Measurement mic vs analog sound level meter

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

captainkanpai

Measurement mic vs analog sound level meter

Berichtdoor captainkanpai » wo 30 jan 2019, 16:17

Hallo allemaal

Nieuw hier en hopelijk zit ik in de goeie thread.
Voor een geluids-/kunst-sculptuur gebruik ik een techniek die erg op het meten van speaker directivity lijkt.
Alleen ben ik op het probleem gekomen dat mijn measurement mic en dB meter compleet andere metingen krijgen en misschien weten jullie waarom.

Mijn idee is om van meerdere, dezelfde speakers een 3d speaker polar te maken met elk een andere geluidssample. Ik gebruik dus 1 geluidssample door 1 speaker. Bijvoorbeeld een synth, een bas en een high hat geluid.
Om dit te doen heb ik een DBX rta-m measurement microfoon en een Velleman AVM-2050 analoge dB meter gekocht.
Om het inkomende signaal van de measurement mic te meten heb ik eerst Ableton (met een gate) gebruikt en daarna Room EQ Wizard.
Ik gebruik voor de mic een Motu Ultralite-mk3 hybrid. Met de preamp hoger of lager zie ik nauwelijks tot geen verschil in de frequencies.
Eerst heb ik de geluidssamples via Ableton op 0 dB uitgestuurd en daarna ook op een andere manier, met de dB meter zo dicht mogelijk op de speaker de dB van de samples gelijk gezet.

Hier komt het probleem dus. Wat ik doe is met de measurement mic een afstand van de speaker nemen die ik wel zie zitten.
Dit neem ik dan als referentie dB. Het probleem is dat wanneer ik 2 verschillende samples probeer, bij de measurement mic mijn referentie dB bijna op dezelfde afstand van de speaker zitten.
Maar als ik de analoge Velleman dB meter gebruik, 1 sample afspeel en dat dan als dezelfde referentie dB van de measurement mic neem en dan de andere sample. Dan blijkt dat de andere sample echt veel harder of zachter klinkt. Opeens zit er dan zo'n 30 cm verschil in de afstand van de referentie dB van de twee samples.

Hoe komt het dat bij de mic de referentie dB van die twee samples bijna op dezelfde afstand van de speaker uitkomen en bij de dB meter heel ver van elkaar afzitten? Werkt het op een heel andere manier? Of is het omdat het best goedkope producten zijn? Of misschien 1 is wat goedkoper gemaakt? Welke zou ik dan beter kunnen vertrouwen?

Zo, heb een hele boek geschreven. Hopelijk is het wel goed te begrijpen. Beetje moeilijk uit te leggen...

Thanks!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Measurement mic vs analog sound level meter

Berichtdoor Henkjan » wo 30 jan 2019, 16:40

Welkom!
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 30 jan 2019, 18:58

Als ik het goed begrijp meet je met de DBX bij twee verschillende samples vrijwel dezelfde geluiddruk en met de Velleman meet je bij diezelfde samples verschillende geluiddrukken. Dat ligt waarschijnlijk aan de filtering van de geluiddrukmeter (die is vast A-gewogen) en mogelijk ook aan een andere integratietijd van de Velleman.

De meetmethodes van beide systemen zijn daarmee verschillend en aangezien je geen continusignaal meet, noch je meetinstrumenten dezelfde lineariteit kennen, zul je verschillen zien. Het zou heel toevallig zijn wanneer je hetzelfde uit de meting zou krijgen.

Als je waargenomen luidheid van de muziek als referentie wilt kiezen, kun je beter voor een B-weging of (bij luide muziek) een C-weging kiezen. Ik betwijfel of de Velleman die opties heeft, RoomEQ dacht ik ook niet. Meen (even uit mijn hoofd) dat ARTA wel verschillende wegingscurves heeft.

@HJ, dit kan naar de rubriek ‘meten’ denk ik.
Mark Bakker

captainkanpai

Berichtdoor captainkanpai » wo 30 jan 2019, 19:29

Henkjan schreef:Welkom!

Dankjewel! :D

captainkanpai

Berichtdoor captainkanpai » wo 30 jan 2019, 19:31

markbakk schreef:Als ik het goed begrijp meet je met de DBX bij twee verschillende samples vrijwel dezelfde geluiddruk en met de Velleman meet je bij diezelfde samples verschillende geluiddrukken. Dat ligt waarschijnlijk aan de filtering van de geluiddrukmeter (die is vast A-gewogen) en mogelijk ook aan een andere integratietijd van de Velleman.

De meetmethodes van beide systemen zijn daarmee verschillend en aangezien je geen continusignaal meet, noch je meetinstrumenten dezelfde lineariteit kennen, zul je verschillen zien. Het zou heel toevallig zijn wanneer je hetzelfde uit de meting zou krijgen.

Als je waargenomen luidheid van de muziek als referentie wilt kiezen, kun je beter voor een B-weging of (bij luide muziek) een C-weging kiezen. Ik betwijfel of de Velleman die opties heeft, RoomEQ dacht ik ook niet. Meen (even uit mijn hoofd) dat ARTA wel verschillende wegingscurves heeft.

@HJ, dit kan naar de rubriek ‘meten’ denk ik.

Dankjewel voor je snelle reactie!
Maar denk dat de grap toch moeilijker is, aangezien RoomEQ's SPL meter A, C en Z weging heeft en de Velleman meter A en C.
Ik heb alle keren de C weging gebruikt...
Na al deze tijd ga ik toch denken dat het aan goedkope kwaliteit ligt.
Het probleem is, welke kan ik vertrouwen... De measurement mic of de analoge dB meter....

En ik ga ARTA bekijken! Goeie tip

John P

Berichtdoor John P » wo 30 jan 2019, 19:33

Als ik het goed begrijp meet je een keer (mic) alleen de output van de luidspreker, en een keer de output plus de reflectie van de ruimte. De laatste methode is natuurlijk meer plaatsafhankelijk dan de eerste.
Waar een weg is is ook een omweg.

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 31 jan 2019, 16:24

Als de weging gelijk blijft hou je de integratietijd (het meetvenster) van beide meters over. Die zijn vast niet hetzelfde. En bij fluctuerende signalen zoals muziek levert dat per definitie flinke verschillen. Die zie je trouwens ook in de weergaveketen, want hoe heb je daar het niveau bepaald?

En wat let je om met een simpele roze ruis te meten in plaats van het muziekfragment?
Mark Bakker

Terug naar “Meten....”