ARTA meet software

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

ARTA meet software

Berichtdoor Geenius » ma 20 mar 2006, 9:16

Is getest in de laatste Klang&Ton, ziet er goed uit en het is freeware :twisted:
Ik ga het in ieder geval binnenkort uitproberen.

http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/index.htm
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

voodooless

Berichtdoor voodooless » ma 20 mar 2006, 10:03

Zo! Dat ziet er heel netjes uit zeg!

Handig is ook dat je zowel fourier als MLS kunt gebruiken. Er staat wel nadrukkeling dat de pre-release gratis is voor personal use. Wat er dus met de officieele release gaat gebeuren is nog maar de vraag. Is natuurlijk ook niet gek dat je er wat centen voor vraagt.
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 20 mar 2006, 11:16

Ziet er goed uit. Heb het nog niet uitgeprobeerd en heb even vlug de manuals door gelezen, dat ziet er verzorgd uit. Voor een beginner is het wel taaie kost.

Wat me opvalt is dat ie TS parametermetingen doet met ruis. Dat is nogal onnauwkeurig en dat gaat nauwkeuriger met een swept sine of stepped sine.

Maar het is gratis, dus kunnen we er niet over zeuren 8)
Peter de Jong

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 26 mar 2006, 20:13

Hallo,

Dit progje vanmiddag eens aan de tand gevoeld. Moet zeggen dat dit gewoon erg goed is! Het is een erg volwassen programma waar heel veel mee kan. Eigenlijk alles wat het hartje van een speakerbouwer begeert als het om meten gaat: Responsiemetingen, opmeten van TS parameters en vervormingmetingen. Daarnaast kun je er ook de akoestiek van de kamer mee opmeten en zien waar probleemgebieden zitten qua galm ed. Eigenlijk zijn het drie losse programma’s: Een programma voor responsiemetingen d.m.v. de impulsrespons (Arta), een programma om de responsie en de vervorming als functie van de frequentie op te meten met een sweep (Steps) en een programma om TS parameters op te meten (Limp)

De user interface is prima in orde en werkt intuïtief en erg makkelijk. Vrijwel alle functies zitten direct onder knopjes in het window wat erg snel werkt. De help file is grondig en gaat diep op de materie in. Er wordt veel van de onderliggende theorie uitgelegd. Dat is een goede zaak als je snapt wat het inhoudt. Gaat het allemaal boven je pet dan kun je het ook gewoon overslaan en door naar de uitleg over hoe je het praktisch gebruikt.

Even snel wat testjes gedaan met mijn M-Audio Audiophile 2496 kaartje. Echte speakermetingen heb ik er nog niet mee gedaan alleen wat loopback metingen in single channel mode om te bezien wat het allemaal in houdt. In eerste instantie kreeg ik het niet aan de praat in 24 bit mode (onder W2K) maar na het updaten van de laatste M-Audio drivers werkte ook dat vlekkeloos!

Arta:

Hier een sinus van 1 KHz 24bit@48KHz

Afbeelding

De ruisvloer ligt hierbij onder de –140 dB. Er is een spoortje van 2e en 3e harmonischen te zien en wat restjes 50 Hz rommel die waarschijnlijk uit de PC voeding afkomstig zijn. Die 50Hz (en 150Hz en 250 Hz) restjes zijn duidelijker op een log schaal te zien:

Afbeelding

In 16bits mode is meer vervormingstroep te zien:

Afbeelding

Deze vervorming is geen foutje van de software of de geluidskaart maar de quantiseringvervorming inherent aan een 16 bits signaal. Niet iets om wakker van te liggen. Het ligt iig onder de theoretische resolutie van –96 dB van 16 bits quantisering. De software biedt de mogelijkheid om te ditheren. Dat levert wel minder quantiseringsvervorming op maar verdwijnt niet zoals het zou moeten: Zal hier de maker eens een e-mailte over sturen hoe dat zit:

Afbeelding

Ook nog even het standaard 16 bits SB Live kaartje geprobeerd:

Afbeelding

Niet slecht dacht ik zo en eigenlijk prima geschikt voor luidsprekermetingen.

Ohw ja, en dit is wat er gebeurt als je de signaalsnoertjes tegen de netkabel legt:

Afbeelding

Niet doen dus! :(

Steps:

Steps is primair bedoeld voor K2 en K3 metingen maar is ook prima geschikt voor het opzoeken van de resonanties, staande golven e.d. van de luisterruimte. Voor een goede resolutie en lage ruis is wel een lange integratietijd nodig per step; > 2 sec waardoor die meting wel lang kan duren. Dit levert i.g.g. de vervormingplot op van de M-Audiokaart zelf:

Afbeelding

Limp:

Limp heb ik nog niet echt aan de tand gevoeld bij gebrek aan een goede versterker. Je kunt hiermee zowel met de added mass methode als de closed box methode meten. Je moet hierbij wel oppassen dat je geen ground loops maakt omdat de meetground vast zit aan de signalground van de geluidskaart. Maar de user interface is helder en overzichtelijk. Iedereen moet hiermee zelf TS parameters op kunnen meten.

Conclusie
(Voorlopig)

Ik ben hier erg enthousiast over. Dit is gewoon professionele software, goed geschreven, functioneel en het werkt zoals het moet. Bugs ben ik niet tegengekomen. Dit is echt een paar stappen beter en uitgebreider dan Audiotester (wat nogal buggy is). En eerlijk gezegd vind ik het beter dan Sample Champion wat altijd nog zo’n 200 euries kost. Het is veel overzichtelijker en makkelijker in het gebruik. Heel veel heb ik niet aangestipt, dan zou ik nog 4 A4’tjes nodig hebben ;)

De plaatjes kun je naar het clipboard kopieeren, zowel in kleur als zwart/wit. Meetdata kun je alleen als ASCII data exporteren. Je filter en speaker ontwerpsoftware moet dat dan wel kunnen lezen, maar ik dacht dat het meeste dat wel kan.

Kortom ben je op zoek naar dit soort software wat ook nog makkelijk te gebruiken is zonder een week te moeten studeren op waar de knoppen zitten, zet dit dan boven aan je lijstje en download het zolang het nog gratis is:

http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/download.htm

:D
Peter de Jong

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 26 mar 2006, 21:39

Ziet er goed uit! Ik heb het gedownload voor 'je weet maar nooit' hoewel ik al prima voorzien ben.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 26 mar 2006, 23:38

Hoi Jeroen,

Had jij niet zo'n kant en klaar harware meetsysteem? Wat aan dat progje toch wel lekker is is de mogelijkhied van een lange FFT-lengte tot 128K. Je kunt dan iig fatsoenlijk ook bij lage frequenties meten met een goede nauwkeurigheid. Vooral met een SB Live kaart die alleen fatsoenlijk werkt bij 48 KHz sample rate is dat wel prettig.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 27 mar 2006, 9:21

Gedownload en geinstalleerd, ziet er idd. veelbelovend uit.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

dekkersj

Berichtdoor dekkersj » vr 31 mar 2006, 1:25

Pjotr schreef:Hallo,

[...]
Het ligt iig onder de theoretische resolutie van –96 dB van 16 bits quantisering.
[...]

:D

Maar Pjotr toch! Dit is toch wel het toppunt van niet weten waar men mee bezig is. Die 96 dB is alleen als je integreert over de bandbreedte hoor. Die 96 dB is niet de AFSTAND in een frequentiespectrum op een willekeurige plaats. Dat is 10log(Bandbreedte) lager. Op 139 dB dus...

We gaan toch niet weer een dither cq resolutie en/of dynamic range discussie starten?

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 31 mar 2006, 11:00

Hallo Jacco,

Die discussie hebben we al eens elders gevoerd en is bovendien theoretische scherpslijperij.

Lijkt mij voor het gebruik van dit programma niet zo relevant.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 31 mar 2006, 11:07

Ik heb inmiddels de eerste metingen gedaan met Arta en goed kunnen vergelijken met SoundEasy v11.0 en het programma is zondermeer prima te gebruiken. Alleen de waterfall plot daar kreeg ik met geen mogelijkheid iets zinnigs uit en ik vond het jammer dat je de vertikale resolutie (in dB's) niet aan kan passen, de maximale resolutie is 5-dB en ik had liever 0.5-dB gehad.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 31 mar 2006, 12:20

SSassen schreef:Alleen de waterfall plot daar kreeg ik met geen mogelijkheid iets zinnigs uit en ik vond het jammer dat je de vertikale resolutie (in dB's) niet aan kan passen, de maximale resolutie is 5-dB en ik had liever 0.5-dB gehad.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Hi Sander,

Hoe bedoel je, heb je de gating correct ingesteld?

Wbt die resolutie: Het normaliseert naar 0 dB en dan kun je een totaal bereik van de range van 10 dB tot 60 dB instellen. Waarom zou je zo'n hoge resolutie willen, het gaat toch om de globale indruk?
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 31 mar 2006, 12:31

Hi Peter,

Hoe bedoel je, heb je de gating correct ingesteld?

Ik krijg er ook met een correcte gating geen normaal plaatje uit, of iets waar ik iets zinnigs over kan zeggen.

Wbt die reso;utie: Het normaliseert naar 0 dB en dan kun je een totaal bereik van de range van 10 dB tot 60 dB instellen. Waarom zou je zo'n hoge resolutie willen, het gaat toch om de globale indruk.

Omdat ik evt. pieken en dalen in de karateristiek van een luidspreker graag wat exacter zie. Als ik ga schuiven met de luidspreker in de ruimte, of met de microfoon zie ik graag of een piek of dal varieert door de plaatsing of dat 't een probleem is met de baffle of 't wisselfilter bv.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 31 mar 2006, 13:21

Hoi Sander,

Krijg je met een normale frequentiemeting adh van de impulsrespons er dan wel een fatsoenlijk grafiekje uit? (Aannemende dat je de eerste reflectie van kamer, wand of vloer hebt afgekapt.)
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 31 mar 2006, 13:40

Ja, dat ziet er allemaal prima uit, en identiek aan de resultaten met SoundEasy v11.0.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 31 mar 2006, 13:50

Dan moet iig de eerste trace van het watervalplotje op T_0 (met inachtneming van delay) er het zelfde uitzien.

Kun je geen voorbeeldjes posten van hoe het er uit ziet? Zelf heb ik nog geen acoustische metingen er mee gedaan maar een loopbackmeting ziet er iig in het watervalplotje naar behoren uit.
Peter de Jong

rho

Berichtdoor rho » di 04 apr 2006, 15:14

Ik heb het progje ook een keertje geïnstalleerd maar kan blijkbaar geen metingen doen. Ik krijg steeds de melding:
"waveOutOpen The specified format is not supported or cannot be translated. Use the capabilities function to determine the supported formats."

Euhm... "the capabilities function" ? :?: :oops: .

Kan iemand helpen?
Ik gebruik een SB Audigy 2 NX (USB2.0) en draai XP-professional op m'n laptop.

Meten doet ie blijkbaar wel. Omgevingsruis laat ie mooi kijken.
Ik kan dus geen signaal naar buiten krijgen via m'n soundcard lijkt me. Valt dat op te lossen of heb ik gewoon pech dat m'n soundcard niet gesupporteerd is?

voodooless

Berichtdoor voodooless » di 04 apr 2006, 15:31

Ik denk dat je de software ff moet laten scannen naar de mogelijkheden van je geluidskaartje. Misschien gebruik je 44.1 Khz sampling, terwijl dat 48 Khz moet zijn ofzo?
Sound is no [url=http://www.voodooless.com/]voodoo!
[img]http://www.voodooless.com/voodooless.png[/img][/url]
[size=84](voodooless, formerly known as [i]deepspace[/i])[/size]

--
Mod: BBCode in onderschrift uitgeschakeld.
Reden: robots.txt op voodooless.com geeft Google geen toegang, die [strike]nu via ZBA chanteert[/strike] meldt dat het alle ZBA-pagina's met voodooless.png heeft geblokkeerd.

rho

Berichtdoor rho » di 04 apr 2006, 15:49

Tja, ik kan het niet vinden eigenlijk. Ik heb al met de setup gespeeld maar dat verandert niets aan de zaak.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 04 apr 2006, 17:11

Hallo Rho,

Het lijkt er op dat die melding van de Creative software komt. Iig moet je hem in 16bits @ 48 kHz aan de praat kunnen krijgen.

Heb je al eens gebrobeerd om de drivers van de soundkaart direct aan te sturen? Het is met Creative altijd een beetje fiddelen is mijn ervaring. Soms doen het het alleen via de windows volumeregeling (zowel IN als OUT).
Peter de Jong

rho

Berichtdoor rho » di 04 apr 2006, 18:26

Ik heb m'n metingen effe met SpectRTA gedaan. Heb net opgeruimd.
Ik ga het volgende keer zeker nog eens verder uitpuzzelen. Het lijkt me erg leuke software om mee te meten.

Hoe bedoel je"Drivers van de soundkaart direct aansturen" ?

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 04 apr 2006, 18:33

Hi Rho,

De WDM drivers gebruiken ipv. de door Creative Labs geleverde drivers, of iig. drivers van Creative Labs die door Microsoft WHQL gecertificeerd zijn. Het gebruik van de applicaties van Creative Labs (oa. de surround mixer, EAX extra's, etc.) is zowieso uit den boze, da's een party bloatware waar je als IT-er groen van wegtrekt omdat het met zowat ieder ander stuk software ruzie krijgt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

rho

Berichtdoor rho » di 04 apr 2006, 18:37

SSassen schreef:Hi Rho,

De WDM drivers gebruiken ipv. de door Creative Labs geleverde drivers, of iig. drivers van Creative Labs die door Microsoft WHQL gecertificeerd zijn. Het gebruik van de applicaties van Creative Labs (oa. de surround mixer, EAX extra's, etc.) is zowieso uit den boze, da's een party bloatware waar je als IT-er groen van wegtrekt omdat het met zowat ieder ander stuk software ruzie krijgt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

IT-stuff is absoluut de ver van m'n bed show. Maar ik kan je iig zeggen dat ik de soundkaart in het begin heb proberen te gebruiken met de drivers door windows aangegeven. Dan doet de kaart het dus niet. Ze werkt enkel met de meegeleverde drivers.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 04 apr 2006, 19:27

Hallo Rho,

In het hardware setupwindow van ARTA krijg je een lijstje van audiodrivers te zien. Dit is wat er bij mij staat:

Afbeelding

De "SB Live! Audio [D400]" is bv de driver die direct het signaal van de software naar de SB Live! audiokaart stuurt. De overige drivers voor de SB Live heb ik er af gegooid. Bij jouw moet er een vergelijkbare driver staan voor je Audigy USB.

Overigens moet je de de hardware volumeregeling nog wel met de windows volumeregeling instellen.
Peter de Jong

rho

Berichtdoor rho » di 04 apr 2006, 20:57

OK, thanks. Zo zou het wel moeten lukken. Ik zal een keertje zoeken naar een driver waar de soundkaart mee werkt (en niet van de latere installatie komt).

mluyben

Berichtdoor mluyben » ma 05 jun 2006, 16:33

Wie werkt er al met ARTA?
Ik heb het nog steeds als demo draaien maar dit pakket is toch wat makkelijker als andere, helaas niet gratis....
Ik zit er over te denken om het aan te schaffen of is er andere meer aan te bevelen software?
Ik heb Speaker workshop uitgeprobeerd maar wat een ellende om dat onder de knie te krijgen.
AudioTester ook even mee gedraaid...niet echt moeilijk maar ik krijg er niet zulke mooie grafieken uit als met ARTA....
HobbyBox is duits, ben ik niet echt kapot van daardoor...
Nog meer interresante software?

Terug naar “Meten....”