micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Splinter226

micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Berichtdoor Splinter226 » wo 23 jan 2019, 19:33

Klinkt een beetje raar maar dit is wat er gebeurt.

Wat is het verhaal ? Setje aan t samenstellen voor dochter van vrienden. Audio. Moet vintage zijn. Pioneer Pl 112D gekocht zonder headshell. bla bla . Ik heb er een Philips GP 400 op gemonteerd. Naaldje gekocht. Headshell is een oud model waardoor ik de Stevenson protractor moest gebruiken om de naald goed te krijgen. Ook nog te licht dus een piepklein aantal plakjes nep bitumen=antidreun op de headshell.

Ok. ik had dus een brom. en er zit een draad van de eurostekker (3 pin), naar het chassis. Die heb ik in mijn zoektocht naar de brom maar aan de behuizing van de motor gezet. die wil je immers ontkoppelen via de ground van het stopcontact. Draait prima niks aan de hand. Ground van arm en de headshell-aansluiting (sme) waren netjes verbonden met het aardepunt aan het chassis. Signaal en retour zitten aan de tulpplugjes. Doorgepiept en geen onderling contact en ook de aardedraad was op deze manier in orde.

Andere headshell met element geprobeerd en die gaf geen brom. Dus het waren de leads op de GP400. Toen ontwaarde ik dat links en Links ground (L) (LG) naast elkaar zaten. en niet zoals bij het andere element onder elkaar. Ok Verplaatst en de boel speelt bromvrij. Nog wat gebogen aan de headshell, want dat ding was krom ten opzichte van de sme aansluiting. Weer uitlijnen middels de stevenson protractor. Het element kan namelijk niet verder naar voren en is bovendien te licht om verder dan 1.5 gram te gaan. De philips kan tot 3 gram hebben. en moet meer dan 1.5 gram hebben want anders blijft ie haken... Na verzwaring van de kop speelt het naar verwachting....

Maar als ik nu de plaat wil wisselen en de arm terug wil zetten (manueel bediende draaitafel) krijg ik elke keer een schokje. Ik denk - het is die dikke rubberen mat. dus ik doe er een kurken mat op. Ik wil het volume zachter zetten nadat de plaat is afgelopen. en ik zie echt de vonken springen. Vriendin die een meter verder op de bank zit, ziet de tv uitgaan, voor die seconde.

Ehr, statische elektriciteit ?

Voor de goede orde, dit huis is uitgevoerd met geaarde stopcontacten, de versterker via een geaard snoer ook en de platenspeler dus ook, zij het enkel de motor.
Laatst gewijzigd door Splinter226 op do 24 jan 2019, 1:47, 2 keer totaal gewijzigd.
In het land der blinden....

Pjotr

Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p

Berichtdoor Pjotr » wo 23 jan 2019, 19:41

Splinter226 schreef:Voor de goede orde, dit huis is uitgevoerd met geaarde stopcontacten, de versterker via een geaard snoer ook en de platenspeler dus ook, zij het enkel de motor.

Broddelwerk! Voor een nog betere orde moet je ook je eigen sokken aarden :sure: :mrgreen:
Peter de Jong

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 23 jan 2019, 19:43

ik heb timberlands aan, met rubberen zool ;-)
Oh wacht, ik moet natuurlijk van die gele of roze huishoudhandschoenen aandoen alvorens de arm terug te halen, of aan de volumeknop van de versterker te zitten ! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Splinter226 op wo 23 jan 2019, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 23 jan 2019, 19:51

Ligt er ook een pak sneeuw in de kamer? :shock: Ja dat aard niet hè :D En al helemaal niet op nylon vloerbedekking. Oplossing is simpel: Van die spaanse slofjes, i.i.g. geen rubber/kunststof zolen. Zijn perfecte van de Graaff generatoren.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 23 jan 2019, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 23 jan 2019, 19:53

Ik heb hier laminaat en wollen kleden liggen... Maar de apparatuur staat in houten behuizing op het laminaat... Sweater met hoody is 100% katoen.... Of gewoon de (theewater-) ketel laten stomen ? Hygrometertje staat op 35... :shock:
Laatst gewijzigd door Splinter226 op wo 23 jan 2019, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 23 jan 2019, 19:57

Echt statische lading van je kleren opgewekt en de ontlading via je geaarde platenspeler
Is echt ook iets voor dit jaargetijde door het verwarmen van je huis daalt de vochtigheid
Door die rubberzolen kan die lading niet weg vloeien
Eens je rubberen zolen laten staan en op sokken of blote voeten die test doen.
shit draadje vergeten :oops:

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 23 jan 2019, 20:04

Leuk is dat. ik zat al met een schroevendraaier de arm terug te halen en de versterker uit te doen. :mrgreen:
Maar dat zelfs de tv even op zwart gaat ...

Zal straks wellicht nog even de held op sokken uithangen ;-) Intussen ff een grote pan met water opgezet...

Maar ehr, Er is verder niets technisch wat ik kan doen , qua grounding schema ? Die driepen stekkert zat al aan de platenspeler. is ook origineel.

Maar de motor hangt dan weer los op rubbers. Vond ik een beetje vreemd. Chassis aan aarde van het net samen met arm en zo... ? En de motor niet ?

Hartstikke renewable energy eigenlijk die statische elektriciteit. :rock:
Laatst gewijzigd door Splinter226 op wo 23 jan 2019, 20:17, 3 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 23 jan 2019, 20:11

Tegen die droge lucht zijn geen pannen met water aan te slepen.... Dat de TV even op zwart springt kan best. HDMI b.v. is knap gevoelig voor dat soort stoorpulsen merk ik ook hier. Overigens is synthetische kleding (acryl truien en zo) i.c.m. synthetische meubelbekleding, ook goed voor flinke vonken met dit weer.
Peter de Jong

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 23 jan 2019, 21:17

Pan met water heeft de hygrometer doen oplopen tot 43... Dat gaan idd heel wat pannen met water worden.. tot we hier weer op de 60-70 zitten ;-) Op sokken idd geen problemen : Iedereen nieuw vraagt altijd of ze schoenen uit moeten doen als ze de woning betreden (tapijtjes) Nu kan ik dat beamen.

edit/ om 22.31 is de hygrometer gestegen tot 50.. :kwijl: :wink: Pan met water doet wel wat. (al is t voor de droge huid en die winterjeuk ;-p)
Laatst gewijzigd door Splinter226 op do 24 jan 2019, 1:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 23 jan 2019, 22:44

Nu nog natte sokken aan dan kom je er wel :beer:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 23 jan 2019, 23:01

Splinter226 schreef:Ik heb wel katten. Werkt dat ook ? Pan met water heeft de hygrometer doen oplopen tot 43... Dat gaan idd heel wat pannen met water worden.. tot we hier weer op de 60-70 zitten ;-) Op sokken idd geen problemen : Iedereen nieuw vraagt altijd of ze schoenen uit moeten doen als ze de woning betreden (tapijtjes) Nu kan ik dat beamen.

edit/ om 22.31 is de hygrometer gestegen tot 50.. :kwijl: :wink: Pan met water doet wel wat. (al is t voor de droge huid en die winterjeuk ;-p)

60 - 70 is bovenmatig hoog :shock: zo tussen de 50 - 60 is normaal.
Peter de Jong

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » wo 23 jan 2019, 23:10

Ok. Ben bij 50 aangeland. dus water werkt wel in de pan. ;-). Vrugah had je van die bakjes voor op de radiator. En dan zou je zeggen Blokker, maar ook die hebben ze niet meer. ... heb een zielig kleintje van aardewerk, ooit eens uit de kringloop gevist, maar die vergeet ik ook altijd water te geven... Misschien moet ik hem groen schilderen ;-) krijgt ie water met de plantjes samen :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 23 jan 2019, 23:19

Meer plantjes? :hide: :mrgreen:

Maar vergeet het maar, is niet tegenaan te werken :D Wij hebben ooit zo'n elektrische luchtbevochtiger gehad. Ging 3 liter per dag door in de winter om het net boven de 50 te houden. Maar zo'n ding verdampt niet alleen het water maar ook de kalk die er in zit. En die slaat overal weer neer......
Peter de Jong

John P

Berichtdoor John P » wo 23 jan 2019, 23:57

Ik heb op school eens moeten uitrekenen hoe groot zo'n bakje water moet zijn voor een gemiddelde kamer. Het kwam neer op een brede regengoot over de volle breedte van de radiator. Zo een bakje is er enkel voor een goed gemoed.
Waar een weg is is ook een omweg.

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 24 jan 2019, 0:32

venta.JPG

Hier gaat zo een liter of wat in, en dan is het nog wel dat met rubber zolen je een tik krijgt, dat de relais gestuurde VV wel eens uit de bocht vliegt :sure: :sure:
Kan soms binnen een week leeg zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » do 24 jan 2019, 1:10

kheb het wael vaker meegemaakt in t verleden, maar weet het altijd aan de apparatuur etc. Dit keer was t echt met blauwe vonken en een tv die op zwart ging. Schoentjes uit dus!

Maar ff op een serieuze(re) toer, in de PL 112D zit een bodemplaat van hardboard met aluminium folie aan de binnenzijde. nu is deze doorgezakt. en de pootjes ontbraken. Nu had ik drie rubbervoetjes, lekker flexibel aan een misbaksel overgehouden ergens en dus uit de oude doos. Maar met die gemonteerd stond de draaitafel met zijn neus in de wind. en behoorlijk ook. dus heb ik van een oud dun keukenkastplankje (van bij de kliko) een onderkant gemaakt. Hoef alleen de zijkanten dicht te lakken. (dat zuigt.. dat mdf...) en wat luchtgaten bij de motor. Maar heeft het zin de binnenkant met alutape te beplakken ? is toch geen magnetisch scherm ? is toch ook een trafo en dat stralingsveld wordt toch niet door alu beperkt ? :think:

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » do 24 jan 2019, 1:51

John P schreef:Ik heb op school eens moeten uitrekenen hoe groot zo'n bakje water moet zijn voor een gemiddelde kamer. Het kwam neer op een brede regengoot over de volle breedte van de radiator. Zo een bakje is er enkel voor een goed gemoed.

Een regengoot boven de radiator dus. dat is wel te flansen ;-) twee zijkapjes, wat pvc lijm en wat blokjes met een halve maan zagen. Eventueel die doorverbinden met een plank erboven ;-) zelfbouw radiator koeling... ;-) goeie tip. tnx.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 24 jan 2019, 10:08

Als je een regengoot neemt kun je er toch gelijk PVC eindstukken in lijmen? En als je dan toch op die toer gaat kun je net zo goed gelijk een langwerpige bloembak bij het tuincentrum halen... Dat van dat alu folie in je DT kun je wel vergeten, dat is de verkeerde plek: Dat folie kun je dan beter in je sloffen stoppen en dat aarden :lol:
Peter de Jong

John P

Berichtdoor John P » do 24 jan 2019, 16:12

Dat is trouwens wel met een conventionele verwarming waarbij de temperatuur zo'n 40 graden wordt. Bij moderne laagtemperatuursystemen werkt het in het geheel niet.
Waar een weg is is ook een omweg.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 24 jan 2019, 21:27

Die bakjes aan de verwarming zijn trouwens ook ideaal om bacteriën te kweken (waarvan de meeste ongevaarlijk zijn, maar je weet nooit wat er allemaal precies in zit).

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 24 jan 2019, 21:34

MarcelvdG schreef:Die bakjes aan de verwarming zijn trouwens ook ideaal om bacteriën te kweken (waarvan de meeste ongevaarlijk zijn, maar je weet nooit wat er allemaal precies in zit).

In die bakjes zit doorgaans hoofdzakelijk huisstof...... :roll:
Peter de Jong

Aaad

Berichtdoor Aaad » do 24 jan 2019, 23:06

MarcelvdG schreef:Die bakjes aan de verwarming zijn trouwens ook ideaal om bacteriën te kweken (waarvan de meeste ongevaarlijk zijn, maar je weet nooit wat er allemaal precies in zit).

Veteranen ziekte?

Aad

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 24 jan 2019, 23:20

Aaad schreef:

Veteranen ziekte?

Aad

Denk dat je daarvoor toch het water uit die bakjes zal moeten opsnuiven. Veteranenziektebesmetting gaat via de longen. En die veteranenziektebacteriën springen niet zomaar uit zo'n bakje.
Peter de Jong

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 25 jan 2019, 10:01

Splinter226 schreef:Vrugah had je van die bakjes voor op de radiator. En dan zou je zeggen Blokker, maar ook die hebben ze niet meer.

Bij de action hebben ze deze nog. In kek RVS voor 1 a 2 euro. Wij zochten ze laatst ook maar nergens anders te krijgen. Ben wel 10 zaken af geweest.
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

Splinter226

Berichtdoor Splinter226 » do 31 jan 2019, 22:33

Ah! daar kom ik toch regelmatig. Maar waarschijnlijk niet die afdeling ;-) zal eens daar gaan neuzen. want het helpt wel een beetje ;-)

Terug naar “Bronnen”