook de fantoom voeding al inzit? Dus mic-meetkastje-ARTA en klaar?

Ik neem aan dat het kastje ook met andere programma's te gebruiken is zoals LSPCAD pro?

In dat geval hou ik me aanbevolen! :)

mvg,

Montana
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 04 mei 2007, 19:12

Nee, een meetkastje voor Arta, da's exclusief een microfoon voorversterker.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » vr 04 mei 2007, 19:40

SSassen schreef:Ik ben druk doende om voor mezelf een meetkastje te maken voor Arta met daarin ook een 50W eindversterker op basis voor de LM3886, zodoende is alles lekker compact (170x170x60-mm) en op één plek. Nu wordt dat een zeer net aluminium kastje, met nette connectoren etc. en heb ik al één extra belangstellende. Zijn er eventueel meer gegadigden? Zo ja, dan wil ik best een aantal extra maken. Reken op een kostprijs van ~100-euro per kastje.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Jep, zeker interesse. :)

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 04 mei 2007, 19:52

Moet er ook een microfoonvoorversterker met phantoomvoeding in dan? Ik kan wel even kijken, wellicht ook leuk voor de nieuwe Elektuur Audio Special, het is immers een item waar veel mensen graag mee aan de slag gaan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 04 mei 2007, 20:03

Okay, okay, met een klein beetje meer moeite kan d'r ook een microfoonvoorversterker met phantoomvoeding bij. Een regelbereik van 0-60dB lijkt mij voldoende? Phantoomvoeding van pakweg 20V? Ik moet eerlijk zeggen dat deze materie (microfoons e.d.) niet dagelijkse kost is voor me, dus als iemand wat tips en of suggesties heeft (Pjotr?) dan graag posten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » vr 04 mei 2007, 20:04

Ik heb reeds een losse microfoonversterker, maar alles in 1 is wel makkelijk. Zeker als de ingang dan nog te regelen is.

Dus het zou mooi zijn als dit erin zit/ ermee kan:
50 watt versterker
phantom voeding met volume regeling
impedantie metingen

Dat lijkt me een mooie meetopstelling. Wie weet is het ook wel wat voor de Elektuur.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 04 mei 2007, 21:21

SSassen schreef:Okay, okay, met een klein beetje meer moeite kan d'r ook een microfoonvoorversterker met phantoomvoeding bij. Een regelbereik van 0-60dB lijkt mij voldoende? Phantoomvoeding van pakweg 20V? Ik moet eerlijk zeggen dat deze materie (microfoons e.d.) niet dagelijkse kost is voor me, dus als iemand wat tips en of suggesties heeft (Pjotr?) dan graag posten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/ina103.html

Tot uw dienst :D Niet verder zoeken en niet verder klooien.

Overigens is 50W wat overdreven om te meten. De LM3875 of een LM3886 is een prima kandidaad maar voor meten is dan een 2x 18V / 50 VA trafo ruim voldoende.

Btw Sander, hoe staat het met de extra AS 1 die je zou opsturen?
Peter de Jong

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » vr 04 mei 2007, 21:40

Ik heb inmiddels een meetjig klaar (die van de arta site) en maak gebruik van een rotel ra960 als meetversterker. Massa LS en RCA liggen netjes aan elkaar. Zal toch met meer versterkers zo zijn?
Werkt allemaal erg makkelijk en snel iig.
Rob.

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 05 mei 2007, 7:28

Bedankt Peter,

Ik had inmiddels de INA217 gevonden die precies aansluit bij wat ik zoek. Zitten er nog eisen aan de phantoomvoeding? Mijn huidige microfoonvoorversterker (StageLine MPA-102) levert 24V en dat lijkt mij toch voldoende?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » za 05 mei 2007, 8:45

Ik denk dat de phantomvoeding minimaal 15 volt moet zijn, maar wat meer zou beter zijn.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » za 05 mei 2007, 10:20

Als het voltage te laag is werken sommige microfoons niet goed. 24Volt is "denk" ik een veilige marge, aangezien veel fantoomvoedingen deze waarde hanteren..

mvg,

Montana
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » za 05 mei 2007, 10:48

Ik heb nog een printje + componenten liggen voor een LM3875 versterkertje.
Hier wilde ik ook een meetversterker van maken, tis er alleen nooit van gekomen vanwege chronisch tijdgebrek. :oops:

Het gaat om deze:
http://electronics.dantimax.dk/Kits/Preamps_-_poweramps/10980564722.html
Misschien is dit een mooie basis om van te vertrekken?

Terug naar “Meten....”