Wat is beter Analoog uit of Digitaal CD751

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

DirkInductie

Wat is beter Analoog uit of Digitaal CD751

Berichtdoor DirkInductie » wo 24 jun 2020, 18:25

Hallo, Heb CD speler staan met analoge uit en met digitale. Welke uitgang geeft beter geluid?

pappaleo

Re: Wat is beter Analoog uit of Digitaal CD751

Berichtdoor pappaleo » wo 24 jun 2020, 18:36

Dat hangt er vanaf wat je er aan knoopt.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » wo 24 jun 2020, 18:37

Dat is een lastige vergelijking als we niet weten welke DAC je dan aan de digitale uitgang hangt ;)
Ben zelf in ieder geval altijd zeer tevreden geweest met het geluid uit de analoge uitgang. Er zit hier een TDA1549 in, een van de laatste Philips DAC-chips.

Edit: Leo was me al voor :)

DirkInductie

Berichtdoor DirkInductie » wo 24 jun 2020, 19:14

Al ik het schema (service manual) goed begrijp gaat de digitale uitgang niet via DAC maar komt uit de SAA7345GP/M5 Decoder. De analoge uitgang komt vanaf de TDA1549 BCC-DAC. Digitale uit wordt afgespeeld via ONKYO XT-NR900e. Onderliggende vraag is of het dan wel zinvol is cd CD-speler te verbeteren, waar ik elders van las.
Ik heb wel gemerkt dat de speler soms slecht afspeeld / overslaat, alsof de CD beschadigd is. Is dat met een eventuele update opgelost, of is dat een ander probleem?
Loopwerk al gesmeerd, maar dat heeft niet geholpen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 24 jun 2020, 20:53

DirkInductie schreef:Ik heb wel gemerkt dat de speler soms slecht afspeeld / overslaat, alsof de CD beschadigd is. Is dat met een eventuele update opgelost, of is dat een ander probleem?
Loopwerk al gesmeerd, maar dat heeft niet geholpen.

Dat kunnen verschillende dingen zijn, een vuile lens van de laser, versleten laser, verouderde elco's in de lasersturing.
Je kunt in ieder geval proberen de lens schoon te maken met een wattenstaafje en een paar druppeltjes Glassex oid.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 25 jun 2020, 7:12

Overslaan van de CD heeft in ieder geval niets met het gebruik van de analoge of de digitale uitgang te maken. Schoonmaken van de lens kun je overigens beter niet met alcohol (ethanol) doen, ik heb zo eens een professionele dubbele CD-speler naar de knoppen geholpen. Isopropylalcohol werkt wel, met Glassex heb ik geen ervaring.

Wat je oorspronkelijke vraag betreft: als je de analoge uitgang gebruikt, gebruik je de in de CD-speler ingebouwde DAC. Gebruik je de digitale uitgang, dan sluit je die gewoonlijk aan op een uitwendige DAC. Het hangt dan van de kwaliteit van de ingebouwde en uitwendige DAC af wat de beste geluidskwaliteit oplevert. Als de CD overslaat, kan noch de ingebouwde, noch de uitwendige DAC daar wat aan doen.

Terug naar “Bronnen”