Een nieuwe DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Rovinggecko

Een nieuwe DAC

Berichtdoor Rovinggecko » za 06 feb 2021, 10:12

Al weer wat jaartjes terug heb ik een 4-deck DDDAC gebouwd voor bij mijn Pluto's. Werkt nog steeds helemaal prima.

Maar nu wil ik voor m'n woonkamer set een nieuwe DAC (heb nu een andere pre/pro en die dac's laten bij stereo toch aardig wat liggen) om mm LX521's te laten zingen.
Had verwacht dat er ondertussen wel wat nieuws onder de zon zou zijn qua DIY DACs, maar kan eigenlijk, naast tweaks en tunes op de bestaande diy dacs, niet veel vinden wat een stap voorwaards is.

Op de lijst staan nu:
- DDDAC
- Soekris dam-1021
- Twisted Pear Buffalo-IIIse PRO

Grote kans dat ik er gelijk een streamer van maak met een rpi4 over i2s, maar zou ook zonder in combo met mn su-1\sotm sms-200 kunnen zijn.

Nog tips/suggesties? Zijn er andere ontwerpen die het overwegen waard zijn?
Linkwitz 521.4 | Scanspeak Ref A4 surrounds | Emotiva XMC-2 | Hypex UCD180s | Singxer SU-1 | Nuc Roon streamer | Acourate

Zweitse

Re: Een nieuwe DAC

Berichtdoor Zweitse » za 06 feb 2021, 11:02

Moet het zelfbouw zijn?
Anders is dit wellicht een optie.
Deze DAC krijgt veel goede recensies.
https://www.oktoresearch.com/
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

Rovinggecko

Berichtdoor Rovinggecko » za 06 feb 2021, 11:59

Tja, zelf doen blijft altijd leuk, maar moet zeggen dat okto dac8 er leuk uit ziet. En om nou iets te bouwen dat 7 jaar oud is.. voor speakers helemaal prima, maar voor een dac, da's een beetje zonde, vandaar de vraag of er nog nieuwere diy ontwerpen zijn.
Linkwitz 521.4 | Scanspeak Ref A4 surrounds | Emotiva XMC-2 | Hypex UCD180s | Singxer SU-1 | Nuc Roon streamer | Acourate

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » za 06 feb 2021, 14:28

Of je het als een stap voorwaarts of een stap achterwaarts beschouwt moet je zelf maar bepalen, maar dit ontwerp is in ieder geval nog geen zeven jaar oud:

https://linearaudio.net/sites/linearaud ... 20mvdg.pdf

https://www.diyaudio.com/forums/digital ... -13-a.html

viewtopic.php?f=26&t=26900&start=175#p1899335

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 06 feb 2021, 14:36

Ik weet niet waar je huis woont, maar je kunt hier wel luisteren wat een Soekris DAM 1021 kan doen.
Als je je hele familie niet meebrengt kan dat best on de huidige maatregelen. :lol:
Hans

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » za 06 feb 2021, 14:41

Zelf een 2deks DDD en een B IIIse met externe clock gehad. De BIII se klonk beduidend beter. Maar beide is alweer een paar jaar geleden en sindsdien zijn van beide versies opvolgers verschenen. Uiteindelijk vond ik de DDD dan wel een teleurstelling als je ziet wat het ding kost.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » za 06 feb 2021, 14:57

Er zo over denkende zijn die DDD en BIIIse financieel niet een verstandige keuze. Voor hetzelfde geld haal je een meer dan prima fabrieks apparaat in huis. Gewoon plug and play, er is ook wat voor te zeggen. Blijft de Soekris over. Kan je wat diy betreft nog helemaal op los gaan en dat voor minder centen...

roderickvd

Berichtdoor roderickvd » za 06 feb 2021, 20:47

Sinds een paar weken ben ik een nieuwe en blijde bezitter van een Soekris dam1121. Dus vraag maar raak.

De dam1121 is iets lastiger samen te stellen dan de dam1021. Nu ken ik je vaardigheden niet maar technisch gesproken heeft de dam1121 een paar streepjes voor:
- reclocking ná de FPGA zorgt voor minder jitter (de dam1021 doet 't voor de FPGA)
- je móet externe voedingen gebruiken en die kunnen dan minder ruis en hogere PSRR hebben dan de on-board van de dam1021
- klok is Si570 t.o.v. de iets mindere Si514

Let wel bij de dam1121 moet je wel voorzien in je eigen galvanische isolatie op de I2S als je dat wilt. Heb ik gedaan met een IsolatorPiII van Ian Canada. Wat me ook brengt bij de RPi 4; er is veel te vinden op internet dat die geluidskwaliteit daar minder van is dan op eerdere versies. Waarschijnlijk vanwege meer ruis t.g.v. hoger stroomverbruik en meer hoogfrequente onderdelen. Ik heb een RPi 3B+ gebruikt, die heeft alle I/O die ik nodig heb. Ook al is het Gigabit Ethernet beperkt tot 300 Mbps... wat maakt het uit voor een streamer.

Ik heb 'm afgewogen tegen een BIIIse. Waar ik weer sterk twijfelde tussen de Mercury of Legato I/V. Uiteindelijk heb ik voor de dam gekozen omdat ik voor mijn huidige build zoveel als mogelijk discreet wou. En dat is gelukt, vanaf het R-2R netwerk t/m de koptelefoon/poweramp outs is hier geen opamp te bekennen!

Ten slotte wat ik fantastisch vind aan de dam is dat je er custom filter packs op kunt zetten. Op diyAudio is een thread vol met zelfgebakken filters (inclusief non-oversampling varianten!) die nog veel beter klinken.

Rovinggecko

Berichtdoor Rovinggecko » za 06 feb 2021, 21:13

hannesie schreef:Ik weet niet waar je huis woont, maar je kunt hier wel luisteren wat een Soekris DAM 1021 kan doen.
Als je je hele familie niet meebrengt kan dat best on de huidige maatregelen. :lol:

Dank voor t aanbod, maar Dordrecht is niet echt om de hoek helaas.

Rovinggecko

Berichtdoor Rovinggecko » za 06 feb 2021, 21:19

Qua kosten is het inderdaad verstandiger om de okto te scoren. Maar wel minder leuk :).

Ik ge me eens in de Soukris verdiepen. Zie dat er om te beginnen 3 opties zijn
1021
1121
1941

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 06 feb 2021, 22:19

Voor wat betreft jitter, geen SPDIF gebruiken, maar USB, en dan heb je al snel een veel betere opzet, ik gebruik juist geen RPI, omdat daar de situatie juist problemen geeft, die je dan weer op andere manieren moet gaan oplossen. De RPI 4 heeft dan nu minder problemen, omdat daar de scheiding zit tussen de USB en de netwerk chip.
Grappig is ook wel dat de galvanische scheiding hier dan is genoemd, die laat de problemen als ruis en jitter, bij de DAM 1021 juist buiten boord. :mrgreen:
Met zoveel meer aanpassingen kom je weer in de situatie dat de kosten weer aardig stijgen en dat moet je dus ook niet willen lijkt mij.

Nu ga ik wel voor het optimale resultaat voor alle soorten bestanden, dus van MP3 tot DSD, en dan gebruik ik dan de wat optimalere oplossing met een USB > I²S, en dan kan ik de volle potentie van het board gebruiken.
Hans

oorpijn

Berichtdoor oorpijn » wo 10 feb 2021, 16:03

Dit draadje ga ik met interesse volgen. Ook hier een dddac waarbij de resultaten niet slecht zijn maar het vast nog veel mooier kan. Zal op de site van ALLO te kijken. Naar de https://allo.com/sparky/revolution-dac.html. Hoe zijn daar de meningen over?
Met een goede voeding erbij tik je dan ongeveer 400/500 euro aan, wat ik ongeveer in gedachten heb. Of zijn er dan veel betere zelfbouwopties?

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 10 feb 2021, 22:18

De Soekris dac?

oorpijn

Berichtdoor oorpijn » wo 10 feb 2021, 23:29

Heb net in het soekris draadje zitten lezen, maar gaat me toch echt boven de pet met de 1121. Heb de dddac op een rpi 3b+ met Moode.
Kom al snel op de 1021 als optie die ik waarschijnlijk nog wel aan de praat krijg. Maar of het aanpassen van het volume in Moode dan nog werkt?
Maar dank voor de tip het ziet er veelbelovend uit! Eerst de ZBA-versterker bouwen en dan is de dac aan de beurt. Morgen komt er een doosje van mouser..

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 10 feb 2021, 23:57

Voor de 1021 is er een complete draad met fouten en successen die er geboekt zijn hier op het ZBA.
Als je er wat bij maakt of koopt kun je ook de volume regeling toepassen zonder Mo0de ingrijpen.
In principe werkt het met elke software, LMS, Android Neutron, Foobar, enz.
Hans

roderickvd

Berichtdoor roderickvd » do 11 feb 2021, 10:14

@oorpijn misschien om even door te vragen, wat maakt dat je prima uit de voeten kan maar opkijkt tegen de 1121? Belangrijkste verschillen zijn dat je van 2 naar 2,54 mm pitch moet converteren, daarvoor heb je adapters of je kunt direct op de 2 mm header solderen. En dat je externe power supplies nodig hebt, waar je om de 1021 direct AC kunt invoeren. Als jij een DDDAC kan samenstellen kan je dit ook!

Voor een complete build met nette behuizing zal 't meer zijn dan de 400/500 Euro van zo'n Allo Revolution. Ik ken die niet dus kan niet oordelen over de kwaliteit.

oorpijn

Berichtdoor oorpijn » do 11 feb 2021, 12:16

Nabouwen lukt altijd wel, maar echt alle techniek doorgronden wordt me te heet onder de voeten.
Het 1021 bord lijkt me inderdaad wat meer plug & play voor I2S aansluiten op een rpi. Is al mooi geisoleerd. De 5v voeding heb ik en een trafo voor de dac valt wel aan te komen. Waarschijnlijk kan ik de kast voor de dddac hergebruiken. Dus minder gedoe daardoor, wat overzichtelijker.

Terug naar “Bronnen”