Diaprojector

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Duck Twacy

Diaprojector

Berichtdoor Duck Twacy » ma 09 nov 2020, 16:30

Hopelijk mag ik ook deze vraag stellen (is niet echt een audio bron). Maar heb wel vertrouwen in de technische kennis van veel mensen op dit forum...

Ik ben aan t kijken naar een oude diaprojector van mijn ouders: een Braun Paximat 1800 electric. Is zeker 30 jaar niet gebruikt (altijd droog gestaan :) ) . Nu wilde we weer eens naar die oude familie dia's kijken. Helaas is de projector zo dood als een pier.

Heeft iemand ervaring met dergelijk apparaten. Heb al een keer de kap er af gepeuterd, maar zie daar niets waarvan ik vermoed dat het defect is. OOk kan ik nergens een zekering oid vinden. Mogelijk moet ik m nog veel verder slopen om bij de echte voeding te komen, maar eenvoudig lijkt dat niet (geen schroeven bij de stroom inlaat)

Een speciaalzaak in Tilburg sprak over een drie maanden lange reparatie tijd, dus dat schiet ook niet echt op.

Heb n paar foto's toegevoegd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MarcelvdG

Re: Diaprojector

Berichtdoor MarcelvdG » ma 09 nov 2020, 21:03

Tja, als vrijwilliger bij een Repair Café heb ik twee keer een diaprojector gerepareerd, maar in beide gevallen hoefde ik 'm alleen maar een beetje schoon te maken en te smeren. Gelukkig maar, want ik weet er veel te weinig van af om een echte serieuze reparatie uit te kunnen voeren. In beide gevallen waren de eigenaren er erg blij mee: de eerste projector was van een oude vrouw die nu met haar man weer naar de dia's van vroeger kon kijken en de tweede eigenaar had de projector van zijn ouders geërfd.

Je zou ook dit forum eens kunnen proberen: https://repaircafe-forum.org/nederlands/
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op ma 09 nov 2020, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 09 nov 2020, 22:19

De mogelijkheid bestaat dat er een schakelaar is in gemonteerd, die detecteert of er een magazijn in de slede is geschoven.
In dat geval doet ie niks als geen magazijn inzit.
Er staat niet bij of dat geprobeerd is ?

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » di 10 nov 2020, 11:07

Dat is een goeie Ray, ga dat straks even proberen (het zou toch wat zijn)
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op di 10 nov 2020, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 10 nov 2020, 11:33

Volgens deze site moet er een zekering in zitten:

https://van-eck.net/en/spare-part-finde ... 20Electric
Fusion Filterdesign

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » di 10 nov 2020, 15:03

Ja, heb ook een mail gestuurd om te vragen waar die zekering zit (nog geen reactie). Dit is de fima die 3 maanden repratie duur opgeeft (kennelijk goeie business).

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 10 nov 2020, 16:04

Niet ergens een verborgen luikje aan de onderkant?
Fusion Filterdesign

John P

Berichtdoor John P » di 10 nov 2020, 16:32

Ik heb nul verstand van diaprojectors, maar mijn boerenverstand zegt mij dat ik eerst zou controleren of de lamp het nog doet. Of zit er geen lamp in?
Waar een weg is is ook een omweg.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 10 nov 2020, 16:47

Ding doet niets meer volgens TS, dus de ventilator draait ook niet. Spanning is afwezig, of dat nou een zekering is of wat anders... kan toch niet moeilijk zijn zou je zeggen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 10 nov 2020, 16:48

MarcelvdG schreef:Tja, als vrijwilliger bij een Repair Café heb ik twee keer een diaprojector gerepareerd, maar in beide gevallen hoefde ik 'm alleen maar een beetje schoon te maken en te smeren. Gelukkig maar, want ik weet er veel te weinig van af om een echte serieuze reparatie uit te kunnen voeren. In beide gevallen waren de eigenaren er erg blij mee: de eerste projector was van een oude vrouw die nu met haar man weer naar de dia's van vroeger kon kijken en de tweede eigenaar had de projector van zijn ouders geërfd.

Je zou ook dit forum eens kunnen proberen: https://repaircafe-forum.org/nederlands/

Mijn schoonvader heeft dat ook een tijdje gedaan, mooie verhalen had íe erover. Leuk om te doen denk ik en nuttig.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 10 nov 2020, 16:52

Of gewoon een breuk in de netkabel.
Fusion Filterdesign

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » wo 11 nov 2020, 15:30

Dat is natuurlijk altijd mogelijk (maar hij heeft al die tijd in de gangkast gestaan opgeborgen in een dikke piepschuim doos (van de originele verpakking). Zou iets verteerd kunnen zijn ofzo... Helaas kan ik vanaf de onderkant niets open maken, dus moet je van boven de zaak verder open maken.... Weinig aanlokkelijk met al die onderdelen.

Kwam tot de ontdekking dat de rekjes uit de dia opbergdoos geen goede paxamat dia houders zijn. Kennelijk werden de dia's steeds overgezet in een echte dia houder (zal wel met een truukje zijn gedaan, niet 1 voor 1).

Zo vaak vroeger men mn ouders dia's gekeken, maar dat soort details ben ik helemaal vergeten...

Ik zal ff een foto van de onderkant maken....

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » wo 11 nov 2020, 15:50

More pics. Dat ronde gat onder met dat ronde binnenstuk zit vast met 3 plastic pootjes, Toen ik er op drukte brak er 1 pootje f. Kan me niet voorstellen dat daar achter een zekering zit....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 11 nov 2020, 17:13

Lijkt mij inderdaad geen zekering houder, eerder een rooster voor de luchtstroom.
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 11 nov 2020, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » wo 11 nov 2020, 17:29

Ik had de kant waar de bedieningsknoppen zitten nog niet gefotografeerd, maar die kun je ook op deze foto zien

https://www.van-eck.net/img/itable/images/dia_23_Paximat%201800%20Electric_1463643814690.jpg

Ms zit daar iets, maar geen idee hoe t open moet.

En dan zie je nog wel een kruiskop in het midden. Achteraan en helemaal vooraan (bij de lens) is ook een klein diep gat (8 mm doorsnede, circa 20 mm diep ofzo). Daar zitten ook kruiskop schroeven....

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 11 nov 2020, 17:31

Wat is de functie van die groene schakelaar?
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 11 nov 2020, 17:59

Als het echt niet wil, openmaken, zou je aan de onderkant er een stuk uit kunnen dremelen, daar waar het netsnoer binnenkomt. Wel lomp, maar wellicht kun je dan wat zien of meten. Lijm je het na de tijd weer dicht.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 11 nov 2020, 18:00

ds23man schreef:Wat is de functie van die groene schakelaar?

Lampsterkte? Misschien is het plastic wel vergaan, en is dat de oorzaak.

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » wo 11 nov 2020, 21:26

ds23man schreef:Wat is de functie van die groene schakelaar?

Volgens mij bedoeld voor de afspeelautomaat. Hiermee kun je instellen of en 8, 15 of 30 seconde is tussen de dia's.
Vraag me af hoe het werkt. In 1970 ofzo verwacht ik geen microprocessor

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » wo 11 nov 2020, 21:31

Vermoedelijk kan ik beter zoeken naar een forum voor liefhebbers van dit soort spul. Ws zijn die Duitstalig wel te vinden (helaas is mijn Duits scheisse).

Jammer ook dat de firma in Tilburg niet meer gereageerd heeft op mijn vraag waar de zekering zit. Zal zijn kennis wel niet willen delen (op mijn eerste contact verzoek reageerde hij binnen n uur).

Allen bedankt voor het meedenken. Als er nog n doorbraak komt laat ik het weten...

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 11 nov 2020, 22:30

Duck Twacy schreef:
Kwam tot de ontdekking dat de rekjes uit de dia opbergdoos geen goede paxamat dia houders zijn. Kennelijk werden de dia's steeds overgezet in een echte dia houder (zal wel met een truukje zijn gedaan, niet 1 voor 1).

Zo vaak vroeger men mn ouders dia's gekeken, maar dat soort details ben ik helemaal vergeten...

Begrijp ik dat de magazijnen die je hebt niet in de projector passen ?
Ik dacht dat dat spul min of meer universeel was.

Heb er hier ook nog een stel magazijnen staan, moet eens op zoek naar zo'n ding om ze mee te digitaliseren.

Mijn ouders hadden vroeger ook zo'n soort projector, weet het merk niet meer (dacht een Duits merk), maar het was een loodzwaar apparaat, echt alles superdegelijk opgebouwd. amper plastic of kunststof in te vinden. daarom verbaasd het me ook enigszins dat deze niet werkt. in principe gaan die dingen meer dan een mensenleven mee.

Duck Twacy

Berichtdoor Duck Twacy » wo 11 nov 2020, 22:59

Ik haal morgen een paar juiste magazijnen op bij mn oude lui (ik wist niet dat wat in de dia dozen zit geen echte magazijnen zijn).

Op ebay kun je voor 100-200 euro dit soort Leitz projectoren vinden

Afbeelding

Das natuurlijk uberkoel, denk dat die lens bv best duur geweest zijn.

Maar moet je ws dia voor dia die insteken. Dat lijkt niet zo handig

Ivo

Berichtdoor Ivo » do 19 nov 2020, 22:03

Op YouTube staat een video van een mooie diy-beamer met zo'n soort diaprojector. Backlight van een mini LCD schermpje halen en op de plaats van de dia vastzetten.

Ik vond het als kind altijd prachtig, dia's kijken. Denk dat mn dochters van 2 en 6 het saai zouden vinden. Zo'n twintig jaar geleden kreeg ik nog biologiecolleges met, naast powerpoint, ouderwetse analoge dia's. Urenlang naar foto's van opgeprikte vlinders kijken. En Midden-Europese weilanden vol paardenbloemen. Vergeleken met standaard beamers in de meeste kantoren en onderwijsinstellingen waren die ouderwetse dia's een verademing qua scherpte, kleur en diepte.
We want to be happy, bold and free

Terug naar “Bronnen”