Een paar phonodude vragen...

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Jan Geert

Een paar phonodude vragen...

Berichtdoor Jan Geert » wo 25 jun 2014, 13:57

Hallo,

als onderdeel van een groot bouwproject ben ik onder andere bezig een Phonodude in elkaar te zetten, op basis van de printen die ik een tijd geleden van een mede-forummer heb overgenomen. Alles zit er al op, de kast is gemaakt, alles past, kat in het bakkie. Er komt zelfs een paar CineMag step-up trafo's in die ik ook al een hele tijd heb liggen, en die nu in de nieuwste versie door Triodedick worden aangeprezen als goede MC- toevoeging voor de PD. Over toeval gesproken.

Fotootje voor de pret:

DSCF4095.jpg

Maar bij de laatste voorbereidingen blijken er toch nog een paar (2) hobbeltjes waarover ik jullie mening zeer zou waarderen.

1. Ik heb een trafo van Amplimo met de juiste hoogspanning en 6.3v voor de 6X4 gelijkrichter. 12.6v zit er niet op, terwijl de PD printversie de buizen paarsgewijs in serie gloeit met 12.6v. Geen nood, ik heb een Hammond gloeistroom trafo speciaal hiervoor, en voor zover ik het me herinnerde (ik heb hem al weer een paar jaar in huis) heeft het ding gesplitste secundaire wikkelingen, dus, dacht ik, 2 maal 6.3v, in serie te zetten tot 1x12.6v. Klinkt logisch.
Helaas pindakaas, het ding heeft 2 maal 3.15v, in serie te zetten tot 1x 6.3v. Wat nu gedaan. Wel, 2 mogelijkheden:
1. De primaire wikkeling is ook gesplitst, en wel in 2x115v, in serie te zetten tot 1x230v. Ik kan hem nu voor 115v primair configureren, dan krijg ik er aan de achterkant genoeg uit. :mrgreen:
2. Ik hang er een gelijkrichter met spanningsverdubbelaar achter.

Enige voorkeur? stroom capaciteit is niet echt een issue.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Jan Geert op wo 25 jun 2014, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers: 10 11 12 13 14 15 16
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja

Jan Geert

Re: Een paar phonodude vragen...

Berichtdoor Jan Geert » wo 25 jun 2014, 14:14

Even een nieuw blaadje voor het andere issue, iets waar ik me wat meer over achter de oren krab.

Het PD schema gebruikt een mu-volger, en vanwege de hoge spanning op de bovenste kathodes wordt de gloeispanning opgetild naar rond de 70v absoluut. Dat gebeurt met de gebruikelijke spanningsdeler op de hoogspanning. Tot zover niks spannends. :mrgreen:
De printversie van de PD staat op 2 printen, apart voor links en rechts. De spanningsdeler is op beide printen aangebracht (logisch, het zijn gewoon 2 dezelfde mono printen), en dat leidt tot het dilemma. Doede laat het op zijn website in het midden - hij tekent 1 kanaal-:

http://www.dddac.de/tp06.htm

maar op de site van Triodedick is het duidelijk dat er slechts 1 enkele 12.6v wikkeling wordt gebruikt, en zo zit ook de trafoset van AE in elkaar.

Ik ben dus een beetje huiverig om 1 en dezelfde wikkeling op 2 verschillende plaatsen aan de hoogspanning te laten refereren, want dat is wat er gebeurt als je alles gewoon zonder meer aansluit.
ter illustratie: Triodedick heeft ook een pagina met foto's over de opbouw van deze printversie, en hij sluit de 12.6v gewoon op 2 verschillende spanningsdelers aan, als het het uit de foto's zo mag opmaken:
phonodude_pcb_bovenaanzicht.jpg

Rechts onder op de gaatjesprint zit de 12.6v aansluiting, dan een brugcel (ronde dropje) en een condensator, vervolgens 2 draadparen naar de 2 printen, (met de aansluitingen net zichtbaar rechtsboven) die dus beide een apart 70v referentiepunt hebben.

Als ik naar die foto kijk wordt het trouwens nog mysterieuzer, want de minpool hangt ook nog eens met die grote gele condensator aan de steraarde, een trucje dat Dick tegenwoordig toepast in plaats van een referentie aan een spanningsdeler. Maar hier lijkt hij het dus tegelijk toe te passen, met als gevolg dat de gloeispanningswikkeling dus 3 referentiepunten heeft??

Wie het weet mag het zeggen....

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 25 jun 2014, 15:15

Allereerst is de spanning van je gloeitrafo aan de lage kant.
Als je de 6.3V ook nog gelijk gaat richten hou je niet echt voldoende over voor de spaningsregelaar.
De PD op AC gloeien lijkt me niet verstandig.

Verder hoef je de spanning maar een keer te verhogen.
Als je tenminste met een gelijkrichter werkt voor alle buizen.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » wo 25 jun 2014, 15:52

De spanning is iets van 7.8v onbelast. Nominaal is het iets van 6.3v @ 3A.
In theorie zou ik dus meer dan 15vac onbelast eruit krijgen als ik de primair op 115v configureer. Als ik dan nog gelijkricht houd ik meer dan voldoende spanning over om terug te regelen naar 12.6v, lijkt me zo. De 4 buizen trekken samen maar iets van 600mA bij 12.6v. Zou toch moeten gaan.
Deze printversie van PD op AC gloeien kan niet, de spanningsregelaar e.d. zit allemaal geïntegreerd op de printen. tenzij je de boel gaat verhakselen is er geen keuze: 12.6V gelijkspanning en niets anders.

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » wo 25 jun 2014, 16:03

Kappa7 schreef:Verder hoef je de spanning maar een keer te verhogen.
Als je tenminste met een gelijkrichter werkt voor alle buizen.

Dat lijkt mij ook. Maar mijn punt is eigenlijk dat de optilpunten "ingebakken" zijn in de printen. En tenzij je een monoversie bouwt, of 2 aparte 12.6v wikkelingen voor links en rechts gebruikt, je de gloeispanning dus altijd op 2 verschillende punten aan de hoogspanning hangt, als je het gewoon zo bouwt als op de site van TD staat beschreven, met gebruikmaking van de standaard AE trafoset..
Er zijn er volgens mij best een heel aardig aantal van gebouwd, maar ben ik nou de eerste die dat ziet? Of mis ik iets?

Je kan inderdaad op 1 print de 2 weerstanden van de spanningsdeler (R21 en R22 in het schema van Doede) weglaten... of zou het er iets te maken hebben dat het optilpunt tussen beide buizen in ligt?
Er zit overigens ook geen ontkoppelcondensator over de 'onderste' weerstand van de spanningsdeler.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 25 jun 2014, 16:26

Je kunt 't zo doen.Verbinden met R1,R2,C7 van een kant,andere C7 kan vervalen.
Afstand tussen de twee 10mF (=10000µF :o ) en de stab.IC niet meer dan 10cm anders moet er een xtra C bij 't IC (0,1µ).
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » wo 25 jun 2014, 16:57

Ok, jij bent dus een voorstander van een spannings verdubbelaar :wink:

De regelaar staat op de print, is overigens een TL317 cf. het schema van Doede.
De gelijkrichter en de eerste C is hetgeen je zelf moet bouwen, dan aansluiten op de print (zie ook fotootje in de tweede post hierboven). Omdat dit over het algemeen verder dan 10cm uit elkaar zal liggen staat er vlak voor de TL317 nog een 10uF op de print voor het geval dat. Dus het gaat altijd goed.

Uit je andere opmerking maak ik op dat je de spanningsdeler (R1, R2, C7 bij TD, R21, R22 bij DD, geen C daar!) op 1 van de printen gewoon zou verwijderen?

De print zit overigens zoals op de site van Doede (het zijn 'zijn' printen). De schema's van TD zijn net even anders, ook in hun scheiding tussen voedingskast en versterkerkast in de eerdere versies. In principe werkt het hetzelfde, maar voor deze specifieke eigenaardigheid is het toch belangrijk naar de schema's van Doede te kijken.

pd-circuit2.gif

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 25 jun 2014, 18:35

Blijkbaar heb ik een oude uitvoering.Met een 317 kun je de spanning zelf instellen,is de extra diode (0,6V) naar massa niet nodig.Dat er al een C voor de stab.IC op de print zit is mooi megenomen.
Weet niet waarom de C7 er niet zit,zou 'm er wel inzetten.De andere twee weerstanden die niet meer dienen beter laten zitten,ze ontladen de elco's na uitzetten,veiliger.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Fokko

Berichtdoor Fokko » wo 24 dec 2014, 0:08

Zit er geen LT1085 op de print? Dit is een wat geupgrade versie van de LM317 die ook een lagere dropout heeft 1v tegenover 1v3 voor de LM317. Check dit even, dit kan in jou situatie voordelig zijn.

De printversie is ook niet de laatste versie van Triode Dick. Bij de laatste versie is TD overgestapt naar een andere buis om de gain wat te verlagen. Deze buis heeft een andere pinout en daarom is de print-versie ook niet zo om te bouwen. Overigens geeft TD aan dat er weinig verschil zit in de twee ontwerpen, los van de gain. De vraag of de hoge gain wenselijk is, dat is afhankelijk van de gain van de rest van je audiosysteem.
Afbeelding

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » wo 24 dec 2014, 10:19

Hallo Fokko,

Toevallig viel mijn oog er vorige week op en het is inderdaad een LT1085. Had ik dat eerder gezien dan zou ik die naar de Aikido hebben overgezet, waar in nogal zat te klooien met de regeling. Maar misschien werkt hier die LM ook niet echt goed, dus het is wel prima zo. In de Aikido zit nu een LT1084.

Maar: dat zou jij toch moeten weten, want ik heb die printen van jou gekocht! Toch?

Ik ben vorige week begonnen met afmaken van dit project, en dat gaat dit jaar nog wel afkomen. De bovenstaande issues heb ik als volgt opgelost:

- Ik heb op BEIDE printen de spanningsdeler verwijderd. Er is een nieuwe deler geplaatst op de tweede elco na de smoorspoel, die is nog gemeenschappelijk van voor links en rechts. De gelijkrichter en eerste C van de gloeispanning staan daar pal naast, dus eenvoudiger gaat eigenlijk niet. Feitelijk bouw ik dus de eerste versie van de voeding zo:

PhonoDude_voeding.GIF

Waarbij 'versterkerkast' hetgeen is dat op de printen staat, en 'voedingskast' hetgeen is dat je zelf moet maken, in mijn geval op gaatjesprint, geplaatst achter het aluminiumschot waar de trafo's en de smoorspoel staan.

De trafo voor de gloeispanning wordt voorzien van een spanningverdubbelaar.

Deze versie is voor 5755 en 5751 bedoeld. Ik vind het prima zo. Ik betwijfel of de nieuwe versies een straatlengte beter zijn. Misschien anders. Ik denk dat de aanpassing op het element belangrijker is dan de buistypen. Dat wordt toch proberen. In principe speel ik met een MC20 super. Daar zijn de Cinemag trafo's voor nodig, maar de Ortofon heeft zelfs voor een MC een erg lage output, dus ik zou die gain best wel eens nodig kunnen hebben. Er zal hopelijk ook nog wel een HOMC bijkomen, en die kunnen vaak ook wel wat extra gain gebruiken.

Fokko

Berichtdoor Fokko » wo 24 dec 2014, 11:55

Beste Jan-Geert,

Je hebt hem inderdaad van mij overgenomen, maar het is al even terug dat ik de phonodude gebouwd heb.

Wat je zegt over de verschillende versies, zo denk ik er ook over. Ik heb geen overduidelijk verschil gehoord tussen de 5755/5751 en 5755/5670. Zoals je zegt zal het element meer invloed hebben op het geluid.

Ben benieuwd naar je resultaat.
Afbeelding

Terug naar “Bronnen”