Sony CDP-X559ES

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ray5150

Sony CDP-X559ES

Berichtdoor ray5150 » za 26 okt 2019, 18:11

Dit iets waar ik al een paar jaar op zat te azen, een betaalbare CD speler uit de ES serie in de champange kleur. en gisteren dus opgehaald, een CDP-X559ES exemplaar, gebouwd ergens tussen 1991 en 1992, een kleine 30 jaar oud dus.
Je zal er nog verbaasd van zijn voor wat voor bedragen deze en zijn familieleden nog worden verkocht op Marktplaats. :shock:
Zeg maar 50 tot 75% van de nieuwwaarde toendertijd zijn geen uitzondering.

Hier wat meer info erover :

Naamloos16.png

https://sony.onl/index.php/hifi/cd/1991 ... cdp-x779es

http://www.thevintageknob.org/sony-CDP-X559ES.html

Je moet hem in de Sony ES familie inschalen als de hogere middenklasse, geen topmodel, maar niet aan de onderkant. of zo als ze op thevintageknob zeggen, 90% van de specs van de 779ES (die er dus nog boven zat), voor 50 % van de prijs. :lol:

Hoe ik eraan gekomen ben is een apart verhaal, ongeveer een jaar geleden moest ik in 020 voor mijn werk op het kruispunt van de Kinkerstraat en de Da Costastraat zijn. daar bleek een winkeltje te zitten met allemaal 2e hands audio en video spullen, zo'n zaak waar veel forumleden nog niet dood gevonden willen worden, de apparatuur staat letterlijk tot het plafond opgestapeld. het woord ""shabby" is hier absoluut zeker van toepassing. :lol: veel Japans spul uit de jaren '70, '80 en '90, als ook stapels met PA speakers en versterkers. dat werk. heb toen even vluchtig wat rondgekeken, en niet exact het type onthouden.

Hier kun je de zaak zien op Google Maps :

Naamloos15.png

Als we wat inzoomen, zie je hem rechtsonder op de stapel staan. :lol:

Naamloos14.png

Nu is dit zaakje de afgelopen maanden in mijn achterhoofd blijven zitten, zag het een beetje als een gemiste kans. zo heb ik bijvoorbeeld ook wel eens een Denon DVD3300 met kuren voor drie tientjes laten lopen...

Gisteren moest ik daar weer in de omgeving zijn, ik kon me niet voorstellen dat de betreffende Sony er nog zou staan, mede gezien de gestegen prijzen van de laatste jaren. tot mijn stomme verbazing bleek het ding nog geen millimeter verplaatst te zijn. :rofl:
Dus maar eens een praatje gemaakt, en de man heeft de halve etalage moeten leeghalen om het apparaat eruit te kunnen vissen, let wel, hij weegt zo'n 12 kilo...
Een kleine tegenvaller, geen afstandsbediening erbij, en geen zijplankjes. wat wel een pluspunt was dat bij het opstarten voor het eerst in een jaar of nog misschien wel wat langer het laatje moeiteloos open en dicht ging, en er zonder problemen een CD werd afgespeeld. :D kijk da's nog eens kwaliteit zou ik zo zeggen. na wat onderhandelen uiteindelijk uitgekomen op een prijs van 175 Euro, dat gezien de gemiddelde prijs van rond de 350 Euro heel redelijk is. een RC ga ik eens naar op zoek, en met de Logitech Harmony moet ook wel wat te doen zijn.

Een paar foto's :

20191025_173002.jpg

20191025_172836.jpg

Mooi ding, hoor, aparte trafo's voor analoog en digitale circuits en dus ook aparte voedingen, massief koperen bus bars voor spanningen op de PCB's te verdelen, heel veel verkoperd staal, en ook in het loopwerk is amper plastic terug te vinden, ook de lade, het frontplaatje daarvan, en de knopjes op het frontpaneel zijn van metaal gemaakt. zo te zien is er niet gerommeld in, alhoewel de kruiskopschroefjes van het deksel wel verkracht waren, overigens is dat deksel ook weer voorzien van verschillende soorten dempingsmateriaal, oog voor detail is hier toegepast.

Plannen ? vooralsnog niet 8-[ , de buitenkant een beetje schoonmaken (da's wel nodig ook),misschien een drupje olie in het loopwerk op de lagers, en de bedrading enigszins fatsoeneren. dan er lekker van genieten. :proost:

Misschien volgens jaar eens een elco set van deze site bestellen : https://www.audio-high-store.com/produc ... capacitors alhoewel er nu ook kwaliteits onderdelen gebruikt zijn, Elna en Nippon Chemicon. daarom alvast maar eens een topic aangemaakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 26 okt 2019, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Walt

Re: Sony DCP-X559ES

Berichtdoor Walt » za 26 okt 2019, 18:33

Hoe is de conditie van de laser unit? Zijn deze nog los te bestellen?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 okt 2019, 18:37

Die doet het of doet het niet. Volgens de beschrijving speelt ie CD's: Dus hij doet het. Is wel een punt van aandacht bij Sony. De lasers gingen relatief snel stuk, ook van de ES lijn. Zou zeker checken of een vervanger nog leverbaar is.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 26 okt 2019, 18:40

Mooie vangst Ray
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

John P

Berichtdoor John P » za 26 okt 2019, 18:44

Die stond gewoon op je te wachten Ray. Tijd voor een bijpassend glaasje bubbels.
Waar een weg is is ook een omweg.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 26 okt 2019, 19:19

Wat de laser unit betreft is inderdaad een heikel punt. Het betreft hier een KSS-272A. is vrij zeldzaam. (er zijn ook modellen die op Ebay voor 5 of 10 euro te krijgen zijn, maar dat zijn andere KSS modellen.)
Aan de andere kant, vooralsnog werkt ie gewoon goed. wat relatief snel is weet ik vooralsnog niet. heb hier ook een CDP-797 (non ES model) die ook richting de 30 jaar gaat, heeft nog nooit een afspeel probleem gegeven, en die heeft best wel zijn uren gedraaid.
Maar ik zal niet ontkennen dat het een risico is, maar dat is eigenlijk bij alle CD spelers zo, ook een Accuphase of Mcintosh van 10K zal ooit met dat probleem te maken krijgen...da's nu eenmaal het grote voordeel van analoge weergave, je kunt tot het einde der tijden een draaitafel of tapedeck blijven repareren.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » za 26 okt 2019, 19:42

Een mooie aanwinst, Ray, zeker voor die prijs! :D Met de laser moet je gewoon geluk hebben, mijn twee ES spelers (wat voordeliger types) werken nog goed.

ray5150

Re: Sony CDP-X559ES

Berichtdoor ray5150 » za 26 okt 2019, 20:17

Ja, Harry de factor geluk is hier inderdaad ook van toepassing.
Mag ik vragen welke types jij hebt staan ?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 26 okt 2019, 21:36

Leuk verhaal dit Ray! Zou ook zo voor zo’n klassieker kunnen vallen :D
De side panels ontbreken, heb je gezien dat die op eBay wel worden aangeboden? Voorbeeldje.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 okt 2019, 21:54

Dure plankje hoor. Staat toch niet in verhouding tot wat Ray er voor betaald heeft? Gelukkig smoelt ie zonder plankjes ook :mrgreen:
Peter de Jong

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 26 okt 2019, 22:13

Mooie vangst Ray :rock:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 26 okt 2019, 22:15

Barry2001 schreef:De side panels ontbreken, heb je gezien dat die op eBay wel worden aangeboden? Voorbeeldje.

Mja, wat Peter al zegt. let wel, het zijn gewoon stukjes spaanlaat met folie...kan het weten want op de DAT recorder zitten ze wel.
Komt bij dat het met zijpanelen heel erg krap word in het rack dat van draadeinden en multiplex planken is opgebouwd. draadeinden hadden eigenlijk iets meer naar buiten gemoeten.

Dan zou ik er nog eerder voor kiezen om zelf wat te maken, hout, fineer en lijm zijn in huis. het punt is de afwerking rond de schroeven.
Daar zijn kunststof of liever nog metalen busjes voor nodig om een nette overgang te maken van verzonken schroefkop naar het hout. heb ik al eens voor gezocht. is niet aan te komen, zou eigenlijk gedraaid moeten worden op een draaibank. da's het netste.

Hier een voorbeeld wat ik bedoel :

s-l1600.jpg

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » za 26 okt 2019, 22:33

ray5150 schreef:Mag ik vragen welke types jij hebt staan ?
Uiteraard, dat zijn de X222ES en de nog wat oudere CDP-227ESD.

Terzijde, wat je schrijft over analoog spul repareren, wanneer er geen naald meer wordt gemaakt voor je platenspelerelement of wanneer de kop van je bandrecorder is versleten wordt het toch lastig. De laatste modellen CD-spelers zijn regelmatig voorzien van een loopwerk wat je ook in pc-cd-drives aantreft, dus dan kun je wellicht toch nog wat uitwisselen ;)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 okt 2019, 23:01

Dat probleem van afwerken van de schroeven kun je mooi oplossen met z.g.n. "Hulsmoeren". Verkrijbaar o.a. bij jouw hofleverancier: https://www.hornbach.nl/shop/DREssELHAU ... tikel.html
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 27 okt 2019, 1:15

VintageHarry schreef:
ray5150 schreef:Mag ik vragen welke types jij hebt staan ?
Uiteraard, dat zijn de X222ES en de nog wat oudere CDP-227ESD.

Oh, maar dat zijn ook best mooie modellen, hoef je zeker niet voor te schamen.

VintageHarry schreef:Terzijde, wat je schrijft over analoog spul repareren, wanneer er geen naald meer wordt gemaakt voor je platenspelerelement of wanneer de kop van je bandrecorder is versleten wordt het toch lastig.

Mja, er is best wel veel mogelijk met het uitwisselen van naalden, elementen, headshell's en armen. je weet ook wel dat de markt voor draaitafels en platen de laatste jaren flink in de lift zit.
Koppen van tapedecks is inderdaad iets lastiger, wel is er een techniek ontwikkeld die "relapping" heet, dat houdt het schuren en polijsten van een kop in, waardoor die weer on-spec is. punt dat ik in deze wilde maken is dat de omloopsnelheid, en levensduur van digitale componenten nu eenmaal veel hoger en korter is dan dat van analoog spul. ik noem als voorbeelden laptops, smartphones en dergelijke.

VintageHarry schreef: De laatste modellen CD-spelers zijn regelmatig voorzien van een loopwerk wat je ook in pc-cd-drives aantreft, dus dan kun je wellicht toch nog wat uitwisselen ;)

Daar ben ik zeker bekend mee, kijk maar hier maar.

Pjotr schreef:Dat probleem van afwerken van de schroeven kun je mooi oplossen met z.g.n. "Hulsmoeren". Verkrijbaar o.a. bij jouw hofleverancier: https://www.hornbach.nl/shop/DREssELHAU ... tikel.html

Dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn, alhoewel ik die met 6mm vrij lomp vind. dan zou ik de bevestegings gaten in de kast moeten optappen en stukjes 6mm draadeind in die hulsmoeren moeten monteren.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 27 okt 2019, 9:03

Ze zijn er ook in andere maten en verzonken. Je kunt natuurlijk ook gewoon verzonken inbusboutjes nemen :mrgreen: Google eens op meubelschroeven. Er is wel e.e.a. te koop verder op dit vlak.
Peter de Jong

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » zo 27 okt 2019, 9:59

ray5150 schreef:Daar ben ik zeker bekend mee, kijk maar hier maar
Zo, jou hoef ik daar inderdaad niets meer over te vertellen! =D> Mooi topic, ga ik eens rustig doorlezen.

cool

Berichtdoor cool » zo 27 okt 2019, 10:56

Ik kan wel wat draaien van zwarte kunststof staf of aluminium. Geef de maten maar door Ray als je de Dat-tapes komt brengen.
Loek

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 27 okt 2019, 11:03

Dat is natuurlijk erg aardig van je Loek maar dan moet ie zijn rack ook verbouwen......... :mrgreen:

ray5150 schreef:Komt bij dat het met zijpanelen heel erg krap word in het rack dat van draadeinden en multiplex planken is opgebouwd. draadeinden hadden eigenlijk iets meer naar buiten gemoeten.

Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 27 okt 2019, 11:40

Ik zal eens meten met de rolmaat hoeveel ruimte er overblijft...

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 27 okt 2019, 13:25

En dat is dus 455 mm tussen de draadeinden bij een kastbreedte van 425 mm. blijft er 30 mm over in totaal.
Conclusie is dus dat het met 18 mm panelen niet gaat passen, heb wel 13 mm mpx. reken daarbij lijm, fineer, en lak is ongeveer 1 a 1.5 mm. zou net an moeten zijn.
Nog maar eens even over nadenken...

dre

Berichtdoor dre » zo 27 okt 2019, 19:41

Volgend Sander(KT88) gingen de lasers altijd stuk door defecte elco's op de print van de laser....
Потому что это возможно!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 27 okt 2019, 19:58

Welnee. Ze stonden gewoon hoger ingesteld dan andere fabrikanten deden en sleten sneller. Een service technicus van destijds Brandsteder (voormalig Sony Nederland), vertelde mij dat de lasers gemiddeld zo'n 4 - 5 jaar meegingen bij regulier gebruik. Je kon het treffen en het kon tegen zitten. Er zat toentertijd nogal variatie in de laserdioden van Sony.
Peter de Jong

dre

Berichtdoor dre » zo 27 okt 2019, 20:01

Hij zal het inderdaad niet weten. :lol:
Потому что это возможно!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 02 nov 2019, 12:35

dre schreef:Volgend Sander(KT88) gingen de lasers altijd stuk door defecte elco's op de print van de laser....

Ik denk dat je het een tikje verkeerd verwoord. van wat ik van Sander over dit onderwerp gelezen heb (op Audiofreaks en Circuitsonline) is dat de elco's van de laserkop en het servobordje nog wel eens brak werden, waardoor er problemen ontstonden.

Hier een schema afkomstig van Diyaudio van wat er aan elektronica op de KSS-272A zit :
Schema KSS-272A.pdf

Maar goed, zoals gezegd werkt het vooralsnog goed, dus ik hoop dit onderwerp nog even te laten rusten. [-o<

Dan nog wat foto's van de schoonmaak werkzaamheden :

De voorkant verwijderd, zo kon ik goed bij de volumepotmeter, die was een beetje krakerig, na een paar pufjes Kontackt61 is dit opgelost.

Voorkant.jpg

Die potmeter heeft een leuk detail, er zit een rode led in, niet het knopje zelf, de as is hol, en daardoor zit een stukje fiberoptiek, de led zelf zit achterin de witte behuizing bij de potmetermotor.

Volume potmeter (1).jpg

Volume potmeter (2).jpg

En wat foto's van de onderzijde, met close up's van de DAC en het servobord dat het loopwerk bestuurd. heb gelijk ook alle mechanica en tandwielen een likje olie en vet gegeven.

Onderzijde.jpg

Servobord.jpg

DAC.jpg

Nog een detail van de voeding, de twee trafo's staan samen op een metalen plaat gemonteerd, deze zit weer via 4 rubber ringen op het frame gemonteerd. de voeding voor het analoge gedeelte is gelijkgericht via 4 aparte dubbeldiode's.

Voeding.jpg

Terug naar “Bronnen”