meten en registreren spectrum analyse

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

asterduc

meten en registreren spectrum analyse

Berichtdoor asterduc » zo 08 sep 2019, 21:14

ik ben op zoek naar een betaalbare oplossing voor het waarnemen en registreren van geluidshinder, afkomstig van een schrootverwerkingsbedrijf.

Een gewone dB meting volstaat niet want daarop is niet duidelijk welk geluid van het schrootbedrijf komt.
Daarom dacht ik eerder aan een spectrum analyse, waarbij we pogen een onderscheid te maken tussen de verschillende geluidsbronnen.

PC met microfoon en spectrum analyser, dat gaat wel lukken, maar hoe registreer je zoiets?
Bestaan er eenvoudige en betaalbare data loggers die hiervor kunnen worden gebruikt?
De bedoeling is dat het toestel registreert van 6:00 tot 18:00 gedurende enkele weken, waarna de metingen dan voor analyse kunnen worden bekeken.

ds23man
Ook commercieel actief

Re: meten en registreren spectrum analyse

Berichtdoor ds23man » zo 08 sep 2019, 21:25

Als je er iets juridisch mee wil doen, dan ontkom je niet aan een erkend akoestisch bureau....
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 08 sep 2019, 21:31

Als Ed middelen heeft om aan te tonen dat het de moeite waard is kan ie altijd nog naar TNO stappen.

Er is spectrumanalyse software, ook gratis, die een "waterval" plot kan maken. De Z-as is dus de tijd. Hoe snel je de tijd kunt laten lopen weet ik zo snel niet. Voor freeware moet je in de hoek van de SDR (software defined radio) zijn. Ik heb zelf deze free versie jaren terug gebruikt om de netspanning te monitoren: https://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html Daar knutsel je b.v. vrij simpel een frequentiemonitor/detector mee die sub-millihertz kan registreren over de dag.
Peter de Jong

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 14 sep 2019, 12:43

Met ARTA en een gekalibreerd microfoon (op SPL niveau doel ik dan), kun je precies wat je wilt incl geluidsniveaus.
Met REW moet het volgens mij ook kunnen (minder ervaring mee)

Als het op lange tijdsmetingen gaat, gewoon iets van Audacity gebruiken. Je kunt dit prima "ijken" als je van de voren de ijktoon meeneemt.
Dit is precies wat ze doen bij de bekendere akoestische bureaus. Soms hebben ze dedicated software, maar dat doet precies hetzelfde.
Doorgaans berekenen ze een Leq over de gehele tijd, plus nemen ze bepaalde kortere periodes mee mochten die er uitspringen.

Stuur anders even een PM, dan kan ik het wat beter uitleggen.

edit: Er zijn trouwens ook niet al te dure geluidsmeters met een datalogging functie.

Wanneer je echt wilt analyseren dat bepaald geluid van het schrootverwerkingsbedrijf komt, zul je wel wat nulmetingen moeten doen.
's Avonds en in het weekend bv, wanneer je zeker weet dat het bedrijf gesloten is.
Kanttekening is wel dat achtergrond niveau anders (lager) kan zijn, maar wellicht dat er nog andere momenten zijn dat het stil(ler) is.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 14 sep 2019, 15:02

Zondagmorgen voor 9/10 uur lijkt mij wel een geëigende tijd om dat soort dingen te doen.
Voordat de kerkklokken gaan luiden, en de mensen op bezoek gaan bij ....!
Hans

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 14 sep 2019, 15:47

Is het in de wet niet zo dat de schrootverwerker een vergunning heeft waar in staat wat hij wel en niet mag
is dat niet opvraagbaar bij de gemeente via wet openbaar bestuur ?
shit draadje vergeten :oops:

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 16 sep 2019, 14:23

Bert61 schreef:Is het in de wet niet zo dat de schrootverwerker een vergunning heeft waar in staat wat hij wel en niet mag
is dat niet opvraagbaar bij de gemeente via wet openbaar bestuur ?

precies, dat zijn we nu aan het bekijken.

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 16 sep 2019, 14:28

One World Concepts schreef:Met ARTA en een gekalibreerd microfoon (op SPL niveau doel ik dan), kun je precies wat je wilt incl geluidsniveaus.

Als het op lange tijdsmetingen gaat, gewoon iets van Audacity gebruiken. Je kunt dit prima "ijken" als je van de voren de ijktoon meeneemt.
Dit is precies wat ze doen bij de bekendere akoestische bureaus. Soms hebben ze dedicated software, maar dat doet precies hetzelfde.
Doorgaans berekenen ze een Leq over de gehele tijd, plus nemen ze bepaalde kortere periodes mee mochten die er uitspringen.

edit: Er zijn trouwens ook niet al te dure geluidsmeters met een datalogging functie.

Wanneer je echt wilt analyseren dat bepaald geluid van het schrootverwerkingsbedrijf komt, zul je wel wat nulmetingen moeten doen.
's Avonds en in het weekend bv, wanneer je zeker weet dat het bedrijf gesloten is.
Kanttekening is wel dat achtergrond niveau anders (lager) kan zijn, maar wellicht dat er nog andere momenten zijn dat het stil(ler) is.

Leq heeft weinig zin want het stoorgeluid duurt slechts een fractie van het gemiddelde.

Het uitzoeken van de stoorfrekwentie is inderdaad één van de eerste opdrachten.

Audacity ga ik eens bekijken.

Betaalbare geluidsmeter met frekwentieweergave en datalogging: heb je daar misschien een voorbeeld van?

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 16 sep 2019, 16:40

De AudioTools Suite op iOS is best gebruikersvriendelijk en de logging-optie heel betaalbaar. Het probleem zit 'm uiteraard in de microfoon, 1600 dollar voor een class 1-gekalibreerde versie.
Mark Bakker

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 16 sep 2019, 16:47

markbakk schreef:Het probleem zit 'm uiteraard in de microfoon, 1600 dollar voor een class 1-gekalibreerde versie.

Dat heeft elke serieuze luidsprekerbouwer in zijn gereedschapskistje liggen?

Ik wel! :mrgreen:

nti.PDF
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fusion Filterdesign

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 16 sep 2019, 17:39

Zonder bluf is het leven duf. :rofl:
Hans

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 17 sep 2019, 15:51

ds23man schreef:
markbakk schreef:Het probleem zit 'm uiteraard in de microfoon, 1600 dollar voor een class 1-gekalibreerde versie.

Dat heeft elke serieuze luidsprekerbouwer in zijn gereedschapskistje liggen?

Ik wel! :mrgreen:

nti.PDF

Ach, Gerhard weet ook wel dat dat voor zelfbouw nogal heftige overkill is. Een klasse 1-kapsel is niet nauwkeuriger of betrouwbaarder dan een goed gekalibreerde klasseloze. En je moet regelmatig herkalibreren. Maar als je iets wilt verkopen en dan ook eerlijke graphs wilt presenteren ontkom je niet aan zulk gereedschap. Maar een NTI is dan nog best duur, een Earthworks M30 doet hetzelfde.
Mark Bakker

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 17 sep 2019, 16:08

Ik heb hem speciaal voor vervormingsmetingen bij hoge geluidsdrukken. Dan heb je helemaal niets aan de goedkope electret meetmicrofoons. Deze kan 154 db aan met 3% vervorming aan.
Fusion Filterdesign

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 17 sep 2019, 22:59

Zeg, die NTI van jou is ook een elektret hoor. Je mag nou pas meepraten als je met een B&K aan komt zetten.;)
Mark Bakker

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 18 sep 2019, 12:08

Maar niet zo'n lullig chinees dingetje. De NTI kapsel worden in Zwitserland gemaakt.

Heb twee B&K 4003's gehad ( 130volt voeding) voor opnamewerk.
Fusion Filterdesign

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 26 sep 2019, 20:16

asterduc schreef:
One World Concepts schreef:Met ARTA en een gekalibreerd microfoon (op SPL niveau doel ik dan), kun je precies wat je wilt incl geluidsniveaus.

Leq heeft weinig zin want het stoorgeluid duurt slechts een fractie van het gemiddelde.

Het uitzoeken van de stoorfrekwentie is inderdaad één van de eerste opdrachten.

Audacity ga ik eens bekijken.

Betaalbare geluidsmeter met frekwentieweergave en datalogging: heb je daar misschien een voorbeeld van?

KLopt, maar het gaat om beiden.

Er zijn genoeg meters te vinden, maar ik zou persoonlijk gewoon een gekalibreerde meetmic nemen en die via een usb device aan je pc/laptop aansluiten. Op die manier kun je veel makkelijker veel data opslaan.

Terug naar “Meten....”