Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Pjotr

Re: Ladder +++

Berichtdoor Pjotr » di 14 apr 2015, 19:52

cve schreef:Waarom through hole? Dacht eerder juist alles smd te gaan doen.

@Hannesie, ga jij je bestaande voeding aanpassen of kies je voor een nieuwe versie?

Co

Om Hans te plezieren? :lol:

Er is afgelopen jaren veel vraag naar dit voedinkje geweest voor allerlei toepassingen. Dus als je toch een print gaat maken maak hem dan wat universeler van opzet. Mijn printje had ik al en is voor een group buy destijds simpelweg vermenigvuldigd.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 14 apr 2015, 20:04

hannesie schreef:
Pjotr schreef:Het lijkt een beetje op een kloon van wat Wadia 20 jaar geleden deed. Het houdt je i.i.g. van de straat :D

Wadia had toen nog geen SMD's neem ik aan.

Het feit dat het nu zo kan worden gebouwd, en dan hebben we de 0,02% uitvoering, dus dat moet aardig goed komen.

Hopelijk komt 't met jou beter dan met 0,02% precisie ladder :o .Dat is 1 op de 5000 ofwel goed 12bit ,de rest is "??? zegene de greep" :lol:
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 14 apr 2015, 20:05

Pjotr schreef:

@Hannesie, ga jij je bestaande voeding aanpassen of kies je voor een nieuwe versie?

Co

Er is afgelopen jaren veel vraag naar dit voedinkje geweest voor allerlei toepassingen. Dus als je toch een print gaat maken maak hem dan wat universeler van opzet. Mijn printje had ik al en is voor een group buy destijds simpelweg vermenigvuldigd.

En waarom niet? :mrgreen: :lol:
Laatst gewijzigd door hannesie op di 14 apr 2015, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

cve

Berichtdoor cve » di 14 apr 2015, 20:11

Pjotr schreef:

Co

Maar Hans kan toch prima solderen? En smd is veel makkelijker dan die ijzerdraad met gaatjes onderdelen.

Maar als ik Hans er een plezier mee doe.....

Co, ziet er liever geen gat in.
Ik heb ja/nee/geen mening.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 14 apr 2015, 20:12

Ah!buis schreef:
hannesie schreef:
Pjotr schreef:Het lijkt een beetje op een kloon van wat Wadia 20 jaar geleden deed. Het houdt je i.i.g. van de straat :D

Wadia had toen nog geen SMD's neem ik aan.

Het feit dat het nu zo kan worden gebouwd, en dan hebben we de 0,02% uitvoering, dus dat moet aardig goed komen.

Hopelijk komt 't met jou beter dan met 0,02% precisie ladder :o .Dat is 1 op de 5000 ofwel goed 12bit ,de rest is "??? zegene de greep" :lol:
Anne

Anne toch, dat zorgt juist voor het zo gewaardeerde "detail" :D

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 14 apr 2015, 20:16

cve schreef:Maar Hans kan toch prima solderen? En smd is veel makkelijker dan die ijzerdraad met gaatjes onderdelen.

Maar als ik Hans er een plezier mee doe.....

Co, ziet er liever geen gat in.

Nee, die Co is geen gaatjesmaker? :D Zul je toch moeten voor de elco's en connectors. Zou echt onzin zijn daar SMD voor te gebruiken. En de regelaars ook SMD? Kun je niet fatsoenlijk solderen zonder professionele aanpak.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 14 apr 2015, 20:34

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:Hopelijk komt 't met jou beter dan met 0,02% precisie ladder :o .Dat is 1 op de 5000 ofwel goed 12bit ,de rest is "??? zegene de greep" :lol:
Anne

Anne toch, dat zorgt juist voor het zo gewaardeerde "detail" :D

Ah ! zoiets als bij buizenversterkers :D , dan heb ik niks gezegd :sure:
Anne

cve

Berichtdoor cve » di 14 apr 2015, 20:36

De boodschap is duidelijk Pjotr. :lol: Gaatjes dan maar, hoewel die regelaars krijg je er best wel netjes op. Kwesties van veel geduld en chocomel ipv alcohol. :lol:

Co, gelooft in soldeerwonderen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 14 apr 2015, 21:31

cve schreef:....... hoewel die regelaars krijg je er best wel netjes op. Kwesties van veel geduld en chocomel ipv alcohol. :lol:

Co, gelooft in soldeerwonderen.

Ja Co wel, maar de gemiddelde amateur soldeerder bakt ze stuk en ga ze er dan maar weer afhalen............. Trouwens hoe ga je er dan een koeler op/aan schroeven?

cve

Berichtdoor cve » di 14 apr 2015, 22:22

Trouwens hoe ga je er dan een koeler op/aan schroeven?
Ik dacht aan dezelfde manier als bij de RelaixeD. Maar dat hoeft niet meer, kan nu gewoon rechtopstaand.

Het verwijderen van een smd vind ik toch makkelijker dan die ijzerdraadjes uit die gaatjes prutsen. Vooral die gaatjes weer open krijgen. :twisted:

Ik zit me wel af te vragen of de trafo's wel op de print moeten als die "flexibel" moet zijn. Je zit dan wel vast aan de eenmaal gemaakte keuze.

Co

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 14 apr 2015, 22:41

Ben er weer, die spanningsregelaars (smd) zij er toch in verschillende for(maten)?
Laatst gewijzigd door hannesie op di 14 apr 2015, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 14 apr 2015, 22:41

cve schreef:Ik zit me wel af te vragen of de trafo's wel op de print moeten als die "flexibel" moet zijn. Je zit dan wel vast aan de eenmaal gemaakte keuze.

Co

Ja, dat blijft problematisch met print bloktrafo's. Je hebt ongeveer 2 a 3 keer het VA vermogen nodig dan het uitgangsvermogen bij die kleine vermogens. Losse ringkern trafo's voor dit soort toepassingen vind ik geen optie vanwege de veel hogere netkoppeling (en dito storing).

Mooiste is hier een UI30 of UI39 trafo. Heeft een erg lage lichtnetkoppeling en is in een brede VA range verkrijgbaar met dezelfde footprint. Maar weer niet in de ramsh handel zoals Dick Best.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 14 apr 2015, 22:47

hannesie schreef:Ben er weer, die spanningsregelaars zij er toch in verschillende for(maten)?

Jawel, maar wil je de print een beetje universeel houden met zeg 5V digitaal en plus en min 12 - 15 volt voor analoog, dan blijft TO220 op een koelertje het makkelijkste en met de LM337/LM339 ook universeel instelbaar met 2 weerstanden qua spanning.

cve

Berichtdoor cve » di 14 apr 2015, 22:56

Mooiste is hier een UI30 of UI39 trafo. Heeft een erg lage lichtnetkoppeling en is in een brede VA range verkrijgbaar met dezelfde footprint. Maar weer niet in de ramsh handel zoals Dick Best.

Wel gewoon bij Conrad verkrijgbaar. Dat is voor de meeste wel weer een voordeel. Ook niet echt duur. En inderdaad flexibel door de brede range met dezelfde afmetingen.

Co

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 14 apr 2015, 23:06

Let wel op daarmee. Ook al is de foot print gelijk, verschillende fabrikanten houden verschillende polariteit aan voor de aparte wikkelingen heb ik gemerkt.

knuisje

Berichtdoor knuisje » wo 15 apr 2015, 9:17

Als je toch een nieuwe print maakt kun je overwegen om de trafo snubber uit te breiden naar een CRC per secundaire winding. Je kunt dan makkelijk de optimale snubber componentwaarden voor de gebruikte trafo toepassen (viewtopic.php?f=8&t=22018).
( ͝° ͜ʖ͡°)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 15 apr 2015, 10:09

Kan Peter, maar dat maakt niet uit voor een symmetrische +- voeding. Één RC snubber over de totale wikkeling is genoeg.

cve

Berichtdoor cve » wo 15 apr 2015, 17:16

De grootste trafo in UI30 formaat die geschikt is voor de psu is 2x15V en 8VA. Anders wordt het UI39 maar dan is er niet veel ruimte meer op de print over voor de overige componenten. De dac verbruikt 2,4VA bij 10V. Dan lijkt mij dat 8VA genoeg is.

Co

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 15 apr 2015, 19:27

Naar ik begrijp kun je er direct een trafo aanhangen of een externe + en - 12V DC voeding. Het is niet helemaal duidelijk hoe het verder in elkaar steekt.

Maar voor een + en - 12V DC voeding lijkt mij een 12V 8VA UI30 prima. Onbelast en bij minder dan volle belasting komt daar dan meer uit. Je kunt dan het schema aanhouden van de HK voeding op de 5V na, die heb je niet nodig.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 15 apr 2015, 19:41

Even niet over het onderwerp, of eigenlijk juist wel :?
De kop van het draadje, Ladder+++ :o
Mot dat nou ? :o Ik lees steeds Ladderzat :twisted:
Anne

cve

Berichtdoor cve » wo 15 apr 2015, 20:52

Pjotr schreef:Naar ik begrijp kun je er direct een trafo aanhangen of een externe + en - 12V DC voeding. Het is niet helemaal duidelijk hoe het verder in elkaar steekt.

Maar voor een + en - 12V DC voeding lijkt mij een 12V 8VA UI30 prima. Onbelast en bij minder dan volle belasting komt daar dan meer uit. Je kunt dan het schema aanhouden van de HK voeding op de 5V na, die heb je niet nodig.

Die 5V probeer ik er toch op te krijgen om de print flexibel te houden. Mocht ik ruimte gebrek hebben dan kan ik daar altijd nog vanaf zien.

Co, nooit ladderzat

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 15 apr 2015, 21:51

Ach 5V voor bijvoorbeeld een netwerk componenent als een Raspberry of Odroid, lijkt mij niet gek, en anders mogelijk een Arduino bordje voor een Display met volume controle en /of ingangsselectie e.d. :kwijl:

Ik verzin zomaar wat. :lol:
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 15 apr 2015, 21:54

5V is niet nodig. Is het dan niet slimmer daar eventueel een aparte print voor te maken? Je hebt daar toch ook een aparte trafo voor nodig en dat op 1 print wordt dan nodeloos groot.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 15 apr 2015, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 15 apr 2015, 21:56

hannesie schreef:Ach 5V voor bijvoorbeeld een netwerk componenent als een Raspberry of Odroid, lijkt mij niet gek, en anders mogelijk een Arduino bordje voor een Display met volume controle en /of ingangsselectie e.d. :kwijl:

Toon Hermans zong al "Oh, d'r is zoveel" :D .
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 15 apr 2015, 21:57

hannesie schreef:Ach 5V voor bijvoorbeeld een netwerk componenent als een Raspberry of Odroid, lijkt mij niet gek, en anders mogelijk een Arduino bordje voor een Display met volume controle en /of ingangsselectie e.d. :kwijl:

Jawel, maar dat heeft geen superschoon voer nodig.

Terug naar “Bronnen”