FM tuner project

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ray5150

Re: FM tuner project

Berichtdoor ray5150 » vr 02 jan 2015, 23:38

Komen die scans uit die bouwpakketjes in die blauw/witte kartonnen doosjes ?

nl3prc

Berichtdoor nl3prc » za 03 jan 2015, 9:39

Dat klopt helemaal ik heb toen een fm tuner gebouwd met die pakjes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Beter één in de hand dan de lucht van tien. ](*,)
Een goed plaatje heeft geen woorden nodig.:rock:

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » za 03 jan 2015, 12:01

Voor mij weer even een update:

Inmiddels heb ik genoeg materiaal verzameld om een B760 origineel op te bouwen waardoor de printen een andere bestemming krijgen.

Voor het zelfbouw project heb ik nu een B260 print gescoord welke iets moderner is dan de B760 maar zeker niet minder complex, er zitten wat extra functies op zoals Narrow en wide en je kan de RF ingang ook omschakelen naar selectief of iets minder selectief.

print HF.jpg

Dit lijkt me een leuke basis om verder te gaan, uiteraard is het nog veel uitdagender om het helemaal van scratch af aan op te bouwen maar zie maar eens aan het materiaal te komen..... Uiteraard kan ik ook nieuwe printen maken en deze print als donor gebruiken maar ik denk dat ik daar niet veel mee win dus concentreer ik me maar op de besturing, display en eventueel RDS. Er valt nog genoeg te puzzelen.

1 uitzoeken hoe de SAA1057 werkt en bestuurd kan worden (Arduino)
2 wat kan ik met de TEA6000 die ook op de print zit (functie is niet geheel duidelijk)
3 een goede voeding (+33 +15 - 15 en 5V)
4 audio uitgang realiseren waarvan nu een stuk ontbreekt
5 RDS

De audio uitgang in de originele is voorzien van een electronische volumeregelaar welke op de voedingsprint zit, ik denk dat ik deze niet nodig heb dus kan ik deze schakeling met extra buffertrap enzo wel overslaan. Het Audio signaal kan direct van de HF print betrokken worden na het MPX filter, eventueel de Opamp vervangen door een OPA2604 of een LME49720 (nu NE5532)
Ik weet wat Mute transistoren doen in CD spelers dus die wil ik eigenlijk ook eruit hebben maar wil wel het mute circuit dat gekoppeld zit aan de signaal sterkte en eventueel FM stereo wel operationeel houden.
Indicatoren en mute circuits moeten ook nog gebouwd worden, iets met comparators en een potmetertje of zo.

Achter de stereo decoder zit een omschakeling van deemphasis (50 en 75uS), is dit nog een nuttig iets? Volgens mij is het in Europa toch altijd 50uS? Als het niet nuttig is kan die omschakeling met een 4053 er ook wel uit maar eigenlijk heb ik er ook niet zoveel last van denk ik.

In elk geval wil ik de functies niet besturen via de controller maar gewoon met schakelaars op het front, alleen de frequentie instelling wil ik met de controller doen en daar horen wel wat voorkeuze zenders bij denk ik.
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » di 06 jan 2015, 15:00

De Oscillator van de FM tuner, ik denk dat de TEA6000 in dit project overbodig is. De functie is mij nog niet helemaal duidelijk behalve dat het in het blokschema als counter te boek staat.
De SAA1057 kan serieel worden bestuurd vanaf een Arduino, serieel moet er een 16bits woord worden ingevoerd dat maat is voor de frequentie. Je weet dan welke frequentie op de display moet komen dus dat hoef je niet apart te meten.

oscillator.jpg

we zien een LM317 voor de varicap spanning, deze wordt uit de 33V gevoed en levert zelf 28V die weer naar het IC gaat.
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 06 jan 2015, 19:57

De TEA6000 wordt, volgens dat schema, maar deels gebruikt.Het middenfrequent signaal moet van links aangelevert worden.
Je kunt dan met I2C opvragen of de afstemming juist is en de sterkte van 't signaal.
Als er een ratiodetector aan zou zitten krijg je audio-uit en kompensatie voor dubbel-ontvangst (refleties) vermoedelijk vooral voor autoradio.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » di 06 jan 2015, 20:16

Ik denk ook dat het IC alleen daarvoor wordt gebruikt, het S meter signaal is al op een ander punt beschikbaar dus dan blijft het tuning signaal over. Volgens mij controleert de originele besturing de frequentie en de afstemming, er zit namelijk geen teruglees functie in de SAA1057.
de Audio historicus

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 06 jan 2015, 20:33

Staat daar niets over in het service manual? Revox kennende zijn ze altijd zeer uitgebreid in de uitleg.
Fusion Filterdesign

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 06 jan 2015, 20:40

Was in mijn tijd al zo, opgegeven frequentie naar de uitlezing en dan de ontvangst instelllen.Of 't dan gelukt is moet je maar aannemen.Met die 6000 kun je dan kontroleren en evt.bijstellen, luxe uitvoering :D .
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » wo 07 jan 2015, 13:18

Even verder in de datasheet gedoken en dan zie je dat de TEA6000 de middenfrequent meet, het systeem meet dus of de middenfrequent exact 10,7MHz is en daarme dus zuiver op de zender staat. In de 760 zit er nog een aparte ratio detector in om de tuning meter aan te sturen, hier wordt dus de tuning meter via I2C uitgelezen.
de Audio historicus

Terug naar “Bronnen”