Meetset samenstellen

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Zweitse

Meetset samenstellen

Berichtdoor Zweitse » ma 17 okt 2011, 15:02

Voor het meten van luidsprekers wil ik graag een meetset samenstellen, maar weet niet geheel wat ik daar voor nodig ben.
Hier op het forum ook al even gekeken, maar kom er nog niet echt uit.
Volgens mij ben ik dan de volgende onderdelen nodig:
Laptop/PC, meet microfoon, versterker en software.
Ik heb de volgende microfoon en versterker in gedachte (zie onderstaande links), en zou graag jullie mening willen horen.
Andere suggesties zijn natuurlijk welkom.

http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tails.html
http://www.bax-shop.nl/condensator-inst ... tails.html
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/
Laatst gewijzigd door Zweitse op di 18 okt 2011, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

hannesie

Re: Meetset samenstellen

Berichtdoor hannesie » ma 17 okt 2011, 15:26

Hans

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » ma 17 okt 2011, 15:30

Ja klopt, maar ben eerst even bezig met de hoofdzaken. Klopt de rest wel aardig, of zie ik iets over het hoofd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 17 okt 2011, 15:41

Zweitse schreef:Ja klopt, maar ben eerst even bezig met de hoofdzaken. Klopt de rest wel aardig, of zie ik iets over het hoofd.

:mrgreen: Een goede mic standaard is essentieel evenals een goede 10m XLR kabel :roll:

Gelijk mee bestellen dus...

Tja, er zijn op het moment zoveel redelijk betaalbare audiokaarten. Die FastTrack is al een ouwetje maar verder prima. Belangrijk is dat het onder W7 goed werkt. Zelf vind ik een sample rate van 192 KHz wel prettig.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 17 okt 2011, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » ma 17 okt 2011, 15:46

Oké, maar is de combinatie van versterker en microfoon wel goed. Is dit voldoende voor de basis.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 17 okt 2011, 20:13

Voor de basis is dit prima hoor.
Voor impedantiemetingen, om bijvoorbeeld de afstemming en/of filter te controleren, is het misschien ook handig als de usb geluidskaart een stereo in & out heeft.
Wanneer je een redelijke geluidskaart/onboard audio hebt is dat niet echt nodig, maar het werkt wel fijn om alles in een doosje te hebben (plus dat je niet achter de pc hoeft te kruipen -> win :) ).

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » ma 17 okt 2011, 20:18

Heb je daar een voorbeeld van. Ik heb een laptop, maar begrijp dat je beter iets kunt maken met een externe geluidskaart!

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 17 okt 2011, 21:23

Tjaa, er zijn er zoveel. De prijs begint zo'n beetje bij 125 euro tot hoever je budget reikt.
Enkele usb-doosjes die er interessant uitzien; M-Audio Mobile Pre 2 / Fast Track Pro, Roland Quad Capture, Tascam 122 MK2 / 144MK2.

Een externe geluidskaart hoeft trouwens niet perse veel beter te zijn (met het oog op impedantiemetingen dan), het is meestal wel handiger in gebruik.
Maar als je een laptop hebt, met een redelijke kwaliteit onboard audio, weet ik niet of dat veel meerwaarde heeft ;).
Laatst gewijzigd door Chris_T op di 18 okt 2011, 1:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » ma 17 okt 2011, 22:03

Oke, bedankt voor de info.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 18 okt 2011, 11:41

Is deze e-mu 0204 ook te gebruiken voor het meten, en werk hij ook onder windows 7 x32. Iemand hier ervaringen mee.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 19 okt 2011, 5:04

De Tracker Pre is eigenlijk beter, maar de 0204 lijkt mij ook heel geschikt voor het meten (er moet wel een verloopkabeltje gemaakt worden, voor de ingang links/rechts zijn de stekkers verschillend).
Persoonlijk heb ik alleen slechte ervaring met de driver ondersteuning van Emu/Creative -> die ontbreekt gewoon (voor de Tracker Pre heeft het maanden geduurd voordat er überhaupt een Win7 betadriver uitkwam en nu ruim een jaar later is deze nog steeds in betafase).
Het zal vast wel werken in Win7, maar officieel hebben ze geen echte drivers ervoor uitgebracht (er staat Win7 compatible bij, wat betekent dat er ergens een 'maar' is)
Erg jammer want hardwarematig staat deze eigenlijk aan de top (zeker voor de prijs).

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » wo 19 okt 2011, 8:18

Bedankt voor de reactie. Die drivers is inderdaad mogelijk een probleem. Je hebt het over een extra kabel, maar in kan toch de gecombineerde XLR/Jack ingang gebruiken voor een meetmicrofoon!

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 19 okt 2011, 8:36

Ja, daar zijn ze ook voor bedoeld :lol:
Ik bedoel dat je een verloopkabel moet hebben als je een loopback meting wilt doen (bijvoorbeeld om de impedantie te meten of om een dual channel meting te doen) omdat je dan 2 kanalen nodig hebt.
Bij de Emu 0204 is rechts in een 6.3mm jack en links in een XLR (de 3.5mm is eventueel ook te gebruiken als je er een condensatortje tussenzet i.v.m. de bias spanning).

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » wo 19 okt 2011, 8:44

De M-Audio Mobile Pre zou dan wellicht een betere keus zijn, maar ik heb dan natuurlijk ook een extra microfoon nodig.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » wo 19 okt 2011, 8:51

Kijk eens bij de handleidingen van Arta en Limp, onder het kopje hardware setup.
Dan begrijp je beter wat ik bedoel.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » wo 19 okt 2011, 10:22

Begrijp wel dat ik een beginner ben. Ik heb even in de handleiding gekeken, maar weet totaal niet waar ik naar moet kijken. Het gaat mij er om dat ik als beginner een leuk meetsetje kan samenstellen waar ik in het beging wat eenvoudige metingen mee kan doen. Ik begrijp best dat ik mij nog geheel moet inlezen in de materie, maar wil eerst een niet al te duur set samen stellen met de hulp van jullie.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 19 okt 2011, 10:52

Zweitse schreef:maar in kan toch de gecombineerde XLR/Jack ingang gebruiken voor een meetmicrofoon

Heeft de 0204 fantoomvoeding dan? Van Emu komen eigenlijk alleen de Tracker Pre en de 0404 in aanmerking.
Als je niet per se op 96/192kHz wil kunnen meten zijn er genoeg alternatieven trouwens. Let er wel op dat je het direct monitoring kunt uitschakelen (je wil de ingangen onafhankelijk van de uitgangen kunnen gebruiken). En zorg dat je volledig gescheiden ingangen kiest, anders wordt een tweekanaalsmeting wat lastig.
Mark Bakker

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » wo 19 okt 2011, 11:02

Dit is wat de fabrikant opgeeft,
De interface is vanzelfsprekend voorzien van 48 Volt fantoom voeding zodat u deze ook in de studio kunt gebruiken voor bijvoorbeeld condensator microfoons. Ieder kanaal heeft zijn eigen gain tot +60dB, en een LED waarop is af te lezen of uw audio signaal overstuurd wordt.
. Dit zou dan toch moeten werken. De interfase's van M-Audio werken wellicht ook goed, maar het ging mij vooral om de 24/192Khz.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 19 okt 2011, 11:21

Ehhh, ik ben nog geen USB kaart tegen gekomen waar je "Direct Monitoring" niet uit kunt schakelen als dat aanwezig is.

Verder Zweitse, meten is met vallen en opstaan leren en je een weg er doorheen banen. Ik zou dan ook gewoon met niet al te dure spullen beginnen. Wat je zelf al hebt uitgezocht is daar prima bruikbaar voor en levert in vrijwel alle gevallen goede resultaten. Heb je het eenmaal onder de knie dan overzie je zelf wel of of je beter, en dus duurder, nodig hebt (en meestal is dat niet eens zo).
Peter de Jong

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » wo 19 okt 2011, 11:33

Is de 24/192Khz, en twee kanalen echt nodig voor het meten, of is het alleen handig. De E-mu lijkt mij met zijn specificatie dan wel de betere. En qua prijs maakt het allemaal niet zo een groot verschil.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 19 okt 2011, 11:45

Zweitse schreef:Is de 24/192Khz, en twee kanalen echt nodig voor het meten, of is het alleen handig. De E-mu lijkt mij met zijn specificatie dan wel de betere. En qua prijs maakt het allemaal niet zo een groot verschil.

De E-MU 0204 heeft geen fantoomvoeding, die valt af i.c.m. de Behringer microfoon. De E-MU Tracker Pre heeft dat wel en is een heel mooi kaartje, die gebruik ikzelf tot volle tevredenheid (onder XP, met W7 heb ik er geen ervaring mee). Helaas is die niet meer verkrijgbaar. De E-MU 0404 kan wel weer maar is weer aan de prijs voor wat je wilt.
Peter de Jong

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 19 okt 2011, 11:47

Zweitse schreef:Dit is wat de fabrikant opgeeft,
De interface is vanzelfsprekend voorzien van 48 Volt fantoom voeding

Ik zie dat op de site van Creative bij de 0204 niet staan. Wel +5V op de 1/8-ingang, maar dat lust een ECM8000 niet.
@Pjotr: ik heb anders een tijdje geleden een Yamaha moeten modden. :x Werkt nu overigens prima.
@Zweitse: kijk ook eens naar de Roland/Edirol UA25X of Steinberg CI1. Komen allebei regelmatig voorbij op MP.
Laatst gewijzigd door markbakk op wo 19 okt 2011, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark Bakker

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » wo 19 okt 2011, 11:58

Gezien de prijs zou ik dus een keus moeten maken tussen:
1: http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tails.html
2: http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tails.html
3: http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tails.html

Dan nog een vraagje over de meetbox op de site van Arta, wat is de functie van deze meetbox. Komt deze tussen de geluidskaart en de PC in?
Laatst gewijzigd door Zweitse op wo 19 okt 2011, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 19 okt 2011, 12:02

De eerste hit met Google: http://www.creative.com/emu/products/pr ... ?pid=20347

Hij heeft i.d.d. geen 48V phantom. Aan de andere kant kun je met die 5V phantom daar wel direct een Panasonic kapseltje op aansluiten: Zie Bartsegers zijn draadje daarover. Dat kapseltje zit ook in de Behringer en los is het voor een paar euro bij Rumoh te bestellen. Maar goed, in dat zelf maken van een mic moet je ook maar heil in zien.
Peter de Jong

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » wo 19 okt 2011, 12:08

huh, heeft de panasonic geen 48V nodig dan? (gewoon 5v?)
mol je dat kapseltje dan niet als je er toch 48V op zet....

Eens ff lezen vanavond weer!
The more we know, the less we need....

Terug naar “Meten....”