cassettedecks bij de kliko

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Splinter226

cassettedecks bij de kliko

Berichtdoor Splinter226 » zo 07 mar 2021, 23:56

Ergens in de ochtend, op de terugweg van de super, twee decks bij de kliko. Van zolder ofzo want aangekoekt stof en afgeknipte stekkers. Een jaren 80 Akai, en een jaren 90 Sony. Weekje gestaan en toen met de Akai begonnen, ff een snoertje eraan prutsen. Trekontlasting uit t achterkantje en een nieuw plat snoertje erin. En verrek dat ding draait gewoon. Beide peakmeters, van die ledjes slaan uit. speolen en spelen werkt, zelfs aan het begin, Maar kon om een of andere duistere reden geen 6.3 mm koptelefoon plug vinden , want aan mijn testkoptelefoon zit zoń miniding. Dus kon niet luisteren en een versterker en speakers aanslepen, daarin had ik ff geen zin. Maar vond toch de 6.3 versie de volgende dag, en het klonk wat dof, maar geen gejengel of andere ergere kwalen. Met wat alcohol de koppen en de capstan staaf schoongemaakt, maar van de koppen kwam verbazend weinig af. GX koppen, dus daar zal het niet aan liggen. Een uhf sony bandje. Dolby schakelaar maakte het al heel wat beter. Demagnetiseren, want dat maakt behalve viezigheid vaak het meeste verschil. Moet ik nog doen. Toen pas gepoetst van de buitenkant. Plastic toch her en der wat aangetast, als je kijkt van dichtbij, maar toch een leuke opsteker. Iets wat werkt na er aandacht aan te geven ;-) GX M10. Vond dat destijds niet zo heel mooi, maar alles wat nu nog werkt, heej, dat is dus kwaliteit. Het plastic dat aantasting heeft alsof het aan roest onderhevig is, ach nemen we dan maar voor lief

De tweede een Sony kwam pas later. Eerst nog een vario op een plankje gezet en daarop ook het contact en het snoer. Heel klein ding, maar iemand had er twee lange snoeren aan geprutst met aan de ene kant een stukje hout met een stekkerdoos en aan het andere snoer een steker. En eigenlijk hetzelfde snoer, en enkel de bruine draad onderbroken om de vario het voltage te laten regelen. En de aardekabel die lag half open. Nu met contactdoos en variac op 1 plankje en het snoer naar de andere kant wat overzichtelijker en makkelijker weggeruimd. Nu kon het snoer er omheen gewikkeld en zo op de plank.

En dan die afzuigkap , uit de bouwcontainer gevist, de ventilator en de elektra uit het alu gesloopt, en vandaag dat ding es in de lamp in serie tester gestoken. En de 150 watt lamp gloeide fel op,. Had die dimbulbtester me toch weer een loopje naar de meterkast bespaard. Naja, bleek een thermische zekering te wezen. Dacht eerst aan een mov vanwege de blauwe behuizing. Maar vond het opschrift vreemd. En op circuits online nagevraagd. En snel uitsluitsel gekregen. Uiteindelijk doorverbonden en alles draait soepel. Met koolfilter en van mooi klein formaat. Daar ga ik een rookafzuiging mee maken.

Dan dus dat zwarte Sony deck TC RX390. kreeg de cassette er niet uit en het deck sloeg aan en uit. Bij inspectie bleek de hoofdsnaar te slap om nog iets voort te trekken. Vandaag met veel gepiel het loopwerk eruit gehaald en in het snaren archief gekeken of er iets in de richting kwam, en het loopwerk kon uit elkaar in twee delen en dan de strakkere snaar er weer in rondleggen en natuurlijk vergeten hoe en waar, maar met twee wielen en 1 motorpulley, kon het met wat projecteren slechts een manier wezen. Loopwerk en front weer op de plaats gekregen, maar helaas, de koppen staan altijd omhoog. Op play. Stukje plastic afgebroken, zag ergens al iets wat ik zo weg kon vegen. Dus dat kan ik wel vergeten. Naja, misschien een donordeck voor iemand die daar meer mee doet. Leuk geprobeerd. Toch ff constructief bezig geweest. ;-)

Maar twee projectjes met een leuk resultaat is toch een kleine opsteker. Schept weer wat moed om naar projecten te kijken waarbij geen vooruitgang is geboekt. ;-p
In het land der blinden....

Shadow

Re: cassettedecks bij de kliko

Berichtdoor Shadow » ma 08 mar 2021, 8:52

Verrek, ik blijf die dingen weggooien, pulkt een ander ze weer uit de bak :lol:
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » ma 08 mar 2021, 12:44

Shadow schreef:Verrek, ik blijf die dingen weggooien, pulkt een ander ze weer uit de bak :lol:

:rofl: Eerst laten rijpen in de schuur zeker, En dan NAAST de container zetten...

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » ma 08 mar 2021, 14:19

Heel herkenbaar, ik zoek ook "projecten" :-)
Mijn stoffige Sony TC-K711S cassettedeck van zolder gehaald om te restoren :-)

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 08 mar 2021, 18:17

Leuk voor een "tapeless deck" project.

pvanlingen

Berichtdoor pvanlingen » ma 08 mar 2021, 19:36

http://www.mp3tapelessdeck.pl

Leuk, ik had hier nog nooit van gehoord.
Zelf maken is leuker.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 08 mar 2021, 21:57

pvanlingen schreef:http://www.mp3tapelessdeck.pl

Leuk, ik had hier nog nooit van gehoord.

Humor :lol: ook niet eerder gezien.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 08 mar 2021, 22:18

Hmm is dit nu een nieuwe toepassing voor een oud CC deck of voor een oude smartpoon? :lol: Tja, alles is retro tegenwoordig. Probeer maar eens een "gewone moderne" DAB+ radio te kopen. Enige modern uitziende variant heet "bouwradio" :shock:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 09 mar 2021, 0:44

Splinter226, leuk dat je die oude apparaten weer aan de praat helpt. Heb je er wel eens over gedacht om bij een Repair Cafe te gaan, als die na de lockdowns eindelijk weer van start kunnen? Op http://www.transistorforum.nl/forum/ vind je trouwens meer liefhebbers van wat oudere transistorapparatuur.

John P

Berichtdoor John P » di 09 mar 2021, 0:49

MarcelvdG schreef:... Op http://www.transistorforum.nl/forum/ vind je trouwens meer liefhebbers van wat oudere transistorapparatuur.

Zij zijn duidelijk ook liefhebbers van oudere forum software. Lang geleden dat ik nog zo'n structuur heb gezien.
Waar een weg is is ook een omweg.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 09 mar 2021, 22:28

Ik las net dat de uitvinder van de compactcassette overleden is:

https://www.ed.nl/eindhoven/lou-ottens- ... ~af8a81cd/

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 10 mar 2021, 21:06

MarcelvdG schreef:Splinter226, leuk dat je die oude apparaten weer aan de praat helpt. Heb je er wel eens over gedacht om bij een Repair Cafe te gaan, als die na de lockdowns eindelijk weer van start kunnen? Op http://www.transistorforum.nl/forum/ vind je trouwens meer liefhebbers van wat oudere transistorapparatuur.
Heb ik bij gewerkt. Het allereerste repair cafe nog wel. Maar ben in wezen toch een prutser, die door schade en schande wat wijzer is geworden. Maar die locatie werd opgedoekt. Zit er nu weer eentje in de buurt, in een pand wat net is gerenoveerd. Misschien dat ik tzt weer eens binnen loop. Kijken wie er bezig zijn. Maar vaak waren er geen onderdelen, en dan moet je mensen op pad sturen om een onderdeeltje te scoren en de volgende week terug te komen. Maar Theo, de oude technicus, had altijd wat bimetaaltjes en de meest voorkomende onderdeeltjes uiteindelijk in de gereedschapskist. Na het eerste seizoen was er een borrel en kwam de juffrouw die het repaircafe had gebrandmerkt en er subsidie voor kreeg met het bestuur langs. De vrijwilligers kregen een t shirt. Veels te klein. Als nou elk repair cafe een franchise zou zijn met ede vrijwilligers als leden van de stichting, dan klinkt het weer aardig, er was een merkbare kloof tussen de mensen "van de werkvloer "en "het bestuur En in wezen is het natuurlijk de handige Harry in de buurt, waar je langs ging als iets reparatie nodig had, die je kende in je buurt waar je iedereen kende. Met al die renovaties en verhipping, en verjupping, is dat nog maar mondjesmaat te vinden. Soms is het hier - buiten corona-tijd - overdag uitgestorven. Alleen goed betaalde tweeverdieners kunnen de absorbitante huren nog betalen. Ik zit nog op een oude huur, . Maar Voor vrienden en bekenden ben ik de handige harry ;-) Niet dat ik de echte achtergrond heb, maar heb zoveel gerepareerd of gemaakt, sommige dingen verleer je niet meer. Maar als dan iemand aankomt met zoń oordopjes set die voor een paar euro worden bijgeleverd ergens, dan stuur ik ze toch weg. Moet je toch ook weer oppassen dat je niet als een gekke henkie wordt weggezet. Maar prutsen is een leuke hobby.

Ik heb nog een aantal opbergers en een krat vol cassettes. Niet dat ik ze zelf nog draai, al staat er op soomige tapes echt materiaal wat niet of nauwlijks is terug te vinden. Dus hou toch ook altijd een cassettedeck staan. Of jongeren die er de grap van inzien. Tijdje terug kwam een dochter van vrienden van een vriendin, had il een platenspeler en een receiver en luidsprekers voor gereviseerd, met walkmans aan. Een Sony die maar bleef jengelen, ook met nieuwe snaar, en een el cheapo supertech, , bij die laatste was het een sl;chte soldeerverbinding. Zat supersimpel in elkaar , maar die bleek na al die jaren met gereinigde en gedemagnetiseerde koppen nog heel strak te spelen. Beide opgestuurd. De vader had de onkosten vergoed. Ach dat is voor de gein. Dit deck gaat misschien naar de ouder buurman die nog dagelijks cassettes speelt of wellicht naar dat meissie. , Of wellicht op marktplaats met een zwik tapes erbij ;-)

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » ma 15 mar 2021, 19:34

Leuk dat dat nog steeds opgeknapt en gebruikt wordt. Ik heb weggepropt in een hoekje van mijn werkkamer het oude cassettedeck staan dat ik als tiener tweedehands kocht. Later heb ik een sjieke "dual capstan 3-koppen" Denon gebruikt. De Denon is al lang weer weg. De goeie ouwe Akai is er nog altijd. Soms haal ik hem weer eens tevoorschijn. Toen onze oudste een jaar of zes was, ook al weer lang geleden, kreeg ze een "my first sony" cassettespelertje dat al de halve familie rond was geweest. Dat was zo'n moment om de Akai weer even af te stoffen en wat cassettes met leuke kindermuziek en sprookjes op te nemen. Ze heeft het er soms nog over, weet nog precies wat ze allemaal graag draaide.

Terug naar “Bronnen”