Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ray5150

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Berichtdoor ray5150 » zo 29 sep 2013, 12:30

Verder niemand ideeën, suggesties, of opmerkingen over de te gebruiken opamp uitgangstrap ? :?

knuisje

Berichtdoor knuisje » zo 29 sep 2013, 12:43

OPA1632 met LME49990 erachter? Is wel SMD. :lol:
( ͝° ͜ʖ͡°)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 29 sep 2013, 13:20

Hey, met de OPA211 in de voeding is het me (uiteindelijk) ook gelukt... :lol: we maken progressie... :mrgreen:
Heb je ook een (stukje) voorbeeld schema met de OPA1632 en de LME49990 ? dan kan ik dat in de Eagle gooien.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 29 sep 2013, 13:31

Weet iemand trouwens wat de term COG bij een aantal condensatoren in de uitgangstrap van de datasheet betekend ?

Naamloos.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » zo 29 sep 2013, 15:44

COG betekent gewoon keramische uitvoering
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

Bart0l0meus

Berichtdoor Bart0l0meus » zo 29 sep 2013, 16:46

Mr Tube schreef:COG betekent gewoon keramische uitvoering

Correctie! C0G ook wel NP0 genoemd is veeeel beter als standaard ceramische condensators zoals X7R of X5R.
Kwa specs komt die akelig in de buurt van een goede film condensator (ook geen piezo effecten) alleen op dit moment maar verkrijgbaar tot 470nF.
"Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek"

Casual Friday

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » zo 29 sep 2013, 17:26

Bart0l0meus schreef:
Mr Tube schreef:COG betekent gewoon keramische uitvoering

Correctie! C0G ook wel NP0 genoemd is veeeel beter als standaard ceramische condensators zoals X7R of X5R.
Kwa specs komt die akelig in de buurt van een goede film condensator (ook geen piezo effecten) alleen op dit moment maar verkrijgbaar tot 470nF.

Weer wat wijzer, wist niet dat COG en NPO hetzelfde waren.
wij praten altijd over NPO als we de beter keramische condensatoren noemen.
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 29 sep 2013, 17:35

Het geeft beide de temperatuur coëfficiënt aan, meer niet, zie ook hier: http://www.kemet.com/kemet/web/homepage ... enDocument

Wel is het zo dat goede C0G/NP0 C'tjes vrijwel net zo goed zijn als propyleen/styroflex.
Peter de Jong

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » zo 29 sep 2013, 17:42

ds23man schreef:
Mr Tube schreef:
ray5150 schreef:GBP, wat mag dat betekenen, Meneer Tube ?

Gain bandwith product

Oftewel het aantal megaherzen die die haalt bij een gain van 1

Ah, we gaan weer vleermuizen vangen? :lol: :lol:

Je ziet blijkbaar het nut niet van snelle opamps, als je alle HF rommel effectief buiten de deur kan houden dan is vervorming wellicht het enige discussie punt.
Juist bij en DAC lukt dat slecht, ten eerste staat er op de uitgang behalve het audiosignaal ook een kloksignaal. De Opamp heeft als taak deze weg te filteren, gelukkig wordt in dit ontwerp het een en ander passief gedaan zodat de opamp wordt ontlast van deze taak maar niet helemaal. Hoe hoger de bandbreedte hoe beter de opamp met deze HF invloeden overweg kan en hoe minder kans op interferentie met het audiosignaal.

En ander punt is de vervorming, de lage cijfers die worden genoemd in de datasheet gelden bij 1KHz. Meestal gaat de vervorming met 6dB/ octaaf omhoog en dat is 20KHz al gauw 26dB, bekijk de datasheet van een snelle opamp en je ziet dat de vervorming veel lager ligt. Bij de LME49990 zie je dat de vervorming tot 10KHz constant is en van daar af pas gaat oplopen.
de Audio historicus

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 29 sep 2013, 17:51

Mr Tube schreef:Bij de LME49990 zie je dat de vervorming tot 10KHz constant is en van daar af pas gaat oplopen.

Dasnie helemaal waar: Onder de 10 KHz ligt ie onder de ruisgrens en is niet meetbaar :D

Verder heb je helemaal gelijk, hoe hoger het GBP des te hoger blijft de tegenkoppeling hoog en effectief. Zeker bij LP filters belangrijk.
Peter de Jong

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » zo 29 sep 2013, 18:37

Pjotr schreef:
Mr Tube schreef:Bij de LME49990 zie je dat de vervorming tot 10KHz constant is en van daar af pas gaat oplopen.

Dasnie helemaal waar: Onder de 10 KHz ligt ie onder de ruisgrens en is niet meetbaar :D

Verder heb je helemaal gelijk, hoe hoger het GBP des te hoger blijft de tegenkoppeling hoog en effectief. Zeker bij LP filters belangrijk.

Daar heb je een punt, THD + N
de Audio historicus

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 29 sep 2013, 18:52

" De Opamp heeft als taak deze weg te filteren, gelukkig wordt in dit ontwerp het een en ander passief gedaan zodat de opamp wordt ontlast van deze taak maar niet helemaal. Hoe hoger de bandbreedte hoe beter de opamp met deze HF invloeden overweg kan en hoe minder kans op interferentie met het audiosignaal."

Hmmm, je kunt ook de andere kant op redeneren.... Als het er niet meer doorheenkomt, KAN het niet meer met het audiosignaal inteferen......... :mrgreen:
Fusion Filterdesign

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » zo 29 sep 2013, 19:04

Als een opamp niet meer versterkt wil dat nog niet zeggen dat HF niet binnen kan dringen, dat gaat juist erg gemakkelijk want voor HF heeft een opamp 5 ingangen. En soms gaat het ook buitenom zoals bij een I-V omzetter, er zit immers en mooie condensator tussen de uitgang en - input, de opamp doet niets meer bij 100MHz dus gaat het signaal ongestoord via de condensator naar de uitgang die voor die frequenties hoogohmig is geworden.
de Audio historicus

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 29 sep 2013, 19:16

Mr Tube schreef:Als een opamp niet meer versterkt wil dat nog niet zeggen dat HF niet binnen kan dringen, dat gaat juist erg gemakkelijk want voor HF heeft een opamp 5 ingangen. En soms gaat het ook buitenom zoals bij een I-V omzetter, er zit immers en mooie condensator tussen de uitgang en - input, de opamp doet niets meer bij 100MHz dus gaat het signaal ongestoord via de condensator naar de uitgang die voor die frequenties hoogohmig is geworden.

En daar heb je nou weer EMC richtlijnen voor......... :lol:

Maar om het verhaal kort te houden, de moderne dac' s van tegenwoordig hebben dermate weinig "stront" buiten de audioband dat het filtergebeuren van de uitgangstrap nauwelijks nog een rol speelt.
Fusion Filterdesign

jappa

Berichtdoor jappa » zo 29 sep 2013, 20:18

Eindelijk:) ben erg geïnteresseerd hoe de usb ingang zal bevallen van dit kitje.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 29 sep 2013, 20:58

jappa schreef:Eindelijk:) ben erg geïnteresseerd hoe de usb ingang zal bevallen van dit kitje.

Vooralsnog heb ik niks anders dan een laptop om er op aan te sluiten qua USB...maar het is leuk om er alvast bij te hebben.
Ik zou zeggen, probeer het zelf eens. voor de prijs hoef je het niet te laten.

Pjotr schreef:Wel is het zo dat goede C0G/NP0 C'tjes vrijwel net zo goed zijn als propyleen/styroflex.

Gezien de relatief lage waardes wilde ik daar stryroflex voor gaan gebruiken.

Inmiddels de OPA1632 besteld in Tha USA, samen met nog wat ander snoepgoed. :D
Nu nog een schema waarmee ik uit de voeten kan... :mrgreen: :wink:

jappa

Berichtdoor jappa » zo 29 sep 2013, 22:27

ray5150 schreef:
jappa schreef:Eindelijk:) ben erg geïnteresseerd hoe de usb ingang zal bevallen van dit kitje.

Vooralsnog heb ik niks anders dan een laptop om er op aan te sluiten qua USB...maar het is leuk om er alvast bij te hebben.
Ik zou zeggen, probeer het zelf eens. voor de prijs hoef je het niet te laten.

Dat is waar, maar goede voeding en voorversterker maken het best duur. Binnen kort ook van plan om een F5 te bouwen, heb last van tijd en geld gebrek dus kerst vakantie zal bouwen worden igues.

Misschien moet ik hem maar in de eerste in stantie standaard bouwen, kan niet slechter zijn dan mijn macbook pro geluidskaart denk ik zo.

knuisje

Berichtdoor knuisje » ma 30 sep 2013, 15:25

ray5150 schreef:Inmiddels de OPA1632 besteld in Tha USA, samen met nog wat ander snoepgoed. :D
Nu nog een schema waarmee ik uit de voeten kan... :mrgreen: :wink:

Je zou een lege PCB kunnen kopen. De SMD opamps kan ik er wel voor je op solderen. Je moet hem configureren zoals de Opus, die heeft ook een V-out DAC.
( ͝° ͜ʖ͡°)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 30 sep 2013, 20:04

knuisje schreef:Je zou een lege PCB kunnen kopen.

Dat zou ik kunnen doen, ja, dat is niet zo'n gek idee. ware het niet dat ik zelf een etsbak heb staan. :mrgreen:

knuisje schreef:De SMD opamps kan ik er wel voor je op solderen.

Heel aardig van je. word ook zeker gewaardeerd, maar ik heb al een aantal van deze handige jongens liggen :
Print-SMD8-naar-DIL8.jpg

knuisje schreef: Je moet hem configureren zoals de Opus, die heeft ook een V-out DAC.

daar heb ik even een beetje hulp bij nodig, bedoel je dat ik de het stukje zoals achter de WM8741B zit,
(de 4 elco's en de 4 stuks 100K weerstanden) achter de CS4398 moet zetten en dan het ivy gedeelte daarachter ?

Naamloos.png

Naamloos2.png

En de rest van de componentwaardes blijft hetzelfde ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 30 sep 2013, 20:09

Fusion Filterdesign

knuisje

Berichtdoor knuisje » ma 30 sep 2013, 21:05

ray5150 schreef:
knuisje schreef:De SMD opamps kan ik er wel voor je op solderen.

Heel aardig van je. word ook zeker gewaardeerd, maar ik heb al een aantal van deze handige jongens liggen :
Print-SMD8-naar-DIL8.jpg

Als je toch zelf een print etst kun je veeeeel beter de smd-pads mee-etsen. Die voetjes zijn ongeschikt voor highspeed opamps. De SOIC-8 footprint kun je makkelijk etsen, is vrij groot.
ray5150 schreef:
knuisje schreef: Je moet hem configureren zoals de Opus, die heeft ook een V-out DAC.

daar heb ik even een beetje hulp bij nodig, bedoel je dat ik de het stukje zoals achter de WM8741B zit,
(de 4 elco's en de 4 stuks 100K weerstanden) achter de CS4398 moet zetten en dan het ivy gedeelte daarachter ?

Die elco's en weerstanden moet je weglaten, ze zijn bedoeld voor gebruik van de dac zonder line stage.
ray5150 schreef:En de rest van de componentwaardes blijft hetzelfde ?

R1-R4 = 2K2 0.1%
R13-R16 = 750 0.1%
R32-R35 = 2K2 0.1%
Voor de andere componenten het schema aanhouden (weerstanden matchen op 0.1%). Het mute relais heb je niet per se nodig.

De layout is kritisch. Ontkoppeling direct op de pinnen met keramisch. Feedbackloop opamps zo kort houden als maar mogelijk is.

Het Eagle model van de OPA1632 kun je vinden bij Farnell
( ͝° ͜ʖ͡°)

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » ma 30 sep 2013, 23:14

Eerste trap is volgens mij volkomen zinloos, tenminste als je de impedantie van de tweede trap kan verhogen. De CS kun je niet zo laagohmig belasten.

IC 1 en 3 weglaten met de bijbehorende tegenkoppelweerstanden (je hebt geen IV conversie nodig)
R5 t/m R12 1K
R13 t/m R16 allemaal 2K en C1 t/m c4 2,2nF
de Audio historicus

mischa72

Berichtdoor mischa72 » di 01 okt 2013, 8:15

ray5150 schreef:Echter, ik wil niet te hard van stapel lopen.

:sure: :sure: :sure: :sure: :sure: :sure:

En 4 dagen later liggen er 2 bestückte printen. Als je nu wel hard van stapel zou lopen, zou het dan al klaar zijn ? :rofl:

Gr. Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 01 okt 2013, 8:17

mischa72 schreef:
ray5150 schreef:Echter, ik wil niet te hard van stapel lopen.

:sure: :sure: :sure: :sure: :sure: :sure:

En 4 dagen later liggen er 2 bestückte printen. Als je nu wel hard van stapel zou lopen, zou het dan al klaar zijn ? :rofl:

Gr. Mischa

Volgens mij gaat Ray de 50 pagina' s wel vol krijgen, hij heeft nog een "probleem" met de weerstanden! :lol:
Fusion Filterdesign

knuisje

Berichtdoor knuisje » di 01 okt 2013, 8:42

Mr Tube schreef:Eerste trap is volgens mij volkomen zinloos, tenminste als je de impedantie van de tweede trap kan verhogen. De CS kun je niet zo laagohmig belasten.

IC 1 en 3 weglaten met de bijbehorende tegenkoppelweerstanden (je hebt geen IV conversie nodig)
R5 t/m R12 1K
R13 t/m R16 allemaal 2K en C1 t/m c4 2,2nF

Heb je natuurlijk helemaal gelijk in. :oops:
R32 t/m R35 kun je dan ook nog weglaten.

Omdat je enkelzijdig etst komen de opamps aan de onderkant te zitten, maar dat is verder geen probleem.
( ͝° ͜ʖ͡°)

Terug naar “Bronnen”