Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

rjmulder

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Berichtdoor rjmulder » do 02 apr 2020, 19:54

Verder gezocht en het lijkt er op dat de RPI dat inderdaad kan :think: en dan hoeft het volgens mij ook nog niet de 4 te zijn.
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=264178

Met een beetje hobby.
https://github.com/raspberrypi/linux/commit/675c0ee514f56ea39f6f550299621aafe9a53fc0
Robert Jan

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » vr 03 apr 2020, 10:01

Ding Dong pakketje :yeah:
Hij is al binnen de DAM1021 rev.5c
Robert Jan

koenjer

Berichtdoor koenjer » wo 22 apr 2020, 11:22

Hi Allen, net als jullie is mijn aandacht getrokken door de Soekris DAM dac. Heb er een mooie behuizing omheen gemaakt en zet hem in als volwaardige streamer en dat werkt echt tof!

Voeding print zelf uitgetekend zonder diepgaande kennis van electronica. Dac is een Rev5.

Het lastige aan die hele HiFi hobby is dat het nooit af is of nooit mooi genoeg is :)
Ik ben gestart met TPS7A4700 voedingen op 9V. Later kriebelt het toch ergens en heb ik via LDOVR een 3tal LT3045 besteld. (ook 1 voor de clock ipv de onboard ams1117)
Ook heb ik na wat inlezen eigenlijk alle condensatoren vervangen voor alu-polymeer versies en de Dac voorzien van extra elco's.

Ik ben efficient ingesteld en dat is niet altijd handig bij HiFi want heb de regelaars en de condensatoren tegelijk vervangen.

Uitslag, het is er flink op achteruit gegaan :( - Metname het hoog is niet schoon, het is scherper geworden. Ook na flink inspelen.
Ondertussen alle condensatoren weer terug vervangen... geen verschil.
Ik vermoed ergens dat die LT3045 toch niet zo lekker klinken in mijn setup, volgens de specs zouden ze erg goed moeten zijn.
Ik lees op het internet echter ook verschillende meningen.

Wat is jullie ervaring?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 22 apr 2020, 11:32

Hallo Koenjer, waar woont je huis?

Misschien eens op een nette afstand proberen te luisteren naar de verschillen?

Het is met die CORONA wel wat moeilijker allemaal. :hide:

Gebruik je de I2S van de RPI?
Hans

koenjer

Berichtdoor koenjer » wo 22 apr 2020, 12:08

Hoi Hans,

Ik gebruik de I2S van de RPI rechtstreeks idd. Mijn redenatie is dat de Soekris toch een herclock en FIFO buffer heeft dat het weinig meerwaarde zou moeten hebben om een schonere I2S aan te leveren.

Ik heb trouwens (met hulp van een collega) wel de volume regeling van Volumio gekoppeld aan de seriele volume regeling van de Soekris.

Ik woon in Overijssel, dat is wel een eindje van dordrecht :(

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 22 apr 2020, 12:36

OK, dus dan ben je ook nog beperkt tot de 192 kHz voor de maximale frequentie, of heb je dat al getackeld?

Inderdaad de clock is met de Soekris minder van belang, en door de 'isolated serial input' dus ook een/de galvanische scheiding.

Ik heb dan nog wel in het netwerk een mediaconvertor om de ruis van het netwerk er uit te laten/filteren.
Ga misschien dan een/de SFP aansluiting van de mediaconvertor = (Glasvezel input) mogelijk inbouwen, zodat dat ook geïsoleerd binnen in de kast kan blijven.
Hans

koenjer

Berichtdoor koenjer » wo 22 apr 2020, 14:20

Gaat inderdaad tot 192khz. Maar in de praktijk zie ik dat niet als limitatie.
Meeste materiaal dat ik luister komt niet boven de 96khz uit...

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 22 apr 2020, 15:01

koenjer schreef:Gaat inderdaad tot 192khz. Maar in de praktijk zie ik dat niet als limitatie.

Alle aanpassingen in je voeding hebben het geluid eerder kwaad dan goed gedaan vrees ik, Hans z’n Soekris draait zelfs met een Meanwell voeding prima geluid eruit O:)

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 22 apr 2020, 15:36

De soekris heb ik nu op een dubbele Velleman labvoeding en dat doet het ook erg goed op de mechanische brom van dat ding na dan.
Ik ben nog aan het wachten op een voeding met een Lt3045 en een lt3094, zien als dat nog veranderingen met zich mee brengen.
Robert Jan

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » wo 22 apr 2020, 18:28

Ik ben van een LM317 naar LT3042 voedingen gegaan, enorme verbetering (ook in het hoog....).

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 22 apr 2020, 18:32

Wat is hier het idee achter, is het te horen dat een LT3042 low noise is? Niet om het af te schieten oid, gewoon benieuwd.

democles

Berichtdoor democles » za 25 apr 2020, 1:53

Shadow schreef:
koenjer schreef:Gaat inderdaad tot 192khz. Maar in de praktijk zie ik dat niet als limitatie.

Alle aanpassingen in je voeding hebben het geluid eerder kwaad dan goed gedaan vrees ik, Hans z’n Soekris draait zelfs met een Meanwell voeding prima geluid eruit O:)

Beetje makkelijke uitspraak(alle aanpassingen in je voeding),i.p.v. aan te geven waar de mogelijke oorzaak kan liggen.

Er is verschil,wat je niet gehoord hebt mis je ook niet...................... :mrgreen:
paulebappie schreef:Ik ben van een LM317 naar LT3042 voedingen gegaan, enorme verbetering (ook in het hoog....).

Ja in het hoog,maar hoe zit het dan met het laag?.............. :mrgreen:

Heb gemerkt dat een LT3042 alleen geschikt is voor digitale voeding van ic,s,computertjes en klokjes,analoog klinkt het schel en vlak.
Heeft te maken met de weergave van de lage frequenties ,je kunt dit wat opfrissen door de condensator in de ,,Set,, van de LT wat te verhogen,i.p.v. de standaard 4,7uF naar bv. de max 22uF.
Nadeel is dan dat de opstarttijd van de LT langer wordt,lees trager.
De meeste mensen worden aangetrokken door de lage ruis van de LT regelaar.
Das mooi,maar als het niet klinkt,heb je daar ook niets aan. :shock:

Dus persoonlijk zou ik die regelaars niet gebruiken in de algehele DAM voeding.
Alleen daar waar het kan.

@koenjer,hele mooie print,goed over nagedacht :goedzo: SHIT,happens,terug naar de tekentafel............ :(

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 25 apr 2020, 7:41

democles schreef:Beetje makkelijke uitspraak(alle aanpassingen in je voeding),i.p.v. aan te geven waar de mogelijke oorzaak kan liggen.

Nou volgens mij weet ie prima wat ie aangepast heeft...dus?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 25 apr 2020, 11:43

democles schreef:Heb gemerkt dat een LT3042 alleen geschikt is voor digitale voeding van ic,s,computertjes en klokjes,analoog klinkt het schel en vlak.
Heeft te maken met de weergave van de lage frequenties ,je kunt dit wat opfrissen door de condensator in de ,,Set,, van de LT wat te verhogen,i.p.v. de standaard 4,7uF naar bv. de max 22uF.
Nadeel is dan dat de opstarttijd van de LT langer wordt,lees trager.
De meeste mensen worden aangetrokken door de lage ruis van de LT regelaar.
Das mooi,maar als het niet klinkt,heb je daar ook niets aan. :shock:

Die moest ik even 2x lezen :mrgreen: in de datasheet staat vermeld dat als je die 4.7uF aan de SET pin groter maakt dit weinig verschil maakt, maar wel degelijk van invloed is op mogelijke variatie op de uitgangsspanning onder belasting. Wellicht is dat wat je hoort Demo. Ik weet niet welk type condensator je gebruikt, maar als je kleine verschillen zoals het vergroten van de SET condensator hoort je wellicht dat ook hoort of er X5R of X7R in zit, wat wordt aangeraden in de datasheet.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 25 apr 2020, 11:46

@Koenjer, als je een andere print gaat tekenen van deze omvang, zou je op je koperbalans kunnen leten. Ik denk dat als je deze print onbestukt op tafel legt je ziet dat 'ie zo krom is als een hoepel.

democles

Berichtdoor democles » za 25 apr 2020, 12:24

Some people have found they don't like the sound of LT304x regulators and have stopped using them for dacs, particularly for critical reference voltages. Some people do try increasing Cset which helps reduce low frequency noise, but it increases start up time to minutes unless the PG terminal is used to program fast charging of Cset at power on. Modifying small boards to increase Cset and setup fast start up may involve difficult micro-soldering. For those who have the skills it might be doable, maybe not for most people.

As @Markw4 pointed out the LF noise of the LT3045 isn't stellar without a large Cset which in turn leads to some circuit changes for fast startup.
IME, a regulator like this needs to be applied directly at the point of load, that is, on the target PCB, with only one single output capacitor (or a cap bank with equal valued caps spread around the point of load, low inductance style routing of course).
Using it off-board will hardly exploit its performance but the real problem is load current change induced output ringing. You have a high Q low ESR cap at the reg and another at the board/load and a length of wire in between, prefect tank circuit, wrecked load transient response.

@koenjer,misschien kun je je print blijven gebruiken.
Het lijkt er op dat je die LT regelaars als driepin hebt gebruikt.
Wellicht kun je proberen daar een lineaire voeding in te sluizen en dan te horen of dat wat brengt,verschil maakt.

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » za 25 apr 2020, 14:24

Geen problemen hier met de LT3042... klink juist erg goed (ja, ook in het laag :mrgreen: )

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 25 apr 2020, 15:53

paulebappie schreef:Geen problemen hier met de LT3042... klink juist erg goed (ja, ook in het laag :mrgreen: )

sub.png

Ik dacht even, ik speel een beetje vals met het actieve laag, maar de DAC die moet het toch aanleveren.
Maar ik zet net even dan te luisteren naar Blues, en goed laag, ik kom echt niet tekort of dat er iets mis is naar mijn idee.
sam.png

Ik blijf dan toch maar bij mijn eigen mening en ervaring.
Het enige wat dan niet klopt is dat Roon telkens denkt dat de Soekris een Nagra is. :rofl:
Hans

koenjer

Berichtdoor koenjer » di 28 apr 2020, 13:26

democles schreef:Some people have found they don't like the sound of LT304x regulators and have stopped using them for dacs, particularly for critical reference voltages. Some people do try increasing Cset which helps reduce low frequency noise, but it increases start up time to minutes unless the PG terminal is used to program fast charging of Cset at power on. Modifying small boards to increase Cset and setup fast start up may involve difficult micro-soldering. For those who have the skills it might be doable, maybe not for most people.

As @Markw4 pointed out the LF noise of the LT3045 isn't stellar without a large Cset which in turn leads to some circuit changes for fast startup.
IME, a regulator like this needs to be applied directly at the point of load, that is, on the target PCB, with only one single output capacitor (or a cap bank with equal valued caps spread around the point of load, low inductance style routing of course).
Using it off-board will hardly exploit its performance but the real problem is load current change induced output ringing. You have a high Q low ESR cap at the reg and another at the board/load and a length of wire in between, prefect tank circuit, wrecked load transient response.

@koenjer,misschien kun je je print blijven gebruiken.
Het lijkt er op dat je die LT regelaars als driepin hebt gebruikt.
Wellicht kun je proberen daar een lineaire voeding in te sluizen en dan te horen of dat wat brengt,verschil maakt.

Omdat ik alles tegelijk had vervangen, zat er maar 1 ding op en dat is alsnog 1 voor 1 alles reverse engineeren.
Daar ben ik stap voor stap aan begonnen.

- Het zijn niet de alu-polymer condensatoren
- Lagere trafo spanning (9V AC in i.p.v. 12V AC in) - 9V DC uit, maakt ook geen verschil. (temp van de LT3045 was daardoor aanzienlijk lager)

Wat echt verschil maakte, en ik kan niet verklaren waarom is de 3.3V voor de clock.
Op de standaard soekris print zit een AMS1117-3.3. Die staan nou niet bekend om zijn extreem goede specificaties.
Die had ik eraf gehaald, en vervangen voor een LT3045 (met 1117 pinout).
Op de print lijken ook input/output condensatoren te zitten ter ontkoppeling dus eigenlijk zou het in een 1 op 1 vervanging moeten kunnen zijn.

Nou was de AMS1117 gesneuveld tijdens het demonteren, maar ik had nog wel een 3.3v regelaar liggen van Belleson.com.
En dat gaf een inmense verbetering en in ieder geval weer een schoner hoog en een beter beeld. (stem staat weer rock solid in het midden)
Heb ook nog de LT3045 op de clock geprobeerd met een input en output 100uf alu-poly condensator, maar dat maakte geen duidelijk verschil.

Gezien alle specs zou die LT3045 suprieur moeten zijn aan een AMS1117... Waarom dat in de praktijk niet zo is, ik weet het niet.
heb ook nog ergens in een oud project een Tentlabs 3.3v shunt liggen, die wil ik eigenlijk ook nog even proberen.
Dit lijkt ook leuk: https://www.pulsarclock.com/Power.html

Brengt me nu wel sterk aan het twijfelen wat ik met die LT3045 moet op de 2x 9V voor de soekris zelf.
Heb natuurlijk de TPS7A4700's nog liggen, of hebben jullie nog leuke suggesties (wel 78xx achtige dropins, wil niet de hele print verbouwen)
Jammer dat de Tentlabs shunts van 9V niet meer dan +/- 60mA kunnen leveren...

koenjer

Berichtdoor koenjer » vr 08 mei 2020, 10:25

Shadow schreef:

We hebben het hier niet over hele grote sprongen. Leek zal nog steeds roepen dat het waanzinnig klinkt.
Als audiofiel hebben we natuurlijk altijd wat aan te merken en willen we altijd opzoek naar verbetering.
Probleem is inderdaad dat het niet beter maar slechter geworden is.

Na al het reverse engineeren is mijn conclusie dat de LT3045 erg gevoelig is voor de uitgangs condensatoren.
Initieel had ik een 100nF Film en een 100uF aan de uitgang zitten (zoals veelal bij een 78xx het geval is).
Ook zitten er op de soekris dac een aantal ingangs condensatoren (3x 1000uF op de positieve kant 1x 1000uF op de negatieve kant).

Stoeien/verwijderen van deze condensatoren maakt best veel impact op het geluid, met name het hoog (o.a. definitie van een HiHat).
(Ik luister elke keer naar 3 dezelfde nummers om het een beetje vergelijkbaar te maken voor mezelf)
Ondanks dat de Soekris Dac eigenlijk veelal een digitaal feestje is, heeft een Elna Silmic condensator op de uitgang van de LT3045 een verbeterende werking. (hoog wordt gedefinieerder)

Aangezien zo'n hele hobby toch al geld kost en we net zo goed bezig zijn met stoeien ga ik nog een voeding maken om te testen.
De LT3045 steekt qua specs met kop en schouders boven veel regelaars uit maar is tot nu toe nog niet overtuigend.
Uiteindelijk gaat het in de audio natuurlijk om de muzikaliteit en niet om specs, dus even terug naar de basis.

Heb de "Linear Audio Volume 4" regelaar test er maar eens bij gepakt en daar komt de "superregelaar" van walt/jung/didden toch naar voren als de best klinkende. https://linearaudio.nl/superregs
Dus die ga ik maar eens proberen, inclusief de sense lijnen. Niet omdat het moet maar omdat het kan :)

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 08 mei 2020, 11:40

Ben benieuwd naar je ervaring, Jan Didden wel eens ontmoet, en ook wel wat dingen van hem gezien.
Hans

koenjer

Berichtdoor koenjer » di 19 mei 2020, 10:37

Ondanks het mooie weer van de laatste tijd is er toch wat vooruitgang.
Printjes getekend en zijn over uit china, ondertussen druk begonnen met het bestucken.
Onderdelen zijn wel lastig te krijgen moeten van verschillende plekken komen helaas.
Wellicht donderdag nog paar uurtjes over om de boel te testen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 19 mei 2020, 23:01

Vandaag eens een ander grapje uitgehaald, de streamer naar een nieuwere versie van Ubuntu brengen, maar dan kom ik helaas niet verder dan de Ubuntu 19.10 versie. Het probleem waar ik tegen aan liep is dan dat ik de /boot partitie te veel benutte, oftewel hij liep er op vast met te weinig ruimte, en dus blijven hangen op de een na laatste.
19.10.png

Maar het werkt verder super lekker en sneller opstarten met de zwaardere voeding en ROON.
webneo.png
Hans

democles

Berichtdoor democles » wo 20 mei 2020, 17:35

Kun je het niet zo zetten dat je boot van SD i.p.v. EMMC?

Dus alleen de boot op SD.

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 20 mei 2020, 17:42

Ik kan het laten booten vanaf sdcard, de schijf met ext4 iets kleiner maken, en dan de boot partitie groter. Het is dan in in ieder geval sneller dan de sdcard. Maar de partitie wijzigen op deze manier is ook wel een tijdje geleden. Oude koeien uit de sloot halen, is ook wel leuk, ga eerst even oefenen. :lol:
Zal eens kijken met fdisk en resize.
Hans

Terug naar “Bronnen”