Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

democles

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Berichtdoor democles » wo 20 mei 2020, 17:47

Succes :goedzo:

koenjer

Berichtdoor koenjer » zo 24 mei 2020, 21:10

Nog even een update. Afgelopen dagen wederom flink aan het stoeien en luisteren geweest.
Heel wat nieuwe indrukken gekregen :)

Meest negatieve wel is dat het net overdag wel erg vervuild is. Woon in zo'n vrij jonge wijk waar ongeveer iedereen panelen op het dak heeft liggen.
Overdag luisteren doet toch anders aan dan sávonds. Ondertussen de HiFi groep verplaatst naar de fase die het meest rustig is in de middag. En natuurlijk niet op de zelfde fase dan de eigen omvormer. Daarnaast ook zo'n Kemp SNS filter gekocht voor wat het waard is (ja i.i.g. 150 euro :lol: )

Even terug naar de voedingen. In eerste instantie eerst de LT3045's nog even laten zitten en eens even een goede blik op de soekris dac geworpen.
Die Soekris dac is initieel ontworpen om rechtstreeks AC op aan te sluiten. Ik had al eens de brug en de elco's verwijderd. Er zit echter ook nog een RC filter met een 1000uF / 12ohm, die is volgens mij ook een beetje overbodig en doet misschien wel meer kwaad dan goed in deze situatie. We komen natuurlijk al met een erg mooie gestabiliseerde voeding aan.

Soms wordt je wel eens moe van HighEnd Hifi, want alles wat je doet heeft wel ergens impact op het geluid...…

Maar goed, na het verwijderen van die 1000uf en 12ohm weerstand, toch nog even 2x een 100uF Elna Silmic II terug geplaatst. Dit doet ook al positieve zaken, met name het laag werd daardoor beter en dieper, en het hoog schoner.
Alles wat je aan output elco's/condensatoren aanpast bij die LT3045 heeft best wel impact op het geluid. Mijn conclusie is, minimale capaciteit aan de uitgang van de regelaar klinkt het meest natuurlijk.

Daarna toch de proef op de som genomen en die "Jung/Didden" superregelaars afgebouwd, getest en gemonteerd.
Die regelaars maken gebruik van sense lijnen, die koppel ik dan ook op het Soekris board en niet direct doorverbonden aan de voedingsprint zelf.

Tja en dan moet je er nog wat over roepen :) , gezien het feit dat er een boel tijd en wat euro's inzitten zou je het liefste direct roepen dat het stukken beter is maar zo werkt dat natuurlijk niet.

Ze klinken in ieder geval "anders" . In eerste instantie lijkt het of de LT3045 misschien wel meer zwart rond de instrumenten heeft.
Vind de jung/didden regelaars dan ook niet per direct beter of slechter. Maar bleef onbedoeld wel 2 uur zitten men halve standaard repertoire er door te draaien. Kwam wel tot de conclusie dat ze dus muzikaler zijn dan de LT3045's.

Maar goed het blijft allemaal een beetje subjectief natuurlijk. Voor nu laat ik het er even bij en ga eerst maar eens weer een tijd gewoon muziek luisteren. Daar is dat spul natuurlijk uiteindelijk ook voor :)

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 24 mei 2020, 22:28

Dat laatste is ook precies waar die voor gemaakt is, heb hier zelf ook wat zonnepanelen op het dak liggen, en in de zelfde meterkast ook een aparte groep voor de audio, en verder geen fratsen uitgehaald op de Soekris zelf.

En op de eerste Dac, die dan wel een vref aanpassing heeft gekregen.
Maar dat was ook een versie 1. en 0,02% uitvoering.
De man die het ontwerp voor de Soekris heeft gemaakt lijkt mij niet dom, en derhalve heb ik niet het idee dat ik er dan nog wat aan moet doen. :wink:

Ik heb tenminste niet het idee dat ik het beter kan, maar ik heb al wel veel mensen gezien die er van alles aan doen, maar of het ook beter wordt?
Hans

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » ma 25 mei 2020, 13:13

hannesie schreef:Ik heb tenminste niet het idee dat ik het beter kan, maar ik heb al wel veel mensen gezien die er van alles aan doen, maar of het ook beter wordt?

Uitbreiden van de capaciteit op de Vref lijnen (12 elco's plaatsen) geeft een flinke verbetering! :goedzo:

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 25 mei 2020, 13:23

Bij de eerste heb ik er geen of weinig ruimte voor lijkt het, i.v.m. de print van Kiven en de ruimte moet dan boven op de DAC benut worden.
Heb jij een foto van jouw opzet?
Bij de huidige die ik nu benut, zou dat misschien ook wel kunnen, geen idee.
Hans

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » di 26 mei 2020, 18:10

Even een linkje naar de capacitor mod.

Ik heb zelf een rev. 3 en daar zit al wat meer capaciteit op vergeleken met rev. 1 (volgens mij 12 x 100uF) maar het gaf alsnog een duidelijk hoorbare verbetering.

https://hifiduino.wordpress.com/2015/07/12/soekris-dac-modding-vref/

Ik heb er 12 x 1200uF 6,3V Polymeer condensatoren in gezet, hele dankbare mod :-({|=

Edit: linkje naar gebruikte condensator, ik heb ze daar niet besteld...
https://nl.mouser.com/ProductDetail/CDE-Illinois-Capacitor/128ULR6R3MFH?qs=3tP%252BN51vMXeUizzsqDyMbA%3D%3D

koenjer

Berichtdoor koenjer » wo 07 okt 2020, 13:18

Wie van jullie heeft wel eens verschillende bronnen richting de DAM1021 geprobeerd?

Gebruik nu de I2S lijn vanuit de RPI, omdat theoretisch de FIFO toepassing in de FPGA timing issues zou moeten oplossen.
Toch lees ik een boel mensen die USB-XMOS (zoals hannesie) gerelateerde converters gebruiken i.p.v. die van de PI zelf.

Zou er nog verschil te horen zijn in bron?

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 07 okt 2020, 14:53

Ik heb wel de verschillende ingangen gebruikt met de S/PDIF een OPTISCH/Toslink en dan de USB > I²S met dan de Amanero, dus geen XMOS, dat scheelt nog wel. :mrgreen:
Geluid geeft dan niet echt een groot verschil.

Het I²S van de RPI is dan wel wat discutabel, daar zijn dus wel weer trucjes op verzonnen.

Ben toevallig wel bezig om dan iets dergelijks op te zetten met dan de 3x de USB naar I²S, en dan de Amanero/Xmos208 en de Bravo met de SA9227 chip op te zetten, en dan eventueel de Friendlyarm Neo 2 SBC met de I²S uit IO pinnen.

Heb net de Neo 2 op de laatste stand van zaken ingesteld met laatste Debian .
i2s.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 07 okt 2020, 15:04

Op de DAM alleen nog maar de rPI aangesloten gehad direct en later via een XMOS, de andere mogelijkheden heb ik nog niet gebruikt.
Robert Jan

koenjer

Berichtdoor koenjer » wo 07 okt 2020, 15:25

rjmulder schreef:Op de DAM alleen nog maar de rPI aangesloten gehad direct en later via een XMOS, de andere mogelijkheden heb ik nog niet gebruikt.

Zat er volgens jou nog veel verschil tussen de PI en de xmos?

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 07 okt 2020, 15:38

Ja gelukkig wel :) binnenkort weer verder met het geheel het staat nog steeds op een plank te spelen.
Zoals ik ook al in het topic had aangegeven klinkt het naar mijn mening schoner ruimtelijker en gecontroleerder.
En met die XMOS er tussen kun je ook een veel hogere kwaliteit afspelen dan de rPI zelf kan.
Robert Jan

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 17 nov 2020, 15:06

Vers van de pers, lijkt al haast oud nieuws natuurlijk, en te vinden op de site.
Hij gebruikt nu een ander FPGA met wat meer ruimte voor extra mogelijkheden, maar wel kant en klaar in een doosje.
2541.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

Terug naar “Bronnen”