Hallo,
Dit progje vanmiddag eens aan de tand gevoeld. Moet zeggen dat dit gewoon erg goed is! Het is een erg volwassen programma waar heel veel mee kan. Eigenlijk alles wat het hartje van een speakerbouwer begeert als het om meten gaat: Responsiemetingen, opmeten van TS parameters en vervormingmetingen. Daarnaast kun je er ook de akoestiek van de kamer mee opmeten en zien waar probleemgebieden zitten qua galm ed. Eigenlijk zijn het drie losse programma’s: Een programma voor responsiemetingen d.m.v. de impulsrespons (Arta), een programma om de responsie en de vervorming als functie van de frequentie op te meten met een sweep (Steps) en een programma om TS parameters op te meten (Limp)
De user interface is prima in orde en werkt intuïtief en erg makkelijk. Vrijwel alle functies zitten direct onder knopjes in het window wat erg snel werkt. De help file is grondig en gaat diep op de materie in. Er wordt veel van de onderliggende theorie uitgelegd. Dat is een goede zaak als je snapt wat het inhoudt. Gaat het allemaal boven je pet dan kun je het ook gewoon overslaan en door naar de uitleg over hoe je het praktisch gebruikt.
Even snel wat testjes gedaan met mijn M-Audio Audiophile 2496 kaartje. Echte speakermetingen heb ik er nog niet mee gedaan alleen wat loopback metingen in single channel mode om te bezien wat het allemaal in houdt. In eerste instantie kreeg ik het niet aan de praat in 24 bit mode (onder W2K) maar na het updaten van de laatste M-Audio drivers werkte ook dat vlekkeloos!
Arta:
Hier een sinus van 1 KHz 24bit@48KHz
De ruisvloer ligt hierbij onder de –140 dB. Er is een spoortje van 2e en 3e harmonischen te zien en wat restjes 50 Hz rommel die waarschijnlijk uit de PC voeding afkomstig zijn. Die 50Hz (en 150Hz en 250 Hz) restjes zijn duidelijker op een log schaal te zien:
In 16bits mode is meer vervormingstroep te zien:
Deze vervorming is geen foutje van de software of de geluidskaart maar de quantiseringvervorming inherent aan een 16 bits signaal. Niet iets om wakker van te liggen. Het ligt iig onder de theoretische resolutie van –96 dB van 16 bits quantisering. De software biedt de mogelijkheid om te ditheren. Dat levert wel minder quantiseringsvervorming op maar verdwijnt niet zoals het zou moeten: Zal hier de maker eens een e-mailte over sturen hoe dat zit:
Ook nog even het standaard 16 bits SB Live kaartje geprobeerd:
Niet slecht dacht ik zo en eigenlijk prima geschikt voor luidsprekermetingen.
Ohw ja, en dit is wat er gebeurt als je de signaalsnoertjes tegen de netkabel legt:
Niet doen dus!
Steps:
Steps is primair bedoeld voor K2 en K3 metingen maar is ook prima geschikt voor het opzoeken van de resonanties, staande golven e.d. van de luisterruimte. Voor een goede resolutie en lage ruis is wel een lange integratietijd nodig per step; > 2 sec waardoor die meting wel lang kan duren. Dit levert i.g.g. de vervormingplot op van de M-Audiokaart zelf:
Limp:
Limp heb ik nog niet echt aan de tand gevoeld bij gebrek aan een goede versterker. Je kunt hiermee zowel met de added mass methode als de closed box methode meten. Je moet hierbij wel oppassen dat je geen ground loops maakt omdat de meetground vast zit aan de signalground van de geluidskaart. Maar de user interface is helder en overzichtelijk. Iedereen moet hiermee zelf TS parameters op kunnen meten.
Conclusie
(Voorlopig)
Ik ben hier erg enthousiast over. Dit is gewoon professionele software, goed geschreven, functioneel en het werkt zoals het moet. Bugs ben ik niet tegengekomen. Dit is echt een paar stappen beter en uitgebreider dan Audiotester (wat nogal buggy is). En eerlijk gezegd vind ik het beter dan Sample Champion wat altijd nog zo’n 200 euries kost. Het is veel overzichtelijker en makkelijker in het gebruik. Heel veel heb ik niet aangestipt, dan zou ik nog 4 A4’tjes nodig hebben
De plaatjes kun je naar het clipboard kopieeren, zowel in kleur als zwart/wit. Meetdata kun je alleen als ASCII data exporteren. Je filter en speaker ontwerpsoftware moet dat dan wel kunnen lezen, maar ik dacht dat het meeste dat wel kan.
Kortom ben je op zoek naar dit soort software wat ook nog makkelijk te gebruiken is zonder een week te moeten studeren op waar de knoppen zitten, zet dit dan boven aan je lijstje en download het zolang het nog gratis is:
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/download.htm