Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

hannesie

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Berichtdoor hannesie » di 26 jan 2021, 22:51

Heb je dan de volle opzet met de 384 kHz en de RPI, ik meen dat je met MOOd draait?

Ik had je al "gezien" op DIY Audio. :mrgreen:
Hans

roderickvd

Berichtdoor roderickvd » di 26 jan 2021, 23:01

Hallo ook hier dan! :) Wel prachtig, het werk en de toewijding van mensen als TNT op diyAudio.

Nee ik luister uitsluitend 16 bit 44,1 kHz bronnen. Simpelweg omdat ik 't gemak verkies van 320 kbps Ogg Vorbis streamen via Spotify Connect, of 256 kbps AirPlay voor 't materiaal dat daar niet te vinden is, en ik geript heb naar m'n NAS. Inderdaad via moOde en zonder SoX upsampling.

De upsampling waar ik over schreef was de upsampling die sowieso plaats vindt op de dam intern (hij heeft iets van een 3 MHz klok ofzo?). Echter met de quasi-NOS filter is het geen upsampling in de normale zin van het woord! Er vindt geen dithering plaats, de filters repliceren simpelweg de meest recente audio sample tot er een nieuwe voorbij komt. Wat de quasi-NOS "quasi" maakt is dat hij 8x vooruit en achteruit interpoleert. Dus nét geen 100% NOS maar als we bereid zijn daarvan los te komen, met meetbare en hoorbare voordelen!

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 26 jan 2021, 23:47

Tja , ik draai hier alles wat ik mooi vindt, en de uitvoering van The Dark side of the Moon op SACD oftewel in dsf formaat is mijn mooiste uitvoering en dan wil ik dat ook wel met die mooie DAC. :mrgreen:
Voor mij zijn dan ook juist de akoestische instrumenten als dreadnought gitaar als een voorbeeld van snelheid en realiteit een norm voor de vertaling van een digitaal signaal naar een analoog weergave, voor de echtheid en beleving.
Dat gaat dan wel makkelijker met een magnetostaat die ik dan gebruik als de Fostex FS21RP, maar maakt het wel lekker. :sure:
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 27 jan 2021, 0:07

roderickvd schreef:Wat de quasi-NOS "quasi" maakt is dat hij 8x vooruit en achteruit interpoleert. Dus nét geen 100% NOS maar als we bereid zijn daarvan los te komen, met meetbare en hoorbare voordelen!

Je bedoelt waarschijnlijk dat hij ieder audiosample opdeelt in 8 stukjes en zo de audiosamples lineair verbindt. 8 audio samples interpoleren zou een vervelend low pas filter opleveren. Dit is geen NOS, dit is gewoon 8x oversampling maar dan op een krakkemikkige manier.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

koenjer

Berichtdoor koenjer » wo 27 jan 2021, 16:23

roderickvd schreef:Maar die C128dp... dat lijkt 'm wel voor mij!

Heb je dat C128dp filter in 4k formaat ook in .txt formaat kunnen vinden?
Dan ben ik wel geïnteresseerd :)

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 27 jan 2021, 18:59

Pjotr schreef:
roderickvd schreef:Wat de quasi-NOS "quasi" maakt is dat hij 8x vooruit en achteruit interpoleert. Dus nét geen 100% NOS maar als we bereid zijn daarvan los te komen, met meetbare en hoorbare voordelen!

Je bedoelt waarschijnlijk dat hij ieder audiosample opdeelt in 8 stukjes en zo de audiosamples lineair verbindt. 8 audio samples interpoleren zou een vervelend low pas filter opleveren. Dit is geen NOS, dit is gewoon 8x oversampling maar dan op een krakkemikkige manier.

Oh Peter, wat zijn we het eens de laatste tijd! (5e keer) ...
Mediocre is not my middle name.

roderickvd

Berichtdoor roderickvd » wo 27 jan 2021, 20:53

Pjotr schreef:

Ik weet het niet zeker. Ik leer van wat ik lees. Leuk om hier over verder te praten.

Mensen die er een stuk meer van weten dan ik schreven op diyAudio:

"C128dp Linear Phase NYQUIST" is the most similar to a NOS filter, only uses 8 samples at the front and 8 samples at the back, and the weight of the samples decays very quickly. The impulsive response is perfect. It is the closest to NOS but with the quality of having a flat response to almost 19 Khz. It also has a perfect phase up to high frequencies. And it also keeps zeros every N values in the impulse response which means that it reproduces exactly the same samples as the original signal, which filters F4 and F5 do not. They are several things that I wanted and this filter make. That I like most of how the percussions sound and instruments attacks. The loudspeakers in my house are temporal aligned and have a perfect impulsive response so this filter makes a difference to F4 and F5. Very similar to F7 but with trebles. I have also done with Excel 88.2, 96 Khz and above, decimating and calculating the attenuation from the original to 44 and 48 Khz. Similar in F2 filters.

(vet gedrukte komt van mij, dus niet echt NOS maar ook geen lineaire interpolatie.)

If we can filter in such as way as to push the "time smear" out of the audio band as far as possible, we might be able to many of the benefits of NOS without the mirror images out to infinity (or there abouts).
[...]
BTW this is still the Nyquist, keeps original samples stream. Main change is I'm trying out the Chebyshev window to control the level of side lobe attenuation, instead of sticking with kaiser windowing.

Listening to this, I believe it is a big improvement on the earlier NQ filters. The balance is very natural on my system. The other big gain is that drums and bass are better defined and with more accurate attack, rather than the rounded character that was evident. Listening to David Sylvian's Gone to Earth - which I've used as a reference for longer than I care to remember - the recording has regained the punch in the drums and bass it should have.

Wanneer is een low pass filter vervelend? Dit is wat de C128 en NewNOS doen:
477377d1428962694-filter-brewing-soekris-r2r-nos-jpg.jpg

The flip side is it's very slow roll-off and is -2dB at 19kHz and only fully attenuates at 33.5kHz.

Of dit alles technisch krakkemikkig is of niet, heb ik simpelweg nog niet de kennis voor om te beoordelen. Als ik kijk naar de kennis en simulaties die er in gestopt zijn, dan ziet het er verzorgd uit. Oprecht benieuwd wat je ervan vindt?

koenjer schreef:Heb je dat C128dp filter in 4k formaat ook in .txt formaat kunnen vinden?
Dan ben ik wel geïnteresseerd :)

Niet met 4K taps en ik vermoed dat die er ook niet is. Degene die deze filters ontwierp werd inactief op diyAudio voordat de firmware met 4K taps uit kwam. Mijn onwetendheid maar ik weet ook niet of het uitmaakt? De C128 heet zo omdat hij maar 128 coëfficiënten heeft. Ik moet nog leren hoe zich dat verhoudt tot de taps.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 27 jan 2021, 21:18

Als je meerdere audio samples gaat interpoleren komt dat neer op down-samplen (tegenovergestelde van up-samplen) en gaat je effectieve sample frequentie omlaag! En dientengevolge ook het max weer te geven frequentiebereik.

Maar goed de Soekris DAC up-sampled/oversampled sowieso om goed te kunnen werken. Zou de theorie maar aan Soekris zelf overlaten... :roll: :sure:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

roderickvd

Berichtdoor roderickvd » di 02 feb 2021, 22:48

Nieuwe NOS* filters in ontwikkeling, wie doet letterlijk mee als klankbord?
https://www.diyaudio.com/forums/digital ... r-208.html
zie post #2066 voor download

*) uiteraard met inbegrip van bovenstaande discussie. Waarbij bij deze nieuwe filters t.o.v. de C128dp geen interpolatie plaats lijkt te vinden. Zoals de eerdere NewNOS. Al beviel die me niet, omdat er in de midrange een hoorbare "rasp" in zat, bijna alsof er sprake was van clipping. Hier de hele avond al aan het luisteren en dit keer geen sprake van!

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 02 feb 2021, 22:57

Met de corona crisis hebben we toch wat meer tijd, welke filters heb je het dan over? (gumisb?)

Ik gebruik nu de standaard soft (F7)van Soekris, bevalt mij het best, en ik kan met een laptop vrij makkelijk er wat anders in fluiten.
Hans

roderickvd

Berichtdoor roderickvd » di 02 feb 2021, 23:08

Tot nu toe gebruikte ik quasi-NOS filter C128dp uit laatste filterpack van oneoclock, positie F6 / minimum.

Deze avond dus een experimenteel filterpack geïnstalleerd met op alle posities NOS filters in verschillende smaken. Op diyAudio staat meer toelichting maar gemakshalve heb ik de filterpacks hier als bijlage toegevoegd.

1021filt_minimum_phase.skr : experimentele NOS filters (nu nog met DC filter)
DIYA_1021filt_noDCmode.skr : TNT's lineaire filter (2K) + EQHQ_lpbr_b4 + C128dp + NewNOS (zonder DC filter)
oneoclock-4k.skr : idem maar dan met Soekris' lineaire filter (4K)

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 02 feb 2021, 23:17

Ik zal eens zien, heb net weer een sterk verknalde laptop weer aan de praat, dus een beetje luisteren is misschien wel lekker.
Hans

roderickvd

Berichtdoor roderickvd » di 02 feb 2021, 23:38

Leuk. Is het niet fantastisch dat je hier mee kunt spelen?

Eén niet onbelangrijk punt: volgens mij doen die experimentele NOS filters F4-F6 alleen 44,1 kHz. Mogelijk F7 wel hoger. Voor mij geen punt want zogezegd luister ik alleen CD-kwaliteit en niets hoger.

De andere packs zijn wel voor alle sample rates.

roderickvd

Berichtdoor roderickvd » ma 15 feb 2021, 21:57

Nog een update. Heb er vanavond een Kali reclocker voor gehangen. Ik vroeg me sterk af of dat z'n geld wel waard zou zijn, gegeven het feit dat er al een reclocker op de dam zit. Daarover is nu van alles te doen op diyAudio; het is eigenlijk niet echt een reclocker maar een adaptive clocker die de binnenkomende clock constant volgt. Laat de RPi nu continu schuivende 44,1 kHz produceren met z'n 19,2 MHz klok, waardoor de klok op de dam oscilleert. Maar ja of je dat echt zo horen?

Ik was sceptisch maar wow dit had ik niet verwacht. Het verschil is direct duidelijk! Sax klinkt breekbaarder, zware gitaren ruiger, percussie natuurlijker. Een onverwachte maar oprechte aanrader.

Stack is nu RPi 3B+ > IsolatorPiII > Kali > dam1121 (waarvan de reclocker al beter is dan die van de dam1021)

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 15 feb 2021, 22:17

Misschien dat je dat effect ook wel kunt realiseren met een ander SBC, Beaglebord (https://beagleboard.org/black) of de Odroid C2, alhoewel die EOL is, maar de C4 is dan ook wel aardig. Ik gebruik dan de FriendlyArm Neo2, omdat juist de RPI niet de beste oplossing is.
TotalDac gebruikt de Cubox, https://www.solid-run.com/fanless-compu ... x/#cubox-m
total.jpg
Hans

roderickvd

Berichtdoor roderickvd » di 16 feb 2021, 8:40

Hebben die dedicated audio klokken?

Ik ben even in de Odroid gedoken - heb er nog geen ervaring mee - en zie dat die een 24 MHz klok aan boord heeft. Hiervoor geldt ook dat die sowieso geen stabiele 44,1 kHz kan klokken. Daarnaast is het geen geen audioklok, maar een klok met veel jitter die door een PLL gaat. Dus het euvel is hier hetzelfde, en de oplossing ook: reclocking.

Hier zijn nog wat metingen van de jitter van de RPi vs. een Odroid C1. Jitter zit in beide gevallen rond de 2,5 nanoseconden terwijl een goede audioklok in de pico- of femtoseconden zal zitten (duizend tot een miljoen keer beter). http://helios.himmelbauer-it.at/blogs/g ... odroid-c1/

Erger dan deze jitter gemeten op 48 kHz lijkt mij het feit dat er geen stabiele 44,1 kHz uit kan komen waardoor de klok in de dam oscilleert.

oorpijn

Berichtdoor oorpijn » za 20 feb 2021, 23:19

Heb nu al een aantal mailtjes naar soekris gestuurd maar hoor er niks op. Wat is jullie ervaring met ze?

roderickvd

Berichtdoor roderickvd » za 20 feb 2021, 23:21

1x contact gehad. Antwoord in iets van drie dagen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 20 feb 2021, 23:27

Destijds met bestellen toen nog in Denemarken ging goed, later toen ik de boel naar de knoppen hielp, had ik het gevraagde de volgende dag in de mailbox.
Hans

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » zo 21 feb 2021, 9:42

Een keer contact gehad voor de bestelling 1 of 2 dagen laten bericht terug.
Robert Jan

oorpijn

Berichtdoor oorpijn » ma 22 feb 2021, 21:43

Ok, nou, driemaal is scheepsrecht en anders waag ik er een telefoontje aan in m’n beste Deens

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 24 feb 2021, 17:42

Ik zie op de site van Soekris dat er wat schaarste is op de DIY afd.

http://www.soekris.dk/

Feb 17, 2020

The dac1421 is now in stock again and ready for shipping.
The dac2541 is now in stock again and ready for shipping.
The dam1021, dam1921 and dam1941 are out of stock, expects them to be in stock again mid March '21.
Hans

Terug naar “Bronnen”