Leuk stukje CD geschiedenis teruggevonden

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Leuk stukje CD geschiedenis teruggevonden

Berichtdoor ds23man » wo 25 dec 2019, 14:09

Het blijkt niet de elektronicakast van Pinkeltje te zijn, maar wel DE testkast van Philips waarmee het CD formaat samen met Sony ontwikkeld is:

http://forum.mfbfreaks.com/viewtopic.php?f=7&t=13298
Fusion Filterdesign

Wowly
Beheerder

Re: Leuk stukje CD geschiedenis teruggevonden

Berichtdoor Wowly » wo 25 dec 2019, 14:33

Grappig, dat dit een dingetje wordt. In mijn omgeving (Eindhoven) en werkveld (ouderen) barst het van de ingenieurs die direct verantwoordelijk zijn geweest voor de CD-spelert. En als je het hierover met hen hebt vinden ze dat zeker leuk, maar kunnen ze het niet nalaten aan te geven dat ze nog veel meer bijzonders hebben bedacht aldaar :) Erg leuk! Vooral als je erover hoort hoe zulke zaken in zo'n gigantisch bedrijf, en hoe de sfeer daar was. Laten we het maar zo zeggen; het tempo was heel anders als vandaag de dag en er was veel meer ruimte tot intellectuele ontwikkeling

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 25 dec 2019, 14:43

@Wowly,

Stuur aub. wat van die ouderen een uitnodiging voor het forum, of vraag minimaal om hun e-mailadres, ik lees graag hun persoonlijke verhalen, want die zijn veel belangwekkender dan de hedendaagse management cultuur die alles versnippert en weinig ruimte laat voor persoonlijke ontplooiing en uitdagingen.
Mediocre is not my middle name.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 25 dec 2019, 14:43

Om eerlijk te zijn hadden ze in die tijd er behoorlijk de sokken in. Maart 1979 de demonstratie met Pinkeltje en in 1982 de introductie van de CD 100. In een paar jaar tijd van een proto zonder dedicated chips naar een verkoopbaar product terwijl er ook nog een redesign van het formaat heeft plaatsgevonden, is een prestatie....
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 dec 2019, 14:48

Grappig, dat gesoldeerde backplane. Ziet wel wat amateuristisch uit. Dergelijke zaken werden in die tijd gewoonlijk ge-wirewrapt! Ben wel benieuwd hoe die borden er zelf uit zien.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 25 dec 2019, 14:57

Pjotr schreef:Ben wel benieuwd hoe die borden er zelf uit zien.

Schijnt een schoonfamilie en een kerstdinee in de weg te staan. :lol:
Fusion Filterdesign

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 25 dec 2019, 15:08

@ Sander, toevallig afgelopen jaar een boekwerk gelezen over hoe dat werkte in het NatLab destijds. Ben even kwijt hoe het heette. Als ik het weer vind of herinneren stuur ik je een PM. Veel van de ingenieurs die ik spreek leven helaas niet meer of de hersenfunctie is veranderd (lees dementieel beeld). Mijn oom Peter (broer van mijn vader) leeft niet meer, ook dementie. Maar ik weet nog dat ik als klein kind een cd heb gehoord bij hem thuis. We waren allemaal flabbergasted van de afwezigheid van ruis en klikjes etc zoals je die hoorde op platen! Overigens schijnt ASML nog steeds die sfeer te hebben in hun methode. Ik spreek soms vrienden die in de productie zitten, en ze hebben het regelmatig over warhoofden die daar rondstruinen hahahaha. En ook al werk je in de productie: als je een goed idee heb is de lijn kort om dat kenbaar te maken en krijg je er alle ruimte voor. Verslavend werken daar.... Faciliteren is het kenwoord.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 dec 2019, 15:16

Mwah, kan mij toch ook wel een bord aan de muur van de ontwikkelafdeling bij Philips herinneren met daarop de slogan "Let's better make things" :lagge:
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 25 dec 2019, 15:27

Hier is het ooit fout gegaan:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bfe9a026/

Mijn tante was directeur personeelszaken Eindhoven, die had geen goed woord over voor Boonstra... Die vent spoorde gewoon niet, het halve managementteam in Eindhoven moest wekelijks afreizen naar Amsterdam om te overleggen met Boonstra.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 25 dec 2019, 16:17

Mwah dat spaghetti model waarbij Willie Wortels gered werden door Lampjes ging eigenlijk vanaf de jaren '80 al teloor. Niet alleen op het Natlab maar ook in het onderwijs en technische universiteiten. Die werden toen niet meer naar onderzoek gefinancierd maar per afgestudeerde student, het z.g.n. lumpsum systeem. Het stomste wat Boonstra deed was om Apple te laten schieten. Alhoewel er dan van Apple helemaal niks was overgebleven vrees ik :rofl:
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 25 dec 2019, 16:23

Met Boonstra was er alleen een klokhuis overgebleven... :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » wo 25 dec 2019, 19:23

Man man de teloorgang van Philips, daar kunnen vele boeken van geschreven worden..... Hier in de regio is dat met tranen in hun ziel aangezien..... Gelukkig is veel blijven hangen in de regio....

Nou was Philips ook wel bizar qua schaal grootte. Dat zie je alleen nog maar terug in landen waar sterke nationale steun is voor het bedrijfsleven ( Samsung, deawoo, en hun Chinese tegenhangers)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 25 dec 2019, 20:15

Vanuit Philips is er eigenlijk een hele grote speler overgebleven qua werkgelegenheid: ASML

https://www.ed.nl/asml/asml-is-motor-va ... ~a6724c87/

Rob Munnig Schmidt waar ik mee samenwerk in het MFB verhaal behoorde bij de eerste honderd werknemers van dit bedrijf.
Fusion Filterdesign

satefan

Berichtdoor satefan » wo 25 dec 2019, 23:39

Vraag Jeroen Olde Dubbelink even, als je op de luisterdag in Hengelo bent. Die heeft prachtige verhalen over de tijd dat de CD-speler op de markt kwam. Hij werkte in der tijd bij Philips dacht ik (later bij Philips Classics in Baarn).

Barry kent zijn loopbaan-historie wat beter dan ik denk ik?

Groet,

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 26 dec 2019, 11:48

Philips heeft hij bij mijn weten niet gewerkt, Philips Classics wel, het label. Hij woonde toendertijd in Baarn, nog wel eens geweest: het was een huis met daaronder een bakkerij, perfekt voor lange luistersessie 's avonds, niemand last van herrie :D

Maar uit de Philips Classics tijd zijn er ook wel mooie verhalen, kan 'ie zelf vast beter vertellen, maar er moest een keer een opname van een koor worden gemaakt in een kerk ergens in Rusland. Die kerk was helemaal ingesneeuwd, natuurlijke demping, mooie setting. Op de opnames bleek een ongedefinieerd laagfrequente brom te staan, gereutel, iets in die geest. Om een lang verhaal kort te maken, bleek te komen door ijsbrekers een paar 100km verderop..

Terug naar “Bronnen”