Buizentuner modificatie eindfilter

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Jeroen211

Buizentuner modificatie eindfilter

Berichtdoor Jeroen211 » do 04 feb 2021, 0:31

Ik heb sinds kort een oude Scott 350D buizentuner in mijn verzameling. Na wat voorzichtig nameten bleek die het gewoon nog te doen, dus dat is een meevaller! Wel was de klank nogal dof en ik ben nu bezig om de klank wat op te frissen door van achter naar voren modificaties aan te brengen. De eindtrap bestaat uit een ECC81 met spanningstegenkoppeling en roosterstroombias... Hier het schema van dit deel:
Knipsel.JPG
.

Hier heb ik de koppelcondensatoren C510/C511 en C513/C514 vervangen en dat was al een hele verbetering. Maar in vergelijking met mijn (erg goed klinkende) Onkyo Integra tuner mis ik nog steeds wat hoog. Na de ECC81 zit nog een LC filter om de piloottoon te onderdrukken. Is dit misschien iets te rigoureus gedimensioneerd? en zou ik hier wat aan kunnen veranderen? Voordat ik zelf aan het experimenteren ga hoop ik dat jullie nog bruikbare tips hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MarcelvdG

Re: Buizentuner modificatie eindfilter

Berichtdoor MarcelvdG » do 04 feb 2021, 8:02

Als het een Amerikaanse FM-tuner betreft, klopt de de-emfase dan wel met de 50 us tijdconstante die we hier in Nederland gebruiken of staat 'ie nog op de Amerikaanse 75 us?

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » do 04 feb 2021, 11:41

Het is oorspronkelijk een Amerikaanse tuner ja, een Scott 350D, hoewel die naar mijn weten al een tijd in Nederland is. Ik ben nog niet zo thuis in tunertechniek, tot nu toe alleen met versterkers bezig geweest. Waar wordt die de-emfase tijdconstante bepaald? Hierbij het volledige schema.
350D.pdf

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » do 04 feb 2021, 15:24

Misschien heb ik de de-emphase gevonden:
de-emfase.JPG

C521+R522 (1,5n met 47k) levert ca. 70,5us. Zou dat het kunnen zijn?
Wel raar dat dit tussen de links en rechts signalen zit en niet naar massa. Of zie ik dat verkeerd?

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » do 04 feb 2021, 20:17

Bij nader inzien klopt bovenstaande niet. Dit zit nl. middenin de stereo decoder trap.

Ik heb het mpx filter proberen te simuleren in spice en dit lijkt aardig te kloppen. Er zit in ieder geval geen de-emphasis filter in geïntegreerd.

Dan is er nog de terugkoppeling rond de ECC81:
ECC81.JPG

150pF en 820k vormen ook een laagdoorlaatfilter van theoretisch ca. 125us. Verwijderen van de C's levert nu inderdaad meer hoge tonen op. Zelfs iets meer dan mijn Onkyo tuner. Dus de C's vervangen door 100pF zou weleens de oplossing kunnen zijn.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 05 feb 2021, 0:20

Ik denk dat je gelijk hebt. Het de-emfasefilter moet achter de stereodecoder zitten, dus dan moet het haast wel die ECC81-trap zijn.

Dat de berekende tijdconstante wat hoger is dan de theoretische 75 us zal komen door de eindige versterking van de ECC81-trap; de (absolute waarde van de) laagfrequent versterking is kleiner dan R504/R511. Voor hogere frequenties krijgt de lokale tegenkoppellus meer lusversterking en zal de versterking wel redelijk in de buurt van 1/(2 pi f C515 R511) komen. Het kantelpunt moet dan opschuiven naar een hogere frequentie dan je zou denken gebaseerd op R504 en C515.

C512 en C515 naar 100 pF zou het dan inderdaad moeten oplossen.

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 05 feb 2021, 9:48

Jeroen211 schreef:Bij nader inzien klopt bovenstaande niet. Dit zit nl. middenin de stereo decoder trap.

Ik heb het mpx filter proberen te simuleren in spice en dit lijkt aardig te kloppen. Er zit in ieder geval geen de-emphasis filter in geïntegreerd.

Dan is er nog de terugkoppeling rond de ECC81:
ECC81.JPG
150pF en 820k vormen ook een laagdoorlaatfilter van theoretisch ca. 125us. Verwijderen van de C's levert nu inderdaad meer hoge tonen op. Zelfs iets meer dan mijn Onkyo tuner. Dus de C's vervangen door 100pF zou weleens de oplossing kunnen zijn.

Ik had ook al naar die c'tjes zitten kijken. Helemaal weghalen kan weleens tot oscillatie of teveel ruis leiden. Maar zoals je voorstelt vervangen door 100pF of misschien zelfs 68 of 47pF zal wellicht helpen.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 05 feb 2021, 19:53

Als C512 en C515 de de-emfasecondensatoren zijn, en daar lijkt het wel op, en ze nu voor 75 us gedimensioneerd zijn, dan zou 100 pF de juiste waarde moeten zijn voor de Europese 50 us. Ik zou niet weten waarom je dan nog verder omlaag zou willen. R504 C515 is nu weliswaar wat meer dan 75 us, maar de ECC81 is ook bepaald geen ideale op-amp. Maar goed, als je 100 pF probeert en het klinkt nog steeds dof, dan weet je dat er wat mis is met deze theorie.

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » vr 05 feb 2021, 23:00

Ja, ik ga eerst 100 pF proberen (moet ik bestellen). Dat lijkt me inderdaad de juiste waarde.

Daarna ga ik misschien nog wat experimenteren met het LC mpx filter. In simulatie is daar nog wel wat verbetering te halen in het bereik onder de 19 kHz.

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » di 09 feb 2021, 20:37

Inmiddels zijn de 100 pF's gemonteerd over de tegenkoppelweerstanden.

Verder nog bezig geweest met simuleren en metingen aan het mpx-filter. Daar bleek toch boven de 1KHz al veel hoog te worden weggenomen, zowel in simulatie als in het echt. Wat geëxperimenteerd met het verwijderen van de keramische condensatoren voor en na het LC filter. Helaas is hierbij 1 spoel defect geraakt, waarschijnlijk door het verbuigen van de aansluitingen. Meteen maar 2 nieuwe spoeltjes besteld. Tijdens simuleren leek een shunt LC filter beter te werken dan in serie. De waarde van de condensator bleek nogal kritisch voor een goede demping.
KnipselSimulatieMPX.JPG

Nu de onderdelen binnen zijn heb ik dat zo ingebouwd. Gelukkig bleek de meting te kloppen met de simulatie.
De klank is nu zeker niet dof meer, klinkt nu als moderne hi-fi :wink:

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 11 feb 2021, 8:45

:foto:

We willen nu natuurlijk ook het eindresultaat zien!

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » vr 12 feb 2021, 10:26

ok, hier wat foto's...
IMG_20210211_200330719.jpg
IMG_20210211_194745966.jpg
IMG_20210211_194804725.jpg

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 12 feb 2021, 14:22

Heel leuk om te zien!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 12 feb 2021, 20:12

Prachtig apparaat, zuinig op zijn!

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » za 13 feb 2021, 0:11

Er zit zelfs een multipadinterferentie-indicatiefunctie op! Fijn dat hij het nu goed doet!

Jeroen211

Berichtdoor Jeroen211 » zo 14 feb 2021, 21:47

Nou, de klank is nu wel goed maar de ontvangstkwaliteit laat nog heel wat te wensen over. Eigenlijk niet mogelijk om netjes naar stereo te luisteren door de ruis heen.

Ook ben ik tegen nog een buizentuner aangelopen: een Lafayette. Zo "uit de doos" speelt deze de Scott er vierkant uit, zowel op klank als ontvangstkwaliteit. Dus op dit moment heb ik een voorkeur voor de Lafayette:
Lafayette.jpg
Hoewel de Lafayette het duidelijk beter doet dan de Scott ruist ie in stereo nog steeds te veel om prettig naar te luisteren. Zit hem dat dan alleen in de afstelling van de stereodecoder of is dat te simpel gedacht? De antenne is zo'n T draad. Met zo'n zelfde antenne doet mijn Onkyo tuner het een stuk beter.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 14 feb 2021, 22:53

Als met dezelfde antenne de ontvangst op je Onkyo beter is zal de gevoeligheid en waarschijnlijk ook selectiviteit beter zijn, simpel gezegd. De buizentuners komen uit de begintijd van FM, denk dat de frontends echt beter zijn geworden met de komst van transistoren. En later FET’s.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » ma 15 feb 2021, 17:25

Als de Onkyo minder ruist bij ontvangst van een zwakke stereozender dan de buizenontvangers, heb je verschillende mogelijkheden:

1. Het kan zijn dat de Onkyo de kanaalscheiding terugregelt bij zwakke ontvangst (signaalafhankelijk stereo). Veel moderne ontvangers doen dat. Je zit dan dus bijna mono te luisteren als de ontvangst zwak is. Er zijn ook andere trucs, zoals het beperken van de bandbreedte van links - rechts bij zwakke ontvangst.

2. Het kan zijn dat de Onkyo een beter front-end met een lager ruisgetal heeft, maar wat ik gezien heb van specificaties van radio's uit de jaren vijftig, is dat de betere ontvangers toen wat ruis betreft al onder de atmosferische ruis die de antenne ontvangt zaten.

3. Het kan zijn dat er iets ontregeld geraakt is in het front-end of het middenfrequentdeel van de buizenontvangers. Overigens is het af te raden om er zomaar aan te gaan draaien.

4. Het kan zijn dat de emissie van de buizen van het front-end wat teruggelopen is.

5. Als de antenne anders opgesteld was, kan het zijn dat deze de ene keer net in een minimum zat en de andere keer in een maximum (multipadinterferentie). Dan zou het alleen voor elke zender anders moeten uitpakken.

Misschien valt er nog wel meer te verzinnen, maar dit is wat er zo bij me opkomt.

Terug naar “Bronnen”