NOS mod van CD460

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

SARK

Re: NOS mod van CD460

Berichtdoor SARK » do 20 mar 2014, 10:54

[Stichting open deur]Wees voorzichtig met de schoonmaakmiddelen die je gebruikt :!: Het is vast een kunststof lensje en daar moet je geen schuurmiddelen of terpentine oid op gebruiken. Ook hangt de lens volgens mij in een soort veersysteem (zoals de spider van een luidspreker) en bij teveel kracht kun je die uitrekken :-& [/Stichting open deur]
Laatst gewijzigd door SARK op za 22 mar 2014, 8:20, 1 keer totaal gewijzigd.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Muug

Berichtdoor Muug » do 20 mar 2014, 11:04

dank voor de bezorgdheid. :D Maar ik zal dat met uiterste voorzichtigheid doen, zoals ik altijd doe met dingen die ik niet ken. (is trouwens meteen de reden waarom ik slecht ben in metaalbewerking: te voorzichtig...)

maikbike

Berichtdoor maikbike » do 20 mar 2014, 14:31

Ook bij metaalbewerking is voorzichtigheid geboden.
In de juiste proporties wel te verstaan :mrgreen:

Handschoenen dragen bij het gebruik van een kolomboor met grote boren is bijvoorbeeld weer niet aan te raden :mrgreen:

Muug

Berichtdoor Muug » do 20 mar 2014, 22:40

ah, de NOS van Lampizator en de anti-jitter-ingreep hier (pin 4 van 1541 en pin 9 van 7220) (http://www.condoraudio.com/wp-content/u ... Repair.pdf) laten zich blijkbaar niet combineren. Er klinkt geen muziek meer nu. Morgen eens checken wat er juist gebeurt.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » vr 21 mar 2014, 12:15

Kijk naar het mute signaal zou ik zeggen, best kans dat je daar iets mee moet doen.
Het is lang geleden dat ik een vergelijkbare mod heb uitgevoerd maar herinner me nog dat ik op 7210 een mute signaal moest aanleggen om de zaak te laten werken, dat werkte niet meer na verwijdering van de 7220.
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

Muug

Berichtdoor Muug » vr 21 mar 2014, 13:08

Mr Tube schreef:Kijk naar het mute signaal zou ik zeggen, best kans dat je daar iets mee moet doen.
Het is lang geleden dat ik een vergelijkbare mod heb uitgevoerd maar herinner me nog dat ik op 7210 een mute signaal moest aanleggen om de zaak te laten werken, dat werkte niet meer na verwijdering van de 7220.

wel , die mute-kabel is al aanwezig : "connect the 7220 leg 23 to the other chip - the de-modulator chip 7210 leg 11" , en die gaf eerder dus geen probleem.

EDIT : zonet antwoord gekregen van de auteur van die jitter-mod. Ook hij heeft de ervaring dat zijn jitter-mod niet te comibneren valt met de NOS-mod. Ook anderen met wie hij gesproken heeft, hebben dat probleem opgemerkt. Er is geen verklaring voor. Hier het volledige antwoord:
Hi paul
Yes, I know the CD460. There are hundreds of different models of TDA-1541 CD-players from the 1980's, which all use the same Philips PCB's.
I have exactly the same experience myself. I cannot explain it.
You can have either the NOS-Mod, OR the Jitter-Mod, but NOT both.
I choose the NOS-mod.
I have spoken to other technicians, but no-one can explain this.
Perhaps it is a Philips secret, but they are not telling.
Menahem Yachad
www.condoraudio.com3

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » vr 21 mar 2014, 14:22

Iets met afwijkende logic levels?
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

Muug

Berichtdoor Muug » vr 21 mar 2014, 15:19

Mr Tube schreef:Iets met afwijkende logic levels?

geen idee. Wat ik de volgende keer ga proberen is om pin 9 (van 7220) te solderen aan pin 2 van de 1541, terwijl pin 2 en 4 als vanouds weer aan elkaar gesoldeerd worden. Kortom, ipv 2-2 te doen tussen de 7220 en de 1541 ga ik een 9-2 doen. Dus 2 en 4 van de 1541 gaan dan een signaal krijgen van pin 9 ipv van pin 2 (7220).

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » vr 21 mar 2014, 15:33

Het wordt wel een uitdaging zo, al met de scoop gemeten trouwens?
de Audio historicus

Muug

Berichtdoor Muug » vr 21 mar 2014, 16:00

heb ik niet
normaal gezien doe ik enkel wat anderen al gedaan hebben

guido

Berichtdoor guido » vr 21 mar 2014, 19:21

Lang geleden allemaal (moet weer eens wat gaan spelen hiermee). Wat ik me kan herinneren is dat het verschil tussen pin 2 en 4 alleen maar bij de 1541 aanwezig is, dus zonder A. Bij de 1541A is het zinloos, de aparte clock-in pin wordt niet gebruikt (haal maar los, werkt ie nog).

Er zijn nog meer verschillen, bij de A heb je de cap voor de oscillator niet nodig, meen ik me te herinneren.
Al ziet ie er bij de CD spelers wel steevast in... Ook hier, haal maar weg en het speelt nog. Maar het is lang geleden, iets met klok en klepel.

Maak eens een tekening van wat je aan het doen bent; ic's, pin nummers en benamingen.

Ik heb ooit een 1541A aan een PMD100 aan de gang gekregen. Buiten spec van de dac weliswaar, maar het werkte wel :)
Maar da's geen no oversampling, wel better oversampling. Die 7220 is een jitter generator, geen digitaal filter :?

Naast een scope zou je ook een goedkope logic analyser kunnen kopen. Op ebay zijn er zat te vinden (china clones).

Muug

Berichtdoor Muug » za 22 mar 2014, 12:07

guido, klopt, die jitter-mod werkte enkel bij de 1541 , niet bij de 1541a. Maar de "uitvinder" van de jitter-mod prefereert zelf de NOS-mod boven zijn jitter-mod. :D

Ik ga trouwens even zoeken wat op de SAA7220 het verschil kan zijn tussen pin 9 en pin 2.

Muug

Berichtdoor Muug » ma 31 mar 2014, 22:27

ondertussen hier nog een proefopstelling van een mod van de hand van mr. Lampizator : in de output stage zitten teveel componenten en volgens mr. L genereren die veel rommel. Weg ermee dus, is zijn devies. Zijn idee : de output aftappen vlak na poot nr.1 van elke opamp en vervolgens een elco eraan solderen en aan de andere kant van de elco soldeer je dan de RCA-connectoren.
Hier kan je zijn verhaal lezen, het is tamelijk helder. :mrgreen:
http://lampizator.eu/SNIPIT/lampizator_DIY.html
Doorscrollen naar NUMBER THREE, meerbepaald SCENARIO B, where " the DAC chip is a current output type".
Vooral deze tekening is handig : http://lampizator.eu/SNIPIT/bypass.jpg Met het schema van mijn eigen cd-speler in de hand kon ik mooi uitzoeken waar ik het signaal moest aftappen. Wel beetje stom dat ik axiaal en radiaal op het moment van de bestelling door elkaar heb geklutst. :-&

En tot mijn verbazing ontploft er niets, en er komt zelfs nog steeds muziek uit. :mrgreen: Ik heb wel nog geen tijd gehad om een uitgebreide luistersessie op te zetten. Dat zal pas na de Paasvakantie zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Muug

Berichtdoor Muug » wo 02 apr 2014, 8:21

Gisteren nog wat mods toegepast. Nieuwe caps aan de TDA1541 en het signaal van de spdif afgetapt aan de 7220. Ook de originele rca's los gesoldeerd en vervangen door losse exemplaren. En dan geluisterd.
Het klonk eigenlijk iets minder goed dan toen ik enkel de NOS-mod gedaan had. Een bepaalde ruimtelijkheid die na de NOS-mod extra aanwezig was, is nu weer verdwenen. Vooral bij één nummer waar enkele klokken galmen, viel het sterk op dat de galm een pak minder galmde, véél minder "surround". Ik vraag me af hoe dat komt. De jitter die extra goed doorkomt?
Verder klinkt alles behoorlijk hard. Harder dan mijn andere player. En ik bedoel dus niet luider.

Muug

Berichtdoor Muug » wo 02 apr 2014, 14:19

guido schreef:In de 460 is de 100uF cap in de uitgang deze cap. Haal je die weg, heb je geen geluid. Overbruggen geeft boem.

OK, ik zie 'm op het schema. Component 2366 en 2367. Zijn die niet overbemeten? Hoe kàn je eigenlijk weten wat een goeie waarde is voor deze ontkoppelcondensator?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 02 apr 2014, 19:06

Het is natuurlijk niet zo dat een modificatie altijd een verbetering vormt, het resultaat is ook smaak afhankelijk.

Muug

Berichtdoor Muug » wo 02 apr 2014, 21:20

joat joat, ik versta dat wel. :D Maar die extra "surround" zou ik wel graag terugvinden. Tijd, boterhammen en wat spelen. Hoogstwaarschijnlijk mik ik er ook een andere klok in, waarom niet. Spielerei moet kunnen.

guido

Berichtdoor guido » do 03 apr 2014, 0:56

Muug schreef:
guido schreef:Hoe kàn je eigenlijk weten wat een goeie waarde is voor deze ontkoppelcondensator?

Heb even de service manual niet voor me, maar ik denk dat de cap een RC filter vormt met een weerstand. Als je een
kleinere waarde pakt, ga je het horen omdat de afkap frequentie in het hoorbare gebied komt.

Met overbruggen bedoel ik een draadbrug, dat gaat niet. Wat wel kan is een kleinere film cap parallel zetten aan de elco.
Wat ook kan is een servo om de DC weg te werken. Bekijk de service manual van een marantz cd80 maar eens.

Muug

Berichtdoor Muug » do 03 apr 2014, 9:32

guido schreef:Met overbruggen bedoel ik een draadbrug, dat gaat niet. Wat wel kan is een kleinere film cap parallel zetten aan de elco.
Wat ook kan is een servo om de DC weg te werken. Bekijk de service manual van een marantz cd80 maar eens.

Hier, fotootje van stukje van schema. Ik heb het output-signaal afgetapt aan poot 1 van de LM833, vlak voor weerstand 3354. Dan elco van 10µF eraan en dan de RCA-socket. Je kan dat mooi zien op de laatste foto die ik in deze topic heb gepubliceerd. Maar misschien is die 10µF wel 10x te weinig. Want zoals je rechts op het schema kan zien zit daar een eenzame elco van 100µF.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

guido

Berichtdoor guido » do 03 apr 2014, 21:44

Die elco is niet eenzaam, die vormt samen met de weerstand er achter een hoog doorlaat filter.
Kantel frequentie: 1 / (2 * Pi * 100 * 10^-6 * 4700) = 0.34Hz, Geen rekening houdend met de versterker er achter.

Stel je versterker heeft 50k ingangsweerstand, samen met de 10uF elco: 1 / (2 * Pi * 10^-6 * 50^3) = 0.32Hz

Op jouw manier heb je dan precies hetzelfde, alleen is de weerstand dan de ingangsweerstand van je versterker.
Als je verder geen lage tonen mist zal het wel passen :)

Alleen is de weerstand nu versterker afhankelijk en bij sommige versterkers ook weer afhankelijk van de volume instelling.
Omdat philips graag een mooi frequentiebereik specificeert wat altijd klopt in de praktijk, gebruiken ze een rc filter.

De opamp die je hebt gebypassed is overigens ook een filter. De opamp daarvoor is de stroom/spanning omzetter.
Die kan er niet zomaar uit. Dat filter van de tweede opamp moet de hoogfrequente signalen wegfilteren die uit het DA proces komen. Door het digitale filter weg te laten komen die ook een stuk dichter bij de hoorbare frequenties te liggen.

Muug

Berichtdoor Muug » do 03 apr 2014, 22:42

guido schreef:Die elco is niet eenzaam, die vormt samen met de weerstand er achter een hoog doorlaat filter.
Kantel frequentie: 1 / (2 * Pi * 100 * 10^-6 * 4700) = 0.34Hz, Geen rekening houdend met de versterker er achter.

Stel je versterker heeft 50k ingangsweerstand, samen met de 10uF elco: 1 / (2 * Pi * 10^-6 * 50^3) = 0.32Hz

Op jouw manier heb je dan precies hetzelfde, alleen is de weerstand dan de ingangsweerstand van je versterker.
Als je verder geen lage tonen mist zal het wel passen :)

Alleen is de weerstand nu versterker afhankelijk en bij sommige versterkers ook weer afhankelijk van de volume instelling.
Omdat philips graag een mooi frequentiebereik specificeert wat altijd klopt in de praktijk, gebruiken ze een rc filter.

De opamp die je hebt gebypassed is overigens ook een filter. De opamp daarvoor is de stroom/spanning omzetter.
Die kan er niet zomaar uit. Dat filter van de tweede opamp moet de hoogfrequente signalen wegfilteren die uit het DA proces komen. Door het digitale filter weg te laten komen die ook een stuk dichter bij de hoorbare frequenties te liggen.

mja, geen idee hoe die buizenbak reageert op die cdspeler....
ivm je laatste opmerking : ik heb dus ook die NOS-mod uitgevoerd. Dat wil dan zeggen dat dat 2de deel van die opamp niet zo veel meer weg te filteren heeft... Feit is : het klonk mooier toen ik nog niet gewerkt had aan die opamp.

guido

Berichtdoor guido » do 03 apr 2014, 23:03

Die heeft dan meer weg te filteren.....

normaal: 44.4 kHz samplefrequentie CD, 4x oversampling = 177.6kHz. Spiegelfrequenties dan vanaf 196kHz.
Zonder filter = 44.4 kHz, dus vanaf 64.4 kHz. Dichter bij de audio frequenties dus dan bij digitaal filteren.

Muug

Berichtdoor Muug » vr 04 apr 2014, 9:06

guido schreef:Die heeft dan meer weg te filteren.....

awel ja, 't is da 'k niet weet vanaf welke frequentie en tot welke frequentie die wegfiltering gebeurt. Afin, eigenlijk weet ik niks...
Maar dus kan ik voorlopig concluderen dat de cdspeler mooier klinkt als die opamp vanaf lagere frequenties kan wegfilteren. :D

Terug naar “Bronnen”