De afgelopen dagen weer verder gegaan met dit project. Na alle componenten geplaatst te hebben eerst de spanning op het deel van de SRC, controller en CPLD gezet maar er gebeurde niets. Bleek dat er een printspoortje bij een van de spanningsregelaars was weggevallen.
Na dit overbrugd te hebben met een draadje werkte dit gedeelte goed. Nu kon ik met een logic analyser controleren of de digitale signalen uit de SRC naar de CPLD en vanuit de CPLD naar de dac werken zoals bedacht. Na enige kleine veranderingen zag alles er goed uit.
Vervolgens de TDA1541's er in geprikt en ook de spanningen voor het analoge deel aangesloten. Resultaat was dat er wel muziek hoorbaar was maar zeer vervormd en met veel gekraak. Als eerste heb ik de aansturing van de DEM clock vanuit de CPLD vervangen door de standaard 470pF zoals in de datasheet vermeld. Dit gaf hoorbare verbetering maar nog altijd zeer veel vervorming. Na enig onderzoek bleek dat de OPA1632 geen virtuele nul op de ingang heeft maar hier 0,885V, terwijl de uitgangscompliance van de TDA1541 max. 25mV bedraagt.
De OPA1632 is hier dus ongeschikt maar vervangen door een andere opamp is door de afwijkende pinning niet zo makkelijk.

Uiteindelijk heb ik met veel kunst en vliegwerk twee DIP LM4562 opamps via koperdraadjes kunnen aansluiten.

Dit gaf opnieuw verbetering in geluid maar het gekraak bleef, alsof het klipt. Bij zachte opnames nauwelijks aanwezig maar bij de meeste opnames bij elke klap op de drums bijvoorbeeld. Na het digitaal terugregelen van het volume in de SRC met ca. 6dB was het gekraak verdwenen en klinkt het prima.
Heel vreemd en hier moet ik verder induiken.
Het draait nu op 192kHz, alles wordt door de SRC naar 192/16 omgezet. Deze hoge samplerate biedt als voordeel dat het lowpass filter geen invloed heeft in het hoorbare audiogebied (< 20kHz). Ik ga nu e.e.a. testen/meten en eens langdurig luisteren en als ik er echt tevreden over ben laat ik een nieuwe print maken om een nette opbouw te kunnen maken. De eerste indruk is in ieder geval goed, het klinkt inderdaad heel natuurlijk conform de reputatie van deze dac.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.