levensduur snaar platenspelert.

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Splinter226

levensduur snaar platenspelert.

Berichtdoor Splinter226 » do 14 feb 2019, 3:04

ik heb net - voor iemand anders- een Pioneer Pl112D via Mp gekocht, geolied, nieuwe snaar, leuk elementje etc. Heb ik gewoon op mijn eigen platenspelert gezet (want die staat toch al waterpas met spikes op een stukje hardsteen;-p ) Met zijn zachte rubber voetjes, En dat was allemaal naar tevredenheid . best wel kritisch. En nu luister ik dus naar mijn eigen thorens TD160 met autostop die ik er van de td145 ingewurmt heb Met een Denon DL160 , maar t gaat traaag. Hoe lang gaat zo'n snaar mee? (Ja, sinds ik speel met een zelfbouw buizenbak ZONDER phonostage lijdt de draaitafel ook maar een zielloos bestaan...) :roll:

Nu zette ik een plaatje op. Brom. Headshell eraf geschroefd en er weer opgedraaid, ok. Spelen zonder brom. Dan weer raakt de arm de armrust, brom. tikje tegen de arm, geen brom. En paar jaar terug nieuwe snaar geplaatst. Ik wil dat ding bijna de deur uit doen ten faveure van een direct drive met een potmeter voor de snelheid. grr. En let wel, dit zou wel eens het uitgelezen moment kunnen zijn met de prijzen op MP... :evil:

Ik bedoel , ik heb een technics sl 1900 staan. voor een prikkie gekocht en bleek aangekoekt vet. Tsja, soms heb je mazzel. Maar die doet gewoon zijn ding na tijden van inertie. Naja, de vraag is hoelang kan men , ehr de platenspelert zonder beweging?

Ik bedoel, hij doet het wel , met een tikje hier en een handeling daar. Maar je gaat toch niet je draaitafel elk jaar naar de apk brengen ? En dan zelf de keurmeester zijn.

(Morgen wellicht een plaatje, met flits is ehr -voer scheldwoord naar keuze in- [-X
Gewoon een jeugdig strak snaartje en hoppa, gaan met die banaan ?
aardedraadje in/aan arm vastsolderen?
Wat denkt gy ?
In het land der blinden....

VintageHarry

Re: levensduur snaar platenspelert.

Berichtdoor VintageHarry » do 14 feb 2019, 11:00

De levensduur van de snaar hangt wellicht samen met de bewaaromstandigheden, maar als je 'm een paar jaar geleden hebt vervangen zal dat het probleem niet zijn. Haal 'm er anders eens even af en kijk of er nog een beetje rek in zit? Dan is het nog ok. Mijn ervaring met (Philips) snaren is dat ze zeker 15 jaar meegaan.
Het aardedraadje is een lastiger verhaal, blijkbaar zit er iets niet helemaal lekker meer maar wat?

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 14 feb 2019, 11:34

Wat betreft levensduur van de snaar: de eerste snaar van mijn TD160 ging 25 jaar mee, de tweede alweer 20 jaar. Een oorspronkelijke snaar (kostte destijds nog fl 45,-) gaat met een beetje onderhoud vrij lang mee.

Van wat stof en aanslag verliest het snaartje wel zijn stroefheid. Als ik na stilstand slip bespeur, wrijf ik het oppervlak tussen duim en vingers schoon met onverdund afwasmiddel. Vervolgens trek ik het tussen een dubbelgevouwen sponsje door en spoel ik het goed af met handwarm water. Mits het rubber niet verduurd is, voelt het dan weer fris en stroef aan.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 14 feb 2019, 11:45

Originele Thorens snaren gaan over het algemeen erg lang mee. Naar mijn ervaring 15 - 25 jaar. Verdrogen doen ze niet echt maar op termijn gaat de rek er wel uit en gaan ze slippen op de motorpoelie. Beste is wanneer je hem opslaat of lange tijd niet gebruikt om het snaartje los te leggen. Schoonmaken zoals Marp noemt kan ook helpen maar als het snaartje te veel is uitgerekt helpt dat ook niet meer en moet er een nieuwe om. Nu zul je zeggen een originele is ook 25 - 40 jaar oud. Geen punt, zijn nog prima qua rubber en niet uitgerekt!
Peter de Jong

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » za 16 feb 2019, 11:07

Tafeltje heeft een beurtje nodig denk ik. ;-) Een beetje TLC. Zal hem weer eens oliën. Zal toch al met al wel weer een jaartje of tien of meer zijn, dat ik hem onder handen heb genomen.... Wellicht dat t schroefje voor t arm aardedraadje los zit etc. Veel kleine dingetjes kunnen al voor veel verslechtering zorgen... Die snaar had ik speciaal met wat lagerolie van ene Joel op Ebay gehaald. Die werd op fora aangeraden. Zou een exwerknemer zijn geweest. Bij Thorens. Hm. verwaarlozing blijkt vrij snel. ... TLC.
In het land der blinden....

Rody

Berichtdoor Rody » zo 17 feb 2019, 10:43

In het geval van te ver opgerekt kan even in kokend water leggen de levensduur tijdelijk oprekken (no pun intended)...

Fotohuis

Berichtdoor Fotohuis » wo 24 jul 2019, 19:55

Je kunt bij Thakker kwaliteits-snaren bestellen, ook voor de Thorens TD-160. De 16 polige Zwitserse synchroon motor loopt vrij snel op toeren tenzij de aanloop condensator (0,15uF-400V~) niet meer goed zou zijn.
De aarding van een TD-160 loopt via een massa verbinding op het chassis en soms kan dit, afhankelijk van hoe je v.v. is geaard leiden tot een aardlus. Je kunt dit aanpassen met een losse aardingdraad en een opsteekprintje. De synchroonmotor is in principe smeervrij rest alleen het lager van de draaitafel.

Terug naar “Bronnen”