Draaitafel draait in stilstand met schokkerige bewegingen??

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

allo058

Draaitafel draait in stilstand met schokkerige bewegingen??

Berichtdoor allo058 » di 31 mar 2020, 21:31

Goeiedag!

Ik ben nieuw op dit forum en had gehoopt dat er op mijn vraag in een oud topic antwoord was te vinden, maar tevergeefs. Mocht er toch in een ander topic wel antwoord zijn: laat het me weten!

Ik zit met het volgende probleempje. Ik ben een platenspeler gaan bouwen (losse inkoop onderdelen: plateau, schakelaar, trafo, speakers, voor/eind versterker). Inmiddels heb ik alle onderdelen meermaals gesoldeerd en omgeplaatst om alles volledig werkend te krijgen. Dit is me gelukt! MAAR... Er zit ergens iets toch niet helemaal goed.

Wanneer de arm in beginpositie staat, hoort de draaischijf stil te staan. Dit is niet het geval, er vinden zich (regelmatig interval van grofweg 1 seconde) continu schokjes plaats waardoor het plateau continu iets doordraait. Wanneer de arm een plaat zou moeten afspelen, zijn er geen problemen. Alleen in de 'nulstand' is er dus iets niet helemaal in orde denk ik.

De link naar de video met het probleem zichtbaar in beeld is hieronder te vinden:

[ Bekijk op youtube ]
https://youtu.be/uaS75eq-IjQ

De lampjes van zowel transformator als voor/eindversterker knipperen op het moment dat het plateau een schok krijgt.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? De elektronica, kabels, van tevoren programmering, of ergens anders?
Ik heb inmiddels al aardig wat geprobeerd maar dit is het enige probleem waar ik niet verder mee kom.. :-k

Nog even een beperkte foto (van vóór het aansluiten en solderen) van de onderkant van de pickup, mocht dit iets meer duidelijkheid bieden in de componenten of plateau o.i.d.:
20200325_162104.jpg

(Ik weet niet of de afbeelding nu goed is ingevoegd, ik heb de handleiding gebruikt maar weet niet of het ook werkt?)

Ik hoor graag of dit (wel of) niet hoort en of iemand misschien enige idee heeft waar dit aan zou kunnen liggen?

Alvast bedankt!
- gebruiker Allo058
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Draaitafel draait in stilstand met schokkerige bewegingen??

Berichtdoor Henkjan » di 31 mar 2020, 22:34

'allo en Welkom! :mrgreen:

welk ontwerp is het, dan kunnen we er wat beter naar kijken.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

allo058

Berichtdoor allo058 » wo 01 apr 2020, 9:01

Het gaat om de draaitafel, die in stilstand schokkerige bewegingen maakt - de plateau is regelrecht ingekocht (aliexpress.. grote kans dat daar het probleem ligt, maar ik wilde het toch weten of dit wel of niet op te lossen zou zijn)

Ik kan modeltype MJ202 vinden maar dat is de naam hoe aliexpress deze verkoopt - ofwel waarschijnlijk een namaak van een andere pickup plateau met schuilnaam om copyright etc te voorkomen. Ook gevonden dat 'ie mogelijk van Woopower zou kunnen zijn en dient als vervanging voor een vorige pickup plateau. Zoek je op google op Woopower MJ202, dan vind ik geen resultaten die iets meer informatie zouden kunnen geven..
Hierbij twee afbeeldingen van de plateau:
20200401_085756.jpg

20200401_085747.jpg

Bekabeling van alle componenten als volgt:
20200401_085637.jpg

Mocht ik nog informatie vergeten te zijn om te melden wat van belang is of kan zijn, laat het weten, dan voeg ik die toe als ik die heb!

Alvast bedankt!
- gebruiker allo058

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 01 apr 2020, 22:13

Leuk project maar kan er zo niet veel mee.
Ik ben bang dat er toch meer info nodig is voor wat betreft de aansturing.
Het enige dat we nu zien is een geassembleerd geheel waarvan je niet kan zien hoe het zou moeten werken.
Een schema met de aansturing van de motor zou dan al een stuk helpen.
Wat je wel eerst eens zou kunnen testen is een andere voeding gebruiken.
Deze schakelende voeding zou wel eens wat te veel HF restanten kunnen hebben die op de controller stoort.
Overigens wel een aardige klok van te maken zo.

allo058

Berichtdoor allo058 » do 02 apr 2020, 15:28

De motor was al compleet ingebouwd in het plateau, en de voeding is (via transformator) 230 Volt ofwel stopcontact in huis. Heb expres een geaarde gebruikt om eventuele risico's te verkleinen.

Ik weet niet hoe ik het moet aanpakken om de aansturing van de motor duidelijk hier op het forum te krijgen, enige tips? Afbeelding, schakeling, schema, video van componenten, of anders?

Het enige wat aan de al bedrade plateau niet goed was, was het relais. Deze was verkeerd om gesoldeerd, dus deze heb ik goed omgezet en opnieuw gesoldeerd.

Verder nog tips of ideeën waar het aan kan liggen of een andere aanpak?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 02 apr 2020, 16:32

Tja, een loopwerk van plastic... :roll: er gaat toch niks boven staal, aluminium, en brons wat dat betreft.
Dat grote tandwiel ziet er erg "droog" uit. zou die eerst een van een likje vet voorzien.
Alsook alle andere bewegende delen.

John P

Berichtdoor John P » do 02 apr 2020, 18:45

Als je de motor niet aansluit gaat de led dan ook knipperen?
Waar een weg is is ook een omweg.

SARK

Berichtdoor SARK » zo 12 apr 2020, 11:01

Hallo Anouska,

Er zit een print onder op de platenspeler die waarschijnlijk de snelheid/aansturing van de motor regelt:
plaatjesdraaier.JPG

Mijn gok is dat daar iets niet helemaal goed is ingesteld, kun je hier eens wat close-ups van maken en als de print eenvoudig is los te halen ... ook van de onderzijde?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 12 apr 2020, 12:55

Ook maar even een cent in 't bakkie doen O:)
D'r zit zo'n krakkemikkerig bistabiel schakelaartje in.
Wordt verondersteld heen en weer te klikken voor motor aan/uit.
Kontakten zitten bij de uitstand misschien nog zo goed als tegen elkaar, minste beweging en je hebt weer verbinding.
Schoeverdraaaier ertussen om de boel wat uit elkaar te duwen, zonder te overdrijven.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

allo058

Berichtdoor allo058 » vr 15 mei 2020, 16:53

Oei oei oei,

Ik ben eventjes afwezig geweest.. andere projecten, studie, deadlines, en nog wat andere zaken. (Meestal krijg ik notificaties of mails van handige forums en andere dingen, maar heb dat nog niet kunnen vinden op dit forum)

Project platenspeler is ietsjes verder gevorderd, maar het wordt op korte termijn weer een tripje naar de bouwmarkt voor (niet krom) hout. En misschien nog wat andere zaken. Plus een vloeistof voor m'n 3D printer. Maar dat allemaal terzijde.

@SARK in de bijlagen en hieronder drie afbeeldingen van de pcb naast de motor, zoals gevraagd. Aansluitingen lijken naar mijn idee goed te zitten.
20200515_163138.jpg

20200515_163126.jpg

20200515_163119.jpg

@Ah!buis heb inderdaad al problemen gehad met de aansluiting van de switch die daar zit, deze heb ik andersom moeten solderen omdat deze verkeerd om zat. Contactpunten en kabels raken elkaar niet. Had een goede geweest, maar dit had ik al eerder opgelost :)

@John P hier heb ik helaas nog niet naar kunnen kijken, mogelijk binnenkort.

Beetje vet moet ik inderdaad nog gaan toepassen om het iets allemaal iets soepeler te laten lopen en draaien, ook even naar kijken in de bouwmarkt. Bepaalde aanraders? Smeerolie? WD40? Andere middelen? Ik weet nog lang niet alles - ik zie het als continu blijven leren!

Hopelijk weet iemand hier verder raad mee, bij vraag voor meer foto's of bepaalde tests of iets hoor ik dit graag!

P.s. ik ga er nu voor zorgen dat ik dit forum vaker check, want oeps er kwam ineens aardig wat (te veel) tussen..

Alvast bedankt!
-allo058

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 15 mei 2020, 17:35

Zou bij de bouwmarkt gelijk bij de fiets afdeling even kijken voor een blikje of potje (kogel)lagervet.
Gewoon de goedkoopste nemen die je kunt vinden.
Geen WD40 nemen, dat is om bouten en dergelijke die vastzitten los te krijgen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 15 mei 2020, 18:56

allo058 schreef:@Ah!buis heb inderdaad al problemen gehad met de aansluiting van de switch die daar zit, deze heb ik andersom moeten solderen omdat deze verkeerd om zat. Contactpunten en kabels raken elkaar niet. Had een goede geweest, maar dit had ik al eerder opgelost :)
Het is anders meestal gewoon een aan/uit schakelaar van het motor regelcircuit.
Al 's een draad van die schakelaar losgemaakt om te zien of dan dat gestotter ophoudt ?
Anne

allo058

Berichtdoor allo058 » vr 15 mei 2020, 21:24

Wat vet zal ik komende week ergens halen! Neem ik direct ook andere spullen mee van de bouwmarkt die ik dan nodig heb, dus prima te combineren.

Van de schakelaar heb ik continu 2 kabels verbonden gehad, alle mogelijkheden ongeveer geprobeerd maar dit veranderde alleen het bepalen van stilstaan of draaien, dit werd precies andersom. Zou één draad in plaats van twee het probleem kunnen oplossen? (Lijkt mij dat die draad er niet voor niets zit..)

-allo058

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 15 mei 2020, 22:10

allo058 schreef:Van de schakelaar heb ik continu 2 kabels verbonden gehad, alle mogelijkheden ongeveer geprobeerd maar dit veranderde alleen het bepalen van stilstaan of draaien, dit werd precies andersom. Zou één draad in plaats van twee het probleem kunnen oplossen? (Lijkt mij dat die draad er niet voor niets zit..)
Met één draad kun je niet schakelen.
Voor zover het op de foto te zien is gaan er twee rode draden naar dat schakelding. De twee draden aan elkaar, de boel draait, los het staat stil. Vandaar de vraag, draad los blijft ie dan stilstaan zonder hikken ?
Anne

allo058

Berichtdoor allo058 » zo 24 mei 2020, 16:26

Met draad los blijft de speler draaien, zowel beide draden als één draad. Stilstaan krijg ik alleen voor elkaar zodra ik beide draden bevestig aan het schakelsysteem.
Kan hier ergens iets fout in zitten? Toen ik de plateau binnenkreeg was het verkeerdom, dus stilstaand was draaien en andersom.

Waar ik dus net achter ben gekomen: zodra de twee draden elkaar raken (ook zonder de schakelaar) gaat de pickup schokken - dus ik krijg het idee dat die twee draden elkaar ergens anders raken.

Enig idee wat dit zou kunnen verhelpen?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 24 mei 2020, 19:49

Raar verhaal, moet toch iets verkeerd aangesloten zitten.
Je tekening klopt ook niet, er is zo een kortsluiting op de voeding.
Ik heb geprobeert te vinden hoe het zou kunnen zitten.
Waar die "Control" voor dient ? Misschien om de versterker in te schakelen zodra de motor draait ?
Kijk maar 's of je hier wat mee verder komt.
Anne

allo058

Berichtdoor allo058 » zo 24 mei 2020, 21:39

Dat klinkt best logisch! Nu ik er zo over nadenk, zou inderdaad die Control niet zijn waar ik het voor heb gebruikt. Bedankt voor de hulp!
Ik ga er van de week naar kijken, ben benieuwd of dit gaat werken!

Alleen kortsluiting op de voeding heb ik niet mee te maken gehad, misschien lijkt dit in de tekening zo omdat de 12VCC één aansluit punt heeft, maar dit is onderstaande kabel en inplug. Niet duidelijk getekend, oeps! Deze + en - zijn dus niet direct verbonden zonder elektrisch component hiertussen, maar op de versterker verder verdeeld door van alles heen. Het is zo'n kabel met ronde buitenkant die is negatief, en de binnenkant kern is plus. Weet de naam er ook niet van..
20200524_213256.jpg

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 24 mei 2020, 23:46

De GND voor de motoraansturing lijkt nu inderdaad aangesloten te zijn als 2e GND voor de signaalkabels. Waarschijnlijk draait de platenspeler dus niet meer als je de tulpstekkers uit de versterker trekt.

Overigens lijkt een condensatortje afwezig te zijn, waardoor de CONTROL-aansluiting nu misschien geen functie heeft. Op andere foto's op aliexpress zit daar wel iets, al zijn de plaatjes te onduidelijk om het component te kunnen herkennen.

Screenshot_2020-05-24 20200515_163138 jpg (JPEG-afbeelding, 3468 × 4624 pixels).png

allo058

Berichtdoor allo058 » za 06 jun 2020, 11:01

Oeiiiii.. Het werkt nog steeds niet.

Onderstaande schakeling gebouwd, aan de hand van de optie die eerder is gegeven.(Control wel/niet aangesloten is mee gespeeld, vandaar dat deze nergens is aangesloten in deze schakeling).

Problemen:
- ik heb maar één control en dat is op de PCB van de plateau zelf
- de control heb ik aangesloten op de ground, toen had ik nog steeds schokken bij stilstand
- zonder control aan te sluiten blijft de plateau aan één stuk doordraaien en kan deze niet stil komen te staan

Stroomschema.png

(Tevens staat er op de PCB van de plateau J1 t/m J6, ik heb deze in kaders geplaatst met welke elektronica er per J-gedeelte aanwezig is)

@Marp - er is een klein bol dingetje op de zwarte cirkel daar aanwezig, alleen dit is inderdaad op de foto niet goed te zien.

Enig idee waar de control aan aangesloten zou moeten/kunnen worden? De control LIJKT er voor te zorgen dat de plateau stil komt te staan. Ik dacht dus, misschien aan de ground, om daarmee de stroomkring rond te maken. Dit had dus zoals hierboven genoemd het effect van blijven schokken, dit probleem is dus helaas nog steeds niet verholpen...
Enig idee hoe het schokken voorkomen zou kunnen worden, stel dit zou niet aan de control in/output liggen?

Alle antwoorden en meedenken is welkom! Ik weet het namelijk eventjes echt niet meer...

- Allo058

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 06 jun 2020, 13:15

allo058 schreef:@Marp - er is een klein bol dingetje op de zwarte cirkel daar aanwezig, alleen dit is inderdaad op de foto niet goed te zien.

Ik doelde op het witte condensatorsymbooltje (2 streepjes). Bij vergelijkbare platenspelers is dat niet zichtbaar, omdat er een condensator overheen zit. Maar zo te horen doet de control-aansluiting wel iets, dus mogelijk is het niet essentiëel en bewust weggelaten.

Iets anders: als ik die tekening mag geloven, is de boel gevoed met +12V en -12V, wat zou neerkomen op 24V. Welke voeding is dat? Heb je een linkje?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 06 jun 2020, 15:14

Laat die "Control" maar vallen en sluit de boel zo aan,
pumot.png
Trouwens wat is die +BA PCB bij de motor ?
Anne

John P

Berichtdoor John P » za 06 jun 2020, 17:10

Ik vind het raar dat schakeldraad van de 78 toeren schakelaar naar het "hoofd" PCB gaat en niet naar de motor PCB zoals de 33 en 45 toeren draden. Of dat klopt en of het er iets mee te maken heeft kan ik niet beoordelen.
Waar een weg is is ook een omweg.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 06 jun 2020, 20:19

John P schreef:Ik vind het raar dat schakeldraad van de 78 toeren schakelaar naar het "hoofd" PCB gaat en niet naar de motor PCB zoals de 33 en 45 toeren draden. Of dat klopt en of het er iets mee te maken heeft kan ik niet beoordelen.
Dat klopt wel.Is verbinding naar een trimpotje met vandaar terug naar de motor.Dient voor fijnregelen toerental.
Ondertussen nog even verder gezocht. Een voorbeeld van een bedrading zonder "Control".
Anne

allo058

Berichtdoor allo058 » ma 08 jun 2020, 21:23

@Ah!Buis - de +-BA van de motor staat voor een bepaalde manier van aansluiten, motor model ''eg-530sd-3f''.
De +, -. B en A worden aangesloten aan de switch voor aantal rotaties en een plus- en min draad naar de PCB. Naast de + - B en A aansluiting zit de vijfde draad gesoldeerd aan zo'n puntje dat uitsteekt op de PCB wat vaker voorkomt maar waarvan ik niet weet hoe dit heet.

De gestuurde aangepaste schakeling ga ik komende week testen! Ik zit deze week met zware deadlines voor mijn studie dus ik stel de pickup even een weekje uit..

@Marp de transformator is van 230 naar 12V, waarbij er van de 12V een kabel gaat naar de amplifier (werkt op zo'n 12-16V) en een kabel naar de PCB van de motor (9-12V). De amp is een TDA8944. De pickup is niet heel goed achter te komen. De trafo is een 12V 5A 60W zonder specifieke naam.

Zodra ik volgende week meer weet (ongeacht of het wel of niet werkt), laat ik dit weten.
Bedankt voor de tips, ik hoop op 't beste! :D

-allo058

allo058

Berichtdoor allo058 » za 20 jun 2020, 10:16

Helaas, ook de nieuwe schakeling heeft niet gewerkt... En enkele andere opties en ideeën die ik kreeg ook niet..

Oplossing:
Ik ga de schakeling zo bouwen dat deze nonstop blijft draaien, met een losse on/off switch zodat ik de plateau handmatig uit schakel om niet meer te laten draaien. Niet hoe het zou moeten horen, maar wel een alternatieve oplossing.

De control lijkt op elke logische manier hoe die aangesloten zou kunnen worden niet te willen werken, dus of misschien deze aansluiting verkeerd zou zijn of dat er een ander probleem is? Ik zal er in ieder geval niet achter komen.

Ik wil iedereen bedanken voor alle tips en hulp! Zodra die (bijna) af is zal ik 'm hier nog plaatsen.

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken! :)

Terug naar “Bronnen”