Thorens TD150 MKII verbouwing

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Dan

Re: Thorens TD150 MKII verbouwing

Berichtdoor Dan » zo 26 mei 2013, 17:30

Aangezien ik eerst met vakantie ga voordat ik verder ga knutselen aan de platenspeler ga ik nog even doorfantaseren over een ideaal veer/schokdemp systeem. Ik heb nog 5kg 2K polyurethaanrubber staan waar ik nog iets mee kan doen. Ik zou bijvoorbeeld de veren voorgespannen kunnen ingieten of zoiets. Ik zal ook eens kijken of ik additieven kan vinden om het rubber andere eigenschappen te geven.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 26 mei 2013, 18:32

Interessant, ben benieuwd wat eruit komt. Een goede vakantie, hopelijk naar een warmer oord dan hier :mrgreen:

Dan

Berichtdoor Dan » zo 26 mei 2013, 19:33

Dat hoop ik ook! Maar eerst nog een weekje werken hoor. Het schijnt dat het weer in Europa toch wel wat beter gaat worden :)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 30 mei 2013, 15:48

Dan schreef:Dat hoop ik ook! Maar eerst nog een weekje werken hoor. Het schijnt dat het weer in Europa toch wel wat beter gaat worden :)

Heb met ingang van NU ook een weekje vakantie. Lijkt inderdaad beter te worden, we willen er ook nog een paar dagen uit volgende week.

Vorderingen hier, heb een arm. Komt van een Denon DP 60, een direct drive, plaatje van www.

denon-dp-60l-turntable-sumiko-evo-7.jpg

Het is een vrij zware arm, voor de arm zelf wordt een gewicht opgegeven van 12-18 gram. Op zich is het wel een mooi ding, veel beter dan de arm die bij de Thorens zat. Weinig speling in het lager, naalddruk is mooi in te stellen, en ook de zijdrukcompensatie werkt goed. De lift doet het niet, ontbreekt wat volgens mij, maar daar zou met de onderdelen bij de TD wel wat mee te doen kunnen zijn.

Als ik in de Cartrigde resonance evaluator kijk van vinylengine zie ik direkt al dat de Grado Gold die in m'n TD160 zit te licht is. Mocht dit allemaal lukken zal er ene ander element moeten komen.

De Denon DP60 is een forse tafel natuurlijk tov de TD150. Als ik 'm los op de armplaat leg kan ik de vering wel zo instellen dat dit goed zou moeten gaan. De plaat waar de arm mee bevestigd zit op de tafel is te groot; achter gaat het goed, aan de zijkant steekt íe over de plnt en belemmert de armplaat vrij te bewegen. Het is jammer wat aan de kast te doen, ik zou aan de zijkant wat van de plaat af kunnen zagen, en het hele ding daarna opnieuw spuiten. De arm is overigens een krijgertje, dus dat maakt de zaag erin zetten weer wat eenvoudiger. Hoogte mag geen probleem zijn, de arm is over een vrij groot gebied in hoogte in te stellen.

Zou dit wat kunnen worden, of is het bij voorbaat een mission impossible (bv TD150 met een zware arm gaat niet lekker) zodat ik verder moet zoeken naar een arm?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 31 mei 2013, 14:47

Iemand een idee, gaat dit goed, de relatief zware arm?

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 31 mei 2013, 14:54

Het armboard moet vrij naar boven en vooral naar beneden kunnen bewegen. Het lijkt mij dat de armbase nu op de rand van de plint komt hetgeen de vrije ophanging van de tafel tegenhoudt. Dit (plus het feit dat het wel een enorm gedrocht is voor zo'n fijne tafel) zou maken dat ik er niet aan zou beginnen.

rho

Berichtdoor rho » vr 31 mei 2013, 15:05

Ja, mooie arm, maar minder geschikt voor een TD150 denk ik.

Dan

Berichtdoor Dan » vr 31 mei 2013, 15:57

Ik heb nog een inkomplete tp 11 arm voor je. Als je aan het headshell gedeelte kan komen is dit misschien een idee?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » vr 31 mei 2013, 17:15

je zou een ring kunnen maken die wel op het armbord kan.
Wel moet je dan weten of de arm dan nog op de juiste positie kan komen te staan.
als de arm echt veel zwaarder is zal je in ieder geval de vering moeten aanpassen.
krijg je de arm passend dan komt dat wel goed.
past de arm niet dan niet aan beginnen.
het afslijpen van de bestaande poot zou ik niet doen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 01 jun 2013, 12:06

Zit zelf ook te passen en te meten, maar hij is denk inderdaad te groot voor de tafel, hebben jullie wel een punt. Als íe al past steekt het contragewicht ook achteruit, vind ik ook niet echt fraai. Van het afslijpen van de passingsring wordt het ook niet fraaier, en zelf ene ring maken heb ik de middelen niet voor.. Conclusie, niet doen.

De zoektocht naar een arm gaat verder.
@ Dan, heb Google geraadpleegd, er bestaat blijkbaar een TP13, MKI, MKII en MKIII. Weet je welke het is? Wat ik wel gevonden heb is dat de headshell die ik heb van de TP13 past op de TP11, dus die headshell heb ik. Moet nog wel een nieuw element/naald in. Heb je anders een plaatje van de arm? Is íe verder goed, geen speling in het lager?

Dan

Berichtdoor Dan » za 01 jun 2013, 18:12

De TP11 die ik heb heeft geen speling op het lager. Wat je nodig hebt is de TP62, een TP63 of een TP70. Je moet alleen even geduld hebben omdat ik morgenochtend vroeg drie weken vertrek. Dan kun je altijd nog op je gemak rondkijken en sparen voor wat beters. Die arm kun je altijd wel weer kwijt voor een paar tientjes. Ik baal er best van dat ik de eindbuis kwijt ben. Best kans dat ik hem over een jaar uit een doosje vis... Nou ja, hopelijk kan een ander forumlid verder helpen.

TP11 MKII_KL.jpg

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 02 jun 2013, 10:41

Ok Dan, ik begreep je verkeerd, ik dacht dat alleen de headshell ontbrak maar ook de arm dus. Die van mijn TP13 gaat niet passen dan.. in elk geval bedankt voor je moeite en een goede vakantie als je al niet op pad bent.

Heb een alternatief, kan van iemand een ADC LMF-1 overnemen, plaatje van www:
344987600_o.jpg

Het is het andere uiterste tov de Denon, de effective mass van de arm is maar 6 gram, een lichte arm. Als ik het gewicht inklopt bij de cartridge resonance calculator van vinylengine zie ik:
ADC LMF-1.jpg

Als voorbeeld, de Grado Gold die ik nu al heb weegt 6gram en heeft een dynamic compliance van 20. Als ik op een resonantie frequentie van 10-11 Hz wil uitkomen is hij minder geschikt.

Overigens kan de arm niet meer dan 1.5 gram vtf maken, dus dat is ook wel iets om rekening mee te houden met de element keuze. Heb bij vinylengine de manual gevonden met ene mal om het ding op de tafel te kunnen monteren. Wat zou een geschikt element kunnen zijn voor de arm? MM, high output MC zou ook kunnen. Prijsklasse 100-150 euris.

John P

Berichtdoor John P » zo 02 jun 2013, 18:01

Ik heb hier precies dezelfde liggen om mijn project af te maken, ja ja tijd is er even niet. Ik wil hem met een AT 32200XE bezetten, maar ik denk dat een ortofon OM-serie ook een kandidaat is. De naalddruk kun je nog wel iets opvoeren door met het contragewicht te spelen, de anti-skating gaat echt maar tot 1,5. Ik vindt het een optisch heel mooie arm. Tip van de week: het gewicht zit geheel aan de achterkant, als je hem uitpakt laat hem dan niet van verbijstering vallen want de headshell breekt gegarandeerd :-$ . Gelukkig heb ik secondenlijm.
Waar een weg is is ook een omweg.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 02 jun 2013, 19:29

Ha John,

Ik heb je (mooie) topic wel gevolgd, maar er ging me even geen lampje branden dat je dezelfde arm wilt gaan gebruiiken. De prijs van die Audio Technica is acceptabel, iets van 100 euris, en een output van (high MC) 2mV moet ook wel lukken denk ik. Het gewicht is 4.3 gram lees ik, met een dynamic compliance van 30. Matched dat wel?

De Ortofon OM 3E of 5E bv, weegt 5 gram met een compliance van 20, zou in gepost grafiekje net kunnen, kom op een resonantie freq van 9 Hz uit. Prijs is ongeveer 5 tientjes, gunstig. MM, 4mV output, matched ook mooi op m'm voorversterker. Lijkt me beter te matchen dat de Audio Technica, of zie ik wat over het hoofd?

En inderdaad, zo van een plaatje heeft de arm al een hoge kwijlfactor :mrgreen:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 02 jun 2013, 19:32

Hoi Barry, de arm ken ik zelf niet maar ziet er keurig uit.
Voor het element heb ik wel een tip voor je.
Zelf heb ik net een Acutex M420STR aangeschaft en ben daar prima te spreken over.
Dit is een element dat juist met super lichte armen het heel goed doet.
Zelfs zo goed het in combinatie met de LMF-1 deze op 7Hz komt te zitten.
Nu is dit element ongeveer 30 jaar oud en eigenlijk niet meer te vinden maar het kleine broertje de M415STR is nog goed verkrijgbaar op MP Ebay en kost ook niet de wereld.
http://www.ebay.nl/itm/PUNTINA-ACUTEX-415-STR-PER-GIRADISCHI-INTROVABILE-STYLUS-FOR-TURNTABLE-NUOVA-/251270825264?pt=Piatti_e_Lettori_CD&hash=item3a80e88530
Zet je deze in de data base dan kom je uit op 8Hz nog steeds wel laag maar het kan.
Ga je voor de M412STR dan zit je helemaal goed met deze arm.
Je komt dan op 9 Hz uit en hou ook nog eens geld over voor software O:)
http://www.ebay.nl/itm/PUNTINA-ACUTEX-412-STR-PER-GIRADISCHI-INTROVABILE-STYLUS-FOR-TURNTABLE-NUOVA-/251273001075?pt=Attrezzature_per_DJ&hash=item3a8109b873

Mocht je willen weten hoe de 420 klinkt dan kan je natuurlijk hier eens komen luisteren.

De Ortofon OM 10 heb ik hier liggen en haalt het niet bij deze acutexen.
Is echt een hele andere klasse.

Groetjes George

John P

Berichtdoor John P » zo 02 jun 2013, 19:45

Barry2001 schreef:Ha John,De prijs van die Audio Technica is acceptabel, iets van 100 euris, en een output van (high MC) 2mV moet ook wel lukken denk ik. Het gewicht is 4.3 gram lees ik, met een dynamic compliance van 30. Matched dat wel?

Ik heb hem al, hij is gemaakt voor relatief lichte armen en hij speelt nu nog fijn op mijn Dual. Het is trouwens al een oudje, gekocht voor het CD- tijdperk. Of het helemaal goed gaat weet ik niet want hij wil eigenlijk een naalddruk van 2 gram, ik zie het dan wel weer.
Die Acutex is leuk, maar zijn daar ook nog reservenaalden voor te vinden?

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 02 jun 2013, 20:00

Kan je voor een MC reserve naalden krijgen?

John P

Berichtdoor John P » zo 02 jun 2013, 20:02

Voor mijn AT wel, maar inderdaad normaal niet.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 03 jun 2013, 8:15

Kappa7 schreef:Hoi Barry, de arm ken ik zelf niet maar ziet er keurig uit.
Zelf heb ik net een Acutex M420STR aangeschaft en ben daar prima te spreken over.
Nu is dit element ongeveer 30 jaar oud en eigenlijk niet meer te vinden maar het kleine broertje de M415STR is nog goed verkrijgbaar op MP Ebay en kost ook niet de wereld.
http://www.ebay.nl/itm/PUNTINA-ACUTEX-415-STR-PER-GIRADISCHI-INTROVABILE-STYLUS-FOR-TURNTABLE-NUOVA-/251270825264?pt=Piatti_e_Lettori_CD&hash=item3a80e88530
Zet je deze in de data base dan kom je uit op 8Hz nog steeds wel laag maar het kan.
http://www.ebay.nl/itm/PUNTINA-ACUTEX-412-STR-PER-GIRADISCHI-INTROVABILE-STYLUS-FOR-TURNTABLE-NUOVA-/251273001075?pt=Attrezzature_per_DJ&hash=item3a8109b873

Mocht je willen weten hoe de 420 klinkt dan kan je natuurlijk hier eens komen luisteren.

Groetjes George

Ha George,

Ken ik eigenlijk helemaal niet, die Acutex-en, lijkt me ook een goede keuze. Die M412STR komt inderdaad mooi uit, heb 'm net ook even opgezocht. En dan 4 gram, op een arm van 6 gram, het is bij elkaar ook wel echt licht dan :mrgreen: En MM met 3.5mV output lees ik, dat gaat ook goed op de vv hier. Goede tip!

Heb de knoop doorgehakt en de arm gekocht, hij komt deze kant op. Dat betekent dat de Denon arm over is, ik wil 'm wel doneren aan de zelfbouw gemeenschap :mrgreen: Heeft er iemand belangstelling voor? Arm is gratis (nouja, alleen verzendkosten) op voorwaarde dat íe gebruikt wordt en niet een enkeltje marktplaats krijgt. Gaan morgen met vakantie, altijd afwachten hoe het de Wifi is, reactie kan even duren.

Bedankt voor het meedenken!

rho

Berichtdoor rho » ma 03 jun 2013, 9:43

Ik denk dat ik nog ergens een ADC XLM mkIII improved heb liggen, maar de cantilever is beschadigd. Die heeft dus een nieuwe naald nodig. Die past normaal perfect in een hele lichte arm.
Als je daar eventueel interesse in hebt stuur je maar een pb.

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 03 jun 2013, 12:03

Kappa7 schreef:Hoi Barry, de arm ken ik zelf niet maar ziet er keurig uit.

Groetjes George

Dit is een interessant elementje.
Zelf draai ik nu met een Lenco L75 waarop een Hadcock arm is gemonteerd. Dat is ook een heel lichte arm.
Er zit nu een Ortofon OMB 10 element in, dat klinkt best goed. Maar als dit element veel beter is, dan ga ik dat eens uitproberen.

George heb jij ook zo'n tabel voor een Hadcock-arm?

John P

Berichtdoor John P » ma 03 jun 2013, 16:59

Ik heb ook even een acutex 412 besteld, nog 6 beschikbaar binnen 5 dagen!!!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 03 jun 2013, 17:57

Kappa7 schreef:De Ortofon OM 10 heb ik hier liggen en haalt het niet bij deze acutexen.
hoe zijn die acutexen tov een VMS30mkII ?

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 03 jun 2013, 18:26

John P schreef:Ik heb ook even een acutex 412 besteld, nog 6 beschikbaar binnen 5 dagen!!!

Ik heb er ook een besteld, maar volgens mij heeft hij er meer dan 6 hoor.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 03 jun 2013, 20:08

RobertD schreef:
John P schreef:Ik heb ook even een acutex 412 besteld, nog 6 beschikbaar binnen 5 dagen!!!

Ik heb er ook een besteld, maar volgens mij heeft hij er meer dan 6 hoor.

leuk ik ben benieuwd naar jullie ervaringen

Terug naar “Bronnen”